Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
siskeh schreef:Eens met Marije, met als aanvulling:
Een aanvullende zorgverzekering om je onkosten van je bril te vergoeden kan echt niet uit dus ik hoop wel echt dat je die niet voornamelijk voor dat doel heb.
Daarnaast vind ik het ook wel raar. Ik weet niet beter dan dat je met elke bril met glazen op sterkte(plus of min) je brilvergoeding telt
Marije_jiplover schreef:Weet je zeker dat je de + bril alleen voor het lezen nodig hebt? En dat je huidige bril echt min is en niet plus?
Ik heb al zo'n 25 jaar een plus afwijking, juist om in de verte te kijken zonder vermoeide ogen.
Dat begon ook met alleen dragen als mijn ogen moe waren, of als ik veel in de verte moest kijken in de collegezaal bijvoorbeeld.
Meestal is het volgens mij zo dat je met een min afwijking nooit helemaal scherp ziet en met een lage plus afwijking voor in de verte zelf kút corrigeren (door accomodatie), maar dat je ogen daar wel moe van worden.
Inmiddels is er bij mij voor het lezen gezien mijn leeftijd inmiddels nog een extra plusje bij gekomen.
Ik zou dus de opticien nog eens om uitleg vragen, heeft hij nu alleen voor het lezen of ook voor verte olgetest en komt hij daar op plus uit?
Waar en wanneer is die min-afwijking geconstateerd en is deze bril aangemeten?
Laat de bril ook nog eens uitlezen door de huidige opticien, mocht dit niet dezelfde zijn als waar je hem gekocht hebt (als je hem wel hier gekocht hebt, staat er wellicht gewoon in het systeem wat de sterkte exact is).
En anders nog eens naar een andere opticien gaan en daar de hele oogmeting opnieuw laten doen.
Inclusief uitlezen huidige bril.
En vragen met welk advies zijn komen.
Sassy4barrel schreef:Ik zie verder wel goed maar bijv hele kleine letters op een verpakking heb ik moeite mee te lezen of als ik lang achter de computer zit krijg ik last van moeheid door m’n ogen
Sassy4barrel schreef:siskeh schreef:Eens met Marije, met als aanvulling:
Een aanvullende zorgverzekering om je onkosten van je bril te vergoeden kan echt niet uit dus ik hoop wel echt dat je die niet voornamelijk voor dat doel heb.
Daarnaast vind ik het ook wel raar. Ik weet niet beter dan dat je met elke bril met glazen op sterkte(plus of min) je brilvergoeding telt
Nee hoor heb sowieso aanvullende verzekering ivm m’n dochters fysio. Maar voor mezelf gebruik ik die verder niet.
De optien zegt dat ik wel een plus bril mag uitzoeken maar geen min bril omdat die nu niet meer passend is ivm de nieuwe oogmeting
daantjuhhh schreef:Het kan kloppen dat je naar plus gaat.
Ik had - 4
Dat is nu -3,5.
Als je ouder wordt kan dat.
Ik zou ook even naar een andere opticien gaan voor een oogmeting. Gewoon even checken of het klopt.
Niks zeggen over deze meting en er gewoon blanco ingaan.
Sassy4barrel schreef:Heb ik geprobeerd![]()
Heb een goedkoop lees brilletje gekocht tot ik de computer +bril binnen heb.
En dat gaat prima met bijv etiketten lezen en zelfs boek lezen is fijner. Bij de PC merk ik weinig verschil en ook op de ereader niet maar daar heb ik best groot lettertype.
Maar in de auto is het verschrikkelijk. Zie dan moeilijker als zonder bril.
senna21 schreef:Je kunt je oude bril houden voor het autorijden, maar ik snap het probleem niet zo. Al ben je wel wat 'jong' voor een leesbril.
Ik snap dat je geld liever niet uitgeeft, maar een goede multifocale bril is wel iets wat bijdraagt aan dagelijks comfort en veiligheid.
Bij welke opticien heb je de meting laten doen?