Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
104 (31%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
48 (14%)
Het hangt van het gezelschap af.
182 (54%)

Totaal aantal stemmen: 334

germie

Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:03

Ik ben wel eens benieuwd of jullie bij groepsetentjes of borrels de rekening delen of dat ieder gewoon voor zich betaalt.
Gisteravond was ik met een groep uit eten en voor corona deed dat restaurant niet moeilijk over 'ieder voor zich afrekenen'. Dat vind ik ook eigenlijk de normale gang van zaken. Maar nu moest de rekening dus in 1 keer voldaan worden. En toen kwam de discussie op splitten of dat iedereen zou betalen wat die daadwerkelijk genomen had.

Ik ben bij splitten eigenlijk altijd nadelig uit omdat ik gewoon op de prijs let en zelden het duurste van de kaart neem. Ook beperk ik mijn drankjes omdat ik van te voren een maximaal budget in m'n hoofd heb. En als je dan akkoord gaat met splitten betaal je toch meer dan wat je daadwerkelijk gegeten en gedronken hebt.

Zo ook gisteravond, ik had een voorgerecht van 7.50 euro, de meesten eentje van 13.95 euro. Ik had een hoofdgerecht van 25.50, veel anderen van 28 tot 30 euro. Het nagerecht was bij de meesten hetzelfde, maar velen namen nog een kop koffie of thee. Ook werd er wijn en bier gedronken tijdens het eten en heb ik de hele avond het beperkt tot 2 cola zero.
Dus een snelle rekensom maakte dat ik dan bij splitten 10 euro te veel zou moeten betalen. Nu was ik de enige die geen zin had in splitten en heb dus gewoon mijn deel direct netjes over gemaakt. De rest heeft gesplit.

Ik vind het van het restaurant overigens niet netjes dat ze niet gewoon iedereen apart willen laten afrekenen. Zo lang duurt dat echt niet en ik ben dat gewend dat dat gewoon kan.
Laatst bijgewerkt door germie op Gisteren, 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Als wij uit eten gaan dan betaalt ieder zijn eigen rekening.
En samen leggen we geld neer als tip.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Ik splits altijd. Het is mij echt prima om desnoods 10 euro meer te betalen.
En daar komt bij dat als ik uit eten ben ik niet op de prijs let per gerecht, dan wil ik gewoon eten wat mij op dat moment het lekkerste op de kaart lijkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Voor mij hangt het van het gezelschap af en hoe groot het gezelschap is. Maar meestal splitten wij gewoon. De ene keer betalen wij meer, de andere keer de ander. Heb niet zo'n zin om daar moeilijk over te doen :).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

Ik wil mijn eigen eten/drinken betalen. Ik ben geen grote eter en heb vaak maar 2 gangen. Ook geen koffie/thee. Ik heb één keer meegedaan met splitten en was toen ruim €15 meer kwijt dan dat ik zelf had gegeten en dat vond ik toch echt te gek. :o Een paar euro meer is geen probleem maar ik heb mijn grenzen.

Dus ik wil alleen mijn eigen consumpties betalen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Ik snap het als restaurant best wel dat ze niet iedereen voor zich willen laten betalen, aangezien dat echt wel extra werk is. Zij weten niet wie wat gegeten heeft, moeten voor elke persoon apart het pinapparaat instellen en dan blijven er altijd nog dingen over (zoals broodjes etc.) die dan niet door 1 iemand op zich genomen worden. Als het druk is in een restaurant zou ik me als klant ook bezwaard voelen.

Ik ben overigens niet altijd voor splitten, aangezien wat jij aangeeft een goede reden is. Sommige kiezen juist wel de dure dingen en drinken alcohol en daar zou ik ook niet voor willen betalen.
Ik zou dan wel van tevoren (of halverwege) 1 iemand aanwijzen die de rekening betaalt, en dan vervolgens wel het bonnetje meenemen en naderhand van iedereen het geld terugvragen. Dat is ongeveer even veel werk als het restaurant dan zou moeten doen maar dan heb je het zelf in de hand. Dan kunnen dingen als brood/fooi ook direct verrekend worden.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:13

Ligt er voor mij heel erg aan met wie ik ben, met hoeveel ik ben en wat de gemiddelde consumpties zijn. Gok ik dat er <€5 verschil inzit, is splitten mij prima. Anders vind ik het prima om alles te betalen en via tikkies het terug te krijgen.

Er zijn bijna geen restaurants meer die iedereen apart bij de kassa laten betalen. Er blijven dan heel vaak dingen openstaan die "niemand heeft gehad" en dus niet betaald worden. En dan zou de laatste betaler er mee blijven zitten; die gaat dat natuurlijk ook niet betalen....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Wij splitten altijd, dat ligt misschien ook aan de groep waar je mee gaat eten.

Ik heb geen moeite met ieder voor zich, maar dan is het wel handig om dat van te voren even af te spreken, zodat je ook weet wie in 1x die rekening kan betalen en hoe je het onderling weer afrekent.

