Hoe kom je achter de kosten van een medicijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Hoe kom je achter de kosten van een medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:52

Pasgeleden moest ik een recept ophalen bij de apotheek. Nadat ze het gegeven hadden bleek dat het niet vergoed werd, wat ik niet van te voren wist en niemand verteld had.

Ik had een recept voor 2!!! Pillen en betaalde bijna 25 euro. Als ik online zoek staat er bij medicijnkosten dat het 0,09 euro kost en dat er mogelijk eigen risico geldt. Maar ik gok dat dat is als het vergoed wordt, want in hele zeldzame gevallen kan het wel vergoed worden. De apotheek kosten kunnen toch nooit zo hoog zijn? Op de factuur staat ook echt alleen de medicatie en geen apotheek kosten.

Hoe kom ik erachter wat het daadwerkelijk kost en of de apotheek niet gewoon bizar veel rekent? Ik heb nog minimaal 2 keer deze medicatie nodig en eerlijk, voor mij is dit echt veel geld. Ik voelde me ook echt voor het blok gezet door het klaarmaken van alles, het overhandigen en toen pas melden dat ik moest betalen en ook toen pas melden wat de kosten waren. Ik had geluk dat ik nog net genoeg op rekening had staan, maar had niet veel meer moeten kosten. Als het voor de gehele hoeveelheid in 1 keer was geweest en de prijs voor 2 is echt dit bedrag had ik een probleem gehad.

Wie weet het antwoord?

Myka

Re: Hoe kom je achter de kosten van een medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Als je voor het eerst medicatie ophaalt betaal je soms ook eenmalige kosten, zoals bijvoorbeeld uitleg over het medicijn. Kan me voorstellen dat je voor zoiets ook hebt betaald. Heb je geen bonnetje of factuur meegekregen?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Op het Farmacotherapeutisch Kompas staan vaak ook prijzen, maar durf niet te zeggen of dit helemaal correspondeert met de apotheek prijzen. Maar vaak heb ik bij nieuwe medicatie wel iets van 15eu uitlegkosten, of hoe heet dat... -O-

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Ik denk dat je toch het beste met de apotheek zelf kan bellen om te vragen.
Niet zozeer om wat de daadwerkelijke kosten zijn van het medicijn zelf maar wel waar de 25 euro op gebaseerd is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Je betaalt niet alleen voor die pillen maar ook voor de apotheek.
Als je in een winkel iets koopt, betaal je ook niet de inkoopprijs.

Maar als die 9ct klopt is de marge idd wel heel groot.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Medicijnkosten.nl heb ik wel eens wat terug gevonden erover, qua prijzen en vergoedingen. Laatst wat voorgeschreven gehad wat idd zoals daar aangegeven klopte qua vergoeden. Maar of de medicijnprijzen actueel en up to date zijn is moeilijk te zeggen.

Als je echt specifiek wil weten hoe het zit is toelichting vragen bij de apotheek de eerste stap om te beginnen lijkt mij.

Wat was het voor medicijn? Uiteindelijk betaal je vaak niet alleen voor evt productie van tabletten, maar hangt er soms ook nog een marktwaarde/ patent oid aan dat ook nog in een medicijn qua kosten worden verrekend.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Dat, of bijkomende kosten voor de toedieningsvorm (Als ik mijn B12 zelf zet, moet ik zelf het injectiemateriaal betalen, bijvoorbeeld).

Ga gewoon even het gesprek met je apotheek aan, ook over dat je dit graag eerder had willen weten en je je voor het blok gezet voelde. Dat voorkomt ook problemen in de toekomst.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

In principe betaal je 12 euro terhandstellingkosten bij een nw medicijn (https://www.vgz.nl/vergoedingen/apothee ... ingskosten). Dus zou je voor de volgende keer (wel binnen een jaar) aanmerkelijk minder moeten betalen.

