Vingertopje gebroken en beschadigde zenuwen, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Vingertopje gebroken en beschadigde zenuwen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 17:48

Ik lijk graag op mijn paard dus vond ik het een goed idee om mijn eigen vingertopje tussen de staldeur te stoppen waarbij er een stuk bot in vingertopje afgebroken is. Daar heb ik nog 2,5 dag mee rondgelopen voordat ik een spalkje kreeg in het ziekenhuis. Vooral omdat de hap eerst dachten via beeldbellen dat er alleen bloed onder de nagel zat en ze die wilde doorprikken, maar eenmaal daar zat al het bloed in de vingertop en niet onder de nagel. De nagelriem en vingertop waren beide ook open gesprongen en aan het bloeden en later nog 3e wondje op vingertop door de druk. Maar hap stuurde me niet door voor foto maar naar huis met de mededeling als ik last bleef houden moest ik naar huisarts. Woensdag ben ik naar heengegaan en uur later zat ik in ziekenhuis voor foto en daarna op de gipskamer.
Helaas doen die er erg makkelijk over, hoef niet terug te komen en hoelang ik de spalk draag mag ik zelf weten. Zolang het pijn doet was het antwoord.

Gelukkig loop ik al standaard bij handfysio dus die heeft er afgelopen week naar gekeken, 3 weken nadat het gebeurde. Ik had al een tijd een vreemd gevoel in die vinger, alsof die half slaapt. Vooral als je eroverheen aait met andere hand voelt het heel vreemd. Zenuwen beschadigd dus.
Ik heb nu het verslag van de foto's aangevraagd zodat de fysio kan zien wat voor breuk het precies is en of er ook bandenschade kan zijn. Nu is het morgen 4 weken geleden en het is nog vreselijk opgezet en blauw met groen. Wel verbeterd want het was eerst zwart met donkerpaars, zo extreem veel bloed zat er in. Hij zwelt nu nog steeds overdag op ook.

Door mijn ziekte denken we dat herstel sowieso wat langer gaat duren als bij anderen, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen. Wanneer hadden jullie geen last meer? Geen pijnscheuten, geen vocht en noem maar op? Is het volledig hersteld? Vriendin heeft altijd last gehouden, die hoefde ook niet terug te komen en later bleek dat het dus niet mooi geheeld was en was de functie van vinger dus voor altijd beperkt :+ ik ben er nu al klaar mee, want kan hoop dingen niet zelf. Het is ook nog mijn dominante hand en wijsvinger ook. Opzich gaan de pijnscheuten beter, maar ze zijn er nog wrl, hij gaat nog regelmatig kloppen, zwelt dus elke dag nog op en zit nog vol vocht telkens. En dan nog verminderde en veranderde gevoel. Ook als ik arm uitstrek of iets met andere vingers probeer te doen schiet er een pijnscheut door die vinger.

En ja, ik snap dat het tijd kost en doe nu ook oefeningen om te proberen het vocht eruit te krijgen en de zenuwen te prikkelen, maar ik zou toch ook wel weer een keer zelf haar willen kunnen borstelen of wassen en hoop andere dingen doen die nu niet lukken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:19

Ik heb iets vergelijkbaars.
In maart dit jaar een ongelukje gehad waardoor ik perongeluk tussen de kiezen van een hond kwam. Flink bloedbad. Weinig tot geen pijn. Aan 2 vingertopjes een wond. Waarvan de “ergste” ook dwars door de nagel en bovenste kootje gebroken.
Mijn wijsvinger was t minst beschadigd maar aan de zijkant , waar de wond zat tot t midden van t topje een ander/minder gevoel.
Mijn middelvinger was t ergste en de breuk. Daar alleen rondom t litteken een ander/minder gevoel. Beetje of t slaapt ofzo.
Ik blijf ook gevoeliger op de breuk en voor mijn gevoel heb ik nog meer druk onder de nagel. Maar dat gooi ik op t nagelbed wat ook gehavend was dus ook littekenweefsel zal hebben.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:25

Ik had geen breuk, maar ik ben in mijn vingertopje gebeten door mijn kat. Ze had dusdanig door gebeten dat mijn zenuwen ook beschadigd zijn. Ik ben 2x aan mijn vinger en hand geopereerd. Ik heb een half jaar handfysio gehad en me er toen bij neer gelegd dat mijn vinger nooit meer 100% zou worden. We zijn nu ruim 1,5jaar verder. Als ik een vuist maak, dan gaat mijn wijsvinger niet helemaal mee. Maar ach, ik red me er mee en ik heb er iig geen pijn meer aan.

