Achillespeesruptuur lotgenootjes of ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Achillespeesruptuur lotgenootjes of ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 12:10

Wat gister een heerlijke eerste competitiedag bij korfbal had moeten worden eindigde in een flinke domper.

20 minuten warm gelopen, 10 minuten ingeschoten, daar kon het niet aan liggen. Zin in de wedstrijd! Die duurde helaas maar welgeteld 3 minuten voor mij. Bij een aanvallende actie zette ik af op mijn rechterbeen, alleen doorverend onderweg naar mijn tenen voelde ik opeens iets knappen en stond mijn hak ineens weer aan de grond. Ik achter mij kijken of ik tegen de boarding aan was gelopen of dat er iemand tegen mijn achillespees had getrapt, maar dat kon niet.
Ziekenhuis bezoekje later: SEH arts vond de testjes zo overduidelijk dat ze nieteens een echo heeft laten maken. Conclusie: achillespees afgescheurd.

Nu weekje in spalkgips en dan weer melden op de poli orthopedie voor het vervolg.

Lees op internet vanalles over verschillende aanpakken tegenwoordig: wel opereren of juist een consorvatieve aanpak met alleen gips voor 5/6 weken.

Zijn er hier mensen ervaring met een van de twee behandelingen die ervaringen en tips willen delen?
Is er toch nog iets van een optie om voorzichtig iets te blijven doen qua sport om de boel wel sterk te houden eromheen?

Groetjes vanaf de bank, sporten is gezond...

Afbeelding

SylS

Re: Achillespeesruptuur lotgenootjes of ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:32

Bij mij inmiddels 16 jaar geleden. Ik heb maar een paar dagen gips gehad na operatie. Daarna een soort steunkous met een verhoging onder de hak. Dat was destijds een soort proef. Is mij heel goed bevallen, want daarmee kon ik al lichte oefeningen doen. Van wat ik mij kan herinneren ging het herstel vrij snel.
Vergeet niet om te spuiten tegen trombose. Bij ons buurmeisje deden ze dit niet standaard en zij heeft vervolgens trombose gekregen. Daar is ze heel lang zoet mee geweest.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 16:13

SylS schreef:
Bij mij inmiddels 16 jaar geleden. Ik heb maar een paar dagen gips gehad na operatie. Daarna een soort steunkous met een verhoging onder de hak. Dat was destijds een soort proef. Is mij heel goed bevallen, want daarmee kon ik al lichte oefeningen doen. Van wat ik mij kan herinneren ging het herstel vrij snel.
Vergeet niet om te spuiten tegen trombose. Bij ons buurmeisje deden ze dit niet standaard en zij heeft vervolgens trombose gekregen. Daar is ze heel lang zoet mee geweest.

Fijn dat jouw herstel zo spoedig is gegaan zeg!

Oh daar doe ik nu helemaal niks mee qua trombose risico. Heeft ook niemand iets over gezegd. Van de week in ziekenhuis maar vragen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 16:21

Bij mij is een paar jaar geleden expres mijn achillespees doorgesneden. Ik mocht het 3 weken helemaal niet belasten ( zat ook in het gips) en daarna rustig aan weer gaan belasten, maar sporten heeft wel even geduurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 16:34

Alles zonder gips is beter dan ook maar iets met gips. Ik weet van iemand die het gehad heeft, hebben ze in elkaar gevlochten. Hij heeft amper rust hoeven houden, kon direct weer er op staan en eigenlijk ging bij hem het herstel heel snel.

Kijk uit met hakjes onder een hak, dat werkt bij achillespeesontstekingen ook totaal niet (maakt het erger en de pees korter, plus dat je schoenen dan niet meer passen omdat de hak niet op de plek zit in de schoen waar die zou moeten zitten), dus dat zou ik ook nu niet proberen. Je krijgt dan meer problemen en ook een hielspoor (ik spreek uit ervaring met hakverhogers en achillespeesontstekingen, bij mij gaat de ontsteking en verdikking helaas nooit meer over, maar er is geen zwakheid ontstaan zegt de fysio). Ik had een fysio die dit adviseerde bij een achillespeesontsteking, nou, ik vrolijk zo'n duur ding besteld, maar dag later heb ik die hakverhoger er uit getornd. Er zat rond de achillespees nog een soort siliconen en dat maakte de pees wel wat dunner. Maar liep er ook geen hele dagen mee rond, want het irriteerde ook. Het was de Achillotrain of zoiets van Bauerfeind.
Die adviseren ze vaker bij achillespeesproblemen, en an sich is het wel fijn voor een paar uur per dag, maar haal echt de hakverhoger er direct uit.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:22

Eind 2019 mijn achillespees gescheurd. Stond op een huishoudtrap toen de beveiliging brak en de trap uit elkaar viel. Huisartsenpost gebeld maar omdat ik naar de badkamer boven was gestrompeld om te koelen, vonden ze het niet ernstig genoeg en moest ik eventueel de volgende dag mijn eigen huisarts maar raadplegen. De volgende dag was mijn been zo dik, dat ik zelf besloot dat het geen zin had om naar de dokter te gaan, omdat ik verwachtte dat de zwelling toch eerst moest afzakken. Al die tijd kon ik wel lopen, al ging dat niet van harte.

