Knieband operatie gehad, tips en tricks?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Knieband operatie gehad, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 07:30

Goedemorgen bokkers,

Na een verschrikkelijke 2e nacht na de knieband reconstructie operatie, toch maar besloten om op bokt te vragen naar advies. Zijn er meer mensen die deze operatie ondergaan hebben?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie met de pijn omgingen. Wat is botpijn verschrikkelijk zeg.
Ik heb oxycodon en naproxen tegen de pijn maar ik ben niet zo'n fan van oxycodon dus ik slik op dit moment alleen twee keer daags de langwerkende en niet de kortwerkende die ik ook mee heb.

Qua beweging weet ik dat ik al op moeten bouwen, heb ook al 1 fysio afspraak gehad. Maar alles doet nog zo zeer, hoe pakten jullie dit aan? Door gebrek aan beweging word de knie natuurlijk ook erg dik en warm.

Hoe hebben jullie het hele proces (operatie + revalidatie) ervaren?
9 tot 12 maanden voor ik weer op het paard zit en op het veld sta (contact sport), is mij vertelt.

Sannens

Re: Knieband operatie gehad, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:35

Geen ervaring met de knie operatie zelf, maar wel ervaring met andere operaties en herstel vanuit de zorgverlener kant.

Mijn advies is contact opnemen met je arts voor een hogere dosering pijnstilling (lang werkende oxycodon). Je zit nu met pijn, beweegt minder, en de zwelling en stijfheid door niet bewegen zorgt voor nog meer pijn als je dat wel wil gaan doen. Ook heb je waarschijnlijk al zoveel pijn dat er angst is voor pijn.

De enige manier hoe je dat kan doorbreken is meer pijnstilling. Anders zak je verder weg in die negatieve spiraal van pijn. Elk lichaam is anders en reageert anders op pijn.

Heel veel succes met het herstel!

PS: ik neem trouwens aan dat je ook paracetamol erbij hebt? Zo nee, dat zou er ook nog bij kunnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:28

Mijn zoon heeft deze operatie gehad in 2021.
Stukje hamstring weggehaald en daar een nieuwe voorste kruisband van gemaakt.

De eerste 2 dagen na de operatie heeft hij oxycodon gehad, daarna niet meer. Toen enkel op naproxen en paracetamol.

Enkel gingen wij op vakantie vlak na zijn operatie. Woensdag geopereerd en vrijdag weg.
Hij is gewoon meegegaan. Mede omdat we thuis toen in een appartement woonde en hij een trap op moest naar zijn slaapkamer, maar ook 2 etages naar beneden om buiten te komen.
Huisje waar we heen gingen had ook een slaapkamer beneden.
Was allemaal veel makkelijker met naar buiten gaan voor een kleine wandeling.
We hadden ook de rolstoel mee maar niet gebruikt uiteindelijk.

Helaas had hij wel de pech dat hij 2.5 week na de operatie een blindedarmontsteking kreeg en wederom een operatie moest.
Daarna was het erg zwaar en pijnlijk.

Qua herstel knie zat hij met 2 weken alweer met de fysio op de hometrainer en kon zonder pijnstillers.
De blindedarmontsteking vertraagde het even.

Uiteindelijk heeft het zo'n klein jaar geduurd voordat hij weer 40 uur per week kon werken. Wel zwaar werk in de bouw, en ondergrond van de bouwsteigers, het wiebelige was een aanslag.
Dat bleef een trigger voor zijn knie, en uiteindelijk gestopt met het werk. Nu minder belastend werk voor zijn knie en gaat echt een stuk beter.

Plek waar ze een stukje hamstring hadden weg gehaald is wel lang vervelend geweest.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:07

6 jaar geleden ook een nieuwe voorste kruisband gekregen en meniscus gerepareerd. De eerste 3 dagen/nachten waren de ergste. De pijnstillers leken ook niet lang genoeg te werken. Mocht om de 4uur iets nemen, maar lag al te kermen na 2u. Eventjes ijs leggen, verlichtte de pijn wel. De dagen erna werd het beter.
In België geven ze je Oxycodon, Ibuprofen en Paracetamol mee. Ik mocht afwisselen tussen de 3. Na de eerste 3-4 dagen was Oxycodon niet meer nodig.
Kinesetherapie was heel intensief en deed inderdaad wel pijn in het begin maar het is heel belangrijk!

Ik zat na 2 maand terug op mijn paard. Wel gewoon rustige wandelingen buiten en vaak de voet uit de stijgbeugel.
Na 1,5 maand mocht ik zwemmen. Het heeft wel nog 2 jaar geduurd eer ik terug schoolslag kon zwemmen en zelfs nu beperk ik het tot max 10 lengtes.
Na 3 maand zat ik op mijn stadsfiets buiten.

