Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 17:38

Ik twijfel al heel lang om hier een topic over te openen omdat ik het niet helemaal eerlijk vind om persoonlijke informatie over mijn ouders op een openbaar forum te delen, maar ik ben inmiddels redelijk wanhopig. Een zo kort mogelijke schets van de situatie: mijn moeder (76) heeft hersenletsel overgehouden aan een auto-ongeluk (bijna) 36 jaar geleden. Ze heeft een tijd in coma gelegen met een flinke hersenkneuzing en de artsen hielden er ernstig rekening mee dat ze halfzijdig verlamd zou blijven. Ze loopt wel, maar de aansturing naar haar linkerbeen is slecht. Daarnaast is onder andere haar kortetermijngeheugen aangetast, is ze snel overprikkeld en heeft ze niet echt meer een filter op sociaal gebied. Opgroeien bij haar thuis (gescheiden ouders) was voor mij en mijn broertje... interessant. :=

Ruim twee jaar geleden is er na veel aandringen van ons eindelijk onderzoek geweest naar haar fysieke en cognitieve gesteldheid. Dit na een reeks incidenten thuis die ons als kinderen veel zorgen baarden. Ze bleek naast haar hersenletsel nog drie vormen van dementie te hebben. Sinds die diagnose is er een casemanager dementie die elke 8 weken op huisbezoek komt om te monitoren hoe het gaat en hulp aan te bieden. Mijn moeder woont met haar partner, die ze 3,5 jaar na haar ongeluk heeft leren kennen, in een appartement. Hij is mantelzorger voor haar. Hij is elk moment van de dag bij haar om haar te helpen met haar dagelijkse dingen, haar overeind te helpen als ze valt - en dat gebeurt vaak - en te zorgen dat ze genoeg eet en drinkt. Ze komen behalve bij de supermarkt nergens meer. Hun sociale leven is zeer zeer beperkt. De casemanager heeft een poging gedaan om mijn moeder twee keer per week een halve dag naar dagbesteding bij een verzorgingstehuis te krijgen. Voor wat sociale contacten, bezigheid en zodat hij even wat tijd voor zichzelf heeft. Dat heeft hij geweigerd. Viel niet over te praten. Hij wil de regie absoluut niet uit handen geven. Ook hulp van mij en mijn broer wordt geweigerd, is allemaal niet nodig, ze redden zich wel. Mijn moeder kan zelf niet echt meer beslissingen nemen, hij zegt dan dat zij daar ook geen behoefte aan heeft. Ik weet zeker dat ze die middagen heerlijk zou vinden.

Inmiddels loopt ze slechter dan slecht, maar ze weigeren een stok of (beter nog) een rollator voor haar aan te schaffen. Iedereen die haar ziet lopen vraagt zich af waarom ze niet met een rollator loopt. Er is laatst een wildvreemde naar ze toegekomen om te zeggen dat hij de rollator van zijn overleden vrouw nog had staan en die mochten ze wel hebben, want zo te zien konden ze hem goed gebruiken. Daar hebben ze uiteraard vriendelijk voor bedankt. Ze wonen op de bovenste verdieping van hun flat, waar wel een lift in zit, maar die gaat maar tot de een-na-hoogste verdieping. Ze moeten dus een betonnen trap af om daar te komen, wat amper nog gaat. Hij helpt haar, maar we verwachten dat we een keer gebeld worden dat ze samen onder aan de trap zijn gevonden en in het ziekenhuis liggen. Een traplift installeren is niet mogelijk omdat het om een openbare ruimte gaat. In huis valt ze ook vaak, met regelmatig pijn en blauwe plekken tot gevolg. Naar de huisarts gaan ze niet. Ze neemt wel een paracetamol en dan is het prima. Hij zegt ook dan 'je moeder vindt het niet nodig'. :x Ze kan al jaren niet zelf overeind komen als ze valt, ik heb er lang op aangedrongen om eens een geriatrisch fysiotherapeut te bezoeken voor valtraining. Vindt zij niet nodig en hij denkt dat ze tips en oefeningen toch niet onthoudt. Zelfstandig opstaan vanaf de bank kan ze eigenlijk ook niet meer, dat geldt ook voor haar bed. Ze moet minstens 20 keer per etmaal plassen en dat wordt 's nachts steeds problematischer omdat ze moeite heeft met opstaan. Een hulpmiddel om op te staan willen ze uiteraard niet. Een po-stoel al helemaal niet.

