Lichtgewicht hiking boots of toch voor de hele zware gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Lichtgewicht hiking boots of toch voor de hele zware gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 10:10

Ik heb besloten om me weer eens aan een hikingtocht te wagen over grote hoogtes (dus echt hooggebergte), en zit eigenlijk met de schoenen. En het probleem is dat ik eigenlijk wandelschoenen zat heb, maar ja, elke keer na 5km ofzo vinden mijn voeten het welletjes. Als ik wandel op hardloopschoenen of trailschoenen protesteren mijn voeten niet, maar helaas zijn die schoenen niet geschikt voor wat ik van plan ben (-15, mogelijk sneeuw, echt hooggebergte, dus het moeten echt warme waterdichte schoenen zijn).

Eisen:
-niet te zwaar
-waterdicht
-niet glad

Wat ik heb:
-1 paar Lowa Renegade. Hier kan ik wel langere wandelingen op maken, maar die zolen zijn zo enorm glad bij regen en mos. Dit lees je veel op internet. Ik heb hier wel op gewandeld in december in het Mullterthal en dat ging wel, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Een optie is nog deze schoenen laten verzolen voor zo'n 90 euro wat het kost als ik het online mag geloven (maar dan laat ik dus goede zolen vervangen, en mijn ervaring met verzolen is dat de zolen toch snel weer los laten). Mijn achillespees is niet pijnvrij, maar accepteert deze wandelschoenen gedurende in ieder geval 4 dagen wandelen als ik pijnstillers gebruik voor het slapen gaan om te kunnen slapen. De Renegade is officieel ook een B-schoen, maar ik geloof best dat ik op deze trektochten kan maken, zeker omdat de Renegade wel meer gebruikt wordt in het hooggebergte.
-1 paar wandelschoenen van Aku. Licht, niet glad, maar in de winter gewoon koud. Dus niet geschikt hierdoor.
-1 paar Grisport Anden wandelschoenen. Niet glad, maar mijn achillespees vindt deze schoenen niet leuk. Ook zijn ze langzaam. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ik loop hier snel 500-800m langzamer per uur op dan op andere wandelschoenen. Het gaat niet om snelheid, maar er is dus iets mee. En als je door de hoogte al langzaam bent, dan is extra traagheid door de schoen niet fijn.
-1 paar Grisport Summit wandelschoenen. Niet glad, mijn pees vindt ze 'zo zo'. Dus ik denk dat ik er meerdere dagen op kan wandelen, maar na 6km heb ik pijnstillers nodig. Ook deze schoenen zijn traag, maar het meest vervelende is dat ik dus steeds op 1 voet een drukplek voel. Ook twijfel ik of ze niet net 1 maat te klein zijn. Volgens de verkoper niet, maar ik voel mijn tenen tegen de voorkant komen als ik steil naar beneden loop. Dus zijn schoenen die ik maar bij de paarden ofzo moet verslijten denk ik.
-1 paar van Technica. Deze schoenen zijn op maat gemaakt (thermoplastisch materiaal, gaat in een oven, daarna aantrekken, druksysteem). De schoenen zijn waterdicht, niet glad en oh wat zitten die fijn als je ze aantrekt. Dan zijn het echt mijn schoenen. Ze zijn ook niet zo zwaar, dus klinkt perfect. Maar mijn pees vindt deze schoenen na 5 a 6 km echt niet leuk meer en dan moet ik er naar gaan lopen om weer thuis te komen en dan kan ik meteen diclofenac pakken. Ik ben er mee terug geweest, nogmaals de schoenen laten vormen, en nogmaals, de originele zooltjes die ook naar de voeten gevormd zijn vervangen door andere zooltjes, de padding van de schoen laten verwijderen, weer laten aanvullen daar waar het op de pees drukt, maar helaas, het lukt niet om deze schoenen wandelbaar te krijgen voor grote afstanden. De verkoper was echt wel meedenkend, maar ik denk dat ik wel een half jaar lang steeds terug geweest ben dat ik het ook niet fijn vind om dan nogmaals terug te gaan.
-1 paar Lowa Camino wandelschoenen. Waterdicht, heb er 3 dagen zonder echte issues op gelopen ('s avonds natuurlijk wel pijnstillers nodig voor de pees, maar dat komt gewoon omdat de achillespees geen hoge schoenen wil). Niet glad en eigenlijk zijn dit de schoenen waar ik het fijnst op loop zeg maar. Maar ze zijn ZWAAR. 1900 gram per paar en de andere modellen zijn 1100 gram per paar. Dus je moet gewoon 800 gram extra meezeulen. Dat lijkt niet veel, maar als je boven de 5000m hoogte gaat is elke gram er 1. En mijn camera en gopro gaan ook nog mee als extra. En het gewicht is dus de reden dat ik liever lichtere schoenen wil. Of toch het gaan doen op deze schoenen.

