Welke begeleiding voor afvallen, fitter worden, leefstijlverandering?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Welke begeleiding voor afvallen, fitter worden, leefstijlverandering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 17:24

Hoi allemaal,

Heeft er iemand ervaring met begeleiding bij afvallen, fitter worden, leefstijlverandering etc? Ik zie, vooral op sociale media, zoveel mensen die zich hiervoor aanbieden met zoveel verschillende methodes dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wie heeft er ook begeleiding hierbij (gehad) en kan mij hierover advies geven?

Groetjes

Sky_As

Re: Welke begeleiding voor afvallen, fitter worden, leefstijlverandering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:28

Ik weet best wel wat mensen, maar wat ik je als tip wil geven is probeer vooral iemand te zoeken die je in kan laten zien waarom je iets doet, wat het doet, en probeer achter het doel van het doel te komen.
Dan gaat het een stuk makkelijker worden om alles vol te houden.

Ik heb afgelopen jaar ook een leefstijl verandering gedaan en ben ( zonder veel moeite) 10 kg afgevallen. Maar bovenal, ik voel me fantastisch. En dat heeft niks met diëten te maken, maar met mijn biologische ritme op orde krijgen:-)

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 17:42

Dank voor je advies. Ik ben dus inderdaad niet op zoek naar een dieet, maar echt begeleiding die zowel het eetpatroon als het stukje psyche wat erachter zit aanpakt. Mag ik vragen wat voor een soort begeleiding jij hebt gehad hiervoor?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:10

Als je BMI hoger is dan 25 kun je kijken naar een GLI traject. Volledig vergoed door de zorgverzekering.
Kwaliteit van de GLI trajecten verschilt wel enorm heb ik gelezen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:25

Interessant zo GLI traject lijkt me. Ik volg hier ook even

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:45

Een diëtist in de buurt is handig. Ik heb zelf baat gehad bij het programma van New born fit mama. Ben daar 8 kg mee afgevallen. Het is beweging elke dag en voedingsprogramma's. In het begin wel hongergevoel gehad en het kostte best veel discipline maar nu voel ik mij al een jaar veel beter in mijn vel.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:45

Ik heb gli traject gedaan, eerste weken tof, wekelijks samen sporten.
Er worden geen menu's oid verstrekt, wel heb je een gesprek met de diëtist (extra gesprekken zitten niet in dit pakket).
Komt gewoon neer op, ieder pondje gaat door het mondje, er bestaat geen quick fix, je moet voeden en niet vullen en rust reinheid en regelmaat.

Sorry kan het niet leuker maken.
Afhankelijk van of je met leuke mensen in de groep zit is het verder prima vol te houden.
Bij onze groep was iemand 3 kilo afgevallen, that s it.
Meeste deden mee om medicatie voorgeschreven te krijgen, vind ik persoonlijk slechte motivatie.

Ik kon helaas vanwege een verbrijzelde enkel (leuk joh paardrijden) niet bewegen, nu ik weer "beter" ben merk ik dat lichaamsbeweging en gezonde voeding toch echt het meeste resultaat geeft.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 00:14

Ik heb dit op dit moment.
Heel toevallig mijn coach Elisa leren kennen tijdens een vakantie op Mallorca ( zei woont daar en gaf sportles in het hotel). Na meerdere pogingen bij diverse mensen in Nederland had ik bij haar een onwijs goed gevoel.

Ze is onwijs aardig. Lief,betrokken en legt alles goed uit en helpt waar nodig.

Inmiddels 3x terug gegaan naar Mallorca ( hoeft niet).om bij haar te sporten,plannen bij stellen en te genieten van het eiland.

Ik ben door haar in 6 maanden ruim 6 kilo afvallen, veel meer zelfvertrouwen gekregen en mijn midnset is al stuk verbeterd. Ik ben er nog niet maar weet wel dat ik met haar hulp er ga komen.

Haar website is
https://elso-fitness.com

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:27

Je zou ook kunnen kijken naar One Switch of door One Switch opgeleide mensen. Bijvoorbeeld Equipro+ (Sanne)

Zij heeft zelf het traject van afvallen en gezonder worden doorlopen en kan zich daarmee goed in een ander verplaatsen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:41

marije1109 schreef:
Er worden geen menu's oid verstrekt, wel heb je een gesprek met de diëtist (extra gesprekken zitten niet in dit pakket).
Komt gewoon neer op, ieder pondje gaat door het mondje, er bestaat geen quick fix, je moet voeden en niet vullen en rust reinheid en regelmaat.