Nu moet haar vriend komende week worden geopereerd. Onder narcose, een nacht in het ziekenhuis blijven en daarna mag hij zes weken niet tillen. Je kan je voorstellen, dat wordt een toestand. Mijn moeder kan niet alleen thuisblijven, dus ik ga overdag oppassen en mijn broer (woont 2 uur hier vandaan) komt 's avonds en 's nachts. We willen deze situatie aangrijpen om ook eens te zien wat ze doet zonder haar partner erbij. Of het echt zo erg is als hij zegt, of dat hij haar uit bezorgdheid gewoon maar helpt voordat het mis gaat. Er is voor de hele week thuiszorg geregeld om haar 's ochtends en 's avonds te helpen met omkleden. Vinden zij natuurlijk niet nodig, maar wij wel. Vandaag is ze gevallen op de parkeerplaats van de supermarkt. Als dat na de operatie gebeurt dan zijn ze afhankelijk van omstanders. Een mobiele telefoon hebben ze niet, willen ze niet, doen ze niet aan. Dus ze kunnen mij ook niet bellen als er buitenshuis iets gebeurt. Niet dat hij me belt als er thuis iets is, hoe vaak we dat ook zeggen. Ze zouden het zichzelf zoveel makkelijker kunnen maken met een paar simpele aanpassingen, maar alle hulp wordt weggewoven. Ik vind dat heel erg zonde en ik zie mijn moeder wegkwijnen. We proberen het los te laten, omdat het toch alleen maar frustratie oplevert, maar ook dat is moeilijk. Vooral omdat we weten wat er allemaal beschikbaar is en ze niks willen.

Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit hele verhaal. Ervaringen van mede-bokkers, advies, tips, alles is welkom. Advies over hoe ik volgende week mijn dag met haar het beste doorkom is welkom. Ik zie er nogal tegenop.
Laatst bijgewerkt door Imre op 11-09-25 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:42

Ik zou het gesprek aangaan met haar HA en de casemanager en heel eerlijk, ook een melding maken bij de instantie voor ouderenmishandeling.

Want zo klinkt het in mijn oren.

Ouderenmishandeling omvat meer dan fysiek, ook financiele dingen en manipulatie vallen onder mishandeling.

Foaly

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:46

Ik wilde zeggen, dit klinkt als een enorm toxische relatie zoals je het omschrijft. Partner regelt het allemaal wel en heeft je moeder lekker afhankelijk van hem gemaakt. Ik zou die week dat hij in het ziekenhuis inderdaad aangrijpen om eens te kijken hoe je moeder er echt aan toe is, en dingen in gang te zetten zonder dat hij tegengas kan geven. Sterkte ermee, want het klinkt als een nare situatie :knuffel:

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:47

Wat heftig zeg. Ik denk dat jij en je broer het heel erg goed doen. Enerzijds accepteren dat mensen zelf hulp moeten willen en je dat niet kunt opleggen, anderzijds lijken jullie wel echt te trachten om contact te houden en mogelijkheden te blijven aanbieden. Kan de casemanager jullie misschien nog handvatten geven?
Voor de week die je met je moeder gaat doorbrengen, heb ik weinig tips omdat ik geen ervaring heb met die situatie. Ik zou het je gunnen om het te kunnen zien als, naast dat het ongetwijfeld confronterend en hard werken zal zijn, een mogelijkheid om paar dagen extra veel van jouw liefde te kunnen geven en zo mogelijk te kunnen genieten van het samenzijn en kleine dingen doen en delen. Muziek luisteren, lekker eten, regel misschien een rolstoel dat je een stukje met haar kunt gaan wandelen in een park. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:51

Ik heb ook mijn twijfels over de denkwijze van de partner en ga in bovenstaande post met Onali mee. Al was het alleen maar dat instanties ervan af weten en jullie niet in een kwaad daglicht kunnen stellen mocht er iets misgaan.
iig sterkte met de hele situatie.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 17:53

Onali schreef:
Ik zou het gesprek aangaan met haar HA en de casemanager en heel eerlijk, ook een melding maken bij de instantie voor ouderenmishandeling.

