Ervaringen dry socket / alveolitus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borderjay

Ervaringen dry socket / alveolitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 18:53

Ik zoek naar tips en ervaringen met dry socket.
Mijn man zijn kies was afgebroken en moest getrokken worden(onderkaak) Dat is vrijdag de 17e gebeurd, maar er bleef een stukje wortel achter dat vastgegroeid zat. De tandarts zei dat het tandvlees er wel overheen zou groeien…maar het ging dus ontsteken. Afgelopen woensdag heeft de tandarts dat stukje met vreselijk veel moeite en geweld er uitgewrikt. Mijn man kwam thuis, ging zitten, en de tranen stroomden over zijn wangen van de pijn (32 jaar getrouwd en nog nooit eerder meegemaakt) Ik heb de tandarts gebeld en hij mocht terugkomen en toen heeft ze zijn complete kaak verdoofd. De dagen en nachten zijn sindsdien horror…
Vrijdag weer naar de tandarts geweest en een antibiotica kuur gehad. Zaterdagavond hield hij het niet van de pijn en naar spoedpost geweest. Daar hebben ze de wond weer uitgespoeld en werd dry socket geconstateerd.
Vandaag wederom twee keer bij de tandarts geweest, eerste keer schoongemaakt en vanmiddag weer de boel verdoofd omdat de pijn niet te doen was.
Hij slikt 4x daags tramadol, 6x paracetamol-coffeine en ibuprofen 400. En hij koelt met een icepack.

Zijn er mensen met ervaring hiermee? En heeft er nog iemand tips? Is er nog meer te doen om de pijn wat draaglijker te maken?

lochsong

Re: Ervaringen dry socket / alveolitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:13

De tandarts kan er een medicated dressing in doen. Dat helpt de pijn minder erg te maken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:19

Ik heb er helaas ook ervaring mee en de pijn is werkelijk waar NIET te doen. Mij werd simpelweg verteld paracetamol en ibuprofen te slikken, en na een hoop doorzeuren kreeg ik ook tramadol, wat dus ook echt geen zak deed.
Ik ben 3x terug geweest naar de tandarts, en eigenlijk werd me gezegd dat het na 1-2 weken wel over zou gaan…. Ik ben uiteindelijk in het weekend naar de huisartsenpost gegaan omdat de (spoed)tandarts aangaf me niet verder te kunnen helpen. Daar heb ik oxycodon voorgeschreven gekregen, en dat was het enige wat de pijn minder maakte. Maar nog steeds echt verre van prettig, en slapen lukte daarmee ook nog niet (en het hielp ook niet dat ik van opiaten hondsberoerd wordt en enorm ga overgeven).
Op maandag (bijna een week na het beginnen van de pijn) ben in naar mijn eigen huisarts gegaan en heb ik gewoon aangegeven dat het echt niet meer uit te houden was, zelfs niet met oxycodon en dat de tandarts zei me niet verder te kunnen helpen. De huisarts heeft me naar de kaakchirurg verwezen, daar is een gaasje met medicatie in het gat gestopt en was ik vrijwel direct van de pijn af.
De kaakchirurg zei dat de meeste tandartsen dit verband/gaas gewoonweg niet op voorraad hebben omdat het weinig wordt gebruikt en het beter wordt gevonden als mensen de pijn gewoon ‘uitzitten’ >;) Er bestaat dus wel degelijk behandeling maar die wordt gewoon in Nederland weinig gebruikt -O-

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:34

Is je man verder goed gezond? Zo ja. Naar de trekpleister of Kruidvat. 3% waterstofperoxide en gaasjes halen. Even veel water als waterstofperoxide in een glaasje. Gaasje er goed in drenken. Gaasje over de wond leggen en een aantal keer op dichtbijten. Even boven de wasbak. Het smaakt verschrikkelijk, maar het desinfecteert echt goed. Het kan verlichting brengen. Dry socket is echt heel gemeen. Vaak is het een dag of 10, maar is echt afzien. Heel veel sterkte voor je man.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:12

Oef, ik heb echt ontzettend te doen met je man en kan zelf bijna in huilen uitbarsten als ik terugdenk aan mijn eigen ervaring ermee. Ik heb een 36urige horror bevalling doorstaan met m'n zoon, maar ik dat zou ik 10x liever overdoen ipv die dry sockets, echt waar. Ik zeg altijd tegen andere dat ik echt heb liggen creperen van de pijn en zo voelde die ervaring wel; creperen. Ik dacht dat ik wist wat tandpijn e.d. was, want ik heb jaren op ibuprofen geleefd van de tandpijn (door angst niet meer naar tandarts geweest) maar dit was echt een ander niveautje nog. En niks hielp bij mij, echt niks. Het was ronduit verschrikkelijk en ik heb bijna 2 weken lang echt huilend van de pijn de dagen doorgebracht op een hele hoop pijnstilling, wat nog niks deed. Ik sliep niet meer, ik kon nagenoeg niks eten en ben ook op 1,5 week tijd bijna 6kg afgevallen. Wat een hel. Je wenst het echt je ergste vijand niet toe. Tegen mij werd ook gezegd dat ik het moest 'uitzingen' maar dat is makkelijk gezegd. Elke minuut, elke seconde, heb ik afgeteld tot het moment dat het weer draaglijker werd. Achteraf gezien baal ik ook wel dat ze bij mij niet met het gaasje met medicatie nog iets geprobeerd hebben, maar ik wist toen ook niet beter als het advies maar opvolgen.

