Slaapapneu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Slaapapneu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 21:29

Een niet zo sexy probleem :') Maar ik "snurk" een soort van.
Soms wordt ik er zelf van wakker maar mijn man beschrijft het alsof ik lig te stikken en dan opeens naar adem moet happen,
Mijn zwangerschap inclusief de extra kilo's hebben het probleem erger gemaakt.

Hoewel ik al 15 maanden ben bevallen en al een hoop kilo's kwijt ben, bleef mijn slaaptracker aangeven dat ik vaak slaapapneus doe.
Dus kreeg ik een slaap onderzoek en ik blijk gemiddeld 52 keer per uur een apneu te doen -O-
Volgens de longarts zeer ernstig dus..

Eindelijk heb ik 3 opties:
- Een cpap toestel
- mra beugel die je onderkaak naar voor zet
- operatie

De NKO arts gaat een slaapendoscopie doen of ik in aanmerking kom voor een operatie,
Want ik heb een klein gehemelte dus misschien door bijvoorbeeld mijn (grote) amandelen te verwijderen, dat mijn slaapapneu zou verbeteren.
Maar de longarts zag dit nogal negatief in..

Zijn er bokkers met ervaring met een cpap, beugel of operatie ?
Hoe viel dat mee, voelde je snel verschil?
Ik hoor ook dat zo'n operatie verschrikkelijk pijnlijk is op latere leeftijd (ik ben 38)

Amable

Re: Slaapapneu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:35

Ik gebruik ondertussen al zo'n 5 jaar zo'n enorm niet sexy apparaat. Ik merk wel verschil, slaap beter, ben beter uitgerust en ook als ik nu eens zonder apparaat dommel snurk ik niet direct. Ik moet zeggen, het was even wennen om met masker te leren slapen, maar als ik hem nu niet opzet dan mis ik hem wel meteen. Ik heb er dus wel echt voordeel van uiteindelijk.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:51

He operatie is dan amandelen verwijderen ?
Heeft mijn man ook op latere leeftijd laten doen. Snurkt nu nooit meer. Was inderdaad pittig de operatie.
Maar apneu is wel anders dan snurken.
Alcohol, gewicht ,roken weet niet of dat bjj jou meespeelt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:49

Ik snap niet dat een MRA beugel nog een optie is bij een AHI van 52......
Uit mijn hoofd mag deze alleen nog toegepast worden bij lichte apneu, ik dacht onder de 15

Ik heb slaapapneu, met 27 stops per uur.
Zelf dacht ik dat het wel mee viel, ik viel in slaap en 8 uur later werd ik wakker, maar wel 4x per nacht volle blaas en eruit om te plassen.

Ik kreeg een CPAP, en na een week voelde ik mij al een heel ander mens!
Ik snurkte niet meer, ik hoefde niet meer naar de wc snachts, en had nu écht 8 uur ononderbroken slaap waardoor ik uitgerust wakker werd. In begin vond ik het echt iets om mij voor te schamen, maar nu slaap ik niet meer zonder.
Ik lig 5x per jaar wel in het ziekenhuis, en dan gaat ie mee, en dan boeit het mij echt niet dat kamergenoten de cpap zien, ik heb er baat bij en dat boeit mij dan weer wel

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 02:13

Mijn man is met zo'n apparaat van 78 stops per uur (ja echt) naar 0 gegaan. Ze staan er zelf van versteld bij het slaap instituut. Hij voelt zich echt stukken beter. Voor mij is het ook een verademing want ik kon niet slapen door zijn extreme gesnurk wat echt niet normaal hard was. En sexy tja ik ligt toch te slapen als hij hem op heeft

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 04:50

Amable, wat fijn dat je zoveel verschil merkt! Moest je lang wennen aan het toestel?
Ik ben zo iemand die met alles gooit in haar slaap (zoals knarsbitje enz :') ) dus ik ben bang dat ik zo'n masker ook zou aftrekken..