10 maand na de initiële operatie ben ik nog eens geopereerd geweest omdat er te veel littekenweefsel in mijn knie was gegroeid. Dit belemmerde mijn mobiliteit (kon oa niet volledig strekken). Ze hebben toen ook weer mijn meniscus moeten repareren.
Hierdoor heb ik 1,5j in het totaal intensief gerevalideerd. En dat was echt een proces met vallen, opstaan, frustraties, ... . Ik mag niet meer lopen, springsporten, contactsporten, ... . De geopereerde knie is stabieler dan mijn andere, maar ik heb quasi geen meniscus meer dus het zou te veel slijtage opleveren. Gelukkig was ik voor mijn ongeval al een fervent wandelaarster, fietser en zwemster.
Na 6j moet ik nog steeds oppassen wat ik doe. Drie dagen op rij >100km fietsen gaat niet meer, bij het in de Ardennen gaan wandelen, moet ik een sportbrace aan ter ondersteuning van de knie, ... .
Sinds 2 jaar heb ik pilates ontdekt en dat helpt enorm qua spierversterking maar ook mobiliteit!

Heel veel succes met je revalidatie! Dit zijn de zwaarste dagen nu, maar het wordt beter!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:33

Volgens mij gaat het om enkele weken voordat je weer kunt paardrijden hoor. Het zal dan nog wel gevoelig zijn. Iemand die ik ken die zoiets gehad heeft, had de eerste paar weken wel heel veel moeite met bewegen omdat het pijn deed, maar moest het wel doen. En daarna ging het heel snel. Die was echt geen half jaar uit de running na deze operatie. Het herstel naar werkelijk 100% zoals voor de operatie, dus zoals de knie was voor de blessure, duurt die 9 maanden, maar met een beetje gevoeligheid kun je al veel en veel sneller weer je ding doen. Die persoon deed aan voetbal en staat allang weer op het veld. Heeft echt geen 9 tot 12 maanden van z'n leven weggegooid met zoiets. Die heeft vooral leven verknoeid omdat het best lang geduurd heeft voordat die uiteindelijk geopereerd werd. Was daar overigens snel duidelijk dat de operatie nodig was omdat anders voetbal niet meer ging (ging er steeds weer door, en dat deed overigens geen pijn).
De eerste week was dus heftig, daarna ging het snel beter. En na een maand kon die weer voorzichtig wat sporten. Dus na 6 weken zou die weer op een paard kunnen zitten (maar rijdt geen paard).
Je moet al heel snel die knie weer volledig belasten en zware oefeningen doen, anders komt het herstel niet goed op gang. Dat was voor die persoon de tegenvaller, die was niet van de oefeningen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:34

Knieband of kruisband?

Ik heb mijn kruisband afgescheurd gehad en geopereerd. Ik reed met 11 dagen een wedstrijd (heb dat de orthopeed niet verteld O:) , fysio wist er wel van), voor de wagen, daarna heb ik me weer even netjes koest gehouden zoals het hoorde. Totale revalidatie heeft ruim een half jaar geduurd. Ik rij niet onder het zadel, dus geen idee hoe snel dat gekund had.

Knieband was uit gerekt als een uitgelubberd elastiekje, die is met tijd en rust zelf hersteld.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:48

germie schreef:
Volgens mij gaat het om enkele weken voordat je weer kunt paardrijden hoor. Het zal dan nog wel gevoelig zijn. Iemand die ik ken die zoiets gehad heeft, had de eerste paar weken wel heel veel moeite met bewegen omdat het pijn deed, maar moest het wel doen. En daarna ging het heel snel. Die was echt geen half jaar uit de running na deze operatie. Het herstel naar werkelijk 100% zoals voor de operatie, dus zoals de knie was voor de blessure, duurt die 9 maanden, maar met een beetje gevoeligheid kun je al veel en veel sneller weer je ding doen. Die persoon deed aan voetbal en staat allang weer op het veld. Heeft echt geen 9 tot 12 maanden van z'n leven weggegooid met zoiets. Die heeft vooral leven verknoeid omdat het best lang geduurd heeft voordat die uiteindelijk geopereerd werd. Was daar overigens snel duidelijk dat de operatie nodig was omdat anders voetbal niet meer ging (ging er steeds weer door, en dat deed overigens geen pijn).
De eerste week was dus heftig, daarna ging het snel beter. En na een maand kon die weer voorzichtig wat sporten. Dus na 6 weken zou die weer op een paard kunnen zitten (maar rijdt geen paard).
Je moet al heel snel die knie weer volledig belasten en zware oefeningen doen, anders komt het herstel niet goed op gang. Dat was voor die persoon de tegenvaller, die was niet van de oefeningen.

Dat ligt toch echt aan je letsel.
Ik moet binnenkort ook voor voorste kruisband reconstructie + hechten meniscus en mag pas in week 4 tm 6 voor 90% belasten met krukken. Meisje bij een vriendinnetje op stal had de boel echter zo kapot dat haar knie meer achter haar voorbeen stond dan er netjes boven en daar hebben ze zoveel moeten repareren dat die 6 weken onbelast op krukken heeft gelopen, daarna nog 6 weken belast opbouwen op 2 krukken en daarna zelfs nog 6 weken belasting opbouwen op 1 kruk. Die heeft dus zo'n 18 weken met krukken moeten lopen en was dus echt niet zo vlot weer op de been := Die hoopt binnenkort weer de go te krijgen om te mogen gaan rijden.