Wat bij mij nog enigzins hielp, was een bepaalde houding vinden waarbij er iets van verlichting was. Dat was meestal halfrechtop tegen de kussens van de bank aan en zo viel ik dan ook uiteindelijk van uitputting in slaap voor een uurtje of 2uurtjes als ik geluk gehad. Voor de rest lag ik dag en nacht wakker bijna 2 weken lang. Je wordt er haast krankzinnig van ook gewoon. Ik ging echt figuurlijk langs de muren omhoog.

Ik zou kijken of ze, wat Supertje aangeeft, misschien toch wat kunnen met dat gaasje met medicatie aanbrengen. Het kan echt een lange zit worden voor je man anders en ik hoop dat het hem bespaard kan blijven. Veel beterschap gewenst.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 23:27

Wij hadden dus ook echt nog nooit van dry socket gehoord…maar vergeten gaan we het nu nooit meer!
Ik herken de horror en pijn in jullie ervaringen, ik heb mijn man ook nog nooit zó wanhopig gezien :-(
Ik heb net bij mijn vriendin kruidnagelolie opgehaald. Ik las ergens online dat iemand daar heel veel baat bij had gehad. De spoed tandarts had ook iets van kruidnagel er in gedaan en dat verlichtte het een poosje.
Dus nu een beetje kruidnagel olie er op gedaan en een Tramadol ingenomen en ik hoop dat hij even iets kan slapen. Hij loopt al 5 nachten op ook…
Bedankt voor jullie (afschuwelijke) ervaringen. En voor de tips! Waterstof peroxide moest hij in het gat spuiten, maar daarop verging hij echt van de pijn. Op een gaasje lijkt dan idd een beter idee!
Maar nu hopen dat die kruidnagel olie ook wat helpt.
Op naar nacht 6….

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:28

borderjay schreef:
Wij hadden dus ook echt nog nooit van dry socket gehoord…maar vergeten gaan we het nu nooit meer!
Ik herken de horror en pijn in jullie ervaringen, ik heb mijn man ook nog nooit zó wanhopig gezien :-(
Ik heb net bij mijn vriendin kruidnagelolie opgehaald. Ik las ergens online dat iemand daar heel veel baat bij had gehad. De spoed tandarts had ook iets van kruidnagel er in gedaan en dat verlichtte het een poosje.
Dus nu een beetje kruidnagel olie er op gedaan en een Tramadol ingenomen en ik hoop dat hij even iets kan slapen. Hij loopt al 5 nachten op ook…
Bedankt voor jullie (afschuwelijke) ervaringen. En voor de tips! Waterstof peroxide moest hij in het gat spuiten, maar daarop verging hij echt van de pijn. Op een gaasje lijkt dan idd een beter idee!
Maar nu hopen dat die kruidnagel olie ook wat helpt.
Op naar nacht 6….

Er zijn heel veel mensen die kruidnagel gebruiken bij pijn in de mond. In pure vorm, maar ook als olie.

De spoedtandarts heeft waarschijnlijk Alveogyl gebruikt. Zit onder andere een olie in welke naar kruidnagel ruikt. Volgens mij hebben de meeste tandartsen dit wel in de praktijk. Misschien jullie eigen tandarts ook. Soms is dit echt even elke dag vernieuwen, tot de pijn zakt.
De waterstofperoxide moet je zeker niet in het gat spuiten. Daar echt de gaasjes voor gebruiken. Met de spuit wordt vaak veel te veel kracht gebruikt waardoor je meer vernield dan wat doet. Gaasjes kun je met beleid gebruiken.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:46

Ik had dit na het verwijderen van mijn verstandskies.... Inderdaad echt een aantal dagen afzien met hevige pijnstilling. Gelukkig genezen slijmvliezen relatief snel en wordt de openliggende zenuw met een paar dagen weer goed afgedekt waardoor de pijn afneemt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:30

Heel veel sterkte, ik heb ook zoiets gehad en de pijn is werkelijk met geen pen te beschrijven. Ik mocht elke 2 uur pijnstilling nemen, maar dat was met een half uur uitgewerkt. Ik ben in 1 week 5 kilo afgevallen en heb nog nooit zoveel gehuild.

Ik spoelde met zuiveringszout en een beetje water. En veel pijnstilling.