Ik heb dus feitelijk wandelschoenen zat. Maar niets lijkt echt wandelbaar te zijn voor de echte trektochten, op die hele zware schoenen mogelijk na. Maar daar is het gewicht weer niet fijn.
Ik kan naar een winkel gaan waar ik schoenen in de winkel kan testen. Ik kan er dan 2 uur op ijsberen in de winkel, over zo'n loopbaan met allerlei ondergronden gaan, de schoenen lijken dan goed, maar elke keer blijkt dat het met echt wandelen dus toch weer problemen gaat geven op die achillespees. Maar er zijn wel gradaties. Ik zal bij elke hoge wandelschoen denk ik pijnstillers moeten slikken, iets wat niet hoeft bij lage wandelschoenen. Maar waar ik bij de Camino of Renegade kan volstaan met een pijnstiller na het wandelen en voor het slapen gaan heb ik bij de andere schoenen dus al tijdens het wandelen een probleem. Bij de Renegade en Camino is het tijdens het wandelen soms even raar lopen en dan zakt het weer af en kun je weer door.

Ik ben vast niet de enige die een gevoelige en dikke achillespees heeft. Dus welke wandelschoenen gaan dan wel? Of toch die eigenlijk veel te zware proberen?

Winkels waar ik de afgelopen jaren geweest ben zijn speciaalzaken. Dus kampeerhal Roden, Bever, Ruchthi en Klahsen Schuhe und sport. Maar niemand lijkt dus een oplossing te hebben voor dit probleem. En in Europa kun je nog wel zeggen ik ga bergwandelen op trailrunschoenen en neem het risico op uitglijden of een enkel dubbel, maar dat gaat hier nu echt te koud zijn.
Ik heb gelukkig nog enige maanden om de juiste schoen te vinden.

crazycactus

Re: Lichtgewicht hiking boots of toch voor de hele zware gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:14

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 10:18

crazycactus schreef:
Ik heb onlangs een paar schoenen gekocht van Hoka. De challenger atr 7. Deze zijn niet zwaar, ruw profiel waterdicht en lopen echt super!!
https://sportwerk.com/de/challenger-7-gtx-223844

Maar zijn niet geschikt voor 5500m in de sneeuw en bij -15. Hoka heeft zelfs een paar hoge wandelschoenen en die zijn helaas dus volgens reviews koud en niet waterdicht. Durf die daarom ook niet te bestellen (moet ze online kopen, geen winkel heeft ze hier in de buurt). Voor hardlopen ben ik overigens een Hoka fan. Heb al 5 paar (of nog aanwezig of al versleten en in de kliko), de Clifton 9 en de Cielo.
Ik heb trailrunschoenen van Merrell, maar die zijn niet waterdicht.
Ik weet dat er ook waterdichte trailrunschoenen zijn, maar ben wel een beetje bang dat die echt te koud zijn voor een trektocht door het absolute hooggebergte. En ze moeten dus dan sneeuw tegen houden of als ik door het water ga hoog genoeg zijn om mijn voeten droog te houden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:28

Waar gaat de reis naartoe én is dit een éénmalige reis? Zo ja, zou je schoenen kunnen huren bij bijvoorbeeld Base-Camp in Den Haag. Daar hebben ze legio schoenen om te proberen én omdat dit allemaal huur schoenen zijn, lan je er gewoon wat wandelingen buiten mee maken om ze uit te testen.

Want wat jij wil, bestaat denk ik niet... -15°c en +5000m en sneeuw dan ga je echt al minimaal richting C schoenen (vanwege isolatie en stijgijzers vriendelijk) en die zijn gewoon zwaar. En dan ben je over het algemeen meer aan het bergbeklimmen dan aan het wandelen.

De meeste "wandelingen" of trekkings op grotere hoogte zijn namelijk ook prima te doen op trailrunners, zelfs EBC (Everest Base Camp) is te wandelen op trailrunners.

Verder ben ik fan van hoge meindls, die heb je nog niet geprobeerd toch? De comfort fit is een wat bredere schoen. Ikzelf heb de Meran.

Ik heb mn 2e paar meindls gekocht bij een speciaalzaak Veluwe Outdoor in Nunspeet. Hebben veel keuze in brede wandelschoenen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 10:33

Oh, ik ga NIET huren, en ik woon niet in Den Haag (is meer dan 3 uur rijden, dus niet te doen). Plus de winkel is gesloten meldt google. Dus dan helpt dat ook niet meer. Ik was wel eens benieuwd naar de huurprijzen, want vaak betaal je dan al 30% van een nieuwprijs en dan ga ik echt voor nieuw.

En nee, B is voor dit zat, ik heb geen touwen nodig (dat wordt een volgende stap als dit bevalt en ik daarna weer wat geld kan sparen).
Het wordt niet de Kilimanjaro (is helaas veel te duur geworden, door die hondenbeet heb ik deze droom moeten laten varen, maar ik vertik het om 1100 euro belasting te betalen om 8 dagen op een berg te mogen zijn, en ik vind de mentaliteit in Tanzania ook niet zo fijn, ze zeuren wel heel erg om fooien en de bedrijfjes die de tocht aanbieden zijn heel opdringerig in de mail.), het wordt ook niet EBC (ik lees dat die wandelroute toch best saai moet zijn), maar het wordt wel iets in die richting en wat hoger dan EBC. En als dit lukt, dan kan het dus zomaar zijn dat ik nog een keer voor Mera Peak ga. Dan heb ik type c nodig, dat weet ik. Die zal ik dan ook kopen.
Maar voor nu gaat het om A/B of B schoenen. Is verder niet iets eenmaligs, ik kom wel eens vaker in de bergen. Maar langer dan 3-4 dagen wandelen doe ik weinig. Maar ik ben van eigen materiaal, zeker bij schoenen.

