Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
crazycactus schreef:Ik heb onlangs een paar schoenen gekocht van Hoka. De challenger atr 7. Deze zijn niet zwaar, ruw profiel waterdicht en lopen echt super!!
https://sportwerk.com/de/challenger-7-gtx-223844
mvdende schreef:Want wat jij wil, bestaat denk ik niet... -15°c en +5000m en sneeuw dan ga je echt al minimaal richting C schoenen (vanwege isolatie en stijgijzers vriendelijk) en die zijn gewoon zwaar. En dan ben je over het algemeen meer aan het bergbeklimmen dan aan het wandelen.
De meeste "wandelingen" of trekkings op grotere hoogte zijn namelijk ook prima te doen op trailrunners, zelfs EBC (Everest Base Camp) is te wandelen op trailrunners.
germie schreef:Eh, geen conditie? Ik heb in maart een HELE marathon gelopen. Dus het heeft NIETS, maar dan ook NIETS, maar dan ook NIETS met mijn conditie te maken.
Het probleem is een achillespees die dik blijft na antibioticagebruik. Het is helaas een bijwerking van bepaalde antibiotica. En tegen mij had men gezegd dat ik het hardlopen kon vergeten en dat heb ik toch opgebouwd. Ik ben helaas verschrikkelijk langzaam, maar ik loop wel weer. En ook met hardlopen ben ik begonnen met veel diclofenac om na een poging van 30 seconden door de pijn heen lopen toch nog een beetje te kunnen slapen. Als ik nu een halve marathon of meer loop heb ik voor het slapen gaan soms nog wel pijnstillers nodig, maar verder eigenlijk niet.
Dus helaas is pijn in de pees geen conditie, dat zal niet meer veranderen. Maar ik ben niet van plan daardoor iets niet te doen wat ik graag wil doen.
En 2 paar schoenen mee zie ik nog niet zo zitten, omdat elke kg er 1 is. Dan kan ik net zo goed die zware schoenen aan de voeten doen. Ik wil al absoluut mijn gewone camera mee, door de kou zijn extra batterijen nodig, ik wil ook een gopro mee, en die is al snel leeg, dus extra batterijen. Voor in de hutten raadt met sloffen aan, ik heb hele lichte gevoerde wintersloffen. Die zijn gelukkig niet zwaar. Maar nog een paar schoenen? Je moet gewoon alles meenemen, je kunt niet wassen. Hygiene is ver te zoeken vrees ik. Maar ik wil wel elke dag een schone onderbroek aan.
Er is een kans op sneeuw en -15, het kan ook gewoon -5 zijn. Echte stijgijzers zijn niet nodig, maar wel goede campons. En wandelstokken natuurlijk. Heb ik allemaal al. En eventueel ook nog gaiters, maar ik vind die niet fijn. Je moet dus voorbereid zijn op slecht weer.
Het is an sich geen moeilijke wandeltocht, voor iedereen te doen, staat zelfs bekend als beginner friendly. Dus ik heb wel zwaardere tochten al gedaan. Ga gewoon zelf, want een reisbureau is echt 1000 euro duurder dan het zelf regelen.Het valt me gewoon op hoe veel extra winst men hier in Nederland wil maken op iets. Er zijn 3 nachten boven de 4000m bij, waarvan 1 op 4800-4900. Dus daar is het echt wel koud. Wel een privegids gehuurd. Niet zozeer voor het gids zijn, want verdwalen is echt onmogelijk, maar wel voor het culturele aspect, ik wil dingen horen over het leven daar, school, geloof enz. En hij mag me vogels aanwijzen. (en daarom moet er dus wel een camera mee, al zal ik niet mijn loodzware vogellens meenemen, ik zal wat consessies doen op dat gebied).
Bij Mera Peak zit je overigens wel 2 nachten boven de 5000m in de sneeuw. Ook dat is een beginnerspiek, maar wel zwaarder als wat ik nu ga doen. Mera staat nog op het lijstje, al ben ik bang dat dat te duur wordt, want die is wel een flink stuk duurder. Maar de Kili spant de kroon, daar krijg je geen waar meer voor je geld tegenwoordig, echt heel erg jammer.
(En kennelijk is lezen voor sommigen toch weer heel erg moeilijk en worden er aannames gedaan die ik niet genoemd heb.)
Dee_Es schreef:Ik denk niet dat de schoenen het probleem zijn maar de achillespees. Kan je die niet in betere conditie krijgen? Want als die zo snel gaat opspelen lijkt me een hiketocht niet aan te raden. Ik loop tochten prima met de renegades (ik vind ze niet glad, zitten gewoon vibram zolen onder) maar heb maar ervaring tot 2500m of zo. Voor 5500m lijken me die schoenen toch echt een klasse te licht. Heb je geen stijgijzers nodig? Want dan moet je eigenlijk wel maar categorie C schoenen kijken.
