Van - naar plus glazen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Van - naar plus glazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 18:52

Ik heb al jaren een bril voor autorijden , min 1 dacht ik. Vooral als ik langere stukken moet rijden krijg ik last van m’n ogen / moe of na het werk naar huis rijden gebruik ik m. Dus dagelijks. Het is een zonnebril op sterkte en als ik moe ben en zet de bril op dan rijd ik een stuk fijner. Herkent iedereen wel met een min bril denk ik.

Nu mocht ik van m’n zorgverzekeraar een nieuwe bril uitzoeken maar dan worden m’n ogen natuurlijk eerst getest
Blijkt dat ik in die paar jaar van een min naar een plus ben gegaan
Ik heb dus een lees bril nodig maar die krijg ik van m’n werk ; computer bril.
Nu wil ik toch graag mn “ auto bril “ vervangen maar volgens de opticien mag dit niet omdat ik nu plus bril moet kopen
Maar in de auto vind ik plus helemaal niet fijn want kan ik de borden op afstand niet goed zien en krijg ik nog meer last van moe / m’n ogen als ik langer in de auto zit.

Is dit op te lossen ? Want als ik deze zonder zorgverzekering moet betalen kom ik op 300 euro terwijl ik al jaren premie betaal ook voor m’n bril.
En de bril die ik nu heb is wel aan vervanging toe.. heeft iemand zoiets een keer meegemaakt ?

Goof

Re: Van - naar plus glazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 18:56

Multifocaal?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:02

Weet je zeker dat je de + bril alleen voor het lezen nodig hebt? En dat je huidige bril echt min is en niet plus?

Ik heb al zo'n 25 jaar een plus afwijking, juist om in de verte te kijken zonder vermoeide ogen.
Dat begon ook met alleen dragen als mijn ogen moe waren, of als ik veel in de verte moest kijken in de collegezaal bijvoorbeeld.
Meestal is het volgens mij zo dat je met een min afwijking nooit helemaal scherp ziet en met een lage plus afwijking voor in de verte zelf kút corrigeren (door accomodatie), maar dat je ogen daar wel moe van worden.

Inmiddels is er bij mij voor het lezen gezien mijn leeftijd inmiddels nog een extra plusje bij gekomen.

Ik zou dus de opticien nog eens om uitleg vragen, heeft hij nu alleen voor het lezen of ook voor verte olgetest en komt hij daar op plus uit?

Waar en wanneer is die min-afwijking geconstateerd en is deze bril aangemeten?

Laat de bril ook nog eens uitlezen door de huidige opticien, mocht dit niet dezelfde zijn als waar je hem gekocht hebt (als je hem wel hier gekocht hebt, staat er wellicht gewoon in het systeem wat de sterkte exact is).

En anders nog eens naar een andere opticien gaan en daar de hele oogmeting opnieuw laten doen.
Inclusief uitlezen huidige bril.
En vragen met welk advies zijn komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:27

Eens met Marije, met als aanvulling:
Een aanvullende zorgverzekering om je onkosten van je bril te vergoeden kan echt niet uit dus ik hoop wel echt dat je die niet voornamelijk voor dat doel heb.

Daarnaast vind ik het ook wel raar. Ik weet niet beter dan dat je met elke bril met glazen op sterkte(plus of min) je brilvergoeding telt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 19:40

siskeh schreef:
Een aanvullende zorgverzekering om je onkosten van je bril te vergoeden kan echt niet uit dus ik hoop wel echt dat je die niet voornamelijk voor dat doel heb.

Daarnaast vind ik het ook wel raar. Ik weet niet beter dan dat je met elke bril met glazen op sterkte(plus of min) je brilvergoeding telt

Nee hoor heb sowieso aanvullende verzekering ivm m’n dochters fysio. Maar voor mezelf gebruik ik die verder niet.
De optien zegt dat ik wel een plus bril mag uitzoeken maar geen min bril omdat die nu niet meer passend is ivm de nieuwe oogmeting

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 19:44

Marije_jiplover schreef:
Weet je zeker dat je de + bril alleen voor het lezen nodig hebt? En dat je huidige bril echt min is en niet plus?

Ik heb al zo'n 25 jaar een plus afwijking, juist om in de verte te kijken zonder vermoeide ogen.
Dat begon ook met alleen dragen als mijn ogen moe waren, of als ik veel in de verte moest kijken in de collegezaal bijvoorbeeld.
Meestal is het volgens mij zo dat je met een min afwijking nooit helemaal scherp ziet en met een lage plus afwijking voor in de verte zelf kút corrigeren (door accomodatie), maar dat je ogen daar wel moe van worden.

Inmiddels is er bij mij voor het lezen gezien mijn leeftijd inmiddels nog een extra plusje bij gekomen.

Ik zou dus de opticien nog eens om uitleg vragen, heeft hij nu alleen voor het lezen of ook voor verte olgetest en komt hij daar op plus uit?