Succes met je herstel

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:29

Ik heb een snee in mijn pols gehad door glas, ook zenuwen beschadigd. Is al weer een ruim jaar geleden en het is nog steeds niet helemaal goed. De wond was binnen een week al genezen. Wél is er nog steeds vooruitgang, maar zenuwen gaan tergend langzaam. Ik heb nog steeds een deel dof en plekken waar ik de zenuwbundel kan 'triggeren', heel naar is dat. Een klap tegen de plek aan is ook heel naar.

Het pijn met strekken, pijnscheuten etc trok wel relatief snel weg, dat was denk ik met een paar maanden al redelijk okee. Zolang ik nu niet aan de plek kom, heb ik er eigenlijk geen last van.
Het gaat bij mij om de zenuwbundel die naar je duim gaat.

Karma_k

Re: Vingertopje gebroken en beschadigde zenuwen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:47

Erg herkenbaar die staldeur _-:( Ik heb m'n vinger niet gebroken, wel peesjes gescheurd waardoor die scheef staat. Het gevoel was na 2 jaar weer goed. De vinger ernaast heb ik ooit voor de helft gefileerd met een stanley mesje :x Die was gelukkig na een jaar al weer goed. Het heeft helaas z'n tijd nodig, ik hoop dat het bij jou ook weer helemaal goed komt Y;(

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:23

Kan lang duren, en een vingerspalk beschermt de boel aardig.
Verzorgenden hebben soms ook een 'malletfinger'. Dan stoten ze bij bed opmaken een vinger zo hard dat de strekpees is afgescheurd van het kootje, en soms ook een stukje bot heeft meegenomen.
Kan 3 a 4 maanden duren met een vingerspalk. Zenuwen genezen langzamer en dat kan nog veel langer duren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 09:38

Lindsey, helaas was de spalk van ziekenhuis zo groot dat die alsnog telkens tegen vinger aan tikte en voor extra pijn zorgde. Snap dat het eerst nodig was voor zwelling maar door knullige vast maken lag die al op de grond toen ik nog niet eens thuis was uit het ziekenhuis vandaan.
Bij fysio vrijdag gelukkig een nieuwe spalk gekregen die ze snel gemaakt heeft en dat werkt stuk beter, want die klapt niet telkens heen en weer :=

Maar dank jullie wel allemaal! Zenuwen zullen nog wel tijd duren dus. Denk dat we binnenkort wel echo gaan maken om te kijken naar de banden, want de fysio zei hetzelfde; dat ze vaak zulke breuken zit omdat de pees het bot kapot getrokken heeft oid. Daarom wilde ze het verslag hebben.

Geduld dus en even controleren of er andere schade is :+ dan weten we waar ik aan toe ben iig

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:09

Geen idee wat het ziekenhuis je gaf. Hier kregen we de Dunimed vingerspalk en die is te doen. In elk geval beterschap. Je merkt pas hoevaak je een vinger gebruikt als je er wat aan hebt...

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:55

De breuk heb ik geen idee van, andere botbreuken, leert de ervaring helaas, dat ze met een week of 10 redelijk goed genezen zijn, restpijn daarvan is afwachten.

Zenuwen is lastig, ik heb de zenuwen in mijn rechterwijsvinger doorgesneden, en 5 jaar na dato is daar geen verbetering meer opgetreden. Nog steeds een dood/slapend gevoel, of eigenlijk geen gevoel. (heel lastig bij het voelen van pulsatie bij je paard, massage etc, ik heb een nieuwe vinger moeten zoeken daarvoor :') ). Kans is dus aanwezig dat de zenuwen niet meer herstellen, heel vervelend maar weinig aan te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 12:52

Lindsey_99 schreef:
Geen idee wat het ziekenhuis je gaf. Hier kregen we de Dunimed vingerspalk en die is te doen. In elk geval beterschap. Je merkt pas hoevaak je een vinger gebruikt als je er wat aan hebt...