Afhankelijk van of je met leuke mensen in de groep zit is het verder prima vol te houden.
Meeste deden mee om medicatie voorgeschreven te krijgen, vind ik persoonlijk slechte motivatie.

Ik kon helaas vanwege een verbrijzelde enkel (leuk joh paardrijden) niet bewegen, nu ik weer "beter" ben merk ik dat lichaamsbeweging en gezonde voeding toch echt het meeste resultaat geeft.

Ik ben vooral benieuwd wat zij voeden vinden? Want dat is het stukje waar het in mijn ogen vaak mis gaat....

Hetgeen ze adviseren is vaak helemaal geen voeden.... Maar zo veel mogelijk lege calorieën eten die niks toevoegen aan je gezondheid.
Ik ben het toen echt in een hele andere hoek gaan zoeken.

Voedsel wat al heel lang bestaat en onbewerkt is. Vooral animal based

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:33

Ik ben zelf meer dan 50 kilo afgevallen. Na de geboorte van mijn tweede en twee HG-zwangerschappen en een flinke depressie zit er daarvan zo'n 10 kilo weer aan. Voor mijn zwangerschappen ben ik echter ene jaar of 8 stabiel geweest. Met 'normaal' doen, regelmatig bewegen en elke hap bewust nemen omdat je dat wil en een goed idee vindt, niet omdat het kan, kom je echt al een heel eind.

Begeleiding kan ook via een 'gewone' eerstelijnspsycholoog die je kan helpen om bepaalde gedachte- en eetpatronen te doorbreken.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:48

Sky_As schreef:
marije1109 schreef:

Ik ben vooral benieuwd wat zij voeden vinden? Want dat is het stukje waar het in mijn ogen vaak mis gaat....

Hetgeen ze adviseren is vaak helemaal geen voeden.... Maar zo veel mogelijk lege calorieën eten die niks toevoegen aan je gezondheid.
Ik ben het toen echt in een hele andere hoek gaan zoeken.

Voedsel wat al heel lang bestaat en onbewerkt is. Vooral animal based

Dat als je eet, je kiest voor gezonde voeding. Dus wel gewoon schijf van 5 en je als je trek hebt laten verleiden door koek, snoep chips etc.
Dus hoe ziet je dag eruit, wat en wanneer zijn de valkuilen en hoe die te ondervangen. Eigenlijk logisch nadenken.
Ik heb me echt enorm verbaasd hoe onwetend sommige mensen waren.
Zo van "ja ik zit veel in de auto, dus dan koop ik onderweg iets", nooit eraan gedacht broodtrommel mee te nemen _/-\o_

Ik geloof echt wel dat een coach een stok achter de deur kan zijn, maar om het lange termijn vol te houden moet je levensstijl/keuzes anders.

Ts ik hoop dat je iemand vindt die je kan helpen, maar de motivatie moet 100% uit jezelf komen.
Zet um op, je kan het!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:49

Tink89 heel veel respect voor jou!!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 00:43

Ik kan je een professional aanraden waar ik geregeld mee samenwerk die mensen begeleid in leefstijl en voeding.
Zij is orthomoleculair therapeut en kijkt wat bij jou en je doelen past en geeft maatwerk advies. Voelt ook goed aan wat nodig is, wat wel en niet bij jou past en waar ze wel en niet mee aan moet komen qua adviezen. Verbied je ook nooit iets maar kijkt waar veranderingen gemaakt kunnen worden.
Ze werkt verder niet met supplementen of anderszins. Gewoon voeding, slaap, licht, beweging, drinken, schermgebruik etc.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 06:23

Al jaren ben ik bezig met mijn gewicht.
Verschillende dingen gevolgd.

Get healthy vond ik een fijne begeleiding.
Het boek van Olav pranger ( hij leeft helaas niet meer) vond ik een eye opener. Miaschien worden de boeken nog wel verkocht.
Alleen erna kost het ook wat om lid te blijven.

Nu doe ik krachttraining in een kleine groep in Ermelo dat vind ik wel een aanrader.
Leuke meid en kan ook voedingsadviezen geven.
Als je de financiële middelen heb zoek een personal trainer of ga sporten in een kleine groep. Je leert alle oefeningen goed en variatie en er is aandacht voor je.