Maar dan blijft er 13 euro over en dat is voor een pil van 9 cent vrij absurd. Ik zou je apotheek bellen en uitleg vragen. Mogelijk heb je een duur merk gekregen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Zijn de pillen van hetzelfde medicijn, of zijn het twee verschillende medicijnen? Bij twee verschillende medicijnen betaal ik hier twee keer de terhandstellingskosten. Dat betalen we hier overigens elke keer opnieuw, terwijl ik de medicatie ophaal uit een automaat en al jaren hetzelfde slik. Als ik er niet bovenop zit splitsen ze recepten ook nog extra op en rekenen ze het nog een keer als ik op kom halen wat ze zelf te weinig mee hebben gegeven :roll:

Mijn medicatie wordt wel vergoed, maar op deze manier gaat het eigen risico zo op. Ik vind het echt schandalig, maar helaas is dat wel hoe het (hier) werkt..

Een tijd terug waren de terhandstellingskosten hier €9, maar ik lees dat een begeleidingsgesprek bij nieuwe medicijnen nog wat duurder kan zijn.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Die hoogte zal inderdaad liggen aan de terhandstelling al dan niet met begeleidingsgesprek.

Een terhandstelling wordt altijd gerekend, dit zijn de kosten voor het controleren en klaarmaken van de medicatie. Dit wordt gerekend per soort medicatie dat is afgegeven.

Een begeleidingsgesprek wordt gerekend wanneer het voor de 1e x is afgegeven, of als het een jaar terug is dat het voor de laatste keer is afgegeven.

+ begeleidingsgesprek liggen deze kosten ook hoger.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:58

Myka schreef:
Als je voor het eerst medicatie ophaalt betaal je soms ook eenmalige kosten, zoals bijvoorbeeld uitleg over het medicijn. Kan me voorstellen dat je voor zoiets ook hebt betaald. Heb je geen bonnetje of factuur meegekregen?

Ja, zoals in de opening staat staat er werkelijk niks anders op de factuur als medicatie kosten. Geen uitlegkosten of andere apotheekkosten. En ik heb deze al eerder gehad, ander merk maar dezelfde werkzame stof en die waren minder duur voor veel meer pillen ook.

Heb nu helaas wat andere dingen aan het hoofd en dus geen headspace om contact op te nemen. Bij volgende recept zal ik erom vragen en ook waarom de factuur niet uitgesplitst is. Want nu lijkt er alleen medicatie gerekend te zijn en geen kosten voor de apotheek, wat natuurlijk altijd wel erbij hoort.

Troi, bij het merk zelf staat die 9 cent per pil juist. Maar het enige wat ik niet kan vinden of dat niet alleen voor zorgverzekering is. Maar zelfs als er een merk duurder zou zijn is het alsnog apart en extreem duur lijkt mij.

Verootjoo; ik weet dat je niet alleen de medicatie betaalt. Maar bij elk ander medicijn dat ik gebruik/krijg kloppen de kosten van die site bij wat er gerekend wordt bij zorgverzekeraar en dan klein deel apotheekkosten. Nergens komt er zoveel bij, ook niet bij 1e gebruik. Dan zou er meer dan 20 euro aan apotheekkosten bij komen en dat is bij geen enkel medicijn bij mij zo, zelfs niet speciale of andere dingen die niet vergoed worden bij 1e keer ophalen. Helaas heb ik dit jaar meerdere keren een 1e uitgave 'rekening' gekregen doordat ik verplicht over moest stappen van apotheek en zij dus ook medicatie die ik al langer gebruik dit rekende, omdat het 1e keer via hen was.

Lalidan; het zijn gewoon pillen, dus geen speciale toedieningsvorm. Het komt ook niet in andere soorten voor zover ik weet. Elke vergelijkbare medicatie en elk merk is pilvorm. Enige wat verschilt is de hoeveelheid/sterkte.

Het zijn 2 pillen van dezelfde medicatie. Had dus ook beter on 1 keer de volledige hoeveelheid kunnen krijgen... Maar goed, helaas. Geen gesprek gehad, alleen een uitgeprinte bijsluiter. Maar heb al vaker bij medicatie gehad dat ik geen gesprek gehad heb of echte uitleg en ze wel die kosten rekende bij verschillende apotheken. Of idd minder meegeven als recept voor is en dan dus keer erna weer apotheekkosten betalen. Maar zelfs met terhandstelling en gesprek zou het ongeveer 12 euro moeten kosten.

