Welke zorg in deze situatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Welke zorg in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 09:35

Hallo :)

Mijn moeder heeft zichzelf de afgelopen maanden best verwaarloosd. Haar conditie is al langer slecht (1x borstkanker gehad, 2x longkanker gehad + copd) en ze heeft psychisch ook wat problemen (paniekaanvallen), daardoor is ze in een neerwaardse spiraal gegaan. Ze woont maar alleen, familie woont allemaal in Limburg en ik woon ook +/- 50 min van haar vandaan.
Huishouden lukte op een gegeven moment niet meer en ook op werk kwam ze niet meer goed mee (ze werkte thuis ivm kwetsbaar qua gezondheid) en dat bezorgde haar ook stress. Dus daarvan is ze ziekgemeld.

Ze begon zich te schamen voor haar huis. Ben toen nog wel eens geweest waarbij ik ook echt 20 vuilniszakken weg heb kunnen gooien die her en der stonden, ze had de kracht niet om die weg te brengen. Maar ze gaf zelf aan dat het wel weer goed zou komen > ze was in contact met psycholoog en dietist.

Daarna liet ze mij opeens helemaal niet meer toe, ze stelde elke keer onze afspraken uit en toen ik perse langs wilde komen biechtte ze op dat het huis weer vol stond. Ik had toen echter last van mijn schouder dus zou niks kunnen betekenen qua tillen, maar vond ook dat dit niet meer langer zo ging en heb haar huisarts/psycholoog gemaild en de GGD ingeschakeld voor melding van vervuiling. De psycholoog heeft contact met haar opgenomen en aangestuurd op een huisbezoek, maar mijn moeder wilde dit alleen telefonisch ivm de staat van de woning.
GGD is toen wel langsgeweest, hebben 40 vuilniszakken weggehaald, wat andere bestelde boodschappen uitgepakt/koel gezet en hulplijnen uitgezet (2x per dag hulp met douchen en voor huishoudelijke hulp).
Ze contactte mij dat de wachtlijst voor huishoudelijke hulp wel 2 maanden ging duren en dat die met de huidige staat er niet aan zouden gaan beginnen, dus er moest wel echt worden opgeruimd/schoongemaakt voordat zij zouden beginnen (logisch). Het 2x per week douchen ging wel gelijk in, ook werd er een ziekenhuisbed besteld omdat mijn moeder last kreeg van een doorligplek bij haar stuitje.

Ik ging kort daarop daarom ook weer langs en ben toen erg geschrokken. Zij (GGD) hadden al wat werk verricht bij dat bezoek, maar wat een zooi was het. Mijn moeder was ook zo erg afgevallen. We (mijn moeder en ik) hebben een plan van aanpak gemaakt, zodat ik de tijd had om het huis op te ruimen voor de huishoudelijke hulp zou komen + ik hoopte als ik de woning had opgeruimd mijn moeder de huisarts/psycholoog ook thuis zou accepteren.
Ik ben nu een paar keer langs geweest en heb wel wat werk kunnen verrichten.

Nou had ze afgelopen vrijdag weer een scan (controle voor nog een plekje op haar long, deze blijkt gelukkig inmiddels goed) & is mijn tante (haar zus) met haar meegeweest. Deze heeft haar vorig jaar voor het laatst gezien en schrok ook heel erg van haar. Hierna was de hele familie in rep en roer en nu willen we eigenlijk dat ze z.s.m. wordt opgenomen in verband met haar huidige staat.
Ik denk dat ik eerder oogkleppen op heb gedaan, omdat ik dacht dat ze nu gezien werd door proffesionals en als het echt zo erg was er allang iets was gedaan.
Gisteren is de huisarts langsgeweest en mijn moeder weegt nog maar 34,7kg met kleding aan..
Toen ik dat getal op de weegschaal zag verschijnen kwam de klap pas bij mij binnen, dat het niet alleen erger was in mijn hoofd maar er oprecht niks meer van haar overblijft zo.

De huisarts heeft met haar longarts contact opgenomen om mijn moeder te laten opnemen voor toch verder onderzoek, dus de ambulance is gisteren gekomen en heeft haar meegenomen.

Nou blijken haar bloedwaardes verder goed en ze heeft geen pijn, dus ze weten niet goed wat ze met haar moeten doen.
Wel weten mijn familie en ik dat ze het op deze manier niet lang gaat redden (ze was die vrijdag in het ziekenhuis nog wel een kilo zwaarder, dus dat gewicht daalt wel) en het is vooral psychisch lijkt wel.

Wat als ze haar zo naar huis sturen?
Waar kunnen we met haar naartoe?
Mijn moeder is ook wel een karaktertje die ook dingen best weigert en het zelf wel wil doen, dat is ook nog wel een ding.
Ik hoop en denk dat de huisarts en psycholoog hierbij kunnen helpen. Ben sowieso blij dat de familie er nu ook wel echt meer bij betrokken is & ze die wat meer toelaat.

