Wat als afvallen niet lukt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xAurea

Wat als afvallen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:11

Al vanaf jongs af aan ben ik ontevreden over mijn gewicht (een vrouwending schijnt). Sinds 1,5 jaar ben ik actief bezig met afvallen maar het lukt gewoon niet…
Ik eet gezond, in mijn calorieën maximum. Ik beweeg veel (minimaal 12,5k stappen per dag) maar het gaat het gewoon niet af.
Ik heb al bloedgeprikt omdat de diatist het ook raar vond, alle waardes zijn goed dus ik zit met mijn handen in het haar. Ik gebruik wel medicatie, citalopram (al zo’n 13 jaar) en filgotinib (sinds 2020/2021) en hier zijn natuurlijk bijwerkingen bij zoals aankomen etc.

Het kan alleen simpelweg niet dat ik met de (door diatist uitgemeten) hoeveelheid calorieën niet af val, en ja ik houd al mijn eten, drinken, eventuele snacks braaf bij. Daarnaast heb ik ook bijna nooit echt ‘honger’ en eet ik omdat iemand mij herinnert dat dat ook nog moet, anders overleef ik de dag prima op een lege maag tot het avondeten.

Heb het met de huisarts gehad over ozempic, maagverkleining etc maar denk, naast dat ik daar eigenlijk niet aan wil beginnen dat dit ook niks gaat doen omdat ik toch geen hongergevoel heb?

Heeft iemand hier ervaring mee?

ManonGrr

Re: Wat als afvallen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:20

Hou je je calorieën echt bij? Dus ook de olie waarin je bakt, de chocopasta die je van je vinger likt, dat hapje dat iemand je laat proeven, etc?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:35

Heb je overgewicht? Ik je schildklier gecheckt? Doe je aan sport?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:36

Eens met de arts bellen of dit hoort bij de bijwerkingen van je medicatie en wat evt de mogelijkheden zijn.
Maar hele dag geen honger icm wel veel bewegen vind ik best een alarmbel, hier zou ik verder onderzoek naar willen doen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:38

ManonGrr schreef:
Hou je je calorieën echt bij? Dus ook de olie waarin je bakt, de chocopasta die je van je vinger likt, dat hapje dat iemand je laat proeven, etc?

Dit dus, je eet (en drinkt) onbewust zo veel meer calorieën dan je denkt. Ik gebruik geen bakolie meer, alleen nog die sprays, paar kcal per spray (weet zo de naam niet meer). Snacksauzen kies ik ook suikervrije opties. Kip/kalkoengehakt ipv rundergehakt. Veel water, maar daar doe ik het niet goed op, dus ik drink sinas zero of crystal clear. Broodbeleg zijn vaak ook al calorie bommen, verdiep je daar ook in.
Kijk ook goed op verpakkingen wat nou daadwerkelijk een portie is met bijvoorbeeld warm eten, want ik schrok hoeveel ik at in vergelijking met wat nou daadwerkelijk 1 portie is voor een persoon.
Ik raad je ook aan om een calorie tracker te gebruiken, ik heb Fatsecret en die houdt alles voor je bij. Ben ondertussen 26 kilo afgevallen sinds januari. Heb ook jaren geworsteld met mijn gewicht maar nu ik me er echt in verdiep lukt het veel makkelijker, enneh, ik eet iedere week friet met snackjes (airfryer, geen frituur), zelfgemaakte pizza etc. Ik eet alles wat ik voorheen at, maar dan vervang ik producten met calorie armere keuzes en eet ik kleinere porties. Het is niet moeilijk, maar is het wel even een knop die om moet en je goed beseffen dat als je (zoals als ik iig) een eetverslaving hebt, dat je nooit meer terug kan naar hoe je voorheen altijd at.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:43

Van Citalopram is bekend dat je daar van aankomt helaas ook al eet je heel weinig. Het enige wat je evt kan proberen is in overleg met je arts andere anti depressiva proberen met minder bijwerkingen of in overleg met je arts misschien heel langzaam afbouwen als je het al zo lang slikt?