Het is echt een knop omzetten en dat gaat met vallen en opstaan.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 06:46

Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van een dergelijke begeleiding. Als ik dat wel zou doen dan ben ik nu het meest geneigd om te kiezen voor de lazyfitgirl methode. Ik volg haar nu alleen op Instagram en wat ik daar voorbij zie komen spreekt mij wel aan en lijkt mij haalbaar

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:17

Hutcherson schreef:
Ik kan je een professional aanraden waar ik geregeld mee samenwerk die mensen begeleid in leefstijl en voeding.
Zij is orthomoleculair therapeut en kijkt wat bij jou en je doelen past en geeft maatwerk advies. Voelt ook goed aan wat nodig is, wat wel en niet bij jou past en waar ze wel en niet mee aan moet komen qua adviezen. Verbied je ook nooit iets maar kijkt waar veranderingen gemaakt kunnen worden.
Ze werkt verder niet met supplementen of anderszins. Gewoon voeding, slaap, licht, beweging, drinken, schermgebruik etc.

Dit klinkt al veel beter.
Schermgebruik en licht ( dus je bioritme op orde krijgen) zijn vaak al gamechangers ( net als op welk tijdstip je wat eet).

Ik krijg rillingen van diëtisten die magere kwark en halvarine adviseren. Dan heb je het echt niet begrepen.....

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:56

Sky-As dat hangt echt volledig af van de situatie. Ik eet ook halvarine, simpelweg omdat ik geen melkproducten kan verdragen en dat voor mijn persoonlijke situatie een goede oplossing is. En er zijn genoeg mensen die heel heel heel erg zwaar zijn en al een enorm mooie stap kunnen maken door structuur te bieden. En als dat betekent dat je twee broodmaaltijden met halvarine, kipfilet, een gekookt ei of een bak magere kwark gaat nuttigen ipv twee worstenbroodjes en een cappuccino als ontbijt tijdens je eerste college/op je werk... dan heb je dus een heel erg mooie stap gemaakt.

Ik vind vooral dat mensen die het niet begrepen hebben, de mensen zijn die oordelen over hoe anderen keuzes maken en die vinden dat dezelfde aanpak en dezelfde adviezen voor iedereen passend zijn. Als ik lees dat de optimale manier volgens jou is om onbewerkt en animalbased te eten, weet ik nu al dat dat voor mijn situatie niet passend is. En halvarine is dat wel. Stop toch eens met oordelen...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:43

Tink89 schreef:
Sky-As dat hangt echt volledig af van de situatie. Ik eet ook halvarine, simpelweg omdat ik geen melkproducten kan verdragen en dat voor mijn persoonlijke situatie een goede oplossing is. En er zijn genoeg mensen die heel heel heel erg zwaar zijn en al een enorm mooie stap kunnen maken door structuur te bieden. En als dat betekent dat je twee broodmaaltijden met halvarine, kipfilet, een gekookt ei of een bak magere kwark gaat nuttigen ipv twee worstenbroodjes en een cappuccino als ontbijt tijdens je eerste college/op je werk... dan heb je dus een heel erg mooie stap gemaakt.

Ik vind vooral dat mensen die het niet begrepen hebben, de mensen zijn die oordelen over hoe anderen keuzes maken en die vinden dat dezelfde aanpak en dezelfde adviezen voor iedereen passend zijn. Als ik lees dat de optimale manier volgens jou is om onbewerkt en animalbased te eten, weet ik nu al dat dat voor mijn situatie niet passend is. En halvarine is dat wel. Stop toch eens met oordelen...

Eens. Ik vond het boek 'Eet als een expert' dan ook interessant. Daar wordt echt naar wetenschap gekeken in plaats van de 'extremere' oplossingen. Ook magere vs. volle kwak kwam volgens mij aan bod.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:00

En dat iets voor jou niet werkt en iets anders wel betekent niet dat ze "er niks van hebben begrepen".
Voeding.... het is soms net religie

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:32

Ik kan Manon Veltman aanraden, zij pakt ook het psychische stukje mee :)
Ik heb samen met haar de opleiding gedaan en ze is ook gewoon een heel fijn persoon!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:38

Inderdaad wat secricible zegt. Het is heel persoonlijk. Eigenlijk zou het volgens orthomoleculaire geneeskunde ook beter zijn om die boterham in te wisselen voor een salade met noten en bv geitenkaas. Want brood is in NL niet perse met veel liefde gemaakt en is niet perse heel best voor je verteringsstelsel. Dan is wit brood weer makkelijker verteerbaar maar daar denken sommige dietisten weer heel anders tegenaan.
Idem voor halfvolle melk tov volle melk ivm vetten die erin zitten. Orthomoleculair kijkt meer naar de rommel die er in gestopt wordt in voeding en wat er gedaan wordt om een bepaald product te laten groeien of maken.