Afbeelding

Alleen dus een hele grote maat waardoor er bij knokkel 2 vingers ruimte was en hij dus continu kon bewegen al vanaf het begin, mijn hele vinger verdween erin dus stak bij vingertop niet uit maar liep bijna gelijk aan de onderkant. En toen de zwelling wat afnam ook aan top ging bewegen. Ze hadden eigenlijk vanaf het begin al wat anders moeten pakken vond de fysio, omdat dit meteen al niet passend was. Ja er moest ruimte zijn voor gaasje, maar vooral de knokkels waren te groot waardoor die dus klepperde ondanks vasttapen. En dan hadden ze dingen op maat moeten maken ipv in 2 minuten me de deur uit kunnen werken haha :') zelfs de wonden waren niet bedekt, dus al het vuil kon erin komen door de opening van spalk bij nagel. Vandaar dat ik het daarna zelf maar anders heb gedaan.

Rochiril, dat is balen. Ken dat wel van mensen uit omgeving idd, maar ik hoop op beter nieuws hier. Het is niet volledig doof en ook niet geweest. Meer bijna overgevoelig maar dan niet het normale gevoel. Ik voel dus alles wel maar dan voelt het tintelend alsof die ontwaakt na slapen en toch ook dover als andere plekken. Lastig uit te leggen want voelt bijna als 2 verschillende dingen tegelijk. Elke zachte kleine aanraking voelen maat wel anders.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:47

Zenuwbeschadigd kan echt lang duren helaas.
Bij mijn man had de arts een fout gemaakt bij een operatie.
Verkeerde plek de snede gemaakt en zenuw beschadigd, als gevolg een dropping hand en vanaf zijn elleboog naar beneden geen gevoel meer.
Na 9 mnd kon hij zijn wijsvinger heel minimaal zijn topje bewegen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:07

Ik dacht, in mijn jeugdige enthousiasme, dat ik vanaf mijn mini tractor wel de roldeur verder omhoog kon duwen, en wat bleek: dat kon ik niet. Dus mijn ringvinger en middelvinger topje zaten klem tussen de rolbeugel van de mini tractor en de roldeur. Zo erg dat de tractor van voren echt los kwam van de grond. Dat was auw… (althans, duurde even voordat het zeer ging doen). Mijn middelvinger heeft echt het meest te lijden gehad, na 45 minuten wachten op de dokterswacht telefoon besproken en zijn er dus geen foto’s gemaakt. Dus of het echt gebroken was, dat weet ik niet.
Maar het gevoel is nooit weer 100% goed terug gekomen.
De nagels zijn wel heel lelijk eraf gekomen. Maar die zijn wel weer goed hersteld.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:22

Ik heb verleden jaar met m’n hand in een kolomboor vast gezeten. Resultaat was dat ik in 2 vingers de vingertopjes gebroken had.
Dat dove gevoel heeft heel lang aangehouden, maar het is goed gekomen. Enige wat ik er nu nog van over heb is een litteken op de plek waar een diepe wond zat.

Afbeelding
Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:25

Ik heb in mei mijn vingertop van pink gebroken tijdens het blokken bij een volleybalwedstrijd.
Maar bij mij verliep de genezing en de zorg vanuit ziekenhuis wel positief.
Na röntgen bleek er een stukje zijn afgebroken bij de peesaanhechting, hierdoor kon het topje niet recht staan. Heb in zh een (thermo plastische) spalk aangemeten gekregen en na twee weken een nieuwe (eerste was gescheurd). Deze was zo gezet dat de vinger iets overstrekt was met rc is gecontroleerd of stukje aansloot dmv de spalk.
Heb zes weken dag en nacht de spalk gedragen. Toen op controle in het zh. Pink stond recht en kreeg oefeningen mee en mocht spalk gaan afbouwen eventueel een verwijsbrief voor handtherapeut.