Ik ga nog wel even verder zoeken zodra ik me weer goed genoeg voel. Nu eerst de ingreep overleven met nasleep waarvoor ik ze nodig had. :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Ik snap dat je het nu laat rusten

Als je wel zover bent kan je ook je zorgverzekering contacteren trouwens. Die weten ook eea

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Hoe kan je geen headspace hebben om dezelfde vraag aan de apotheek voor te leggen, als je hem wel hier voor kan leggen? Met hetzelfde gemak als je hier een topic hebt gepost, had je (vrijwel exact dezelfde tekst) naar ze gemaild. En dat kan je natuurlijk gewoon alsnog doen.

Dit kost je meer energie.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

Volgens de Rijksoverheid: reken bij een apotheek voor de volgende uitgiften op:

voor een eerste uitgifte is het tarief ongeveer 12 euro- 15 euro;
voor een bereiding is de opslag ongeveer 18 euro- 21 euro;
voor een bijzonder bereiding is de opslag ongeveer 90 euro- 120 euro;
voor een uitgifte buiten kantooruren ongeveer 35 euro - 45 euro.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Nientsje schreef:
Die hoogte zal inderdaad liggen aan de terhandstelling al dan niet met begeleidingsgesprek.

Een terhandstelling wordt altijd gerekend, dit zijn de kosten voor het controleren en klaarmaken van de medicatie. Dit wordt gerekend per soort medicatie dat is afgegeven.

Een begeleidingsgesprek wordt gerekend wanneer het voor de 1e x is afgegeven, of als het een jaar terug is dat het voor de laatste keer is afgegeven.

+ begeleidingsgesprek liggen deze kosten ook hoger.

Als je net na 12 maanden een bekend recept krijgt, betaal je in ieder geval 12 euro extra aan leveringskosten. Soms is de medicatie maar 1 of 2 euro en zit je zo 14.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Heb je headspace om een mailtje te sturen?

Beste apotheek,

op [datum] heb ik 2 tabletten van het medicijn [middel] gekregen. De factuur geeft echter aan dat dit 25 euro zou kosten. Ik heb dit middel al eerder gehad en was hier wel van geschrokken. Ook staat er niets over terhandstellingskosten of afleverkosten. Klopt deze factuur en dit bedrag of is er misschien iets fout gegaan?

Met vriendelijke groet,
    [MyWishMax]

Alleen even de details invullen en dan kun je dit volgens mij prima als mailtje sturen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Daarna laat je het zo, maar kun je bij het vervolg wel aangeven dat je ze niet meer in een aparte uitgifte kunt betalen, en je graag het vervolg als 1 aflevering wilt ontvangen. Maar dat hoeft niet nu per se, dat kan ook tzt wel.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Lalidan schreef:
Hoe kan je geen headspace hebben om dezelfde vraag aan de apotheek voor te leggen, als je hem wel hier voor kan leggen? Met hetzelfde gemak als je hier een topic hebt gepost, had je (vrijwel exact dezelfde tekst) naar ze gemaild. En dat kan je natuurlijk gewoon alsnog doen.

Misschien omdat dit een "veilige" plek is om het te vragen en de mogelijkheid er misschien was om toch meteen antwoord te krijgen hier.

Soms gaat iets bij een apotheek over heel veel schijven voordat je een antwoord hebt en die energie heeft ze nu blijkbaar niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

Volgens mij wordt je gewoon genaaid waar je bij staat.

Ik heb dit ook weleens gehad, medicatie in DLD was e12,50 en als het via de apotheek ging kwam daar zo,n twintig euro bij. Dus ik probeer het eerst gewoon met recept in Duitsland zelf te bestellen. Ik wens niet mee te doen aan die zelfverrijking.

Hier zat ook niks bij hoor qua gesprekken of weet ik wat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Elisa2 schreef:
Volgens mij wordt je gewoon genaaid waar je bij staat.

Ik heb dit ook weleens gehad, medicatie in DLD was e12,50 en als het via de apotheek ging kwam daar zo,n twintig euro bij. Dus ik probeer het eerst gewoon met recept in Duitsland zelf te bestellen. Ik wens niet mee te doen aan die zelfverrijking.

Hier zat ook niks bij hoor qua gesprekken of weet ik wat.

