Hielspoor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Hielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:13

Dag Bokkers,

Vorige week zaterdag (30 augustus) reed ik op mijn scooter vanaf mijn moeder terug naar huis, 10 minuten, en eenmaal thuis stap ik van m'n scooter af en voel ik een wat doffe zeurende plek onder m'n linkervoet, halverwege m'n voet aan de kant van de 4e en 5e teen. Dat werd eigenlijk vrij snel heel pijnlijk, op een gegeven moment deed mijn hele voetafdruk als het ware pijn (onderkant voorvoet, hiel en de zijkant waar de afdruk smal is) en ik kon er niet meer fatsoenlijk op lopen.

Ik heb de huisarts op dinsdag gebeld voor advies, de assistente liet me langkomen die dag. De huisarts heeft wat gedrukt en gevoeld, en de middenvoetsbeentjes waren wat gevoelig en mogelijk wat geirriteerd volgens haar, en het zou vanzelf wel beter gaan. Ze vroeg tijdens het onderzoek nog wel of ik ook pijn in mn hiel voelde, dat was toen niet zo, dus ze sprak hardop uit dat het dan geen hielspoor was.

Maar de pijn verplaatste zich naar specifiek mijn hiel en in een paar dagen is dit zo ontzettend pijnlijk geworden, dit is echt geen kattenpis! :( Staan gaan niet van harte, m'n voet gaat kloppen en pijnlijk zeuren en steken, lopen is haast niet te doen, het voelt alsof ik op m'n blote hielbot loop, zonder beschermende weefsels eronder en ook in rust met m'n voet op de bank is de pijn aanwezig. Warmte lijkt iets verlichting te geven.

Vanwege al bestaande pijnklachten (elders in het lichaam) slik ik dagelijks al maximaal paracetamol, ibuprofen en tramadol. Ik word een beetje weemoedig als ik de hersteltijd hiervoor zie: enkele maanden tot een jaar en na een jaar is 80% hersteld...

Het is dus nog geen harde diagnose hielspoor maar ik ben er vrij zeker van dat dit het is. Ik vind het wel apart dat de pijn zo acuut is ontstaan, op het moment dat ik van m'n scooter stapte, want toen ik wegreed was er nog niks aan de hand. En ik val ook niet onder de risicofactoren om het te ontwikkelen: geen overgewicht (ok heel iets maar niet noemenswaardig), geen overbelasting (ik ben echt behoorlijk inactief door de andere pijn in m'n lichaam), geen extreem holle- of platvoet..

Ik had dus zelf altijd bij hielspoor de associatie met een oude mannen-aandoening, maar op een ander platvorm kom ik al heel wat (jonge) lotgenoten tegen, dus er zullen vast ook bokkers met ervaring zijn. Hoe lang heeft het herstel geduurd bij jullie? Wat hebben jullie voor behandelingen gehad (voor zo ver die er echt effectief zijn)

Maandag moet ik weer naar de huisarts, voor iets anders, maar ze zei al dat als m'n voet dan nog niet beter was, ze daar ook nog wel even naar wilde kijken.

Maar damn, wat is dit pijnlijk!! Ik heb een hoge pijngrens en ervaar dagelijks al veel pijn, en ik kan dit er eigenlijk niet bij hebben. Voor mijn andere pijn is rustige beweging goed, en ik hou van wandelen, maar dat gaat nu echt niet. Fietsen en zwemmen zou dan kunnen, maar vind ik niet zo leuk.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:26

Ik heb ook hielspoor en dat is echt wel pijnlijk, maar zoals jij het beschrijft herken ik het niet. Het ontstaat normaal gesproken niet acuut. Ik zou toch nog even terug naar de huisarts gaan, misschien even een foto laten maken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

Ik heb het ook gehad, maar niet zoals jij…
Ik had het vooral na wat langer lopen of slenteren, niet wat jij zegt zo acuut ineens

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:38

Ja ik lees er verschillende dingen over. Dat het meestal inderdaad sluimerend ontstaat, maar ook (minder vaak) vrij plotseling.

Nouja sowieso maandag terug naar de huisarts, dan hoor ik het wel..