Ik twijfel echt of mijn enkels trailrunners in de bergen fijn vinden. En of die dus niet te koud zijn. Want dan mag het qua helling wel te doen zijn naar EBC op trailrunners, je ziet eigenlijk niet dat mensen daar daadwerkelijk die laatste etappes op lopen.

Oh, ik heb smalle voeten. Winkels vinden dat ik van Lowa de smalle variant moet nemen, die heb ik van de REnegade, maar bij de Camino ben ik voor de normale variant gegaan. Dat zit ook prima. Maar schoenen die standaard breed uitvallen gaan het bij mij niet worden. Smalle voeten, hoge wreef.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-07-25 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:37

Ik denk niet dat de schoenen het probleem zijn maar de achillespees. Kan je die niet in betere conditie krijgen? Want als die zo snel gaat opspelen lijkt me een hiketocht niet aan te raden. Ik loop tochten prima met de renegades (ik vind ze niet glad, zitten gewoon vibram zolen onder) maar heb maar ervaring tot 2500m of zo. Voor 5500m lijken me die schoenen toch echt een klasse te licht. Heb je geen stijgijzers nodig? Want dan moet je eigenlijk wel maar categorie C schoenen kijken.

Edit, 2 paar schoenen mee geen optie? Lage gedeelte op je trail schoenen en als je hoger komt pak je de lowa's. Even een afweging qua gewicht maar dan hou je je pees misschien rustiger.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:43

Welke wandelroute wil je gaan lopen dan Germie?

Ik ken er namelijk geen, buiten de Kili en alles in Nepal welke hoger komen dan EBC én waar het in het "goede" seizoen alsnog overdag -15°c is met sneeuw.

Sowieso zodra er sneeuw bij komt kijken, heb je op z'n minst microspikes nodig. Maar een serieuze trekking door continue sneeuw zou ik persoonlijk echt voor C schoenen + stijgijzers gaan.

Ga je individueel of met een georganiseerde reis mee?
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-07-25 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:43

mvdende schreef:
Want wat jij wil, bestaat denk ik niet... -15°c en +5000m en sneeuw dan ga je echt al minimaal richting C schoenen (vanwege isolatie en stijgijzers vriendelijk) en die zijn gewoon zwaar. En dan ben je over het algemeen meer aan het bergbeklimmen dan aan het wandelen.

De meeste "wandelingen" of trekkings op grotere hoogte zijn namelijk ook prima te doen op trailrunners, zelfs EBC (Everest Base Camp) is te wandelen op trailrunners.

Het gaat ongetwijfeld om Kilimanjaro :+ dus eenvoudige wandeltocht zonder stijgijzers. Categorie C ga je alleen maar enorm veel spijt van krijgen imo. Het is namelijk geen hooggebergte qua technische uitdagingen.

Je blijft ook niet op 5000+ niveau maar komt slechts eenmalig op die hoogte met alleen eventjes kans op -5 tot -20 als je echt pech hebt. Ik zou afhankelijk van het seizoen nog steeds geen standaard trailrunners doen moet ik zeggen, vooral bij relatief veel sneeuw is het niet zo handig.

Ik blijf verder bij de mening die ik in alle topics van TS over dit onderwerp heb geuit - begin gewoon niet aan wandeltochten waar je niet fit genoeg voor bent :o Als je van de pijn vergaat na een poosje wandelen in Mullerthal zijn er geen enkele schoenen die het voor jou gaan oplossen :')

Edit. Toch geen Kilimanjaro blijkbaar, maar die eenvoudige hikes op 5000 hoogte in Nepal zijn prima te doen met trailrunners, a of b schoenen. Geen stijgijzers nodig iig.

En inderdaad in de zomer / hoogseizoen is het helemaal niet zo koud?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 10:53

Eh, geen conditie? Ik heb in maart een HELE marathon gelopen. Dus het heeft NIETS, maar dan ook NIETS, maar dan ook NIETS met mijn conditie te maken.
Het probleem is een achillespees die dik blijft na antibioticagebruik. Het is helaas een bijwerking van bepaalde antibiotica. En tegen mij had men gezegd dat ik het hardlopen kon vergeten en dat heb ik toch opgebouwd. Ik ben helaas verschrikkelijk langzaam, maar ik loop wel weer. En ook met hardlopen ben ik begonnen met veel diclofenac om na een poging van 30 seconden door de pijn heen lopen toch nog een beetje te kunnen slapen. Als ik nu een halve marathon of meer loop heb ik voor het slapen gaan soms nog wel pijnstillers nodig, maar verder eigenlijk niet.
Dus helaas is pijn in de pees geen conditie, dat zal niet meer veranderen. Maar ik ben niet van plan daardoor iets niet te doen wat ik graag wil doen.