Als deze niet recht had gestaan of als de chrirurg vond dat het niet goed was, dan zou er een operatie volgen. Maar dat was niet nodig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 23:12

Die dunimed dingen zijn wel te bestellen op maat. Te groot is idd erg onhandig.
Manlief heeft het ding 2 maand gedragen, en daarna alleen nog overdag een tijdje. Het is helemaal genezen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 23:22

Oei, wat een nare blessure, sterkte!

Hier maanden geleden gebeten door mijn kat, op 1 punt zo diep dat de helft van mijn pink en wijsvinger verdoofd waren. Waarschijnlijk ook een zenuw geraakt.
Als ik over het wondje heen wreef, schoten er pijnscheutjes door beide vingers omhoog.
Dit heeft een paar maanden geduurd, tot ik me op een gegeven moment realiseerde dat het niet doof meer was.
Hopelijk gaat dit voor jou ook het geval zijn. Mogelijk dat de zwelling er ook invloed op heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 08:32

Lindsey_99 schreef:
Die dunimed dingen zijn wel te bestellen op maat. Te groot is idd erg onhandig.
Manlief heeft het ding 2 maand gedragen, en daarna alleen nog overdag een tijdje. Het is helemaal genezen.

Fysio heeft nu spalk op maat gemaakt en dat kunnen we vaker doen als het nodig is gelukkig. Voordeel van al boj handfysio vaste klant zijn haha. Daarom gaan we waarschijnlijk ook een echo maken, daar js zij ook voor opgeleid en kunnen we kijken of er nog meer schade is naast bot en dus zenuw. Gelukkig is jouw man helemaal hersteld!

Dank jullie wel weer voor alle reacties!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 15:00

Hier vroeger een middelvinger gebroken door een halstertouw dat er om heen sloeg toen er een paard bedacht vandoor te gaan.
Daar geen zenuwschade aan, wel permanent een "breuk" in mijn nagel. De spalk op de middelvinger was ook een leuke toevoeging.

Wel ken ik zenuwpijn uit een bekkenbreuk van inmiddels bijna 2 jaar geleden. Ze hebben mij een maand of 2 door laten lopen want ik zou alleen maar last hebben van zenuwpijn van de klap (omver gebeukt door een paard in de kudde en door de lucht gevlogen).
Zenuwpijn en echt zenuwbeschadiging zijn wel 2 verschillende dingen. Volgens de neuroloog is er namelijk niets mis met mij, maar het lichaam zegt iets anders.
Permanente schade kunnen ze testen, dan zit er ergens een storing op de zenuw en komen de prikkels niet of niet juist door. Zenuwen kunnen echter ook onder spanning komen te staan. Mij is het uitgelegd als een elastiekje die op de uiterste stand wordt gespannen en daarna terug moet naar normale positie.

Met tijd wordt het wel minder, ik ervaar nog steeds elke dag ongemak en vertrouw niet meer zo op mijn lichaam als vroeger.

Veelvoudig fysiotherapie en trainingen bij een beweegwetenschapper hebben wel wat verbetering opgeleverd, maar niet voldoende, daarnaast ging het nooit helemaal weg.
Waarmee de pijn wel soms weg kon gaan was dmv cranio sacraal therapie. Tijdens de behandeling had ik het idee dat ze aan allemaal koortjes trok, mijn zenuwen sloegen bijna op hol. Deze behandelingen gaven mij het meeste release. Maar door slechte, in mijn geval - geen, vergoeding is het een dure 'hobby' om er naast te doen. Komende periode wil ik het wel weer meer op gaan pakken om te kijken of we de klachten tot een minimum kunnen brengen, naast nog wat andere issues. Ik zou dus zeker aan bevelen om een fijne cranio therapeut te vinden om in ieder geval eens een keer te proberen.
Er is zo veel mogelijk met cranio dat ik er soms zelf van schrik haha. Ook mensen die na een hernia operatie niet pijn vrij zijn geworden die wel baat hebben bij deze behandelingen bijvoorbeeld. Ons lichaam kan bijzondere dingen :)