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:44

ManonGrr schreef:

Yep, alles, meestal zelfs afgewogen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:45

Kcal tellen is hier ook het enige wat werkt. Wel echt alles tellen dus. Dus ook de kruiden die je gebruikt bijvoorbeeld. En alles afwegen, schatten ga je het alsnog niet mee redden. Maar als je dat al doet en het werkt niet zou je je inderdaad verder moeten laten onderzoeken. Citalopram ben ik toendertijd ook wel van aan gekomen, misschien kun je iets anders krijgen? Ik heb fluoxetine en ik val met kcal tellen dus wel af. Wilt de huisarts verder geen onderzoeken doen naast bloedprikken?

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:45

Freya6 schreef:
Heb je overgewicht? Ik je schildklier gecheckt? Doe je aan sport?

Overgewicht ja, schildklier gecheckt en eerder snel als langzaam, sport ja 1 tot 2 paarden rijden per dag + die 12,5 duizend stappen. Meer is vanwege chronische ziekte ook echt niet te doen.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:48

Evercreek schreef:
ManonGrr schreef:

Dit dus, je eet (en drinkt) onbewust zo veel meer calorieën dan je denkt. Ik gebruik geen bakolie meer, alleen nog die sprays, paar kcal per spray (weet zo de naam niet meer). Snacksauzen kies ik ook suikervrije opties. Kip/kalkoengehakt ipv rundergehakt. Veel water, maar daar doe ik het niet goed op, dus ik drink sinas zero of crystal clear. Broodbeleg zijn vaak ook al calorie bommen, verdiep je daar ook in.
Kijk ook goed op verpakkingen wat nou daadwerkelijk een portie is met bijvoorbeeld warm eten, want ik schrok hoeveel ik at in vergelijking met wat nou daadwerkelijk 1 portie is voor een persoon.
Ik raad je ook aan om een calorie tracker te gebruiken, ik heb Fatsecret en die houdt alles voor je bij. Ben ondertussen 26 kilo afgevallen sinds januari. Heb ook jaren geworsteld met mijn gewicht maar nu ik me er echt in verdiep lukt het veel makkelijker, enneh, ik eet iedere week friet met snackjes (airfryer, geen frituur), zelfgemaakte pizza etc. Ik eet alles wat ik voorheen at, maar dan vervang ik producten met calorie armere keuzes en eet ik kleinere porties. Het is niet moeilijk, maar is het wel even een knop die om moet en je goed beseffen dat als je (zoals als ik iig) een eetverslaving hebt, dat je nooit meer terug kan naar hoe je voorheen altijd at.

Ik houd echt alles bij, van de kaas op mijn boterham tot mijn olie in de pan, tot de kwark en de muesli daarbij weeg ik af (tenzij ik niet thuis ben maar op werk en ik daar lunch, dan staan ze me een beetje gek aan te kijken verwacht ik, maar eet daar ook gezond)
Laatst bijgewerkt door xAurea op 13-09-25 17:51, in het totaal 2 keer bewerkt

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:49

nevica schreef:
Kcal tellen is hier ook het enige wat werkt. Wel echt alles tellen dus. Dus ook de kruiden die je gebruikt bijvoorbeeld. En alles afwegen, schatten ga je het alsnog niet mee redden. Maar als je dat al doet en het werkt niet zou je je inderdaad verder moeten laten onderzoeken. Citalopram ben ik toendertijd ook wel van aan gekomen, misschien kun je iets anders krijgen? Ik heb fluoxetine en ik val met kcal tellen dus wel af. Wilt de huisarts verder geen onderzoeken doen naast bloedprikken?

Huisarts heeft me nu doorgestuurd naar zo’n gli traject. Ik heb alleen het gevoel dat het hem niet in het eten zit aangezien ik weinig honger heb, gezonde keuzes maak en bijna alles af weeg

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:50

Ik zou naar de huisarts gaan voor verder onderzoek. Als je echt eet onder je behoefte en niet afvalt dan is er iets “mis”.

Geen idee hoeveel je ongeveer verbrandt en eet. Maar soms kan 100-200 kcal omlaag gaan wel iets helpen. Maar langere tijd veel te weinig eten is slecht voor heel veel dingen.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 17:52

MarlindeRooz schreef:
Ik zou naar de huisarts gaan voor verder onderzoek. Als je echt eet onder je behoefte en niet afvalt dan is er iets “mis”.