Want zo klinkt het in mijn oren.

Ouderenmishandeling omvat meer dan fysiek, ook financiele dingen en manipulatie vallen onder mishandeling.

We hebben veel contact met de casemanager, gelukkig. En ook de HA is op de hoogte. We hebben ze laten aanmerken als zorgmijders en de HA is eerder dit jaar op huisbezoek geweest.

Ik heb inderdaad laatst ook al naar de info over ouderenmishandeling zitten kijken. Ik vind dit een zeer ongezonde situatie.

Elanor schreef:
Wat heftig zeg. Ik denk dat jij en je broer het heel erg goed doen. Enerzijds accepteren dat mensen zelf hulp moeten willen en je dat niet kunt opleggen, anderzijds lijken jullie wel echt te trachten om contact te houden en mogelijkheden te blijven aanbieden. Kan de casemanager jullie misschien nog handvatten geven?
Voor de week die je met je moeder gaat doorbrengen, heb ik weinig tips omdat ik geen ervaring heb met die situatie. Ik zou het je gunnen om het te kunnen zien als, naast dat het ongetwijfeld confronterend en hard werken zal zijn, een mogelijkheid om paar dagen extra veel van jouw liefde te kunnen geven en zo mogelijk te kunnen genieten van het samenzijn en kleine dingen delen. :)

De band met mijn moeder is slecht sinds het ongeluk. Daar kan zij niet per se iets aan doen, dat is het gevolg van de situatie die na het ongeluk is ontstaan, maar dat verandert niets aan dat gevoel. Ik heb al zeker 25 jaar niet langer dan een paar uur met haar doorgebracht. Dat ik niet even weg kan om adem te halen zie ik tegenop.

Overigens gaat het niet om de hele week, haar partner mag de volgende dag hopelijk weer naar huis. We zijn ook bang dat hij daarna de thuiszorg afbelt. De casemanager is op vakantie. Er is contact met haar vervanger en we hebben ook contact met het ziekenhuis.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:57

Geen tips, behalve dat misschien de casemanager nog tips heeft.
Maar ik heb wel respect voor jou en je broer. Succes!

Misschien de thuiszorg ook de situatie uitleggen, zodat ze ervoor zorgen dat ze niet worden afgebeld?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:59

Jeetje dat is wel een moeilijke situatie, zeker omdat ze eigenlijk geen hulp willen.

Volgens mij hebben jullie nu de juiste dingen ingezet, maar de weken na de ingreep mag hij ook nog erg weinig natuurlijk. Is er al gedacht aan een alarmknop/ketting?

Ingewikkeld hoor als ze ook niks willen een mobiele telefoon zou toch wel erg makkelijk zijn en dagbesteding zou hem wat kunnen ontlasten vooral die eerste weken na zijn ingreep. Misschien als het je moeder zo goed bevalt als je verwacht dat ze dan wel wil blijven gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:01

De wet kent vergaande maatregelen zoals CIZ (Als iemand met dementie echt niet langer thuis kan wonen, kan er een verzoek voor een rechterlijke machtiging worden ingediend bij het CIZ, met als doel een gedwongen opname in een verpleeghuis. )
Of zelfs een IBS (In geval van direct gevaar kan de burgemeester een Inbewaringstelling (IBS) afgeven, wat direct leidt tot opname.
De Wet zorg en dwang (Wzd) regelt de voorwaarden voor gedwongen zorg en opname..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:01

Ik zou een melding bij Veilig Thuis doen dan wordt er actief ingegrepen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:13

Oh Imre… Geen tips van mijn kant helaas, alleen een dikke knuffel. Lijkt me een zeer moeilijke situatie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:18

Is dit juist niet waar je een casemanager voor hebt? Die heeft toch de regie in deze casus?