Boedjang, de NKO arts had bij het consult gezegd dat mijn amandelen heel groot zijn en die verwijderen misschien wel een optie is voor mijn slaapapneu. Maar ik heb al mensen gehoord waarbij ze nog meer gedaan hebben, zoals huig enz verplaatsen om zo meer ruimte te creëren.
Alcohol drink ik bijna nooit, nooit gerookt. Er mogen nog wel wat zwangerschapskilo's af, maar het wil maar niet lukken. Ik sport zo'n 5, 7 uur per week, ga al maanden bij een personal coach die ook eten nakijkt... Als ik 5kg nog zou afvallen, zou het goed zijn maar ze blijven hardnekkig plakken -O-

Ivy_power, de longarts zei ook dan een beugel eigenlijk niet meer mag. Zij zei dat deze helpt tot AHI van 30.
8 uur slaap haal ik nooit en inderdaad meerdere keren uit bed om te plassen..
Maar klinkt wel heel fijn dat je na een week al zoveel verschil merkte!

F_inley, 78 :wow:
Hier slapen mijn man en ik al een tijdje apart :o Eerst verdeelden we de nachten ivm onze pasgeboren baby zodat we elk wat slaap konden inhalen. Maar toen we weer gingen samen slapen, lag hij wakker door mij. Ik snurk niet echt volgens hem, maar hij is zo bang bij mijn "stikken". Dus hij ligt de hele nacht te waken naast me

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 05:11

Ik had ook grote amandelen en heb ze vorig jaar laten verwijderen. Voorheen ademde ik altijd door mijn mond zodra ik ging wandelen en met sporten lukte het ook niet om door mijn neus in te ademen en door m'n mond uit. Tegenwoordig kan ik met wandelen gewoon door mijn neus ademen en met rustig joggen lukt dat ook voor een deel.

De operatie viel me echt mee. En het herstellen ook. Ik had best regelmatig keelpijn en dat deed meer pijn dan het overgrote deel van het herstel. Ik heb eigenlijk maar een nacht zo'n pijn gehad dat ik overwoog om de zwaarste pijnstiller in te nemen die ik mee gekregen had en dat heb ik uiteindelijk niet ingenomen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 06:17

1. CPAP: hiermee slaap je 's nachts om dan meer adem te kunnen halen. Het lost niets op aan je probleem.

2. MRA beugel: hiermee wordt je kaak "vastgezet". Je moet dan wel onder controle van een tandarts blijven, omdat de MRA voor een dwangstand van de kaak kan zorgen.

3. Operatie: dit kan helpen.
Is er al een slaaponderzoek onder propofol gedaan? Dan kunnen ze kijken naar de reden van het snurken.
Wat ik uit het begin begrijp heb je alleen een PG gehad?

Overigens is er nog een methode en dat is dat de tong wordt vastgezet, maar daar hebben we hier niet veel ervaring mee.

Ik zou beginnen bij .3.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:02

ik heb een mra beugel, maar ik vind er niks aan. Kan er niet aan wennen en gebruik hem daarom eigenlijk veel te weinig.

heb eerst slaaponderzoek gehad (amandelen had ik al niet meer). Bij mij bleek het een lichte apneu te zijn en daarom wilden ze mij alleen die beugel aanbieden. Ik had de hoop er wel aan te wennen, maar het zit zo strak om mijn gebit, dat ik er bijna claustrofobisch van wordt met het verwijderen 'smorgens.

mijn vader heeft ee zware apneu (55 stops per uur) en voor hem was een beugel niet eens meer een optie, ik snap dus ook niet zo goed waarom ze bij jou de beugel als optie aanbieden, want ook ik heb begrepen dat die alleen kan bij een lichte apneu.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:46

Ik slaap met een CPAP, ondertussen bijna twee jaar denk ik. Voor mij heeft dit een wereld van verschil gemaakt. Ik kon bijna niet meer functioneren van vermoeidheid. Het is even wennen maar als je een goed passend masker hebt valt het heus wel mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:55

Mijn man slaapt al weer 7 jaar met een beugel en dat helpt voor hem afdoende. Hij had rond de 55 stops per uur. Nu nog 2 a 3.
Hij merkt zelf ook duidelijk verschil in hoe hij zich voelt. Overgewicht en alcohol zijn hier overigens niet aan de orde. Hij is een slanke spriet die nagenoeg nooit drinkt

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:08

Ik ben getest met 100 stops.
De eerste nacht merkte ik wel echt veel verschil met wakker worden.
Machine geeft nu zelfs onder de 1 stops aan.

