welke kortlopende reisverzekering dekt bergsport (gewoon bergwandelen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

welke kortlopende reisverzekering dekt bergsport (gewoon bergwandelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 22:44

Ik heb een doorlopende reisverzekering, maar ben nu van plan om eens wat hoger te gaan dan normaal. Gewoon bergwandelen, ook nog niet eens heel extreem hoor, maar wel 1 dag boven de 5000m.

Mijn reisverzekering schrijft dit:
klimsport en bergtochten. Het ongeval is wel verzekerd als u meedoet aan een
bergtocht of klimactiviteit die ook voor een ongeoefende persoon geschikt is. U
moet dit kunnen bewijzen;

En dat is natuurlijk erg open interpreteerbaar. De tocht die ik wil gaan maken is 'beginnerfriendly'. Dus voldoet dan eigenlijk gewoon aan geschikt voor ongeoefende personen.
Maar er staat ook weer bij dat je wel een goede basisconditie moet hebben (heb ik denk ik wel). En er staat ook bij dat het wel inspannend is. Maar het zijn slechts T2 trails, dus niets bijzonders. Het is puur de hoogte wat het dus zwaar maakt (en voor mij mijn achillespees die nog steeds niet blij is met druk van schoenen er op waardoor ik niet pijnvrij in bergschoenen kan lopen, maar wat testwandelingen in de afgelopen jaren maken niet dat ik me zorgen maak dat ik geen 5 dagen kan wandelen).

Ik weet dat je een verzekering van de Nederlandse bergsport vereniging kunt afsluiten, maar dat is me echt veel te duur, kost je lidmaatschap en een verzekering voor een jaar, terwijl ik aan 2-3 dagen verzekering genoeg heb. De rest van de dagen zit ik onder de 4000m en dat is sowieso geschikt voor ongeoefende personen.

Dus waar kan het dan wel voor een paar dagen?

De andere optie is gewoon het advies om verzekerd te zijn negeren en gewoon gaan. Dat overweeg ik ook als ik niets betaalbaars kan vinden.

Voor duiken kom ik niet onder de DAN verzekering uit. Daarmee is grotduiken en speleologie verzekerd. Skien en ook offpiste skien zit al in m'n gewone reisverzekering. Dat is een apart module. Maar nu zit ik met iets stoms als gewoon een trektocht door de bergen die 'beginnerfriendly' is.

Dit wordt er geschreven over de trek:
Citaat:
trek is generally considered moderately challenging, making it achievable for beginners with proper preparation, but it's not a walk in the park. It involves long days of trekking, varying terrains, and high altitude, which can pose challenges for those with little to no prior trekking experience.

Is it suitable?
Yes, beginners can do the Trek with adequate preparation and by taking necessary precautions.
It's not a technical trek requiring advanced climbing skills, but it does demand physical and mental endurance.
What are the challenges?
Altitude: The trek reaches high altitudes, potentially causing altitude sickness.
Terrain: Expect varied terrain, including steep ascents and descents, rocky paths, and slippery trails.
Long days: Treks can be long, requiring 6-8 hours of walking daily at high altitudes.
Weather: Conditions can change quickly in the mountains, requiring flexibility and preparedness.

Dus ik zal het ook nog gewoon domweg navragen bij mijn reisverzekering, maar als er een simpele en goedkope oplossing is voor 2-3 dagen elders even verzekeren, dan neem ik dat in overweging, dan heb je geen discussie. Ik ga dus geen 100 euro betalen, dan neem ik maar het minimale risico dat mijn verzekering het niet beginners genoeg vindt mocht er wat misgaan (ik ben overigens geen beginner in trekking, maar ben nog nooit zo hoog geweest, mijn droomtrek zit er financieel niet meer in helaas, dus kijk ik nu naar deze).

Karlijnxxx

Re: welke kortlopende reisverzekering dekt bergsport (gewoon bergwandelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 22:56

Bekijk ook naar search+rescue verzekering en voor extractie met helikopter in geval van (medisch) nood. Als het T2 trails zijn moet het te doen zijn qua wandelen, maar T2 is overal een beetje anders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 23:00

Karlijnxxx schreef:
Bekijk ook naar search+rescue verzekering en voor extractie met helikopter in geval van (medisch) nood. Als het T2 trails zijn moet het te doen zijn qua wandelen, maar T2 is overal een beetje anders.