Ja dit. Ik vraag soms ook weleens in het ziekenhuis om het recept zelf dus niet dat het recept automatisch naar mijn apotheek wordt gestuurd. Dan bestel ik zelf met het recept online de medicijnen, soms inderdaad Duitsland of België. Veel goedkoper.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Ik heb het eens gehad bij simutriptan, weet zo even niet meer wat ik er voor betaal maar iets rond de 9 euro.
Het merk wat ik altijd had was blijkbaar niet op voorraad en geven ze zonder verdere opmerkingen een ander mee, die boven de 100 euro was.
Ik schrok me kapot toen ik de rekening zag.

Ik naar de apotheek dat ze mij dit wel hadden mogen zeggen want ik bestel altijd bij als ik ze nog niet allemaal op heb, dus had wellicht kunnen wachten tot ze er weer waren.

haar reactie; oh die gaan van je eigen risico af en dat hebben de meeste toch wel op.
Nou troela, ik dat jaar een keer niet, helemaal blij mee.... toen dus wel...

Ik heb gezegd dat ze maar in mijn dossier moeten zetten dat als een vervangend medicijn duurder is dat ik dat wil weten.
Maar of dat gaat gebeuren?!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Belachelijk is dat zeg! Je kunt toch niet voor een ander beslissen dat diegene zoveel geld af kan rekenen voor medicatie :n

Ik had het er net nog met mijn moeder over, zij vertelde dat ze een aantal jaar geleden in mijn papieren zag dat ze de terhandstellingskosten per los flesje hadden gerekend. Ik heb 40 flesjes per jaar en haal ze per 10 op. Dat is dus steeds €8,40 per flesje. Dat schiet lekker op.. Ze is daar toen achteraan gegaan en dat is gelukkig wel omgekeerd en wordt nu niet meer gedaan.

Ziek zijn is duur, zeker als je de energie niet hebt om dat in de gaten de houden. Ze maken echt enorm misbruik van je, zo frustrerend..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:53

Lalidan schreef:

Sorry? Wie ben jij om daarover te oordelen? Een nette mail sturen kost meer energie als gewoon hier even ratelen. Plus voor zulke dingen moet je hier bellen of liever nog langsgaan.

Echt, houd je vooroordelen voor je. Je hoeft niet te reageren en je hebt al helemaal geen idee wat energie kost voor iemand anders en wat niet

Mellow schreef:
Lalidan schreef:

Misschien omdat dit een "veilige" plek is om het te vragen en de mogelijkheid er misschien was om toch meteen antwoord te krijgen hier.

Soms gaat iets bij een apotheek over heel veel schijven voordat je een antwoord hebt en die energie heeft ze nu blijkbaar niet.

En dit inderdaad ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:59

De rest, bedankt. Ik ga het volgende week als ik me beter voel even navragen. Ik vind het gewoon bizar, ook dat een factuur niet eens gespecificeerd is dus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

MyWishMax schreef:
De rest, bedankt. Ik ga het volgende week als ik me beter voel even navragen. Ik vind het gewoon bizar, ook dat een factuur niet eens gespecificeerd is dus.

Je kan het helaas voor nu toch niet meer veranderen, dus volgende week als je hoofd er wat meer bij kan hebben is tijd genoeg.

Al hoop ik voor je dat ze het terug gaan draaien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:21

DuoPenotti schreef:
MyWishMax schreef:

Je kan het helaas voor nu toch niet meer veranderen, dus volgende week als je hoofd er wat meer bij kan hebben is tijd genoeg.

Al hoop ik voor je dat ze het terug gaan draaien.

Ja en ik ben gewoon niet goed om meteen te reageren op zo'n moment. Dat trekt mijn hoofd niet meer, op dat moment dacht ik alleen poedersuiker, heb ik nog genoeg geld. Later dat het vreemd wad dat ik zelf moest betalen, want die keer daarvoor was het wel vergoed (maar dat is jaren geleden). En pas thuis toen ik erachter kwam dat het er echt maar 2 waren drong het pas door hoe duur het was.

Het is al zo frustrerend dat normale dingen zoveel moeite kosten en je merkt dat je hoofd niet eens meer een kwart kan van wat het vroeger kon. Dan hoeven mensen die er geen snars van snappen niet te gaan bepalen wat energie kost en wat niet.

Je kan bokt wel opdoeken met zo'n mentaliteit. 99% van de topics kunnen gewoon nagevraagd worden ergens. :+