Waar en wanneer is die min-afwijking geconstateerd en is deze bril aangemeten?

Laat de bril ook nog eens uitlezen door de huidige opticien, mocht dit niet dezelfde zijn als waar je hem gekocht hebt (als je hem wel hier gekocht hebt, staat er wellicht gewoon in het systeem wat de sterkte exact is).

En anders nog eens naar een andere opticien gaan en daar de hele oogmeting opnieuw laten doen.
Inclusief uitlezen huidige bril.
En vragen met welk advies zijn komen.

Ja de min bril heb ik zo een vier jaar geleden via dezelfde opticien aangemeten gekregen
Hij zei dat ik eerder terug had moeten komen maar dat het wel vaker voorkomt dat mensen op bepaalde leeftijd van min naar plus gaan

Ik zie verder wel goed maar bijv hele kleine letters op een verpakking heb ik moeite mee te lezen of als ik lang achter de computer zit krijg ik last van moeheid door m’n ogen
Maar dat heb ik andersom dus ook als ik langer in de auto zit en borden verder weg zijn ook lastig te lezen

Ik ben wel van plan nog naar een andere opticien te gaan maar als er dan weer plus uit komt zit ik met zelfde probleem.
De plus bril krijg ik sowieso gelukkig van m’n werk

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:46

Sassy4barrel schreef:
Ik zie verder wel goed maar bijv hele kleine letters op een verpakking heb ik moeite mee te lezen of als ik lang achter de computer zit krijg ik last van moeheid door m’n ogen

Maar daar heb je toch juist de brillen met leesgedeelte onderin voor?
Ik zie het probleem niet zo.
Ik heb ook - met een + gedeelte onderin. Klaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:52

Ik zou eerst beginnen met een second opinion bij een andere opticien. Zonder context te geven gewoon de sterkte laten meten kijken wat daar uit komt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:54

Wat zonnebloem schrijft, zou nu ook mijn eerste zet zijn.
Niks over je huidige bril vermelden, gewoon een oogmeting en kijken wat dan hun uitslag is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:31

Zou zeker even binnenlopen bij een andere opticien!
Ik had jaren last van extreem vermoeide ogen en een soort “twitches” in m’n ogen, bleek dat m’n opticien al jaren de verkeerde sterkte opgemeten had. Inmiddels bij een andere opticien en die problemen zijn allemaal verdwenen :) opticiens zijn helaas niet allemaal goed.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:37

Sassy4barrel schreef:
siskeh schreef:

Nee hoor heb sowieso aanvullende verzekering ivm m’n dochters fysio. Maar voor mezelf gebruik ik die verder niet.
De optien zegt dat ik wel een plus bril mag uitzoeken maar geen min bril omdat die nu niet meer passend is ivm de nieuwe oogmeting

Owww oke dus het probleem is dat de opticien geen bril wil 'aanmeten' die niet aan de meting voldoet.

Als je 100 procent zeker bent van je meting kan je ook online een bril 'bestellen' dat wordt ook vergoed.
Zelf geprobeerd, met recept van eerdere bril en erg succesvol..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:57

Het kan kloppen dat je naar plus gaat.
Ik had - 4
Dat is nu -3,5.
Als je ouder wordt kan dat.

Ik zou ook even naar een andere opticien gaan voor een oogmeting. Gewoon even checken of het klopt.
Niks zeggen over deze meting en er gewoon blanco ingaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:33

daantjuhhh schreef:
Het kan kloppen dat je naar plus gaat.
Ik had - 4
Dat is nu -3,5.
Als je ouder wordt kan dat.

Ik zou ook even naar een andere opticien gaan voor een oogmeting. Gewoon even checken of het klopt.
Niks zeggen over deze meting en er gewoon blanco ingaan.

Klopt inderdaad, tot mijn eigen verbazing ben ik van -6,5 links en -6 rechts in drie jaar tijd naar -4,5 beide ogen. Heeft blijkbaar met leeftijd te maken :).

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 19:33

Dat ga ik ook doen maar op zich geloof ik wel dat m’n ogenzicht veranderd zijn in die jaren

Alleen een nadeel is dat ik nu geen “ auto bril “ meer krijg terwijl ik die het hardst nodig heb. Deze bril die ik nu heb is dus al een paar jaar oud en ik draag m iedere dag dus is aan vervanging toe en met een plus bril kan ik niet autorijden en een min bril krijg ik dus niet meer

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:43

Hoe weet je zo zeker dat je met de plus bril niet kunt autorijden?

Ik zou echt bij een andere opticien een blanco oogmeting doen, dus zonder over de voorgeschiedenis praten.

Complete meting voor verte (wat je met autorijden nodig hebt) en evt lezen.

En dan kijken wat daar uit komt.