Wat een rotsituatie, sterkte.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:21

TS, naast de huisarts kun je ook bij de wijkverpleging vragen om een casemanager dementie.
Juridische stappen zijn ook nodig, maar dat is taaie materie.
Top hoe jullie je inzetten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:49

Ik heb geen tip maar wil jullie wel heel veel wijsheid en sterkte wensen :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 18:54

Kan je het ziekenhuis meekrijgen dat hij langer blijft of gezien de "zorgdrang" voor zijn partner hij verplicht die 6 weken in een revalidatie centrum uitzit?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:01

Als de nu geregeld thuiszorg goed hun werk doen zouden die dit ook moeten melden want als het zo erg is dat ze niet meer zelf kan opstaan ook niet vanuit zitten zou ze dus eigenlijk zonder de partner niet meer daar kunnen wonen. En al deze zorg op zich nemen is alles behalve gezond.

Ik lees hier inderdaad een soort van mishandeling in en dat moet gemeld worden. Waarom de huisarts en case manager niets meer doen snap ik niet zo.

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:02

@tamary: Met de huidige staat van de gezondheidszorg gaat dat -vrees ik- niet gebeuren.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:13

Wat een toestand Imre, sterkte gewenst.
Eigenlijk is het niet eens de demente ouder die geen hulp wil (je moeder) maar de partner van je moeder. Dus misschien een geluk bij een ongeluk dat hij nu zelf even uit de running is.

Mijn moeder is ook dement dus helaas wel een beetje ervaring, nu is iedere situatie anders maar mijn ervaring is dat een dement iemand bepaalde zaken helaas niet meer voor zichzelf kan bepalen dus dat je soms als kind in mag/moet springen. Dat is lastig maar soms toch nodig.
Als tip, weten dat je intentie goed is en sommige dingen niet persoonlijk opvatten ...

En net als bij paarden, soms even diep ademhalen en een pauze nemen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:49

Iets heel anders, heeft je moeder een testament bij leven? En hebben ze de flat in eigendom of is de flat gehuurd en op welke naam.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:51

Vaak is de partner bang de demente partner te verliezen want ze mogen niet meer gezamenlijk het verzorgingshuis in als het zover is, dan worden ze uit elkaar gehaald en dan willen ze niet.
Als de mantelzorger dan wegvalt blijkt pas echt hoe erg het is.

Ik heb een beetje ervaring want mijn moeder is ruim een jaar geleden gediagnosticeerd en begin dit jaar ging het niet meer en is de extra hulp opgestart. Maar mijn moeder woont alleen en had geen partner.
Er was met name in het begin veel weerstand en het was allemaal niet nodig van rollator tot extra ( dagelijks meerdere keren) hulp. Inmiddels is ze eraan gewend en gaat ze zonder rollator het huis niet meer uit en kan ze het goed vinden met de dames en heeft ze gelukkig weer structuur in haar dagen.

Wat mij heel erg heeft geholpen is dat ik in haar levenstestament als gemachtigde stond en hiermee kon en kan ik officieel heel veel dingen regelen en beslissen. Voor jouw moeder is dit te laat, maar voor anderen raad ik alleen maar aan om dit te regelen. Het scheelt veel rompslomp.

Verder kan ik je alleen maar heel veel succes wensen en hopen dat er snel een doorbraak komt waarbij jouw moeder wel de juiste zorg krijgt. Je gunt je moeder immers het beste.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:52

Ik vind het heel knap hoe je je inzet voor de moeder terwijl jullie geen goede band hebben! Respect!

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:56

Werkt die casemanager niet met de meldcode huiselijk geweld? Wat overigens veel meer inhoud dan agressie, en lichamelijk geweld. Bij een vermoeden van onveilige situatie, dan is veilig thuis inschakelen een optie.
Laatst bijgewerkt door Vicome op 11-09-25 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 20:25

Wat een hoop reacties, bedankt allemaal! Ook voor de sterktewensen.

zonnebloem18 schreef:
Volgens mij hebben jullie nu de juiste dingen ingezet, maar de weken na de ingreep mag hij ook nog erg weinig natuurlijk. Is er al gedacht aan een alarmknop/ketting?

