Mijn reisverzekering schrijft dit:
klimsport en bergtochten. Het ongeval is wel verzekerd als u meedoet aan een
bergtocht of klimactiviteit die ook voor een ongeoefende persoon geschikt is. U
moet dit kunnen bewijzen;
En dat is natuurlijk erg open interpreteerbaar. De tocht die ik wil gaan maken is 'beginnerfriendly'. Dus voldoet dan eigenlijk gewoon aan geschikt voor ongeoefende personen.
Maar er staat ook weer bij dat je wel een goede basisconditie moet hebben (heb ik denk ik wel). En er staat ook bij dat het wel inspannend is. Maar het zijn slechts T2 trails, dus niets bijzonders. Het is puur de hoogte wat het dus zwaar maakt (en voor mij mijn achillespees die nog steeds niet blij is met druk van schoenen er op waardoor ik niet pijnvrij in bergschoenen kan lopen, maar wat testwandelingen in de afgelopen jaren maken niet dat ik me zorgen maak dat ik geen 5 dagen kan wandelen).
Ik weet dat je een verzekering van de Nederlandse bergsport vereniging kunt afsluiten, maar dat is me echt veel te duur, kost je lidmaatschap en een verzekering voor een jaar, terwijl ik aan 2-3 dagen verzekering genoeg heb. De rest van de dagen zit ik onder de 4000m en dat is sowieso geschikt voor ongeoefende personen.
Dus waar kan het dan wel voor een paar dagen?
De andere optie is gewoon het advies om verzekerd te zijn negeren en gewoon gaan. Dat overweeg ik ook als ik niets betaalbaars kan vinden.
Voor duiken kom ik niet onder de DAN verzekering uit. Daarmee is grotduiken en speleologie verzekerd. Skien en ook offpiste skien zit al in m'n gewone reisverzekering. Dat is een apart module. Maar nu zit ik met iets stoms als gewoon een trektocht door de bergen die 'beginnerfriendly' is.
Dit wordt er geschreven over de trek:
Citaat:trek is generally considered moderately challenging, making it achievable for beginners with proper preparation, but it's not a walk in the park. It involves long days of trekking, varying terrains, and high altitude, which can pose challenges for those with little to no prior trekking experience.
Is it suitable?
Yes, beginners can do the Trek with adequate preparation and by taking necessary precautions.
It's not a technical trek requiring advanced climbing skills, but it does demand physical and mental endurance.
What are the challenges?
Altitude: The trek reaches high altitudes, potentially causing altitude sickness.
Terrain: Expect varied terrain, including steep ascents and descents, rocky paths, and slippery trails.
Long days: Treks can be long, requiring 6-8 hours of walking daily at high altitudes.
Weather: Conditions can change quickly in the mountains, requiring flexibility and preparedness.
Dus ik zal het ook nog gewoon domweg navragen bij mijn reisverzekering, maar als er een simpele en goedkope oplossing is voor 2-3 dagen elders even verzekeren, dan neem ik dat in overweging, dan heb je geen discussie. Ik ga dus geen 100 euro betalen, dan neem ik maar het minimale risico dat mijn verzekering het niet beginners genoeg vindt mocht er wat misgaan (ik ben overigens geen beginner in trekking, maar ben nog nooit zo hoog geweest, mijn droomtrek zit er financieel niet meer in helaas, dus kijk ik nu naar deze).