Ze schrijven wel dat je een verzekering met helikopter redding moet hebben.
Dat heb ik zo te lezen gewoon als het maar 'voor ongeoefende personen is'. Ik heb dat in ieder geval wel voor skiën. Maar nu is het wandelen.
Ik zal het sowieso per mail navragen bij mijn reisverzekering (dan heb ik immers als ze zeggen geen probleem) het zwart op wit. Maar goed, ik weet al van iemand die een keer een onnozel iets had en zelfs een go in de mail dat er toch moeilijk gedaan werd (was wel andere situatie als dit). Dus als er ergens een verzekering is voor 2-3 dagen om discussies voor te zijn, dan wil ik daar wel voor g aan.

Maar welke verzekering zou dit wel dekken in combinatie met wandelen?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:15

Ik woon niet meer in NL, dus geen recente ervaring maar ik stel voor dat je ANWB eens belt en navraagt. Daar was extreme sporten niet zo duur toendertijd.

Denk er wel over na dat op de trails bij iedere medische extractie, ook voor relatief kleine issues een heli de enige optie is als je niet meer naar beneden kan komen, maar ook bij transport tussen ziekenhuizen sneller de heli wordt genomen. Een ongelukje is zo gebeurt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:16

Ik weet dat de ANWB een gevaarlijke sporten dekking heeft.
Die kan je dus aanvullend verzekeren.
Moet je alleen even kijken of dit er ook onder valt, maar ik vermoed van wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 07:28

daantjuhhh schreef:
Ik weet dat de ANWB een gevaarlijke sporten dekking heeft.
Die kan je dus aanvullend verzekeren.
Moet je alleen even kijken of dit er ook onder valt, maar ik vermoed van wel.

Zal die eens bekijken. Kwam via Mountain Network (ga ik niet bij boeken overigens, want ik geef m'n geld liever geheel lokaal uit) nog ASR tegen. Zal ik ook eens bekijken.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:48

Je kan ook eens kijken bij de NKBV. Die verzekering is erg volledig, geen idee of en dat te duur vindt. Natuurlijk wel aangezien het maar voor een aantal dagen is, maar ben bang dat je nergens een verzekering voor maar 1 maand af kan sluiten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 13:29

Paulientje schreef:
Je kan ook eens kijken bij de NKBV. Die verzekering is erg volledig, geen idee of en dat te duur vindt. Natuurlijk wel aangezien het maar voor een aantal dagen is, maar ben bang dat je nergens een verzekering voor maar 1 maand af kan sluiten.

Die valt dus af, want is echt veeeeeel te duur. Je moet lid worden en betalen per jaar en dan nog de verzekering afsluiten (ook per jaar). Dan ben ik over de 100 euro kwijt en dat is het me niet waard.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:02

Ja ik snap het. Het is verplicht om deze te hebben om in een bepaald gebied te klimmen. Ik klim daar misschien 1 week per 2 jaar momenteel. Scheelt dat de NKBV dus verder gewoon ook een hele goede en wereldwijde dekking heeft.

Ik ben benieuwd tot welke oplossing je komt!
De wandeling klinkt heel erg gaaf

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:16

Heb je je verzekering gevraagd hoe ze dat stukje "ongeoefende persoon" interpreteren? Bij mijn reisverzekering zat het verschil hem in wat voor paden ik gebruik; wandelpaden en bergwandelpaden zitten standaard in de verzekering, pas bij alpien pad (vanaf T3 volgens mij?) zien zij het als niet standaard en daar heb ik dan de "bijzondere sporten" uitbreiding bij nodig.

Een hoogtegrens staat vaak niet expliciet in de dekking; dat is namelijk heel wat anders in de Alpen dan bijv. in de Andes richting de Evenaar, waar de boom- en sneeuwgrens op een totaal andere hoogte liggen. Dus dat hoeft misschien geen probleem te zijn?