Op advies van iemand die in de zorg werkt, ben ik een steunkous gaan dragen om de zwelling tegen te gaan. Na een week of 3 was de zwelling inderdaad stukken minder, maar toen ik aan de achterkant van mijn onderbeen voelde, voelde ik duidelijk dat er binnenin een stukje ontbrak.
Toch maar alsnog de huisarts gebeld en een afspraak gemaakt. De huisarts had het vermoeden dat de achillespees niet gescheurd zou zijn, omdat ik daarvoor te goed liep. Maar ze moest toegeven dat het er wel raar uitzag en daarom toch maar doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Ook de behandelend arts in het ziekenhuis dacht niet dat de pees gescheurd zou zijn, maar na het maken van een echo van de achterkant van mijn been, kwam onomstotelijk vast te staan, dat dat toch wel het geval was.

De arts in het ziekenhuis wilde in eerste instantie direct voor een operatie gaan, maar daar zag ik zo tegenop, dat ik in plaats van een operatie, eerst twee weken een kous met verhoogd hakje mocht proberen. Na die twee weken bleek inderdaad dat de twee peesdelen naar elkaar toe groeiden. Daarmee was een operatie van de baan. Heb wel ruim 6 maanden fysiotherapie gehad (eerst 2 keer in de week, en later 1x per week) en met lange wandelingen heb ik wel last van mijn been. Maar in het dagelijkse leven functioneer ik weer prima.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 17:58

Ik ken iemand die dit had en eraan is geopereerd, kostte hem bijna een jaar om te revalideren.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 18:30

Baredawn schreef:
Eind 2019 mijn achillespees gescheurd. Stond op een huishoudtrap toen de beveiliging brak en de trap uit elkaar viel. Huisartsenpost gebeld maar omdat ik naar de badkamer boven was gestrompeld om te koelen, vonden ze het niet ernstig genoeg en moest ik eventueel de volgende dag mijn eigen huisarts maar raadplegen. De volgende dag was mijn been zo dik, dat ik zelf besloot dat het geen zin had om naar de dokter te gaan, omdat ik verwachtte dat de zwelling toch eerst moest afzakken. Al die tijd kon ik wel lopen, al ging dat niet van harte.

Op advies van iemand die in de zorg werkt, ben ik een steunkous gaan dragen om de zwelling tegen te gaan. Na een week of 3 was de zwelling inderdaad stukken minder, maar toen ik aan de achterkant van mijn onderbeen voelde, voelde ik duidelijk dat er binnenin een stukje ontbrak.
Toch maar alsnog de huisarts gebeld en een afspraak gemaakt. De huisarts had het vermoeden dat de achillespees niet gescheurd zou zijn, omdat ik daarvoor te goed liep. Maar ze moest toegeven dat het er wel raar uitzag en daarom toch maar doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Ook de behandelend arts in het ziekenhuis dacht niet dat de pees gescheurd zou zijn, maar na het maken van een echo van de achterkant van mijn been, kwam onomstotelijk vast te staan, dat dat toch wel het geval was.

De arts in het ziekenhuis wilde in eerste instantie direct voor een operatie gaan, maar daar zag ik zo tegenop, dat ik in plaats van een operatie, eerst twee weken een kous met verhoogd hakje mocht proberen. Na die twee weken bleek inderdaad dat de twee peesdelen naar elkaar toe groeiden. Daarmee was een operatie van de baan. Heb wel ruim 6 maanden fysiotherapie gehad (eerst 2 keer in de week, en later 1x per week) en met lange wandelingen heb ik wel last van mijn been. Maar in het dagelijkse leven functioneer ik weer prima.

Oh wat naar dat je daar zo lang mee rond hebt gelopen dan! Wel fijn dat het toch "goed" is gekomen!

Mijn voet geeft helemaal niet meer thuis met bijv. tenen naar me toe trekken, dus lopen zat er hier niet meer in. Heel raar gevoel is dat, dat ik het idee heb dat ik ze naar me toe trek, maar er reageert niets.