Ingewikkeld hoor als ze ook niks willen een mobiele telefoon zou toch wel erg makkelijk zijn en dagbesteding zou hem wat kunnen ontlasten vooral die eerste weken na zijn ingreep. Misschien als het je moeder zo goed bevalt als je verwacht dat ze dan wel wil blijven gaan.

We hebben vorig jaar met kerst een soort van interventie gepleegd en het oa gehad over een alarmknop. Vonden ze uiteraard niet nodig. We hebben verschillende situaties geschetst waarin dit nuttig zou zijn, maar nee.

Ze zijn na lang aandringen van de CM en ons een keer bij een dagbesteding gaan kijken. Mijn moeder vond het wel gezellig, die was meteen gaan kletsen met mensen, maar hij vond het niks toevoegen. Vooral veel gedoe met dat ze dan wordt opgehaald met een busje en het risico daarvan (want je zou ook eens kunnen vertrouwen op mensen die dit als werk doen... :x ). Als je haar vraagt wat ze er van vond kijkt ze naar hem en hij geeft antwoord.

DubbelFun schreef:
De wet kent vergaande maatregelen zoals CIZ (Als iemand met dementie echt niet langer thuis kan wonen, kan er een verzoek voor een rechterlijke machtiging worden ingediend bij het CIZ, met als doel een gedwongen opname in een verpleeghuis. )
Of zelfs een IBS (In geval van direct gevaar kan de burgemeester een Inbewaringstelling (IBS) afgeven, wat direct leidt tot opname.
De Wet zorg en dwang (Wzd) regelt de voorwaarden voor gedwongen zorg en opname..

Zo lang haar partner nog voor haar kan zorgen wordt dit niet ingezet.

Goof schreef:
Is dit juist niet waar je een casemanager voor hebt? Die heeft toch de regie in deze casus

Ja, zij ziet echter ook het belang van zo lang als kan thuis blijven wonen in. Ze heeft inmiddels wel voor elkaar gekregen dat mijn moeder op de wachtlijst van een verpleeghuis staat, daar hebben we een heel lange adem voor nodig gehad. Die plek is in het geval partner ineens wegvalt of mijn moeder ineens hard achteruit gaat. Het is dus niet zo dat als er een plek vrijkomt ze ook meteen gaat.

tamary schreef:
Kan je het ziekenhuis meekrijgen dat hij langer blijft of gezien de "zorgdrang" voor zijn partner hij verplicht die 6 weken in een revalidatie centrum uitzit?

Het gaat om een eenvoudige ingreep, we kunnen niet beargumenteren dat hij daarna 6 weken een revalidatieplek nodig heeft. Hij mag alleen niet tillen, en dat is in deze situatie wel onhandig.

friezenfan2 schreef:
Als de nu geregeld thuiszorg goed hun werk doen zouden die dit ook moeten melden want als het zo erg is dat ze niet meer zelf kan opstaan ook niet vanuit zitten zou ze dus eigenlijk zonder de partner niet meer daar kunnen wonen. En al deze zorg op zich nemen is alles behalve gezond.

Ik lees hier inderdaad een soort van mishandeling in en dat moet gemeld worden. Waarom de huisarts en case manager niets meer doen snap ik niet zo.

Wij zijn ook erg benieuwd wat de thuiszorg van de situatie gaat vinden. De CM maakt zich ook zorgen, maar het is allemaal nog binnen de lijntjes momenteel.

jetm schreef:
Wat een toestand Imre, sterkte gewenst.
Eigenlijk is het niet eens de demente ouder die geen hulp wil (je moeder) maar de partner van je moeder. Dus misschien een geluk bij een ongeluk dat hij nu zelf even uit de running is.

Mijn moeder is ook dement dus helaas wel een beetje ervaring, nu is iedere situatie anders maar mijn ervaring is dat een dement iemand bepaalde zaken helaas niet meer voor zichzelf kan bepalen dus dat je soms als kind in mag/moet springen. Dat is lastig maar soms toch nodig.
Als tip, weten dat je intentie goed is en sommige dingen niet persoonlijk opvatten ...