Edit, 2 paar schoenen mee geen optie? Lage gedeelte op je trail schoenen en als je hoger komt pak je de lowa's. Even een afweging qua gewicht maar dan hou je je pees misschien rustiger.
xTammyy schreef:Zijn schoenen van La Sportiva iets voor je?
Degene die ik heb kunnen gebruikt worden icm crampons, zijn waterdicht en heel licht.
Heb er ook meerdaagse wandelingen en gletsjers mee gelopen, weliswaar in de Alpen maar toch.
Specifiek heb ik de La Sportiva Aequilibrium.
germie schreef:Mvdende, ze noemen het inderdaad campons. Maar het zijn deze dingen zeg maar:
https://www.bol.com/nl/nl/p/stijgijzers ... LyEALw_wcB
Dus geen echte stijgijzers, dat is weer wat anders.
Verder doet het er niet toe welke tocht ik ga doen. Want de rest is geen probleem en heb ik op dit moment geen tips voor nodig. Aangezien ik mijn Kilidroom in duigen heb zien vallen door die hondenbeet meld ik nu aan niemand meer wat ik ga doen. De marathon was ook geheim, alleen wat insiders wisten het. En dat is me eigenlijk heel erg goed bevallen. Als het gelukt is mag iedereen het weten, maar voor nu gaat het gewoon om een wandeltocht door het echte hooggebergte. De materialen liggen hier al ongebruikt op zolder, want tja, dat had ik al voor de Kili. En zelfs als ik Mera Peak ga doen heb ik denk ik alles al behalve dus inderdaad schoenen type C en echte stijgijzers.
Afgelopen weekend nog weer wat touwwerk gedaan, vond mijn pees niet zo leuk, maar was 's avonds wel weer ok.
Maar dit gaat om een wandeltocht, niet meer en niet minder. Geen touwen nodig, geen speciaal gereedschap, het is alleen zeg maar koud, winderig en hoog. Dus het grootste gevaar is hoogteziekte, iets waar je helaas totaal niet op kunt trainen.
Dee_Es schreef:Zuur dat de pijn blijft ondanks dat het al veel is verbeterd! Snap helemaal dat je dan toch gewoon de dingen gaat doen die je leuk vindt.
Ik ken ook veel mensen die zweren bij hun trailschoenen. Daar zijn ook echt wel fijne speciaalzaken voor die met je mee kunnen denken. Ik heb zelf de steun voor mn enkel nodig maar als je dat niet nodig hebt zou ik het zeker overwegen. Met een vriendin een bak sneeuw over ons heen gekregen in de zomer, uren door regen en sneeuw gelopen, mijn schoenen waren net zo nat als haar trailschoenen. Die van haar waren alleen ook zo weer droog, die van mij niet.
Goof schreef:Je zit lekker door te drammen mvdende.....
Desondanks ben ik ook wel benieuwd waar je heen gaat, puur omdat ik hoop dat je mooie foto's zal posten.
Ik kan je niet helpen met schoenen, succes.
mvdende schreef:germie schreef:Mvdende, ze noemen het inderdaad campons. Maar het zijn deze dingen zeg maar:
https://www.bol.com/nl/nl/p/stijgijzers ... LyEALw_wcB
Dus geen echte stijgijzers, dat is weer wat anders.
Verder doet het er niet toe welke tocht ik ga doen. Want de rest is geen probleem en heb ik op dit moment geen tips voor nodig. Aangezien ik mijn Kilidroom in duigen heb zien vallen door die hondenbeet meld ik nu aan niemand meer wat ik ga doen. De marathon was ook geheim, alleen wat insiders wisten het. En dat is me eigenlijk heel erg goed bevallen. Als het gelukt is mag iedereen het weten, maar voor nu gaat het gewoon om een wandeltocht door het echte hooggebergte. De materialen liggen hier al ongebruikt op zolder, want tja, dat had ik al voor de Kili. En zelfs als ik Mera Peak ga doen heb ik denk ik alles al behalve dus inderdaad schoenen type C en echte stijgijzers.
Afgelopen weekend nog weer wat touwwerk gedaan, vond mijn pees niet zo leuk, maar was 's avonds wel weer ok.
Maar dit gaat om een wandeltocht, niet meer en niet minder. Geen touwen nodig, geen speciaal gereedschap, het is alleen zeg maar koud, winderig en hoog. Dus het grootste gevaar is hoogteziekte, iets waar je helaas totaal niet op kunt trainen.
Jammer dat je niet wil vertellen over welke tocht dit gaat...
Hopelijk heb je het wél aan een familielid verteld? Zodat er in ieder geval wél iemand van je plannen afweet.
Je zegt ticket geboekt. Ik schat dan zomaar in dat je het weather window in oktober gaat pakken?
Goof schreef:Je zit lekker door te drammen mvdende.....
Desondanks ben ik ook wel benieuwd waar je heen gaat, puur omdat ik hoop dat je mooie foto's zal posten.
Ik kan je niet helpen met schoenen, succes.