Vega tips gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deemiii

Vega tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 20:02

Hoi!

Enkele weken geleden zat ik een interessant interview te kijken waarin Wendy Walrabenstein te woord kwam en te zien was wat vlees eten met je lichaam doet. Ik liep al een tijdje met het idee om te minderen met vlees (ook vanuit een ander oogpunt - nee, geen duurzaamheid :) ). En na het zien van dit filmpje ben ik er meer over gaan lezen en luisteren. Inmiddels ook het boek Plants for Health gekocht, reuze interessant.

Nu eet ik dus zo’n 3 weken bijna geen vlees meer (1x in de week maximaal) en ben ik bijna volledig over op plantaardig. Enige wat ik niet wil laten staa is mijn schaaltje halfvolle yoghurt ‘s ochtends en het gekookte eitje om 10 uur. :D Voorderest gaat het me eigenlijk echt heel goed af. Vleesbeleg at ik al nooit, alleen was ik wel echt een die hard vlees eter bij het avondeten, het liefst zo veel mogelijk. Maar het bevalt me prima zo, ik mis het ook niet.

Waar ik alleen wel moeite mee heb is het verwerken van peulvruchten in deze nieuwe leefstijl. :D Ik kan er maar niet aan wennen, terwijl ik overal lees dat het juist een kwestie van wennen is. Kikkererwten, edame boontjes, ik vind het gewoon echt lastig naar binnen te krijgen haha.

Toen dacht ik, er zitten op bokt vast meer vegetariërs die hier in het begin tegenaan liepen! Hoe hebben jullie leren eten?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:14

Ik hou juist van veldertjes met bio aardappelen en een beetje (vega) mayonaise.
Of groente mixen uit de diepvries met aardappelen en stukjes vega hamburgers .
De keuze is reuze ..vooral veel proberen .

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:16

Vleesvervangers is een kwestie van uitproberen. "Wokstukjes" van het ene merk zijn totaal niet te vergelijken met die van een ander merk.

Ik eet al jaren geen vlees meer en ook echt veeeel te weinig peulvruchten of vleesvervangers. Vind het vaak ook niet lekker of gewoon te duur.
Eiwitten krijg ik vooral binnen door eiwitpoeder en ik slik ijzer bij. Mijn B12 is prima ondanks dit 'dieet'.

Ik heb nooit veel vlees gegeten dus de switch naar 'officieel' vega was voor mij niet zo groot als voor jou. Mijn avondeten bestond grotendeels al uit veel groente en aardappelen en een paar happen vlees zegmaar.

Ik ga steeds meer naar vegan en probeer waar mogelijk de vegan variant uit. Soms vind ik het niet te vreten (de vegan paturain of kaas) en hou ik het bij de vega optie.
Ik hou van de Alpro mild&creamy, daar zit volgens mij ook B12 en calcium in toegevoegd (bij de melk plantaardige melk is dit bijna altijd wel zo).

Dus vooral: zoek je eigen weg. Als jij het fijner vind om 4 dagen vega / plantaardig te eten en 2 dagen een groot stuk vlees wilt om wel aan een volledig voedingspatroon te komen, you do you.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:35

Ik hou wel van havermelk in de koffie maar die soja spullen verteer ik niet fijn zeg maar .
Of kokos yoghurt van de appie …lekker hoor .

8nnemiek

Re: Vega tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:59

Ik eet al bijna 30 jaar geen vlees meer, en was nooit een makkelijke eter met groenten.. Peulvruchten heb ik echt moeten leren eten. Maar er zijn zo veel verschillende soorten peulvruchten, en zo veel manieren van bereiden..
Zelf vind ik linzen makkelijk en goed te eten om mee te beginnen. Je kan gehakt er door vervangen, bijvoorbeeld in de pasta/spaghetti/lasagne/ovenschotel enz.
Hummus en falafel zijn van kikkererwten gemaakt.. tempeh van sojabonen.. allemaal goede opties om te proberen, zonder dat het direct heel erg aan bonen doet denken.
Taugé kun je zelf maken van mungbonen, ook enorm voedzaam.
En dan heb je bv ook nog gedroogde tuinbonen en sojabonen die je als snack kan eten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:10

Ik ben ook niet zo van de bonen, ook niet na 20 jaar vegetarisch zijn. Ik lust wel edamame boontjes of witte bonen in een winterstoof. Maar zoals hierboven al gezegd; ga lekker proberen!