En 2 paar schoenen mee zie ik nog niet zo zitten, omdat elke kg er 1 is. Dan kan ik net zo goed die zware schoenen aan de voeten doen. Ik wil al absoluut mijn gewone camera mee, door de kou zijn extra batterijen nodig, ik wil ook een gopro mee, en die is al snel leeg, dus extra batterijen. Voor in de hutten raadt met sloffen aan, ik heb hele lichte gevoerde wintersloffen. Die zijn gelukkig niet zwaar. Maar nog een paar schoenen? Je moet gewoon alles meenemen, je kunt niet wassen. Hygiene is ver te zoeken vrees ik. Maar ik wil wel elke dag een schone onderbroek aan.

Er is een kans op sneeuw en -15, het kan ook gewoon -5 zijn. Echte stijgijzers zijn niet nodig, maar wel goede campons. En wandelstokken natuurlijk. Heb ik allemaal al. En eventueel ook nog gaiters, maar ik vind die niet fijn. Je moet dus voorbereid zijn op slecht weer.

Het is an sich geen moeilijke wandeltocht, voor iedereen te doen, staat zelfs bekend als beginner friendly. Dus ik heb wel zwaardere tochten al gedaan. Ga gewoon zelf, want een reisbureau is echt 1000 euro duurder dan het zelf regelen. :+ Het valt me gewoon op hoe veel extra winst men hier in Nederland wil maken op iets. Er zijn 3 nachten boven de 4000m bij, waarvan 1 op 4800-4900. Dus daar is het echt wel koud. Wel een privegids gehuurd. Niet zozeer voor het gids zijn, want verdwalen is echt onmogelijk, maar wel voor het culturele aspect, ik wil dingen horen over het leven daar, school, geloof enz. En hij mag me vogels aanwijzen. (en daarom moet er dus wel een camera mee, al zal ik niet mijn loodzware vogellens meenemen, ik zal wat consessies doen op dat gebied).

Bij Mera Peak zit je overigens wel 2 nachten boven de 5000m in de sneeuw. Ook dat is een beginnerspiek, maar wel zwaarder als wat ik nu ga doen. Mera staat nog op het lijstje, al ben ik bang dat dat te duur wordt, want die is wel een flink stuk duurder. Maar de Kili spant de kroon, daar krijg je geen waar meer voor je geld tegenwoordig, echt heel erg jammer.

(En kennelijk is lezen voor sommigen toch weer heel erg moeilijk en worden er aannames gedaan die ik niet genoemd heb. Ik heb nergens iets gezegd over niet fit zijn, niet trainen, geen conditie e.d. :+ )

Maar het gaat er dus om dat er fijne schoenen gevonden moeten worden. Of moet ik toch voor de hele zware schoenen gaan? Of toch de Renegades laten verzolen voor betere zolen? Maar wat als dan de zolen ineens los laten? Want dat is mijn ervaring met wandelschoenen laten verzolen, dan ligt even later de dure nieuwe zool er ineens af.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:05

germie schreef:
Eh, geen conditie? Ik heb in maart een HELE marathon gelopen. Dus het heeft NIETS, maar dan ook NIETS, maar dan ook NIETS met mijn conditie te maken.
Het probleem is een achillespees die dik blijft na antibioticagebruik. Het is helaas een bijwerking van bepaalde antibiotica. En tegen mij had men gezegd dat ik het hardlopen kon vergeten en dat heb ik toch opgebouwd. Ik ben helaas verschrikkelijk langzaam, maar ik loop wel weer. En ook met hardlopen ben ik begonnen met veel diclofenac om na een poging van 30 seconden door de pijn heen lopen toch nog een beetje te kunnen slapen. Als ik nu een halve marathon of meer loop heb ik voor het slapen gaan soms nog wel pijnstillers nodig, maar verder eigenlijk niet.
Dus helaas is pijn in de pees geen conditie, dat zal niet meer veranderen. Maar ik ben niet van plan daardoor iets niet te doen wat ik graag wil doen.

En 2 paar schoenen mee zie ik nog niet zo zitten, omdat elke kg er 1 is. Dan kan ik net zo goed die zware schoenen aan de voeten doen. Ik wil al absoluut mijn gewone camera mee, door de kou zijn extra batterijen nodig, ik wil ook een gopro mee, en die is al snel leeg, dus extra batterijen. Voor in de hutten raadt met sloffen aan, ik heb hele lichte gevoerde wintersloffen. Die zijn gelukkig niet zwaar. Maar nog een paar schoenen? Je moet gewoon alles meenemen, je kunt niet wassen. Hygiene is ver te zoeken vrees ik. Maar ik wil wel elke dag een schone onderbroek aan.

