Ervaringen met scheur in peroneuspees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Ervaringen met scheur in peroneuspees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 18:47

Ik heb vorige week een MRI gehad en daaruit is ondermeer gekomen dat beide peroneuspezen ontstoken zijn en dat er in eentje een scheur zit van bijna 4 cm.

Voor nu is het plan 6 weken gips en daarna kijken hoe het eruit ziet en bij onvoldoende herstel wordt het geopereerd.

Heeft iemand ervaring met deze blessure? Is het met rust genezen of toch geopereerd?
En hoe lang duurde het voor je weer een beetje mobiel was en kon rijden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 19:57

Het ligt er vooral aan waardoor het onstaan is.

Katja

Re: Ervaringen met scheur in peroneuspees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 20:11

Het is een beetje onduidelijk waardoor het ontstaan is. Ik heb niet extreem veel klachten dus had niet verwacht dat zoveel schade uit de MRI zou komen.
Deze enkel is heel instabiel na een ongeluk meer dan 15 jaar geleden en de laatste maanden speelde bij vlagen de pees op maar in de periode heb ik hem ook een paar keer flink verzwikt. Dus de vraag is een beetje of hij beschadigd is door het zwikken of dat het zwikken mede gekomen is de schade aan de pees.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:19

Ik ben geen voorstander van gips omdat het bindweefsel in de scheur geeft en daarna gewoon weer scheurt als er iets gebeurd. Gewoon net als met paardenpezen, intensief de laser er op. Geneest prachtig. Ik schat tussen 6 en 10 weken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:23

Hoe vaak/lang is intensief?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 20:25

Met een beetje mazzel krijg ik een mazzel krijg ik een walker en geen gips dat gingen ze nog overleggen dus dan zou ik iets met laser kunnen doen. Als ik tussen de bomen het bos nog zie.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

Hoi,

Ik heb hier helaas ervaring mee. Inmiddels 2 keer geopereerd aan de pezen, 1 pees was helemaal kapot gescheurd en de andere pees zat een lengtescheur in. De tweede operatie is nu 5,5 week geleden en volgende week moet ik op controle bij de orthopeed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:33

Jeetje helemaal kapot is wel heel heftig. Enig idee waardoor het ontstaan is?

Hoe ziet je revalidatie eruit? En hebben ze eerst nog geprobeerd het met rust te laten herstellen bij de scheur?

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Ik ben begin 2023 in korte tijd meerdere keren door m’n enkel gegaan (omgezwikt), eerst een tijd mee doorgelopen, onder het mom van “gaat wel over”. Uiteindelijk september 2023 voor de eerste keer bij orthopeed en is er een MRI gemaakt. Toen was de peroneus brevis gescheurd, helemaal doormidden. Eerst semi-orthopedische schoenen geprobeerd, maar dit hielp niet.
Februari 2023 voor de eerste keer geopereerd, 6 weken gips en daarna fysiotherapie. Echter bleven de klachten bestaan. Doorverwezen naar een andere orthopeed, deze gaf aan dat ik een holvoet heb en dat daardoor de klachten in stand kunnen blijven doordat er teveel spanning op de pees stond.
Maart 2025 operatie om de stand van m’n voet te corrigeren (meerdere botten doorzagen en in nieuwe stand vastzetten), 12 weken herstel en daarna weer fysiotherapie. Wel duidelijk een veel veel stabielere voetbalans, maar klachten van de peronues pezen bleven wederom bestaan.
Februari 2026 derde operatie aan deze voet, ijzer verwijderd wat er met het corrigeren van de voetstand gebruikt was en bij het nogmaals bekijken van de peroneuspezen bleek de operatie van 2024 helemaal niet zinvol te zijn geweest, de brevis was niet vastgegroeid aan de longus en er zat dit keer een lengtescheur in de peroneuslongus.
Van die laatste operatie ben ik nu aan het herstellen. Maar ik ben dus 3 operaties verder inmiddels, kan m’n werk in de zorg niet meer uitvoeren, dus al met al best een flinke dobber.
Ik hoop dat het bij jou met rust hersteld!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:08

Wat een ellende zeg! Hopelijk herstel je nu wel goed.

Ik zwik ook regelmatig door mijn enkel maar had niet echt heel veel klachten. Alleen versprong de pees soms en de laatste tijd schoot hij niet altijd goed terug en dat was eigenlijk het enige wat pijn deed.