Het gaf me echt rust dat ze niet meer alleen thuis zou zijn & zou kunnen aansterken onder begeleiding. Maar ik begrijp ook wel dat dit misschien niet perse de plek is. Misschien een revalidatiecentrum? Vandaag weer even verder afwachten in ieder geval..

Wilde dit even van mij af typen :)
Bedankt voor het lezen & als iemand ervaring heeft/ideeen heeft voor eventuele vervolgstappen zijn die zeer welkom.

Jolliegirl

Re: Welke zorg in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:44

Jeetje...meisje toch...

Kan ik iets betekenen qua hulp in huis? Een keer dr schouders eronder samen?

Ik heb je eigenlijk liever dat ze voorlopig niet thuis komt en naar de revalidatie gaat?

Wat goed dat je zo gehandeld hebt. Dit gewicht lijkt me echt zorgwekkend voor de vitaliteit van de organen.

Als ik het goed begrijp staat het lijntje voor de HHO al uit en duurt 2 maanden?
Persoonlijke verzorging is 2 maal per week.
En inmiddels is ze opgenomen momenteel?

Wat is voor nu het vooruitzicht?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:02

Welke regio woont je moeder?
Ik wil met liefde samen met jou of misschien andere bokkers,haar huis van boven naar beneden opruimen en grondig schoonmaken,zodat ze in een fris huis kan thuis komen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:07

Wat een ellende zeg. Ik heb geen bruikbare tips, maar ik wil je gewoon even een hart onder de riem steken :knuffel: .

En wat fijn dat er nu al bokkers zijn die in willen springen, de kracht van bokt!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:12

Wat een ontzettend nare situatie!

Wellicht dat het sociaal wijkteam wat voor je kan beteken mbt hulp voor je moeder.

Daarnaast... Pas ook op jezelf!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 10:27

Wat een lieve reacties, bedankt voor het aanbieden van hulp en ideeen! <3
Het is gelukkig wel maar een appartement & familie wil ook graag komen helpen nu ze van alles op de hoogte zijn (en ivm haar spullen voelt dat wel fijner :o )
Dus de handjes voor het appartement heb ik inmiddels ook wel!

@Jollie; gisteren is ze naar de SEH gebracht om daar te wachten op een evt kamer & ondertussen bloedonderzoek te doen. Toen die waardes goed bleken was er dus ineens onzekerheid of ze haar wel gingen houden..

Maaarrr..
Ik hoor dat ze inmiddels in ieder geval op een kamer ligt en de fysio is langs geweest!
Ook gaat haar psycholoog haar vandaag bellen heb ik via mail vernomen (heb ik contact mee).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 10:33

Petpa schreef:

Wellicht dat het sociaal wijkteam wat voor je kan beteken mbt hulp voor je moeder.

Ze wordt thuis o.a. geholpen door Momenz (maatschappelijk werk), die staat ook in contact met GGD. Zal denk ik een beetje op hetzelfde neerkomen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:48

ach, wat een nare situatie. Zo wil je je moeder niet zien aftakelen. Hoe oud is je moeder?
Ik kan je geen hulp bieden, maar wil je heel veel sterkte wensen. In ieder geval fijn dat je familie wil inspringen.
Zou het geen optie zijn als je moeder wat dichterbij haar familie zou gaan wonen? Geen idee of dat een optie is hoor, maar qua hulp en ondersteuning wellicht wel prettig voor alle betrokkenen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:03

Dreamy schreef:
Petpa schreef:

Ze wordt thuis o.a. geholpen door Momenz (maatschappelijk werk), die staat ook in contact met GGD. Zal denk ik een beetje op hetzelfde neerkomen?

Ja en nee.

Het lijkt heel veel op elkaar zowel maatschappelijk werk als het sociaal wijkteam zijn er om mensen te helpen.
Tot zover ja.

De nee betreft een eigen ervaring. Iemand in mijn omgeving zat in een vergelijkbare situatie als jouw moeder. Maatschappelijk werk kon weinig doen inz de wachttijden betreffende huishoudelijke ondersteuning. Het sociaal wijkteam daarentegen wel. Op het moment dat die de ernst van de situatie inzagen regelden zij een versnelde indicatie + inzet van huishoudelijke ondersteuning.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:04

Oef, wat een heftige situatie. Is het een idee om eens contact met de gemeente op te nemen om te kijken of er in het kader van de wmo of de wijkteams nog iets anders mogelijk is?
Huishoudelijke hulp zou al fijn zijn inderdaad, zodat ze van het huis en de schoonmaak ontzorgd wordt, maar misschien is er nog wel meer mogelijk.

Eet ze zelf wel genoeg? Omdat ook de boodschappen nog niet waren uitgepakt. En eet ze wel de goede dingen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:06

Ik zou ook het sociaal wijkteam / de gemeente benaderen. Via PGB kan ze eventueel huishoudelijk hulp krijgen. Of hulp met maaltijden etc.

