Spannende tijd, geen rust in mijn hoofd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lau_

Spannende tijd, geen rust in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 17:44

Ik merk dat ik het even van mij af moet schrijven, wellicht sorry voor het onsamenhangende verhaal.

Ruim 2 jaar geleden werd er bij mijn broer een tumor in zijn knie ontdekt. Deze hebben ze toen operatief verwijderd waardoor die ook met een kunstknie loopt. Naast de operatie heeft die ook preventief chemo gehad om mogelijke uitzaaiingen tegen te gaan omdat ze niet precies wisten of zijn tumor kon uitzaaien ja of de nee.

Nu voelt hij zich eindelijk weer goed. Helemaal de kunstknie onder controle en leven lacht heb toe. Tot een maand geleden… de arts zag ik een vaag plekje op zo’n longen en omschreef dit als een wazig grijs wolkje, atypisch voor een uitzaaiing. Zo noemde die het.

De volgende controle afspraak was naar voren gehaald en dan zou de plek kleiner of weg moeten zijn. Dat was die helaas niet waardoor een biopt is genomen. Een week lang in spanning gezeten en vandaag kwam de uitslag.

“ we hebben geen kankercellen gevonden maar we gaan toch uit van een uitzaaiing dus we gaan het operatief weghalen”

Ik ben in de war, verdrietig en bezorgd. Wat als het echt een uitzaaiing is. Moet ik mijn broer dan binnenkort missen?

Het leven is zo oneerlijk soms…

Mellow

Re: Spannende tijd, geen rust in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:05

Probeer niet te ver op de zaken vooruit te lopen, daar maak je jezelf helemaal gek mee. En ik weet dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bekijk het per dag, de zorgen die je hebt zijn echt logisch, maar het veranderd een uitkomst niet.

Hopelijk kunnen ze het weghalen en is het "niks". Of iig iets waar jullie je geen zorgen over hoeven te maken.

Ik weet nog toen mijn moeder een slecht beeld van haar longen had ik me zo druk gemaakt heb dat ik zelfs met hartklachten op de eerste hulp kwam.

Het veranderde niets aan de situatie en ik had alleen mezelf er maar mee.

Mijn moeder kreeg helaas slecht nieuws, en ik was zo bezig met wat komen zou en heb daardoor heel lang niet kunnen genieten van de tijd die we hadden.

Vandaar dat ik je mee wil geven om te proberen het per dag te bekijken. En niet te ver vooruit kijken.

Heel veel sterkte!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:02

Gelukkig is er ook nog ruimte dat het misschien nog goed uitpakt voor je broer. Maar heel veel sterkte. De spanning is vreselijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 00:18

Het ziekenhuis neemt het zekere voor het onzekere. Willen optijd handelen. Je broer is niet zomaar ineens dood, meid. Ik snap dat je je zorgen maakt maar er zit nog een heel groot gebied tussen nu en 6 plankjes.
Probeer een manier te bedenken die voor jou werkt om je stress te reduceren. Praten, journalen, schrijven, vloggen, whatever.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 07:51

Ik snap je angst volledig, zeker gezien zijn voorgeschiedenis.

Zolang er niks duidelijk/ zeker is valt er eigenlijk weinig over te zeggen nog, ik zou net als mijn voorgangers je willen aanraden om het stap voor stap en per dag te bekijken. Niet in de angst blijven hangen en omdenken. Ze hebben het nu gevonden en gaan er nu wat aan doen, dat is misschien wel precies op tijd nog. De artsen nemen het zekere voor het onzekere en dat is fijn wat dat betekent dat ze overal goed bovenop zitten en alles goed in de gaten houden waardoor de overlevingskansen voor je broer alleen maar groter worden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 13:59

Hutcherson schreef:
Het ziekenhuis neemt het zekere voor het onzekere. Willen optijd handelen. Je broer is niet zomaar ineens dood, meid. Ik snap dat je je zorgen maakt maar er zit nog een heel groot gebied tussen nu en 6 plankjes.
Probeer een manier te bedenken die voor jou werkt om je stress te reduceren. Praten, journalen, schrijven, vloggen, whatever.