Ik moet wel dringend vragen voor een nieuw masker. Want dit is geen match …
Ik ben een zijslaper en dan komt de lucht soms tot aan mijn ogen.
Dan moet ik hem weer corrigeren en hangt het bijna tot over mijn lippen.
Want maakt dat ik hem in mijn slaap uit doe zonder dat ik het weet _O-

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:48

Ik heb een cpap die ik niet meer gebruik. Ik kan er niet aan wennen. Draai veel in bed en gooi het ding continue af. Verschillende maskers geprobeerd maar niks werkt. Krijg ook regelmatig bloedneuzen van het apparaat. Ik heb een apneu van 20. Zal waarschijnlijk overgaan op een beugel. Hopen dat dat beter gaat

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:09

Ik heb een MRA beugel. Maar ik begreep van de kaakchirurg die deze heeft aangemeten dat 15 stops de max is.
Los daarvan, ik gebruik 'm elke nacht en word echt veel uitgeruster wakker. Gelukkig, want ik heb ook mijn amandelen nog en als dit niet zou werken zou ik ook geopereerd moeten worden. Vooralsnog niet nodig.

De beugel is even wennen. Ik heb een kleine kaak en kan dus mijn mond niet volledig sluiten. Heel sexy :')
Maar ik slaap er dus prima op en word vooral weer uitgerust wakker en ben overdag ook veel minder moe.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:44

Mijn partner heeft slaapapneu, Volgensmij rond de 30 ademstops. Heeft een slaaponderzoek gedaan in het ziekenhuis omdat ze ook de amandelen hadden verwacht. Bleek niet alleen het geval te zijn.
Advies was mra bitje, cpap of operatie, hij heeft voor een cpap gekozen.

Ik slaap zelf heel licht en heb er enorm veel last van, hiervoor hield hij me wakker door het snurken en nu door het diepe in ademen of hij doet z’n mond open tijdens het slapen, dan komt daar ook lucht uit. Sinds september slaap ik op de bank, heeft hij geen last meer van mij omdat ik hem wakker maakte als hij z’n mond open deed tijdens het slapen. Slapen allebei meteen een stuk beter.

Hij heeft 24 oktober een afspraak bij de kno arts om te kijken of ze er nog iets mee kunnen, maar denk dat het gewoon niet werkt omdat ik van de kleinste geluidjes al wakker lig..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:46

Daar draag ik goede en comfortabele oordoppen voor. Ik word ook van de kleinste dingen wakker, maar sinds ik goed passende oordoppen heb, is dat een stuk beter.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:56

Mijn vader had slaaponderbrekingen 's en heeft overdag twee keer een ongeluk gekregen tijdens het autorijden, omdat hij zonder het te beseffen in slaap viel. Hij kreeg zo'n apparaat om mee te slapen en dat beviel wel. Toen hij ziek werd en veel kilo's afviel, ging de apneu ook weg.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 17:57

Overgewicht is bij sommige mensen idd een factor die meespeelt maar dat alleen mensen met overgewicht het hebben is achterhaald. Er zijn ook verschillende soorten apneu. Mijn man heeft apneu en is dun daardoor is er heel lang niet aan gedacht dat zijn klachten te maken hadden met apneu. Hierdoor heeft hij restklachten die door jarenlang zuurstofgebrek ‘s nachts niet meer zullen herstellen. De hersteltijd nadat de behandeling is begonnen kan tot drie jaar duren. Wat daarna niet is hersteld, zal ook niet meer herstellen. In het ziekenhuis waar mijn man komt, zeiden ze dat er patiënten met apneu zijn die ‘door de brievenbus passen’.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 18:10

Kennis is geopereerd aan haar gehemelte maar dat heeft niets opgelost en was wel erg pijnlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 18:37

Ik had 58 keer per uur en heb het met een bitje gedaan. Ik kreeg op een gegeven moment ‘s morgens mijn kaak niet meer dicht. Ben daarom flink afgevallen en nu heb ik het niet meer. Ik heb nog wel af en toe last van mijn kaak terwijl het al jaren geleden is.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 18:55

Ik heb al een jaar of 6 een machine. Hoeveel stops ik had geen idee meer. Maar de kwaliteit van leven na het beginnen met de cpap was niet te bevatten.