Er is een kans op sneeuw en -15, het kan ook gewoon -5 zijn. Echte stijgijzers zijn niet nodig, maar wel goede campons. En wandelstokken natuurlijk. Heb ik allemaal al. En eventueel ook nog gaiters, maar ik vind die niet fijn. Je moet dus voorbereid zijn op slecht weer.

Het is an sich geen moeilijke wandeltocht, voor iedereen te doen, staat zelfs bekend als beginner friendly. Dus ik heb wel zwaardere tochten al gedaan. Ga gewoon zelf, want een reisbureau is echt 1000 euro duurder dan het zelf regelen. :+ Het valt me gewoon op hoe veel extra winst men hier in Nederland wil maken op iets. Er zijn 3 nachten boven de 4000m bij, waarvan 1 op 4800-4900. Dus daar is het echt wel koud. Wel een privegids gehuurd. Niet zozeer voor het gids zijn, want verdwalen is echt onmogelijk, maar wel voor het culturele aspect, ik wil dingen horen over het leven daar, school, geloof enz. En hij mag me vogels aanwijzen. (en daarom moet er dus wel een camera mee, al zal ik niet mijn loodzware vogellens meenemen, ik zal wat consessies doen op dat gebied).

Bij Mera Peak zit je overigens wel 2 nachten boven de 5000m in de sneeuw. Ook dat is een beginnerspiek, maar wel zwaarder als wat ik nu ga doen. Mera staat nog op het lijstje, al ben ik bang dat dat te duur wordt, want die is wel een flink stuk duurder. Maar de Kili spant de kroon, daar krijg je geen waar meer voor je geld tegenwoordig, echt heel erg jammer.

(En kennelijk is lezen voor sommigen toch weer heel erg moeilijk en worden er aannames gedaan die ik niet genoemd heb. :+ )

Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen, aangezien crampons het engelse woord voor stijgijzers is. Je hebt crampons en microspikes, dus als er over crampons gesproken wordt, dan bedoelen ze daar waarschijnlijk wél stijgijzers mee! En anders zou ik naar z'n soort microspikes gaan kijken: https://www.bol.com/nl/p/grivel-explore ... androidapp

En nogmaals de vraag: om WELKE wandeltocht gaat het? Of is dat een geheim?

Het is veel makkelijker meedenken als de naam van de wandeltocht bekend is.

Want met overnachtingen boven de 4000m zijn goede schoenen niet je enigste "probleem" maar ga je óók een goed matje en goede slaapzak enz nodig hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 11:23

Dee_Es schreef:
Ik denk niet dat de schoenen het probleem zijn maar de achillespees. Kan je die niet in betere conditie krijgen? Want als die zo snel gaat opspelen lijkt me een hiketocht niet aan te raden. Ik loop tochten prima met de renegades (ik vind ze niet glad, zitten gewoon vibram zolen onder) maar heb maar ervaring tot 2500m of zo. Voor 5500m lijken me die schoenen toch echt een klasse te licht. Heb je geen stijgijzers nodig? Want dan moet je eigenlijk wel maar categorie C schoenen kijken.

Edit, 2 paar schoenen mee geen optie? Lage gedeelte op je trail schoenen en als je hoger komt pak je de lowa's. Even een afweging qua gewicht maar dan hou je je pees misschien rustiger.

Helaas is die pees dus iets wat blijft. Van echt geen stap pijn vrij kunnen wandelen of hardlopen ben ik nu dus wel aan het hardlopen gekomen, maar langzaam. Maar wel grote afstanden (42.7km was m'n verste tot nu toe, dus een hele marathon).
Ik zei toen spottend dat ik overal last van had, behalve van die pees. Als ik zeg maar ga hardlopen dan heb ik na een 10km wel dat die wat gevoelig word, maar ik kan dus dan gewoon door en meestal is het dan een dag later wel weer in orde.

Ik heb met die Renegades dus goed gelopen in het Mullerthal, maar hier zijn ze op paden met mos echt extreem glad. Dat is een veelgehoorde klacht van de Renegade. Daarom twijfel ik daar dus ook wat aan. Het is een A/B schoen, maar kan prima doorgaan voor B. Dus voor wat ik wil doen gewoon goed. Toen ik in het Müllerthal liep hadden we ook miezer en natte sneeuw, en geen natte of koude voeten gehad. Dus op dat gebied zijn die schoenen prima. De Camino zit eigenlijk hetzelfde als de Renegade, maar is dus veel zwaarder en echt minder glad op mos e.d.