Jeetje :wow: ... Tactvol zeg -O-

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 14:32

dit soort ervaringen zijn inderdaad heel hefftig, draag het samen, dat is op dit moment het beste medicijn denk ik, spannend tot je weet wat het werkelijk is, heel veel sterkte.
er is dus een mogelijkheid dat het geen uitzaaiing is en iets weghalen om te kijken wat er aan behandeling mogelijk is, lijkt me wel hoopvol, een sprankje maar toch

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 08:17

Ach ts toch, ik weet uit eigen ervaring hoe je je voelt. :(:)

Die periode van wachten op een uitslag is afschuwelijk. Kan je er over praten met je broer en/of ouders? Steun zoeken bij elkaar kan heel fijn zijn.

Daarnaast vond ik het zelf heel fijn om afleiding te zoeken in de vorm van van alles. Studie, uitjes, afspreken met vrienden.

En ga vooral niet googlen, dat helpt je niks.

Heel veel sterkte ts, het zijn gewoon rotdingen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:18

Little_Gift schreef:
Hutcherson schreef:

Jeetje :wow: ... Tactvol zeg -O-

Ik denk dat jouw hoofd het iets anders leest dan mijn hoofd het bedoeld heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:22

Dat kan en dat hoop ik.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:27

Ik moet zeggen dat ik het ook niet heel lekker vind over komen. En misschien bedoel je dat niet zo hoor .

Ze is bang dat haar broer komt te overlijden een angst die voor een buitenstaander misschien irreëel klinkt maar die voor haar zolang er geen uitslag is er toch is.

Dat is geen knopje die je even uitzet. En dan is een zin tussen nu en 6 plankjes niet heel erg lekker om te horen.

Voor jou is het een onbekende, voor haar is het haar broer en heeft ze daar beeld bij.

Is niet om je aan te vallen. Je zult het echt niet met kwade zin hebben geschreven maar zo'n periode van onzekerheid kan je in sommige gevallen gewoon helemaal opslokken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:08

Lau heel erg veel sterkte. Er zijn situaties in het leven dat het moeilijk is om rustig te blijven en sterk. Ik denk dat dit een gegeven is dat de meesten van ons zullen herkennen Althans ik herken het zeer zeker wel. Met name je zin dat het dan druk in je hoofd is.
Wat mij heel erg goed helpt is, om dan natuurlijke middelen te nemen die niet de rijvaardigheid beïnvloeden, en waar valeriaan bv in zit en andere zaken waar mensen rustig van worden en het is niet verslavend. Vaak als het echt een heftige tijd is, gebruik ik daarnaast ook natuurlijke niet verslavende slaap middelen (mag je bij wijze van spreken elke dag nemen aar na paar dagen heb ik mijn ritme dan we3er opgepakt) . Ik woon in Frankrijk en bij ons kun je dat gewoon in de apotheek halen en dan krijg je uitleg en hier is het niet duur.
Wat me opvalt is dat daardoor mijn bloeddruk niet stijgt, ik overdag veel rustiger in mijn hoofd ben en me helemaal rustiger voelt en gewoon normaal.
Als ik dit niet doe, dan ga ik slecht slapen en dan gaat naast mijn hoofd (migraine), ook mijn rug opspelen en voel ik me huileriger worden en instabiel.
Ik draai in het leven al een tijdje mee en weet dat dit soort hulpmiddelen naast fijne gesprekken op sommige momenten heel erg fijn is . Want daardoor kan ik ook aanwezig zijn voor mijn omgeving. Ik ben juist extra helder doordat ik relaxter ben .
Misschien heb je iets aan mijn tip.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 14:10

Nou, het is even stil geweest hier..

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Mijn verhaal was misschien wat emotioneel maar had het gevoel dat ik het van mij af moest schrijven.

Het “stukje” is inmiddels verwijderd en onderzocht. Helaas wel een uitzaaiing.

Voor nu is het volledig verwijderd en hopen dat er niet meer bij komt.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:33

Wat verdrietig dat het toch een uitzaaiing was, ik kan me zo voorstellen dat je nu in totale onzekerheid achter blijft. Onzekerheid die inderdaad in je hoofd gaat zitten en waar je niet vanaf komt. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik hoop dat jullie er samen goed over kunnen praten, dat je tijd voor jezelf neemt om te doen wat je fijn vind en dat je het af en toe een klein beetje kunt gaan relativeren met het feit dat voor niemand een toekomst gegarandeerd is: leef soms gewoon met de dag en probeer daar van te genieten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:18

Ach jee Lau. Niet het nieuws dat je horen wil! Sterkte

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 16:04

Ze hebben het operatief verwijderd en op de PET scan zijn ( voor nu) geen nieuwe dingen te zien. Dus we blijven positief