Tricount is een fijne methode daarvoor, dat gebruiken wij ook bij weekendjes weg met de meiden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Hier is splitten gebruikelijk, maar als iemand veel meer of juist minder dan de rest uitgeeft dan wordt dat vaak wel los afgerekend, of gevraagd of iemand dat wil. Dus als je als enige een hoofdgerecht van 50 euro en drie cocktails neemt en vervolgens roept dat je wil splitten gaan er wel wat wenkbrauwen omhoog }> En andersom als iemand veel minder eet en/of drinkt dan is er altijd wel iemand die vraagt of dat niet los afgerekend moet worden.

Foaly

Voor corona deden restaurants misschien niet moeilijk over apart afrekenen, maar tegenwoordig is er in de horeca een gigantisch personeelstekort. Als een tafel dus apart wil afrekenen (wat echt wel langer duurt), betekent dat dat die persoon in de tussentijd niets anders kan doen: geen bestellingen opnemen, drankjes brengen of eten uitserveren. Als er genoeg mensen zijn is dat geen probleem, maar als ze al met zijn tweeën staan is dat gewoon echt niet te doen.

Bovendien, wat ik zei, apart afrekenen duurt echt wel een stuk langer. Iedereen moet weer bedenken wat hij of zij ook alweer gegeten of gedronken had (waren het nou twee wijntjes of drie en welk voorgerecht had ik ook alweer) en aan het eind zul je zien dat er altijd dingen op de bon blijven staan die 'niemand' besteld heeft. Ik snap heel goed dat een restaurant daar geen zin meer in heeft.

Kabayo

Ik wil eigenlijk altijd gewoon mijn eigen eten betalen. Ook qua drankjes. Je hoeft dan ook geen rekening met elkaar te houden qua prijs en alcoholische dranken. Dat is nou eenmaal duurder dan een cola. Dan voel ik mij ook minder bezwaard als ik iets duurders neem en soms heb ik wel eens een minder volle beurs en dan wil ik ook niet voor het dure spul van een ander betalen :o

@foaly ik loop dan liever zelf even naar de kassa en betaal mijn deel voor ik wegga. Dan kost het vaak niet heel veel extra tijd
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Gisteren, 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik snap heel goed dat het beleid steeds vaker één rekening per tafel is.
Het kost echt onnodig veel tijd voor een restaurant om iedereen apart te laten afrekenen.
Dat kun je beter onderling regelen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Ligt een beetje aan het gezelschap. Als ik met een vriendin ga dan splitten we eigenlijk altijd gewoon.

Maar het ligt er ook wel een beetje aan, als iemand 5 cocktails besteld en ik bv 1 cola, dan vind ik het ook niet meer dan normaal dat die persoon wat meer inlegt.

Wel verstandig om dit in ieder geval van te voren bespreken en niet op het moment dat de rekening komt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

Als ik het teveel betaalde later terugkrijg vind ik splitten niet erg, ik snap dat het lastig kan zijn voor restaurants hoor maar dan moet je idd van te voren goede afspraken maken.

En als ik met mijn beste vriendin uit eten ga betalen we gewoon om de beurt. De ene keer zij en de ander keer ik. We kunnen beide niet veel eten dus dat komt goed uit. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

Cayenne schreef:
Ik snap heel goed dat het beleid steeds vaker één rekening per tafel is.
Het kost echt onnodig veel tijd voor een restaurant om iedereen apart te laten afrekenen.
Dat kun je beter onderling regelen.

Dit doen wij trouwens. 1 persoon betaalt en stuurt achteraf een tikkie.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

_San87_ schreef:
Voor mij hangt het van het gezelschap af en hoe groot het gezelschap is. Maar meestal splitten wij gewoon. De ene keer betalen wij meer, de andere keer de ander. Heb niet zo'n zin om daar moeilijk over te doen :).

Hier hetzelfde.
Ik moet wel zeggen, toen we jonger waren en minder makkelijk konden rondkomen keken we wel vaak echt naar wie wat had gegeten, maar daar heb ik nu inderdaad geen zin meer in.

Selina

Als ik met 1 iemand iets ga eten, dan split ik gewoon.

Als ik met een groep ben dan gooi ik de bon in whatsapp met een open tikkie en dan maakt iedereen gewoon over wat diegene genomen heeft.

ASF

Vanavond ga ik met mijn beste vriendin uiteten, dan splitten we gewoon. Of als 1 een meevaller heeft betaalt die helemaal. Maar in sommige andere gezelschappen wil ik om precies de reden die TO aangeeft liever voor mezelf betalen. Dat geef ik altijd van te voren al aan, zodat daar geen onduidelijkheid over is.

Ik snap overigens heel goed dat een restaurant 1 rekening betaald wil zien worden. Het is extra werk en te vaak blijft er aan het eind nog drank open staan omdat mensen niet onthouden hebben wat ze precies gehad hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Selina schreef:
Als ik met 1 iemand iets ga eten, dan split ik gewoon.

Als ik met een groep ben dan gooi ik de bon in whatsapp met een open tikkie en dan maakt iedereen gewoon over wat diegene genomen heeft.