Geen idee hoeveel je ongeveer verbrandt en eet. Maar soms kan 100-200 kcal omlaag gaan wel iets helpen. Maar langere tijd veel te weinig eten is slecht voor heel veel dingen.

Als ik rond de 1000 kcal per dag ga zitten val ik binnen 20 weken 5kg af (zat niet lekker in mijn vel en vond eten niet benodigd toen). Maar dit is erg ongezond voor de rest van mijn lijf en dit zou kilogewijs ook eigenlijk niet kunnen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:02

xAurea schreef:
Evercreek schreef:

Ik houd echt alles bij, van de kaas op mijn boterham tot mijn olie in de pan, tot de kwark en de muesli daarbij weeg ik af (tenzij ik niet thuis ben maar op werk en ik daar lunch, dan staan ze me een beetje gek aan te kijken verwacht ik, maar eet daar ook gezond)

Kaas zou ik ook om denken, zelfs de 30+ kan snel aantikken. Muesli ook, geloof niet dat er veel laag in kcal muesli bestaat. Denk dat je met een portie (dus 50 gram muesli) al gauw de 200 kcal aantikt, kwark er nog bovenop, dat is ongeveer 70 kcal (als je suikervrij neemt) dus heb ik voor ontbijt al 270 kcal, komt nog drinken bij op. Neem aan dat je hier niet de hele ochtend op kunt en dat je na een paar uur alweer een tussendoortje nodig hebt. Nu weet ik natuurlijk niet wat jouw kcal intake is op een dag en wat jouw tekort is. Hoe groter het tekort hoe sneller je afvalt, maar let op dat het niet teveel is, want dat is ook weer niet goed. Ik probeer er 300 onder te zitten en eet per dag 1500 kcal. Ik sport niet en heb een kantoorbaan en doe lang niet zoveel stappen als jou :')

Toen ik begon met afvallen nam ik 's ochtends een shake; 200 kcal met een glas water, 's middags vaak een wrap met kaas, kalkoenfilet, augurk, tomaat, komkommer en ei, was volgens mij 400 kcal. Met het eten had ik ongeveer 1000 kcal, afhankelijk van wat we aten. Ondertussen eet ik minder, het afvallen gaat langzamer omdat mijn intake veranderd naar mate ik meer afval.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:04

Je kan je eigen dieet en kcal niet vergelijken met een ander.

Als ik zo actief zou zijn als TS zou ik nog afvallen met 2500 kcal eten per dag… toen ik nog in en winkel werkte verbande ik regelmatig 3200-3500 oid.

Je lengte, gewicht, medische staat, stofwisseling en je beweging zijn van belang. Daarbij spelen ook nog dingen mee als je conditie / hartslag.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:09

MarlindeRooz schreef:

Als ik zo actief zou zijn als TS zou ik nog afvallen met 2500 kcal eten per dag… toen ik nog in en winkel werkte verbande ik regelmatig 3200-3500 oid.

Je lengte, gewicht, medische staat, stofwisseling en je beweging zijn van belang. Daarbij spelen ook nog dingen mee als je conditie / hartslag.

Klopt, daarom geef ik ook aan dat ik niet weet wat haar intake momenteel is, dit is voor iedereen verschillend. Ik zal veel lager zitten dan de meesten omdat ik niet sport en een kantoorbaan heb (lees, thuiswerken). Die paar rondjes die ik met de hond loop en om de week paardrijden zal het niet doen.
Probeer alleen maar te zeggen dat je met vervangende producten al veel meer kan eten voor minder kcal en je dus langer vol zit en het beter uit te houden is op langer termijn. Gebruikte mezelf als voorbeeld hierin.
Vind het goed dat TS om tips en steun vraagt, het is een lange, moeizame en vaak frustrerende weg, maar het is mogelijk. Medicatie zal het proces niet makkelijker maken maar ook dan denk ik dat hier oplossingen in zijn, misschien andere medicatie of medicatie die de symptomen van aankomen verminderen ofzo, maar dat zal de dokter beter weten dan ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:11

He, ben je door de medicatie niet 'gewoon' aan het vechten tegen iets waar je door doe medicatie niks aan kan doen? Ik zou dat ook eens uitzoeken.