Een extra paar schoenen meesjouwen zie ik eigenlijk niet zo zitten, ik moet toch nog gaan nadenken hoe ik dat ga doen, want je kunt niet te veel meenemen met zo'n tocht en je moet het zelf dragen immers. Schoon ondergoed vind ik wel belangrijk, dus dat gaat echt mee.
En ergens denk ik dat mijn huidige trailschoenen dus goed genoeg zijn voor de hellingshoek van de tocht zeg maar (alles wat met wandelstokken kan denk ik dat mijn trailschoenen genoeg grip geven), maar ze geven geen steun aan de enkels en mijn trailschoenen zijn koud. Te koud voor daar. En ze zijn niet waterdicht (dat is een bewuste keuze, want je wilt juist dat je voeten weer kunnen drogen als je trailruns doet, anders blijf je klotsen). Dus als ik voor trailschoenen zou gaan, dan moet ik ook daar nog weer andere voor kopen.
Best lastig eigenlijk dit allemaal. :P

Maar de tocht is gepland en ticket geboekt, en ik ben niet van plan het nu weer af te zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 11:28

Mvdende, ze noemen het inderdaad campons. Maar het zijn deze dingen zeg maar:
https://www.bol.com/nl/nl/p/stijgijzers ... LyEALw_wcB

Dus geen echte stijgijzers, dat is weer wat anders.

Verder doet het er niet toe welke tocht ik ga doen. Want de rest is geen probleem en heb ik op dit moment geen tips voor nodig. Aangezien ik mijn Kilidroom in duigen heb zien vallen door die hondenbeet meld ik nu aan niemand meer wat ik ga doen. De marathon was ook geheim, alleen wat insiders wisten het. En dat is me eigenlijk heel erg goed bevallen. Als het gelukt is mag iedereen het weten, maar voor nu gaat het gewoon om een wandeltocht door het echte hooggebergte. De materialen liggen hier al ongebruikt op zolder, want tja, dat had ik al voor de Kili. En zelfs als ik Mera Peak ga doen heb ik denk ik alles al behalve dus inderdaad schoenen type C en echte stijgijzers.
Afgelopen weekend nog weer wat touwwerk gedaan, vond mijn pees niet zo leuk, maar was 's avonds wel weer ok.
Maar dit gaat om een wandeltocht, niet meer en niet minder. Geen touwen nodig, geen speciaal gereedschap, het is alleen zeg maar koud, winderig en hoog. Dus het grootste gevaar is hoogteziekte, iets waar je helaas totaal niet op kunt trainen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:58

Zijn schoenen van La Sportiva iets voor je?
Degene die ik heb kunnen gebruikt worden icm crampons, zijn waterdicht en heel licht.
Heb er ook meerdaagse wandelingen en gletsjers mee gelopen, weliswaar in de Alpen maar toch.
Specifiek heb ik de La Sportiva Aequilibrium.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 12:00

xTammyy schreef:
Zijn schoenen van La Sportiva iets voor je?
Degene die ik heb kunnen gebruikt worden icm crampons, zijn waterdicht en heel licht.
Heb er ook meerdaagse wandelingen en gletsjers mee gelopen, weliswaar in de Alpen maar toch.
Specifiek heb ik de La Sportiva Aequilibrium.

Dat merk zie ik geregeld langskomen, maar geen ervaring mee. Maar ze zijn dus warm, waterdicht en geschikt voor wandelen. Ik ga er eens naar kijken, bedankt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:23

germie schreef:

Verder doet het er niet toe welke tocht ik ga doen. Want de rest is geen probleem en heb ik op dit moment geen tips voor nodig. Aangezien ik mijn Kilidroom in duigen heb zien vallen door die hondenbeet meld ik nu aan niemand meer wat ik ga doen. De marathon was ook geheim, alleen wat insiders wisten het. En dat is me eigenlijk heel erg goed bevallen. Als het gelukt is mag iedereen het weten, maar voor nu gaat het gewoon om een wandeltocht door het echte hooggebergte. De materialen liggen hier al ongebruikt op zolder, want tja, dat had ik al voor de Kili. En zelfs als ik Mera Peak ga doen heb ik denk ik alles al behalve dus inderdaad schoenen type C en echte stijgijzers.
Afgelopen weekend nog weer wat touwwerk gedaan, vond mijn pees niet zo leuk, maar was 's avonds wel weer ok.
Maar dit gaat om een wandeltocht, niet meer en niet minder. Geen touwen nodig, geen speciaal gereedschap, het is alleen zeg maar koud, winderig en hoog. Dus het grootste gevaar is hoogteziekte, iets waar je helaas totaal niet op kunt trainen.

Jammer dat je niet wil vertellen over welke tocht dit gaat...

Hopelijk heb je het wél aan een familielid verteld? Zodat er in ieder geval wél iemand van je plannen afweet.

Je zegt ticket geboekt. Ik schat dan zomaar in dat je het weather window in oktober gaat pakken?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:27

Zuur dat de pijn blijft ondanks dat het al veel is verbeterd! Snap helemaal dat je dan toch gewoon de dingen gaat doen die je leuk vindt.

Ik ken ook veel mensen die zweren bij hun trailschoenen. Daar zijn ook echt wel fijne speciaalzaken voor die met je mee kunnen denken. Ik heb zelf de steun voor mn enkel nodig maar als je dat niet nodig hebt zou ik het zeker overwegen. Met een vriendin een bak sneeuw over ons heen gekregen in de zomer, uren door regen en sneeuw gelopen, mijn schoenen waren net zo nat als haar trailschoenen. Die van haar waren alleen ook zo weer droog, die van mij niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:33

Je zit lekker door te drammen mvdende.....
Desondanks ben ik ook wel benieuwd waar je heen gaat, puur omdat ik hoop dat je mooie foto's zal posten.