Edit: of misschien bel ik zo wel even, om te vragen of dit een aparte afspraak behoeft omdat het zoveel erger is geworden en wel wat veel wordt om samen met het andere onderwerp in 1 consult te bespreken

Sweetgirl1

Re: Hielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

K heb ook een topic gemaakt. K loop denk nu ruim 3 a 4 maanden met hielspoor en soms zoz erg dat k niet eens meer kan lopen. Het is echt een vreselijke pijn

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:11

Ja ik kom ook binnen vallen, hier ook hielspoor al een paar maanden, t is echt een scherpe gemene pijn, soms weet ik echt niet als ik opsta hoe ik mijn eerste stappen moet doen. Loop nu thuis alleen nog maar op badslippers omdat met sokken te pijnlijk is. Ben nog niet naar de huisarts geweest er mee maar weet ook niet wat die er aan zou kunnen doen...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:18

@ Sweetgirl & BarbaraNova; hoe begon het bij jullie? Geleidelijk (dagen/weken/maanden?) of ook vrij plotseling zoals bij mij?

Toch maar even de HA gebeld, 10:15 was er een plekje.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

K had al een poosje last van mn voet en trok naar mn enkel.
Zelf had k al gekeken en vond de woorden hielspoor.
Later werd het zo erg kon niet eens meer de trap op naar mn huis.
Kon alleen maar zitten of iets en de pijn werd ondraaglijk

Huisarts geweest en die zei na 2x drukken al meteen dit is hielspoor

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Ik heb in het verleden hielspoor gehad en dat was wel wat pijnlijk maar ik heb er nooit pijnstillers voor geslikt. De pijn die jij omschrijft herken ik van het breken van mijn hielbeen. Bij het afstappen van mijn vrij hoge paard kwam ik op de grond en kreeg direct veel pijn.

De hielspoor was geleidelijk begonnen en nam langzaam toe qua ongemak en heeft een maand of 8 geduurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

HIer ook ervaring met een hielspoor en ook dat het nooit meer geheel over gaat.

Ook geen overgewicht, afwijkende voeten of wat dan ook. Ik weet nu achteraf wel de oorzaak, en dat zijn Merrell wandelschoenen geweest waar in de zool zo'n rasterpatroon zit. Als de bijgeleverde inlegzolen dan van te slechte kwaliteit zijn, dan zakt je voet op dat rasterpatroon.
Dus voor nu echt geen schoenen meer die zoiets hebben. Helaas hebben werkelijk ALLE duikschoentjes zo'n raster in de zool, ook al betaal je er 100 euro voor. Dat los ik op met extra zooltjes r in, en dan voel je dat raster niet meer. Ik bewaar ook altijd alle slechte inlegzolen uit schoenen voor die duikschoentjes. Hoef er niet ver op te lopen (gaat ook echt niet), maar dan voel ik tenminste geen pijn.

Op het hoogtepunt, of dieptepunt, het is maar hoe je het wilt bekijken kon mijn hak de druk van het matras niet eens aan. Zo pijnlijk was het. Ik heb dat nu helaas soms nog met de achillespees.

Een huisarts kan niets met een hielspoor en het heeft geen enkel nut om naar een huisarts te gaan hier voor. De fysio is de aangewezen weg.
Maar alles wat een fysio kan doen werkt bij mij ook niet. Dus schockwave, laseren, dry needling en EPTE.

Steunzolen zijn ook geen oplossing, al wordt dat soms snel geroepen. Ten eerste heeft dat alleen maar nut bij een afwijkende voet, en ten tweede kosten ze iets van 300 euro en heb je niets aan 1 paar als je meerdere schoenen hebt. Ze maken dan vaak een standaardlengte, en die zijn te klein voor sportschoenen. Ook zijn de standaardzolen absoluut ongeschikt om te sporten. Dus je moet minstens 4 paar laten maken dan.

Wat verlichting gaf waren zolen van Mysole, de Multisorb. Die kosten 20 euro per paar, zijn wel dik, dus passen niet in elke schoen.

Rust door minder te lopen werkte bij mij niet, want tja, als je eigenlijk geen stap pijnvrij kunt lopen kun je niet nog minder doen. Ik heb nooit minder gewandeld, maar ging dan maar op m'n tenen lopen (en heb daar ook dan weer last gehad van de bal van de voet).

De pijn kon heel acuut komen, zo wandelde je een stuk en voelde je niets en van de 1 op de andere stap kon je niet meer op je hak staan.

Na zo'n 2.5 jaar werd het bij mij iets minder. Ik kon toen weer gewoon langere afstanden wandelen en had dan daarna wel pijn, maar kon er doorheen lopen.
Helaas kwam de hielspoor, samen met een achillespeesontsteking van de 1 op de andere dag terug door antibiotica, was een bijwerking hier van. De achilllespees is pijnlijk en dik gebleven, de hielspoor is gelukkig na een maand of 8 weer redelijk tot rust gekomen.
Echter, sinds een paar weken voel ik hem weer echt met opstaan. Niets aan de routine veranderd, en ga ik ook niet doen.