Is 12.500 stappen echt veel? Als ik e gemiddelden geloof volgens Google wel, maar ik vind het niet perse noemenswaardig veel. Eerder een mooi aantal in een gezonde levensstijl.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:17

Cioccolato schreef:
He, ben je door de medicatie niet 'gewoon' aan het vechten tegen iets waar je door doe medicatie niks aan kan doen? Ik zou dat ook eens uitzoeken.

Is 12.500 stappen echt veel? Als ik e gemiddelden geloof volgens Google wel, maar ik vind het niet perse noemenswaardig veel. Eerder een mooi aantal in een gezonde levensstijl.

Ik zit met 7500-8000 gemiddeld al veeeel hoger dan zo ongeveer iedereen die ik spreek hierover. Ene dag heb ik 3000 de andere 25000.

Als je zittend werk hebt. Met de auto naar je werk gaat en geen hond hebt… dan loop je echt heel weinig. Ik moet bewust gaan wandelen om aan mijn stappen te komen. 10.000 stappen kost je vaak al 2 uur per dag. Daarbij moet je daar ook maar net de tijd en energie voor hebben om zoveel te wandelen. Ik heb die heel vaak niet…

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:27

Misschien zou je eens kunnen kijken met je inname van eiwitten of dat voldoende is in combinatie met de rest.

GLI traject zelf ook gedaan, maar niks afgevallen. Daarna met een coach aan de slag gegaan die ook naar je mindset etc kijkt. Heeft mij uiteindelijk 33 kilo in een jaar tijd gelukt. En nu een jaar stabiel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:31

En hoe oud ben je?
Op gegeven moment verandert je metabolisme en krijgt je lichaam andere behoeftes.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:41

Heel andere invalshoek: een nog niet ontdekt hormoongerelateerd probleem?

Slik je een anticonceptiepil of heb je een spiraal die zo'n probleem kan 'maskeren'? Denk aan PCOS. Ik kan sporten en diëten tot ik een ons weeg (haha), maar afvallen gaat in grammen, als het al zou lukken. Heb je veel stress?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:41

Als wat je nu doet niet werkt dan moet je wat anders gaan doen, zo simpel is het :')

Ga krachttraining doen in plaats van al die stappen. En dan echt steeds tot je max dus niet een beetje tillen maar echt spieren opbouwen.
En zijn vreselijk veel verschillende oefeningen dus zeg niet bij voorbaat dat je het niet kan of mag maar zoek naar wat je daarin wel kunt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:46

Door de medicatie en de operatie die je noemde ga simpelweg minder kunnen eten en dus val je af. Zo te lezen kan jij dat ook zonder die hulp, want je geeft aan weinig trek te hebben. Daar zou ik het in zoeken. Zakken in de calorieën tot je merkt dat je max 500gr per week afvalt en daarop blijven zitten tot gezond gewicht (even een ding, ik ga er nu wel vanuit dat je daadwerkelijk overgewicht hebt en niet dat hier een ander mentaal probleem speelt) dat is dan blijkbaar waar je lijf voldoende aan heeft. Goed mogelijk dat dat vervelend weinig is maar dat is dan blijkbaar zo.

Om eea volwaardig te houden beter wel de diëtist blijven bezoeken..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:55

Misschien je bioritme eens onder de loep nemen? Dat zou zo maar eens een eyeopener kunnen zijn...

Op Insta zijn wel wat mensen die daar veel van af weten en op hun account heel veel gratis info weg geven.

Kost niks, en zou zo maar eens kunnen helpen....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:57

MarlindeRooz schreef:

Afvallen met 2500kcal eten lijkt me sterk als je zoveel beweegt als ts en 3200-3500kcal is erg veel.
Misschien overschat je dat een beetje.
Ik loop al 10 jaar lang gemiddeld 60km per week hard en wandel daarnaast ook gemiddeld 20-25km per week.
Mijn gemiddeld aantal stappen gemeten over die 10 jaar is ruim 18000 per dag.
Dan denk je dat je heel wat verbrandt, maar dat valt tegen hoor.
Mijn garmin geeft aan dat ik gemiddeld iets meer dan 2300kcal per dag verbrand (ik weeg 64 kilo).