Toen ik vegetariër werd was er net een halve burger bij de ah maar tegenwoordig kun je zoveel kiezen!

Oh en als je zelf eens tijd hebt en burgers wilt maken; dit blijft mijn favoriet!
https://m.facebook.com/watch/?v=1227967 ... YifQ%3D%3D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:24

Ik eet ook al zo'n 30 jaar geen vlees. Vervangers eet ik soms wel. Ik ben geen fan van ei en melk, dus eet wel kapucijners, kikkererwten, soja, etc.
Onlangs is er een ferritine tekort geconstateerd. Dat link ik toch aan mijn eten en ben inmiddels weer wat bewuster met mijn menu. Eet nu ook dagelijks noten.
Er zijn héél af en toe ook momenten dat ik echt zin heb in een stukje vlees. Dit zie ik wel als een signaal van mijn lichaam.
Ik denk dat je vooral moet kijken en voelen wat bij jou past en je goed inlezen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:28

Tip let op dat je geen vervangers die verzadigde vetten bevatten zoals kokos olie etc tot je neemt( vega kaas etc) want dat is dan weer echt niet gezond
Veel groente rijst, noten
Ik eet al ruim 45 jaar geen vlees en sinds 3 jaar totaal vegan.kan zo veel maken en kopen

Ik Probeer met de seizoenen te eten.dus wat t land op dat moment biedt.
Bio en regeneratief, ja voor onze aarde.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:43

Wij eten al jaren geen vlees meer bij de maaltijd (wel vis) en om het makkelijk te maken bestellen we bij HelloFresh. Geen boodschappen meer te doen, en 3 x per week is voor ons genoeg omdat we ook nog uit de moestuin eten. Gewone hollandse pot eten we eigenlijk niet meer.

We eten regelmatig linzenschotels, salades met geroosterde kikkererwten (heerlijk) en hebben een stapel makkelijke en lekkere vega recepten verzameld.
We zijn dol op zoete aardappel, haloumi en paneer, en daarmee kun je de lekkerste currygerechten maken.

De kipstuckjes zijn goed gekruid (zelf) prima te combineren in oosterse gerechten.
Een van onze favorieten is snel en simpel; 1 dikke ui, 1 dikke teen knoflook, 1 bakje kipstuckjes, 1 zak prei/champignon of oosterse groente of een kleingesneden winterpeen en kleine broccoli, 1 pakje kokosmelk en goede sojasaus (kikkoman) en een goede ketjap manis (van A - wit pak met rood dopje en niet van C-mex) en 400 ml bouillon, en 2 porties noedels.
Alles in deze volgorde in 1 pan doen, alles stuk voor stuk even laten bakken/garen en na iets meer dan een kwartier is het klaar. Garneren kan met pinda's of seroendeng.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:03

Ik eet nu denk ik 9 jaar geen vlees meer maar ben opgegroeid met veel vegetarisch eten en thuis waren we al amper vlees.
Momenteel eten we vooral veel vers pakketen en 'wereld maaltijden'. Geen avg'tje iig.
Als je een makkelijk gerecht wilt om peul vruchten in te verwerken is curry een goede, je kan er alle kanten mee op en je kan er van alles in doen.

Voor vlees vervangers is het echt trial en error. Sommige zijn lekker andere niet. Duur is niet altijd beter, ah huismerk heeft ook lekkere dingen

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 05:26

Check de recepten van https://www.karolaskitchen.be/ eens! Vegetarisch en vaak ook vegan (maar niet altijd), maar vooral ook heel compleet, gezond en met aandacht voor voedingsstoffen. Én lekker _/-\o_
Ik vind Ottolenghi ook wel een heel lekkere inspiratiebron als het gaat over vegetarische keuken - ook met best veel gebruik van kikkererwten en bonen in zijn gerechten.

Goeie stappen wel die je gezet hebt. Zouden meer mensen moeten doen! (Mezelf inclusief)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:32

Ik herken wel wat je zegt over kikkererwten, die vind ik eigenlijk alleen lekker verwerkt tot hummus of falaffel. Edamameboontjes ben ik dan wel weer fan, maar alleen als ze echt goed vers zijn (frisgroen, niet al bruin aan het worden). Wat andere ook al zeggen: het is even zoeken welke peulvruchten en in welke recepten je lekker vindt, net als welke vleesvervanger je wel en niet kan waarderen. Tofu smaakt misschien wat flauw, maar laat zich prima marineren zoals kip. Ook lekker in curry. Linzen of zwarte boontjes kun je door een pastasaus mengen in plaats gehakt. Van zuivelproducten als yoghurt en melk zijn al prima plantaardige versies op de markt. Ook daar kan het even duren voor je een favoriet hebt. Sojagurt ongezoet van Terra (AH) eet ik bijvoorbeeld graag.