Welke regio woont ze? Mag ook in PB. Wie weet heb ik connecties.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:24

Wat een verschrikkelijk situatie zit je in ts.
Wil je een hart onder de riem steken want hoe en wat kan ik je helaas niet in helpen.

Heb met mn vader ook in een soort gelijke situatie gezeten alleen het huis was nog niet vervuilt want was heel groot.
Mn zus en ik hebben hem letterlijk naar het zh moeten slepen want hij werd maar naar de fysio gestuurd met een paracetamol en echt op onze strepen moeten staan voor verdere onderzoeken wat uiteindelijk een paar weken later pas zou plaats vinden .
Pas toen het echt heel schrijnend werd en hij op de seh terecht kwam werd er kanker geconstateerd.
Hij is dus na het bezoek van de seh niet meer thuis gekomen en gelijk doorgegaan naar de hospice.
Dat gevoel waar je heen moet met je ouder die niet meer thuis alleen kan wonen en een ouder die er ook echt wel (en terecht) een eigen mening op nahoudt kan voor zoveel zorgen zorgen ;(
Je wilt ze niet voorbij lopen in hun gevoel maar wetend dat het niet zo verder kan vond ik heel zwaar.
Ik hoop dat jullie de juiste hulp krijgen en dat er duidelijk wordt waardoor ze zo afvalt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:26

Jeetje Cher, wat een ellende. Heb helaas geen tips, wil jou en je moeder alleen heel veel sterkte wensen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 11:29

juval schreef:
ach, wat een nare situatie. Zo wil je je moeder niet zien aftakelen. Hoe oud is je moeder?
Ik kan je geen hulp bieden, maar wil je heel veel sterkte wensen. In ieder geval fijn dat je familie wil inspringen.
Zou het geen optie zijn als je moeder wat dichterbij haar familie zou gaan wonen? Geen idee of dat een optie is hoor, maar qua hulp en ondersteuning wellicht wel prettig voor alle betrokkenen.

Mijn moeder wordt 62 dit jaar!
Ze staat al sinds we weg zijn uit Limburg nog ingeschreven daar & zou daar zo een huis kunnen krijgen. Ze moet echter wel zelf willen. Familie zou het ook graag willen en ik denk zelf dat het ook beter voor haar zou zijn.

Bedankt betreft de extra info over een wijkteam; ik ga verdere stappen wat meer samen met familie oppakken/bekijken en ga dit zeker meenemen.

Eten is een dingetje, ze doet het wel maar te weinig. Ze loopt dus bij een dietiste en kreeg thuis ook al bijvoeding opgestuurd, waar ze wel wat van nam maar haar basis is gewoon te weinig.
Ze heeft sinds GGD/Momenz ook een abbo op kant-en-klaar-maaltijden, omdat koken zelf teveel energie kost. Alleen vind ze niet alles daarvan lekker.
Ze slaapt ook slecht, veel hazenslaapjes en voornamelijk overdag ook - waardoor de lunch al overgeslagen wordt.

Vandaar ook mijn zorgen wat er verder gaat gebeuren, ze moet beter voor zichzelf gaan zorgen en het echt meer zelf doén (en toelaten).
Contact met dietiste, psycholoog en huisarts verliep laatste periode allemaal via de telefoon, zij hebben haar echt lang niet gezien (zij weigerde thuisbezoek en zelf kwam ze niet makkelijk naar daar ivm conditie en niemand vragen om hulp).

Nu het huis al gedeeltelijk is opgeruimd (voldoende voor bezoek) hoop ik dat áls ze wel naar huis wordt gestuurd, er wel regelmatig echt zicht op haar gaat zijn door bovenstaanden en ze dit blijft toelaten.

Ik heb wel eens gevraagd of ze misschien niet meer wilt leven. Maar ze wilt wel, denkt juist “morgen wordt het misschien wel beter”.. maar vervolgens gaat het op dezelfde weg door.

Ook kwam ik er gisteren achter dat ze nog steeds rookt. Ik vraag me echt af wie haar die sigaretten geeft.. heb dat nog niet durven vragen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:37

Jeetje wat een schrijnende situatie Dreamy! Kan je helaas niet helpen maar wil je wel heel veel kracht en moed toewensen!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:49

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:51

Ik weet niet of het in de regio van je moeder bestaat, maar mijn ouders hebben hele fijne hulp gehad via Home Instead.
Zij kunnen op heel veel vlakken ingezet worden. Eten en koken bv samen of voor de cliënt, maar kunnen ook mee naar het ziekenhuis of voor een boodschap. Ook kunnen ze wassen/aankleden/schoonmaken.
Eigenlijk alles is in overleg mogelijk.
Met een zorgindicatie kun je veel vergoed krijgen, maar zonder indicatie kun je hun hulp ook inhuren.
Misschien iets om eens naar te informeren? Het heeft ons enorm ontlast toen gewone thuiszorg niet afdoende ingezet kon worden.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:28

Wat een vervelende situatie. Veel sterkte!