Zere voet, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Zere voet, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:14

Een aantal maanden terug had ik door een stom ongeluk twee scheuren in mijn voet opgelopen. Allemaal goed hersteld. Vorige week kwam onze nieuwe bank binnen en je raad het al, laten vallen op dezelfde voet. Werd een beetje blauw maar verder niks geks, ook niet qua pijn. Gisteren reed ik auto en lukte het koppelen nog maar net omdat mijn voet ineens heel erg pijn deed. Er is niks aan te zien verder. Ik twijfel om een foto te laten maken omdat ik er eerder geen last van had. Heb nu ook niks geks gedaan verder.

Ik zou het banketstaaf vinden als ik voor niks de tijd voor mensen die wel iets hebben bezet hou.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Zere voet, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:17

Ik zou eerst beginnen met wat rust nemen (belasten op geleide van klachten), pijnstilling nemen en je voet hoog houden als je er niet mee loopt.

Wat is er gedaan toen je die scheurtjes had, heb je gips gehad? Of is het hersteld met rust en stevig schoeisel?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:22

Hersteld met rust en stevig schoeisel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:26

Dan zou ik daar nu ook op inzetten persoonlijk.
Tenzij je natuurlijk duidelijk een afwijkende stand van de bot ziet of je voet gevoelloos/tintelend of een afwijkende temperatuur of kleur heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:41

Grote kans dat je scheurtje weer is beschadigd. Balen zeg. Als je geen gips hebt gehad dan zou ik het herstel weer op dezelfde manier aanpakken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:59

Het duurt heel lang eer letsel aan je voet geneest omdat je altijd staat en loopt en je voet dus nooit onbelast is.
Ik heb bijv maanden lang last gehad van een paarden voet op mijn wreef.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 12:21

Popstra schreef:
Het duurt heel lang eer letsel aan je voet geneest omdat je altijd staat en loopt en je voet dus nooit onbelast is.
Ik heb bijv maanden lang last gehad van een paarden voet op mijn wreef.

Dan vrees ik dat dit het geval is ;(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:04

Bokt gaat nooit met zekerheid het juiste advies kunnen geven. Daar zijn artsen voor. Wil je zeker zijn, zal je het toch moeten laten nakijken.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:30

Tieneke schreef:
Bokt gaat nooit met zekerheid het juiste advies kunnen geven. Daar zijn artsen voor. Wil je zeker zijn, zal je het toch moeten laten nakijken.

Vooral dat. Bellen kost niks :)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 15:30

Tieneke schreef:

Eens hoor, maar aangezien ik er zelf verder niks aan zie wil ik ook niet te snel naar de huisarts gaan.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:48

L_iek schreef:
Tieneke schreef:

Eens hoor, maar aangezien ik er zelf verder niks aan zie wil ik ook niet te snel naar de huisarts gaan.

Gewoon even bellen, de situatie schetsen en dan kan de assistente wel inschatten of je even langs moet komen om het te laten checken. Ook als je niks ziet, kan er best iets aan de hand zijn waar nu meer mee moet gebeuren dan de vorige keer en dat is aan een arts om je beoordelen. Je zit huisartsen niet in de weg met dit soort zorgvragen, vergeet niet dat dit hun werk is en ook een reden is om naar de huisarts te gaan.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:38

Nou ik zou geen risico nemen je voet is erg belangrijk.Mensen in de zorg helpen je graag hoor .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:12

Zeker willen mensen in de zorg graag helpen, maar iets even aankijken en eerst wat zelfzorg adviezen proberen daar word de zorg ook heel gelukkig van.

Wel even een kanttekening, een telefoontje word ook gewoon gedeclareerd hoor bij de zorgverzekeraar. Voor niks gaat de zon op en zorg is echt gewoon heel erg duur, betalen we allemaal elke maand flink aan mee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:38

Pijn geeft aan dat er iets niet goed zit ik zelf zou toch willen weten waar de pijn vandaan kwam.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:46

@polly
Volgens mij vallen die kosten gewoon in het kwartaal tarief wat de HA krijgt, met zoals je er geen gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:48

Nee hoor, dat krijgt je huisarts voor het feit dat je ingeschreven staat. Dat betaald de verzekeraar dus sowieso, dat zijn de basiskosten. Daar komen consult kosten nog bij.

Voor elk contact tussen huisarts (of assistente/praktijk ondersteuner) mag gedeclareerd worden. Afhankelijk van de tijd die de zorgverlener met je bezig is is dat een kort consult, consult of een dubbel consult.
Bij een huisbezoek word een visite gedeclareerd en als er sprake is van intensieve zorg (bv richting het levenseinde) word een intensieve zorg consult gedeclareerd.

De huisarts rekent daarvoor vaste tarieven.
De kosten van de HAP zijn een veelvoud van deze kosten (maar dat is hier niet van toepassing)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:37

Ik heb jaren geleden een paard op mijn voet gehad. Echt bovenop mijn middenvoetsbeentje zeg maar. Toen best een hele tijd last van gehad, maar gewoon mee doorgelopen.
Ik heb nog steeds vrij regelmatig last van die plek, dan is het een paar passen pijnlijk en dan is het weer over.
Bijna 2 jaar geleden ben ik aan mijn enkel geopereerd van mijn andere voet, maar toen hebben ze röntgenfoto 's en een mri van allebei de kanten gemaakt. En daaruit bleek dat er een oude breuk zit die niet helemaal mooi is genezen.
Ik heb er niet genoeg last van om dit nog te laten opereren, maar het is wel vervelend. En nu denk ik:"had ik toen maar niet zo eigenwijs doorgelopen" :roll:

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:50

Ja zonde dat bedoel ik dus met dat je voet belangrijk is .
Je zou pijn nooit mogen negeren want het is een waarschuwing van je lichaam.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:27

Ik heb ook eens een paard gehad die met zijn bijna volle gewicht op mijn voet sprong. Na even korte acute pijn leek ik niks te hebben en hebben we gewoon nog paardgereden.

De dag erna pas kreeg ik pijn. Gelukkig niet met belasten, maar wel met druk erop. Ging zowat door de grond. Heb het toen ook aangekeken en de pijn heeft 6 a 7 weken aangehouden. Precies de tijd dat breuken ongeveer genezen. Denk dus zeker dat er iets kapot was, maar gelukkig is het bij mij wel goed genezen gezien ik geen pijn meer ervaar. Maar achteraf dacht ik dus ook wel 'dom dat ik er niet gewoon naar heb laten kijken'.

Na een val van mijn paard waarbij ik niet eens echt hard viel deed mijn arm ongelooflijk veel pijn. Dat heb ik toen wel laten nakijken en was niks aan de hand, maar de assistente heeft echt alles enorm goed gevoeld op breukjes zodat er bepaald kon worden of een foto nodig was of niet. Als je twijfelt is dat toch wel heel handig hoor. Even bellen naar de huisarts voor triage en eventueel controle door de huisarts of zelfs assistent is soms wel fijn.

En ja bij mij startte de pijn dus ook pas later. Heel maf eigenlijk..