Ik kan je niet helpen met schoenen, succes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 12:39

Dee_Es schreef:
Zuur dat de pijn blijft ondanks dat het al veel is verbeterd! Snap helemaal dat je dan toch gewoon de dingen gaat doen die je leuk vindt.

Ik ken ook veel mensen die zweren bij hun trailschoenen. Daar zijn ook echt wel fijne speciaalzaken voor die met je mee kunnen denken. Ik heb zelf de steun voor mn enkel nodig maar als je dat niet nodig hebt zou ik het zeker overwegen. Met een vriendin een bak sneeuw over ons heen gekregen in de zomer, uren door regen en sneeuw gelopen, mijn schoenen waren net zo nat als haar trailschoenen. Die van haar waren alleen ook zo weer droog, die van mij niet.

Ik weet niet of ik de steun nodig heb. Ik ben bang van wel. Ik glij best snel uit is mijn ervaring, en laatst heb ik een konijnenhol gemist met trailrunnen en dus door m'n enkel gegaan. Enkel enige dagen enorm dik en pijnlijk, leek na een aantal dagen weer beter te gaan. Verstap ik me op een drempel in een winkel, weer door die enkel. Dus die heeft nu een beste opdonder gehad.
Afgelopen zondag dus met touwen en flink wat klimwerk duikflessen in een mijn gebracht. Mijn pees voelde ik tijdens het werken wel, maar later viel dat mee, maar mijn enkel waar ik dus 2 keer doorgegaan ben voelde ik gisteren ook nog.

Aan de andere kant heb ik al heel veel dingen gedaan waarbij je zou zeggen dat mijn enkels sterk genoeg zouden moeten zijn.
Maar mijn gevoel zegt ga wel voor hoge schoenen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:44

Goof schreef:
Desondanks ben ik ook wel benieuwd waar je heen gaat, puur omdat ik hoop dat je mooie foto's zal posten.

Heeft ook met een stukje veiligheid te maken...

Het hooggebergte is geen kattenpis...

Zelfs op de toeristische wandelingen in Canada (laaggebergte en DRUK) had ik een Garmin Inreach bij. En liet ik aan het thuisfront weten dat ik ging wandelen.

2 weken eerder was er daar op een zéér toeristische wandelroute een rockslide geweest met meerdere serieuze gewonden en gelukkig had één wandelaar z'n Inreach mee om hulp in te schakelen.

Dus voor Germie eigen veiligheid is het aan te raden in ieder geval het thuisfront te laten weten wat je reisplannen zijn

En ik vind het gewoon raar dat je zo mysterious gaat doen over een vakantie.... komt op mij over dat ze wil voorkomen dat mensen die tocht gaan afraden omdat er te weinig kennis / gebrek aan goed materiaal meespeelt, zoals in haar Kili topic....

Met gevolg dat ze niet alleen zichzelf in de moeilijkheden kan brengen, maar óók de hulpdiensten enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:00

mvdende schreef:
germie schreef:

Jammer dat je niet wil vertellen over welke tocht dit gaat...

Hopelijk heb je het wél aan een familielid verteld? Zodat er in ieder geval wél iemand van je plannen afweet.

Je zegt ticket geboekt. Ik schat dan zomaar in dat je het weather window in oktober gaat pakken?

Het doet er niet toe wanneer ik ga en waar naartoe en of ik het wel of niet iemand vertel. Ik ben verder ook geen beginner in wandeltochten, heb helaas door die pees mijn kilidroom moeten laten varen en nu is het gewoon te duur geworden. Ik kan daar nog echt om rouwen. Ik heb daarna wel weer wat andere tochten gedaan. En wat een ander denkt of doet interesseert mij niet. Ik trek toch m'n eigen plan. Want als ik naar anderen geluisterd had, had ik het vwo nooit gedaan, was ik geen instructeur geworden (voor diverse sporten niet, maar is me toch gelukt), maar ook geen marathon gelopen. Dus doorzettingsvermogen is er wel.

Ik probeer goede schoenen te vinden, en vraag nergens anders om. Ik heb de laatste weken gewandeld in al mijn wandelschoenen en ben dus tegen dingen aangelopen waar een oplossing voor moet komen. Heb daar nog tijd genoeg voor ga ik van uit. Dat is dus alles.

De rest vraag ik niet om, is niet relevant en ik heb vooral de hoogte genoemd omdat het daar koud is en er sneeuw kan liggen. Het hoeft niet, maar het kan. En als er een slaapzak geadviseerd wordt die tot -20 gaat, dan hebben we het niet over een beetje vorst. Geeft ook aan dat ik me dus wel degelijk voorbereid. Er is dus niet te weinig kennis of een gebrek aan goed materiaal. Dat heb ik overigens ook nooit gezegd of laten weten. Vind dat altijd zo bijzonder. Mensen vullen dingen in en lezen niet goed. Dus daar heb ik wel een behoorlijke hekel aan gekregen. Er is ook niemand die die tocht zal aanraden of afraden, want niemand weet hoe mijn lichaam het zal doen op die hoogte, ik zelf ook niet. En het is ook niet zo dat als je de ene keer geen last hebt dat je een volgende keer wel last hebt. Ik heb alleen ervaring met grote diepten. :P

Maar jammer dat mensen zich niet tot de vraag kunnen beperken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:29

Welke schoenen voor jou prettig zijn ondanks een blessure kan gewoon niemand weten. Dat is een heel persoonlijk iets.