Thompson test geeft ook echt 0 response. Alsof die voet er gewoon nutteloos aan bevestigd zit

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:50

germie schreef:
Alles zonder gips is beter dan ook maar iets met gips. Ik weet van iemand die het gehad heeft, hebben ze in elkaar gevlochten. Hij heeft amper rust hoeven houden, kon direct weer er op staan en eigenlijk ging bij hem het herstel heel snel.

Kijk uit met hakjes onder een hak, dat werkt bij achillespeesontstekingen ook totaal niet (maakt het erger en de pees korter, plus dat je schoenen dan niet meer passen omdat de hak niet op de plek zit in de schoen waar die zou moeten zitten), dus dat zou ik ook nu niet proberen. Je krijgt dan meer problemen en ook een hielspoor (ik spreek uit ervaring met hakverhogers en achillespeesontstekingen, bij mij gaat de ontsteking en verdikking helaas nooit meer over, maar er is geen zwakheid ontstaan zegt de fysio). Ik had een fysio die dit adviseerde bij een achillespeesontsteking, nou, ik vrolijk zo'n duur ding besteld, maar dag later heb ik die hakverhoger er uit getornd. Er zat rond de achillespees nog een soort siliconen en dat maakte de pees wel wat dunner. Maar liep er ook geen hele dagen mee rond, want het irriteerde ook. Het was de Achillotrain of zoiets van Bauerfeind.
Die adviseren ze vaker bij achillespeesproblemen, en an sich is het wel fijn voor een paar uur per dag, maar haal echt de hakverhoger er direct uit.

Germie is al vaker tegen je gezegd maar jou waarheid is niet de waarheid in het algemeen!
Denk je niet dat artsen en fysiotherapeuten er meer ervaring in hebben dan jij wat de juiste behandeling is dior je persoonlijke ervaring en omgeving?

Helemaal prima dat je eigen ervaring deelt maar breng het niet als dat het de waarheid is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:56

Mijn man was aan het sporten en hoorde een knal, dacht dat hij tegen de bank aankwam in de hal. Het vervelende was dat je blijkbaar 2 achillespezen hebt , een grote en een kleintje. De grote bleek gescheurd en de kleine was nog heel. Huisarts, rust en op stoel. Dag later kwam huisarts langs en stuurde hem door, s’avonds nog geopereerd en zodra hij zelf de voet in een hoek van 90 gr kon krijgen mocht hij ingetaped naar huis ( na 3 dagen geloof ik) vier maanden revalidatie en daarna weer aan het sporten .

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 06:56

BigOne schreef:
Mijn man was aan het sporten en hoorde een knal, dacht dat hij tegen de bank aankwam in de hal. Het vervelende was dat je blijkbaar 2 achillespezen hebt , een grote en een kleintje. De grote bleek gescheurd en de kleine was nog heel. Huisarts, rust en op stoel. Dag later kwam huisarts langs en stuurde hem door, s’avonds nog geopereerd en zodra hij zelf de voet in een hoek van 90 gr kon krijgen mocht hij ingetaped naar huis ( na 3 dagen geloof ik) vier maanden revalidatie en daarna weer aan het sporten .

Oh dat is best vlot gegaan dan! En ingetaped dus ipv gips?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:09

germie schreef:

Jij hebt het over heel iets anders dan een volledige achillespees ruptuur. Bij rupturen (post operatief/conservatief) moet vaak juist de spanning van de pees af om ervoor te zorgen dat er een nieuwe sterke verbinding kan ontstaan. Dit wordt gedaan door de hak te verhogen. Dit wordt vervolgens langzaam afgebouwd zodat de pees rustig aan belast wordt om een kwalitatief goede peesverbinding te krijgen.

Dit is standaard protocol.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:54

Kleine update: vandaag tijd voor gesprek met orthopeed op de poli.

Conclusie orthopeed: hij is wel echt stuk-stuk. Arts not amused dat er zo lang tussen SEH en poli heeft gezeten. Met enige spoed morgenochtend onder het mes.

Hopelijk daarna echt op naar herstel!

Gips er even af, dus moeders even foto gemaakt:

Afbeelding

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:51

Ik ben geen ervaringsdeskundige op het vlak van peesrupturen, maar wil je wel graag veel sterkte en beterschap wensen. Succes met de operatie morgen, hopelijk ben je weer een beetje snel op de been :knuffel:

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:48

Ah nee! Dat is balen zeg!
Heel veel sterkte.
Gelukkig zelf geen ervaring mee, maar een teamgenootje was er wel even zoet mee. Die werd trouwens niet geopereerd, dus nog weer een andere situatie dan waar jij in zit.