Nu als ik zou slapen zonder heb ik na een nacht zown hoofdpijn, kan niet meer functioneren zeg maar. Daardoor had ik door hoe weinig zuurstof ik dus kreeg ‘s machts. Heel absurd.

Was wel even zoeken naar een masker match. Maar wil niet meer zonder. Ga nu een maagverkleining krijgen en hoop dat daardoor het probleem opgelost word. Maar geeft geen garantie.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 20:00

Bedankt voor de vele antwoorden!

sanne1221 schreef:
1. CPAP: hiermee slaap je 's nachts om dan meer adem te kunnen halen. Het lost niets op aan je probleem.

2. MRA beugel: hiermee wordt je kaak "vastgezet". Je moet dan wel onder controle van een tandarts blijven, omdat de MRA voor een dwangstand van de kaak kan zorgen.

3. Operatie: dit kan helpen.
Is er al een slaaponderzoek onder propofol gedaan? Dan kunnen ze kijken naar de reden van het snurken.
Wat ik uit het begin begrijp heb je alleen een PG gehad?

Overigens is er nog een methode en dat is dat de tong wordt vastgezet, maar daar hebben we hier niet veel ervaring mee.

Ik zou beginnen bij .3.

Nog eens in mijn consultatiebrieven gekeken. Dit staat in die van de NKO-arts na mijn eerste consult:
Mallampati graad 4 en palatale flutter
De slaapendoscopie is gepland, helaas is er een lange wachttijd en gaat het pas door begin December -O-

Omdat de wachttijd zo lang is, zei de longarts om alvast CPAP op te starten en te proberen.
Volgens haar gaat een operatie ook geen verschil maken.

Een slanke spriet ben ik helaas niet meer :') Maar ik heb ook niet echt zoveel overgewicht, mijn bmi is 25 dus net erboven.

Kmbrly schreef:
Ik ben getest met 100 stops.
De eerste nacht merkte ik wel echt veel verschil met wakker worden.
Machine geeft nu zelfs onder de 1 stops aan.

100? :oo hoe lang had je daar al last van?

Zunzuncito schreef:
Mijn vader had slaaponderbrekingen 's en heeft overdag twee keer een ongeluk gekregen tijdens het autorijden, omdat hij zonder het te beseffen in slaap viel. Hij kreeg zo'n apparaat om mee te slapen en dat beviel wel. Toen hij ziek werd en veel kilo's afviel, ging de apneu ook weg.

De longarts zei ook al moest ik chauffeur zijn van beroep, dat ik mijn beroep niet meer zou mogen uitoefenen. Zeker vandaag als ik een vroege shift moet werken, vind ik lang autorijden ook erg lastig

henshem schreef:
Overgewicht is bij sommige mensen idd een factor die meespeelt maar dat alleen mensen met overgewicht het hebben is achterhaald. Er zijn ook verschillende soorten apneu. Mijn man heeft apneu en is dun daardoor is er heel lang niet aan gedacht dat zijn klachten te maken hadden met apneu. Hierdoor heeft hij restklachten die door jarenlang zuurstofgebrek ‘s nachts niet meer zullen herstellen. De hersteltijd nadat de behandeling is begonnen kan tot drie jaar duren. Wat daarna niet is hersteld, zal ook niet meer herstellen. In het ziekenhuis waar mijn man komt, zeiden ze dat er patiënten met apneu zijn die ‘door de brievenbus passen’.

Wat voor een restklachten heeft hij?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:17

Mijn man heeft o.a. hartritmestoornissen eraan over gehouden en heeft daar nu medicatie voor.

Ik heb een artikel (pdf) hierover van Sandra Houtepen de deskundige op dit gebied in Nederland maar het lukt mij niet om het te uploaden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 20:26

Ik heb 13 jaar geleden al een ablatie gehad wegens hartritmestoornissen, soms spelen ze nog eens op.
Daarom ben ik wel gemotiveerd om er iets aan te doen