Ik heb standaard diclofenac in huis (50,75 en 100mg, biets dat van mensen of neem het mee van een vakantieadres waar het vrij in de supermarkt verkrijgbaar is. Die 12.50mg die hier vrij te koop is doet helemaal niets en als je dan meteen 8 tabletjes moet slikken wordt het een dure aangelegenheid).
Ik gebruik het niet dagelijks hoor, niet meer. Eigenlijk gaat het nu om 1 keer een tabletje in de maand, en dat is dus hooguit, soms ook echt maanden niet. Maar ik zorg er echt wel voor dat ik wat in huis heb.

Dus gaat het echt weer over? Nee, het blijft altijd een gevoelige plek. Maar het kan wel tot rust komen dat het niet hindert. De achillespees bij mij blijft dagelijks voelbaar, helaas.

Op blote voeten lopen in huis gaf hier meer verlichting dan het lopen op slippers.

Verder herken ik niet het verschuiven van de pijn zoals jij beschrijft. Het zit en zat bij mij gewoon echt onder de hiel, nooit ergens anders.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Ik heb het nu voor de 2de of 3e keer en inmiddels langer dan een jaar. Mijn voetzool zakt aan de binnenkant iets in, dus zal wel een soort overbelasting zijn. Vervelend is het wel en belemmerd best. Ik heb heel veel schoenen geprobeerd en weinig zit goed. Nu via vai sneakers die goed steun geven en geen extreme pijn meer s avonds

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Ik heb de huisarts overgeslagen en heb een afspraak gemaakt bij een podoloog. Ben er twee keer geweest voor behandeling en hij heeft zooltjes aangemeten. De negatieve ervaring van Germie deel ik dus niet. Ik draag per dag 3 tot 4 paar verschillende schoenen en het wisselen van de zooltjes duurt nog geen halve minuut.

Mijn hielspoor is sinds deze 2 behandelingen en de zooltjes sterk verminderd. Enkel als ik veel sta of wandel dan zeurt het. Of ik er helemaal vanaf zal komen weet ik niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

NinaCharlie schreef:
Ik heb de huisarts overgeslagen en heb een afspraak gemaakt bij een podoloog. Ben er twee keer geweest voor behandeling en hij heeft zooltjes aangemeten. De negatieve ervaring van Germie deel ik dus niet. Ik draag per dag 3 tot 4 paar verschillende schoenen en het wisselen van de zooltjes duurt nog geen halve minuut.

Mijn hielspoor is sinds deze 2 behandelingen en de zooltjes sterk verminderd. Enkel als ik veel sta of wandel dan zeurt het. Of ik er helemaal vanaf zal komen weet ik niet.

Mijn gewone schoenen zijn 2 maten kleiner dan mijn hardloopschoenen of wandelschoenen. Dus de zooltjes voor gewone schoenen zijn dan simpelweg veeeeel te kort voor de wandelschoenen of hardloopschoenen.
En het wisselen is wel irritant. Je wilt gewoon snel andere schoenen aan doen.
Als hier een zool bevalt bestel ik meteen iets van 6 paar zodat ik niet meer met wisselen zit. Vind dat echt heel irritant.
Verder moet je bij de podoloog kiezen waar je je zolen voor wilt gebruiken. Dus dan heb je in mijn geval sowieso al minstens 3 paar nodig.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Waarschijnlijk niet wat je wil horen maar, hier heeft het wel 1,5 jaar geduurd. Een hoog zooltje in achterkant van mijn schoenen heeft wel veel geholpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Ik heb het ook gehad en was best pijnlijk maar met een ‘hakzooltje’ met een gat erin voor in mijn schoenen en shockwave therapie was ik er redelijk snel van verlost gelukkig.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Ik heb aantal jaar geleden met hielspoor gelopen onder beide voeten.
Ben er ook mee naar de Podoloog geweest voor aangepaste zooltjes.

Maar ben ook overgegaan op Crocs en Skechers gegaan wegens de zachtheid van beide 'schoenen'.
En thuis vooral op blote voeten gelopen, en ik kan mij niet meer herinneren
of ik shockwave therapie heb gehad maar weet wel bij een achillespees behandeling dat het heeft geholpen.