En net als bij paarden, soms even diep ademhalen en een pauze nemen

Dat werd een te lange topictitel. :D

Mijn moeder kan inderdaad bepaalde dingen niet meer zelf bepalen, en hij gebruikt dat als argument om dingen niet te hoeven door te zeggen dat zij dat niet nodig vindt. :x

Jij ook sterkte, Jet.

Britta31 schreef:
Iets heel anders, heeft je moeder een testament bij leven? En hebben ze de flat in eigendom of is de flat gehuurd en op welke naam.

De flat is gehuurd. Ze hebben een samenlevingscontract en een basis testament waar alles op de langstlevende staat. Mijn broertje en ik zijn overigens niks van hem, juridisch gezien. We hebben daar afgelopen kerst een gesprek over geprobeerd te voeren, over dit soort administratieve zaken. Zonder succes.

ingvdh schreef:
Vaak is de partner bang de demente partner te verliezen want ze mogen niet meer gezamenlijk het verzorgingshuis in als het zover is, dan worden ze uit elkaar gehaald en dan willen ze niet. Als de mantelzorger dan wegvalt blijkt pas echt hoe erg het is.

Ik heb een beetje ervaring want mijn moeder is ruim een jaar geleden gediagnosticeerd en begin dit jaar ging het niet meer en is de extra hulp opgestart. Maar mijn moeder woont alleen en had geen partner.
Er was met name in het begin veel weerstand en het was allemaal niet nodig van rollator tot extra ( dagelijks meerdere keren) hulp. Inmiddels is ze eraan gewend en gaat ze zonder rollator het huis niet meer uit en kan ze het goed vinden met de dames en heeft ze gelukkig weer structuur in haar dagen.

Wat mij heel erg heeft geholpen is dat ik in haar levenstestament als gemachtigde stond en hiermee kon en kan ik officieel heel veel dingen regelen en beslissen. Voor jouw moeder is dit te laat, maar voor anderen raad ik alleen maar aan om dit te regelen. Het scheelt veel rompslomp.

Verder kan ik je alleen maar heel veel succes wensen en hopen dat er snel een doorbraak komt waarbij jouw moeder wel de juiste zorg krijgt. Je gunt je moeder immers het beste.

Wij vragen ons dus af of de mantelzorger het in dit geval erger maakt door hulp en hulpmiddelen te weigeren. We denken dat mijn moeder in een verpleegtehuis met de juiste hulp en meer aanspraak veel gelukkiger zou zijn. Fijn dat jouw moeder daar op haar plek is!

Vicome schreef:
Werkt die casemanager niet met de meldcode huiselijk geweld? Wat overigens veel meer inhoud dan agressie, en lichamelijk geweld. Bij een vermoeden van onveilige situatie, zou is veilig thuis inschakelen de een optie.

Ga ik vragen als de CM terug is van vakantie.

Partner is er van overtuigd dat hij de enige is die voor haar kan zorgen. Hij is heel blij dat wij komen oppassen, we waren verbaasd dat hij dit uberhaupt toestaat, maar is ons constant aan het waarschuwen dat we het onderschatten. We gaan het zien.

Ik overweeg trouwens om volgende week gewoon maar een rollator mee te nemen zodat ze daar in huis mee kan lopen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:40

Nou weten wij natuurlijk niet wat de situatie echt is maar dit klinkt als iets wat best een tijdje over de grens is.

En inderdaad hier zou via de info van jouw de meldcode behoorlijk op af gaan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 20:57

De grens is in ieder geval heel erg dichtbij, als ze er inderdaad niet al overheen zijn. De laatste twee maanden is het erger geworden en heeft ze echt met vrijwel alles hulp nodig.

'Gelukkig' heeft ze het zelf allemaal niet zo in de gaten en is ze altijd optimistisch en vrolijk. Daarin schuilt ook een deel van het gevaar, ze heeft totaal geen inzicht in wat ze wel en niet kan.