Want zoals gezegd, als je zicht veranderd is, heb je misschien juist ook wel een plus bril nodig voor de verte, dus om auto te rijden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 20:15

Heb ik geprobeerd :D

Heb een goedkoop lees brilletje gekocht tot ik de computer +bril binnen heb.
En dat gaat prima met bijv etiketten lezen en zelfs boek lezen is fijner. Bij de PC merk ik weinig verschil en ook op de ereader niet maar daar heb ik best groot lettertype.
Maar in de auto is het verschrikkelijk. Zie dan moeilijker als zonder bril.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 20:18

Oh en ik wil niet zo bril met 2 glazen in een. Waar je mee kunt lezen en ver mee kunt zien. Die vind ik niet fijn en word ik duizelig van. Al word gezegd dat je eraan went toch lijkt me die niet fijn . M’n moeder heeft zo een dure vari bril en die gebruikt ze nooit en heeft altijd zo eentje van de HEMA :D

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:29

Sassy4barrel schreef:
Heb ik geprobeerd :D

Heb een goedkoop lees brilletje gekocht tot ik de computer +bril binnen heb.
En dat gaat prima met bijv etiketten lezen en zelfs boek lezen is fijner. Bij de PC merk ik weinig verschil en ook op de ereader niet maar daar heb ik best groot lettertype.
Maar in de auto is het verschrikkelijk. Zie dan moeilijker als zonder bril.

Een goedkoop leesbrilletje is niet te vergelijken met een goed aangemeten plus bril. Hier ook plus brildrager. Heb hem zeker ook nodig voor autorijden. Met een ‘goedkoop’ leesbrilletje zie ik ook niet verder dan een halve meter scherp. Met mijn eigen aangemeten plusbril geen probleem mee en zie ik over grote afstand scherp.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 21:33

Ja dat begrijp ik ook
Maar ik merk gewoon dat zodra ik m’n oude bril op zet dat m’n ogen fijner voelen
Ik weet niet hoe ik moet uitleggen ;
M’n ogen voelen moe net alsof ik hoofdpijn krijg en moet nog 40 min auto rijden en zet dan de bril op en voelt als een verlichting
Ik hoef in de auto niet dichtbij te lezen maar juist in de verte kijken en de bril helpt daarbij

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:51

Je kan ook nog de glazen van je oude bril laten uitmeten zodat je precies weet welke sterkte enz daarop zit, en dan met die informatie een nieuwe bril online bestellen. Dan vervang je je oude bril gewoon weer voor een nieuw exemplaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 23:12

Je kunt je oude bril houden voor het autorijden, maar ik snap het probleem niet zo. Al ben je wel wat 'jong' voor een leesbril.
Ik snap dat je geld liever niet uitgeeft, maar een goede multifocale bril is wel iets wat bijdraagt aan dagelijks comfort en veiligheid.
Bij welke opticien heb je de meting laten doen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 23:48

Licor schreef:
Je kan ook nog de glazen van je oude bril laten uitmeten zodat je precies weet welke sterkte enz daarop zit, en dan met die informatie een nieuwe bril online bestellen. Dan vervang je je oude bril gewoon weer voor een nieuw exemplaar.

Dat is fijn bedankt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 23:51

senna21 schreef:
Je kunt je oude bril houden voor het autorijden, maar ik snap het probleem niet zo. Al ben je wel wat 'jong' voor een leesbril.
Ik snap dat je geld liever niet uitgeeft, maar een goede multifocale bril is wel iets wat bijdraagt aan dagelijks comfort en veiligheid.
Bij welke opticien heb je de meting laten doen?

Ik heb liever een leesbril ( die ik krijg van m’n werk) en een auto bril , de oude die ik heb moet vervangen worden omdat die niet eeuwig mee gaat . Ik wil geen multifocale bril maar wel een vervanging van m’n oude auto bril
Het is niet echt een probleem maar het zou wel fijn zijn als de opticien me een keuze geeft en niet voor mij beslist :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 23:51

Bij Pearle

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Het blijft een bijzonder verhaal, ik moet wel zeggen dat ik ook een keer een rare meting bij Pearle heb gehad. Ging ook over plus.

Dat je ogen 'beter' worden herken ik ook, ben van - 6 naar - 5 gegaan.
Ik begrijp alleen dat jij nog helemaal niet zo oud bent?

Je hebt 2 'soorten' van plus, de ene is als je oogbol een bepaalde vorm heeft. Daardoor kan je veraf goed zien en dichtbij niet (verziend ben je dan).

De andere vorm is als je ouder wordt en je ogen niet meer zo goed kunnen accommoderen. Voor veraf wijzigt je sterkte niet, maar dichtbij moet je aan de leesbril (ofwel plus glazen ofwel minder min). En dan kan je varifocus nemen.

Ik denk dat Pearle heeft gemeten dat jij van een beetje bijziend naar een beetje verziend bent gegaan. Theoretisch zou je dan inderdaad ook met je plus bril moeten autorijden. Of zonder.

Een meting ergens anders om dit te bevestigen lijkt mij de beste route.