Pneumokokken vaccin en griepprik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Pneumokokken vaccin en griepprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 20:08

Vandaag kreeg ik een uitnodiging van de huisarts voor de griepprik en een Pneumokokken vaccin.
De griepprik hoef ik niet zo nodig maar ik twijfel over de pneumo dinges.
Wie heeft zich al goed ingelezen in de voor- en nadelen?
Ik heb al bij Lareb gezocht op mogelijke bijwerkingen en het viel me mee.

Popstra

Re: Pneumokokken vaccin en griepprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:18

Ik als long patient krijg de pneumokokken vaccin ook altijd. Ik lees mij niet in. Ben blij dit bestaat. Heb nooit last van bijwerkingen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:18

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 08:12

@Popstra, dat long patiënten een vaccin nemen , snap ik helemaal. Maar zover ik weet ben ik gezond en dan twijfel ik toch wel om me te laten vaccineren. Vanaf dit jaar krijg je een ander soort vaccin die niet meer elke 5 jaar herhaald hoeft te worden maar waarschijnlijk voor de rest van mijn leven werkt.

@Mir, fijn dank je wel!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:51

_Mir schreef:

Ik weet niet of ik dit persoonlijk zou scharen onder echt objectieve informatie

Dit is de informatie die je via thuisarts krijgt. Mocht je twijfelen, dan zou ik dit even doornemen en desnoods contact opnemen met je huisarts om de voors en tegens tegen elkaar op te kunnen wegen

https://www.thuisarts.nl/prik-tegen-pne ... n-te-halen

En hieronder informatie van het RIVM over pneumokokkenziekte
https://www.rivm.nl/pneumokokken/pneumokokkenziekte

Je bent gezond, maar naarmate je ouder wordt, verlaagt je weerstand en dat maakt juist dat pneumokokken ziekte kunnen veroorzaken.
Dus nogmaals, ik zou dit met je huisarts bespreken, want die heeft een veel beter beeld over jouw gezondheid en of het wel of niet nodig is om je te laten vaccineren

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:55

Deze krijg je 1x per 5 jaar.
Je hebt evt nog de tijd om erover na te denken.
Kun je hem evt volgend jaar laten zetten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:22

wanneer kom je in aanmerking voor de pneumokokkenvaccinatie? Ik heb wel een oproep gehad voor de griepprik, maar dus niet voor de pneumokokken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:24

Volgens mij vanaf 60 jaar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:37

Heb hem vorig jaar ook gehaald, ben long patiënt maar ook zonder dat haal ik hem.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:38

ik ben nog geen 60, maar wel copd diagnose. Ik ga even informeren bij mijn huisarts.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:16

ik heb hem 3 jaar geleden al gehad, ik ben erg gevoelig voor bijwerkingen, maar totaal nergens last van gehad. De griepprik heb ik toen niet genomen, de enige keer dat ik die ooit nam, heb ik griep gehad en verder nog nooit.
Mijn man is 83 en krijgt dit jaar de pneumokokkenprik, ook gelijk met de griepprik

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:34

juval schreef:
ik ben nog geen 60, maar wel copd diagnose. Ik ga even informeren bij mijn huisarts.

Ik heb hem daarom met 58 al gekregen
En toen met 63

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:45

Ik heb erom gevraagd destijds in de coronaperiode. Nu krijgen ouderen va 60 jaar dit met de griepprik standaard, maar dat was in de coronatijd niet zo. Terwijl ouderen in DL dit wel al kregen. Ik heb toen geprobeerd om hem voor mijn moeder te krijgen maar de verpleeghuisarts weigerde dit omdat RIVM dat nog niet voorschreef. Mijn moeder is toen Corona zijn intrede deed in het verpleeghuis waar zij zat aan de infectie overleden.
Het helpt natuurlijk niet tegen de virale infectie maar voorkomt wel de dubbelinfectie die met Corona ook vaak voorkwam en die zo gevaarlijk was. Nu ben ik inmiddels 63 en krijg m standaard bij de griepprik.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:55

Ik wilde de pneumokokken vaccinatie zo graag dat ik hem zelf betaald heb. Kreeg hem wel van de longarts, maar het viel buiten het protocol.
Inmiddels is de zienswijze aangepast en komen er meer mensen in aanmerking.
Ik heb er geen last van gehad.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:58

leintje_ schreef:
_Mir schreef:

Ik weet niet of ik dit persoonlijk zou scharen onder echt objectieve informatie

Dit is de informatie die je via thuisarts krijgt. Mocht je twijfelen, dan zou ik dit even doornemen en desnoods contact opnemen met je huisarts om de voors en tegens tegen elkaar op te kunnen wegen

https://www.thuisarts.nl/prik-tegen-pne ... n-te-halen

En hieronder informatie van het RIVM over pneumokokkenziekte
https://www.rivm.nl/pneumokokken/pneumokokkenziekte

Je bent gezond, maar naarmate je ouder wordt, verlaagt je weerstand en dat maakt juist dat pneumokokken ziekte kunnen veroorzaken.
Dus nogmaals, ik zou dit met je huisarts bespreken, want die heeft een veel beter beeld over jouw gezondheid en of het wel of niet nodig is om je te laten vaccineren

Mee eens! :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:23

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik niet vaak bij de huisarts kom. De laatste keer was 8 jaar geleden :+ (Nu even heel hard afkloppen…)
En als iedereen die een uitnodiging heeft gekregen voor de vaccinatie de huisarts gaat bellen komt de assistente niet aan haar normale werk toe.
Ik ga denk ik wel navragen wanneer ik een volgende uitnodiging krijg, mocht ik deze ronde overslaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:34

Als je de griepprik overslaat terwijl je bent uitgenodigd dan krijg je in principe volgend jaar weer een uitnodiging

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:26

De griepprik uitnodiging ontvangen je jaarlijks.
De pneumokokken was 1x per 5 jaar, maar nu de werkzaamheid langer is zal dat nu niet automatisch elke 5 jaar zijn.
Het zijn ook geautomatiseerde systen die niet gaan bijhouden wie er wel of geen heeft genomen.

Als je volgend jaar wel wil, zul je dit even bij de huisarts aan moeten geven volgend jaar.
Volgens mij maakt het moment van prikken niet zoveel uit gezien de lange werktijd en is het gekozen moment met de griepprik vooral praktisch.
Ik kreeg de mijne in mei ofzo.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:03

In principe is de griepprik tot of tot en met april. Het is voor zover mij bekend aangepast op de te verwachten virussen van die winter. Er wordt geregistreerd wie wat heeft gekregen.
Maar misschien bedoel je specifiek het brieven systeem. In principe wordt je ook volgend jaar uitgenodigd als je dit jaar niet komt, tenzij je aangeeft dat je nooit meer een uitnodiging wil.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:35

hier was de griepprik ronde begin oktober, alleen ik kreeg de dag ervoor de griep dus ga de mijne nu pas halen

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:01