Als je al al jarenlang pijn hebt met wat recreatief wandelen in Benelux dan ben je lichamelijk gewoon niet helemaal fit maar dat wil je niet horen dus ja, ga vooral naar Nepal :j meeste van die tochten zijn met genoeg steun van dragers etc voor iedereen te overleven.

Je hebt in ieder geval helemaal geen stijgijzervriendelijke schoenen nodig dus ga gewoon voor licht en flexibel. -5 is een prima temperatuur ook als je trailrunners aan hebt. Anders willekeurige A/B schoenen die prettig zitten en hoe lichter hoe beter.

Mera Peak is overigens een beginnerstocht voor hooggebergte-maatstaven maar geen beginnerstocht als je uberhaupt nog nooit stijgijzers aan hebt gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:42

En ook hier schrijf ik niet dat ik naar Mera Peak ga. En ik heb nooit geschreven dat ik nooit stijgijzers aan heb gehad. Dat is namelijk wel het geval. Mera Peak is voor later, als dit bevalt, want Mera staat nog wel steeds op mijn lijstje.
Het land heb ik hier niet eens genoemd. En er worden al weer conclusies getrokken. Kennelijk weten jullie beter dan ik zelf waar ik in oktober ben. Knap. :D Maar ik kan wel zeggen dat de aannames niet kloppen.
En ik heb het niet over dragers gehad, dus ook dat wordt er weer bij gehaald. Ook weer bijzonder dat iemand dat kan ruiken. Er zijn ook opties om zelf tochten te regelen.

Trailrunners vind ik hier in Nederland soms wel koud, dan heb ik wel 3km nodig om warme voeten te krijgen. Dus dat is nog wel iets. Snel koude voeten zeg maar.

En kennelijk wordt er door anderen geconcludeerd dat er iemand niet fit zou zijn, tja, ik weet het niet, maar ik ben dat in ieder geval wel. Ik weet inmiddels wel wat mijn pees aan kan en nu is het gewoon echt tijd om de stap te wagen naar helaas dus niet nr 1 of 2 op mijn lijstje, maar slechts een tocht meer naar onderen.
En dat ik geen stijgijzerschoenen voor dit nodig heb, dat heb ik zelf ook steeds geschreven, maar er zijn mensen die denken dat dat wel zo is. Het is gewoon wandelen. Maar wel hoog en daardoor dus heel zwaar. Wat ik nu ga doen is an sich helemaal niet spannend en voor iedereen met een basisconditie te doen. Maar nee, ik ga niet melden wat ik ga doen en wanneer. Want het komt over of er mensen zijn die graag willen dat het mislukt. Dus dan is mijn gevoel juist om vooral de details niet te delen.

De Hoka Anacapa is volgens reviews koud en absoluut niet waterdicht. Dat is jammer, want ik ben an sich wel een Hoka fan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:50

Ik weet niet of je er wat aan hebt voor wat je wilt doen maar ik loop super makkelijk weg op lage Goretex Salomons of Lowa Inox's. Ik loop zonder problemen 10km op sportschoenen en dus ook op de schoenen die ik noem. Ik heb voor de winter nog een paar zware hoge meindles, lekker warm. Maar daar krijg ik dus last van mijn achillespees van en het lopen is veel vermoeiender door het gewicht (al zal dat ook wel te trainen zijn, dat je uiteindelijk minder last heb van dat gewicht).

Nadeel van de schoenen die ik noem is dat ze na een half jaar dagelijks gebruik (minimaal 1uur in het bos en vaak nog 3 uur op en om de paarden, gras, zand, verharding) op de buignaden in de voorvoet niet meer waterdicht zijn.

Mocht je er goed op lopen dan zou je voor lief kunnen nemen dat ze na een half jaar niet waterdicht meer zijn. Als je ze een maandje voor je reis koopt en inloopt zou je je reis er mee door moeten kunnen. Maar dat moet je maar net willen .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:56

Ik zat net ook al naar Salomon schoenen te kijken. Ik ga die Lowas ook nog even bekijken. Ik wandel zonder problemen op hardloopschoenen, maar ook op gewone sneakers.
Als ze na een half jaar op zijn, dan koop ik gewoon weer nieuwe als ze bevallen denk ik dan maar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:59

Goof schreef:

En inderdaad is het plan ook om foto's te maken van zowel de omgeving als van vogels. En dat zonder mijn echte vogellens, maar ik moet wel realistisch blijven met wat mee kan op zo'n hoogte.