Wat ze ook vaak vertellen dat het koelen van je achilles de pijn verminderd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Ik had Nike Air en Aara osaka schoenen en dat met dat zooltje ging perfect!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:09

Bedankt voor jullie ervaringen! De huisarts wist het niet zeker, het is geen typisch hielspoor-beeld maar voor een spierenkwestie is de pijn te heftig, voor een kneuzing is het niet 'opwekbaar' genoeg.

Ik heb iig een paar adviezen meegekregen en zou evt langs een podoloog kunnen,maar dat laat mijn portemonnee niet echt toe.

Het is nu even afwachten en aankijken, me voorgeschreven diclofenac erbij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

chanicha schreef:
Ik heb het ook gehad en was best pijnlijk maar met een ‘hakzooltje’ met een gat erin voor in mijn schoenen en shockwave therapie was ik er redelijk snel van verlost gelukkig.

Daar werd het bij mij alleen maar erger van, plus dat zo'n verhoging er voor zorgt dat de hak niet meer op de juiste plaats in de schoen zit en je schoenen dus niet meer lekker zitten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Ik heb mijn beginnende hielspoor goed onder controle met aangemeten zooltjes van de podotherapeut. Ik hoefde niets te kiezen, ik werk deels lang staand/lopend (barwerk enz), wandel veel, en hardloop ermee. In al mijn schoenen passen deze goed. Ik vraag me af: als je schoenen hebt waar ze niet in zouden passen en je zolen worden op je voet pas gemaakt, hebben die schoenen dan wel de juiste pasvorm voor jouw voeten? Zomaar een gedachte...

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Hier ook hielspoor, ontstaan na het door de enkel te zijn gegaan (13-6 dit jaar). Door die pijn ben ik anders gaan belasten waardoor ik hielspoor heb ontwikkeld. Dit begon na een week of 4 tot 6 na het door de enkel zijn gegaan.

Sinds deze week steunzolen, en probeer beweging af te wisselen met rust.
Een dag meer beweging als in lopen dan heb ik in de nacht/ochtend daarna echt heel veel last van opstart pijn, en dan echt geen idee hebben hoe die eerste paar meter te kunnen lopen.

Podoloog gaf aan dat bij de controle van de zolen over 2 maanden de klachten z'n 50/60% verminderd moeten zijn.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:53

Een paar jaar geleden ook een hielspoor gehad.
Begint sluimerig, wat na het zitten of slapen vreselijk is van de pijn en ik niet meer wist hoe ik moest lopen. Ben bij een podoloog geweest en die gaf me het advies om al mijn schoenen niet meer te dragen, vanwege oa scheef afslijten en je in dezelfde houding blijft lopen.
Maar om klompen ( bv Gegavi) te kopen. Het hout is een natuurlijk produkt, geeft een ienimini klein beetje vering en is stevig.
Heb 2 paar gekocht en die afgewisseld. En na maanden zo op die klompen te lopen, met pijn, realiseerde ik me opeens dat ik pijn vrij liep. Echt mega stom.
Toen terug gegaan naar de podoloog voor zolen, en geen last meer gekregen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Ik heb ook hielspoor. Klachten vallen nu mee, ik kan weer pijnvrij lopen. Maar had andere klachten dan ts. Vooral opstart klachten in de morgen bijvoorbeeld was het niet te doen. En na een lange dag even zitten en dan weer opstaan was ook vreselijk pijnlijk. Wat mij hielp niet meer op blote voeten lopen maar badslippers met demping in de zool, skechers, en zooltjes van Mysole in al mijn schoenen. Crocs kan ik juist niet op lopen, deze week weer geprobeerd en meteen na 1 dag weer pijnklachten. Maar probeer vooral wat voor jou werkt. Voor de een werkt een harde zool fijn. Ik kan dat juist niet hebben en heb wat demping nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

stefje schreef:
Ik heb mijn beginnende hielspoor goed onder controle met aangemeten zooltjes van de podotherapeut. Ik hoefde niets te kiezen, ik werk deels lang staand/lopend (barwerk enz), wandel veel, en hardloop ermee. In al mijn schoenen passen deze goed. Ik vraag me af: als je schoenen hebt waar ze niet in zouden passen en je zolen worden op je voet pas gemaakt, hebben die schoenen dan wel de juiste pasvorm voor jouw voeten? Zomaar een gedachte...

Jazeker wel, maar hardloopschoenen en wandelschoenen moet je gewoon 2 maten groter kopen omdat je voeten daarin enorm opzetten.
Maar voor gewone schoenen is dat niet nodig.