Dat is ook een goede optie. :j

Rintah

Ik ben ook altijd duurder uit met splitten (kleine eter, geen alcohol) en met paar euro verschil doe ik niet moeilijk, maar leuk vind ik het niet.

Ik zou zeggen, maak het bespreekbaar. Niet vlak voor het afrekenen, maar al voor jullie weg gaan.
Dus een keer appbericht sturen met dat je graag mee gaat, maar met een budget zit en dus appart wil betalen.

Zoals je nu hebt gedaan (eigen deel betalen, en de rest splitten) zou ik ook prima vinden.

Vanuit het restaurant snap ik wel dat ze liever niet willen splitsen, want het is toch meer werk (zeker bij grote groep, 10-20 keer afrekenen ipv 1x), zeker als er meerdere groepen zijn die alles willen splitsen.
Én, er blijft altijd wel wat over (de mandjes stokbrood, een paar biertjes/wijntjes omdat men niet onthoud hoeveel ze er gehad hebben) wat weer extra uitzoekwerk geeft.
En zeker tegenwoordig met tikkie is het prima te doen om het eventueel achteraf uit te splitsen en het eigen bedrag over te maken naar degene die heeft voorgeschoten, dus dat hoeft n.i dan niet in het restaurant

mavantos

Ik vind het bijzonder dat je als gezelschap verwacht dat je allemaal apart kunt afrekenen. Jullie zijn daar waarschijnlijk niet de enige klant en dat duurt toch veel te lang allemaal. Als iedereen dat wilt doen moeten ze meer personeel aannemen en dan zal het ook duurder worden _O-

In normale gevallen doen we altijd splitten. In een uitzonderlijke situatie als iemand echt significant minder (duur) heeft gegeten/gedronken dan doen we diegene apart berekenen en de rest splitten.

Blacky94

Dit is voor mij echt afhankelijk van het gezelschap. Met de meeste van mijn vrienden split ik, omdat we linksom of rechtsom vaak wel ongeveer hetzelfde uitkomen en anders trekt dat een andere keer wel recht.
Ik heb ook een paar vrienden die, al dan niet om financiële redenen, wel graag ieder voor zich willen betalen. Ik vind het allebei prima :)

Nu komt het hier gelukkig ook niet vaak voor dat de ene 5 cocktails en de ander 1 cola neemt, dan lijkt het me idd niet meer dan normaal dat de ene meer betaald dan de ander. Maar dat is denk ik een beetje in dezelfde categorie als mensen die iets heel duurs bestellen als iemand anders een rondje geeft. Dat vind ik ook niet kunnen, betaal dat gewoon lekker zelf tenzij dat andersom ook gebeurt :o

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Bij de vriendengroep van mijn vriend splitten we meestal maar iedereen heeft zowat hetzelfde en vaak een gezamenlijke borrelplank vooraf. De ene keer drinkt die een biertje meer en de andere keer bestel ik eens een wijntje dus om die euro's gaan we niet miepen.
Met mijn BFF split ik ook vaak omdat we ook meestal in dezelfde categorie blijven.

Ik ben nog even aan het nadenken maar eigenlijk pas ik me altijd aan aan het gezelschap qua bestellen. Als iedereen een voorgerecht neemt doe ik dat ook en ik las ook geen aparte bestelronde in. Als het gaat over cocktails komt daar ook vaak even een vragenrondje voor. Laatst met een vriendin hadden de mannen bv geen cocktail maar zij namen wel een dessert. Dus eigenlijk is overal in mijn omgeving de tafelgewoonte zo gelijklopend dat we altijd kunnen splitten.

Ik heb wel een tijd met heel krap geld gezeten maar ik ging toen gewoon niet mee of mijn vriend betaalde voor mij als hij echt wou dat ik meeging. Met mijn vriendinnen deed ik in die tijd wat vaker een borrel thuis, voor het geld dat je anders kwijt bent aan het restaurant heb je thuis al heel wat hapjes klaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Het ligt aan het gezelschap. Met vriendinnen wordt eigenlijk altijd gewoon gedeeld door het aantal personen. Dat is wel zo makkelijk en het maakt mij ook niet uit als ik meer betaal dan dat ik heb gegeten en gedronken, een andere keer zal het weer andersom zijn. Als we met twee zijn komt het ook weleens voor dat een van beide trakteert.

Maar met een grotere groep die verder van me afstaat heb ik er meer moeite mee, vooral als er mensen bij zijn die 'veel' drinken en dure vleesgerechten bestellen. Maar in dat soort gezelschappen dineer ik eigenlijk niet zo vaak en zo wel, dan is het zakelijk en wordt het betaald.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Ligt een beetje aan het gezelschap al iedereen redelijk gelijkwaardig heeft gegeten en gedronken vind ik splitten prima. Maar heedt iedereen alcohol en 3 gangen gehad gehad en ik 2 gangen en cola dan betaal ik liever mijn eigen deel.

Ga ik lunchen met een vriendin dan betalen we gewoon om de beurt.