Denk wel om je supplementen: B12 en omega3 zijn de belangrijkste, zelfs als je ei blijft eten.

@Nyaleti, je kunt vrij lang voort op een voorraad B12 voor je klachten krijgt, maar het is toch belangrijk om ook daar een supplement voor te gaan nemen. Er kan namelijk op weefselniveau een tekort ontstaan, terwijl je bloedwaarden goed blijven. Trust me: dat maak je liever niet mee.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:42

Heb je een bron van wat je zegt over B12? Oprecht vraag hoor.
Het is afgelopen jaar nog geprikt op boven het gemiddelde.
Een onbetrouwbare bloedwaarde ken ik niet van B12

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:19

Ik heb wel een paar concrete tips voor recepten met peulvruchten die niet al te moeilijk zijn:

Tajine stijl ovengroente: aubergine, verschilende kleuren paprika, kikkererwten, ui en gedroogde abrikozen in 1 schaal samen in de oven. (Origineel gaan de aubergines eerst in 1 stuk in de oven en worden aan het einde in stukken nog even meegebakken met de groente: dit is eigenlijk lekkerder). Neem hier Ras el Hanout kruidenmix voor en eet met quinoa en verse peterselie. Echt een kwestie van groente snijden, in de oven mikken en klaar. Volgens mij 180 of 200 graden voor een uur ongeveer maar ik kan je later wel een pb sturen met het recept.

Bonensalade als bijgerecht: gekookte groene linzen, grote witte bonen (bv borlotti) en bruine bonen wassen en bij elkaar gooien. Klein gesneden ui er doorheen, optioneel klein gesneden paprika of sellerie. Aanmaken met verse peterselie, citroensap en olijfolie. Deze salade blijft in een afgeslopen bakje meerdere dagen tot een week goed in de koelkast.

Groene linzen kan je eigenlijk sowieso in een hoop salades gewoon er doorheen doen!

Wraps/tortilla's met bonen: Je kan wat paprika's opbakken en/of een simpele tomatensaus met vega gehakt en ui, apart wat avocado, tomaten, komkommer kleinsnijden en een blik bruine bonen opentrekken. De bonen kan je los in de wrap doen of in de tomatensaus even mee opwarmen. Alles in een wrap doen, eventueel een scheutje yoghurt, citroensap of wat je ook lekker vindt erbij en klaar. Deze is echt super simpel en je kan er mee doen wat je wil.

Chilli con carne kan ook heel simpel zijn en zijn genoeg recepten voor online. Het vlees kan je gewoon vervangen door vega gehakt, dat smaakt in chilli echt hetzelfde. En je kan er zoveel/weinig bonen doorheen doen als je wil. Je kan ook het vlees vervangen door bruine bonen en/of rode linzen.

Turkse stijl linzenstoof heb ik als recept in een PDF'je, dat kan ik in pb sturen naar wie geinteresseerd is. Ook heel makkelijk maar moet een tijdje op het fornuis staan pruttelen.

Als je een beetje van koken houdt zijn kikkererwten inderdaad superlekker als hummus en falafel maar vooral falafel kost wel echt veel tijd. Je kan het wel in een grote hoeveelheid maken en dan de rauwe balletjes in de vriezer bewaren.

Tofu wordt een stuk lekkerder als je het minstens een half uur in een sausje laat marineren. Als basis kan je sojasaus nemen, evt mengen met wat water, en dan naar keuze rijstazijn, sriracha, chilli bean sauce of wat je dan ook lekker vindt. In een waterdicht bakje zodat je het tussendoor even kan schudden of omdraaien. En dan bakken tot die bruin en een beetje knapperig wordt. Heel lekker in een pokebowl, ongebakken in sushi, of gewoon in een avg-tje als vleesvervanger.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:57

Nyaleti schreef:
Heb je een bron van wat je zegt over B12? Oprecht vraag hoor.
Het is afgelopen jaar nog geprikt op boven het gemiddelde.
Een onbetrouwbare bloedwaarde ken ik niet van B12

Oeps, ik denk dat ik in de war was met magnesium.