Ik weet nog van na het ongeluk dat ik de eerste week echt een hel vond := Veel pijn en de muren kwamen op een gegeven moment of me af := Had eigenlijk gehoopt dat ik na de operatie wat sneller op de been zou zijn en minder pijn zou hebben als na het ongeluk, maar als ik jullie ervaringen zo lees word ik hier toch ook niet heel gelukkig van :')
TS, heb jij ook een blok in je knie gehad? Of dat niet? Maar als de pijn niet goed onder controle is, zou ik toch de kortwerkende erbij pakken. Al is het maar voor 1 of 2 dagen. En anders zou ik idd even bellen om te overleggen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 17:11

Blacky94 schreef:
germie schreef:

Dat ligt toch echt aan je letsel.
Ik moet binnenkort ook voor voorste kruisband reconstructie + hechten meniscus en mag pas in week 4 tm 6 voor 90% belasten met krukken. Meisje bij een vriendinnetje op stal had de boel echter zo kapot dat haar knie meer achter haar voorbeen stond dan er netjes boven en daar hebben ze zoveel moeten repareren dat die 6 weken onbelast op krukken heeft gelopen, daarna nog 6 weken belast opbouwen op 2 krukken en daarna zelfs nog 6 weken belasting opbouwen op 1 kruk. Die heeft dus zo'n 18 weken met krukken moeten lopen en was dus echt niet zo vlot weer op de been := Die hoopt binnenkort weer de go te krijgen om te mogen gaan rijden.

Ik weet nog van na het ongeluk dat ik de eerste week echt een hel vond := Veel pijn en de muren kwamen op een gegeven moment of me af := Had eigenlijk gehoopt dat ik na de operatie wat sneller op de been zou zijn en minder pijn zou hebben als na het ongeluk, maar als ik jullie ervaringen zo lees word ik hier toch ook niet heel gelukkig van :')
TS, heb jij ook een blok in je knie gehad? Of dat niet? Maar als de pijn niet goed onder controle is, zou ik toch de kortwerkende erbij pakken. Al is het maar voor 1 of 2 dagen. En anders zou ik idd even bellen om te overleggen.

Ik herken je gevoel na het ongeluk heel erg! De napijn na de operatie valt me tegen, maar is wel goed te doen hoor! Niks om heel bang voor te zijn.
Ik vind het alleen heel vermoeiend om met elke beweging na te denken. Omdat je zo snel mogelijk alles weer goed wilt activeren ben je daar eigenlijk heel veel mee bezig. Zijn nu nog geen week verder en zit straks al op 3 keer fysio haha.
Maar echt de operatie etc vond ik echt meevallen!

Ik ben gegaan voor algehele narcose en een zenuwblok inderdaad. Zenuwblok vond ik niet prettig maar ook heel goed te doen.
Ik lees er misschien overheen maar wanneer moet jij?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 17:15

germie schreef:

Ik denk dat je in theorie wel weer op het paard zal kunnen zitten, maar dat is echt niet verstandig. De revalidatie is niet voor niks 9 tot 12 maanden, een paard kan een struikel maken die je net verkeerd opvangt en dan zit je alweer met nadelige gevolgen.

Klopt dat je gelijk aan de bak moet! Ik loop 3 keer in de week bij de fysio en moet alles inderdaad weer zo snel mogelijk activeren en sterk krijgen. Valt tegen na de operatie icm de verse botpijn haha.

Ik hoop weer op te trainen zodat ik met een jaar weer rugby toernooien kan mee doen, dus misschien iets meer klaar voor de zware oefeningen dan je kennis haha!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:40

Oh wel goed om te horen dat je de napijn desondanks wel te doen vindt! Maar veel kan ik er ook niet aan veranderen dus als ik meer stabiliteit en minder/geen pijnklachten op de lange termijn wil, zal ik ook wel "moeten" :')
Ik heb nog geen OK datum, die krijg ik 3 weken van tevoren. Verwachting was wel binnen 6 weken en heb 12 augustus afspraak bij de fysio voor zo'n spierkrachtmeting, dus ik hoop niet al te lang daarna. Anders kom ik ook met de rest van m'n planning in de knoei :')

Maar nu al 3x fysio had ik eigenlijk niet verwacht zo snel! Bij je eigen fysio of nog in het ziekenhuis? Of thuis? Want anders mag ik wel flink snel wat qua vervoer gaan regelen :=

Ik heb voor nu voor de zenuwblok + ruggenprik gekozen maar ik vind t eigenlijk maar doodeng _O- Heb vanwege mn achtergrond heel veel ruggenprikken gezet zien worden en vind vooral het idee van die naald echt verschrikkelijk :') Maar beroerd uit de narcose wakker worden lijkt me dan ook weer niet echt wat _O- Met die blok eigenlijk idem maar met het idee dat die wat langer doorwerkt gaan we er toch maar voor denk ik :=

Ben je wel nog uitgekomen met je pijnmedicatie uiteindelijk?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 22:17

Blacky94 schreef:
Oh wel goed om te horen dat je de napijn desondanks wel te doen vindt! Maar veel kan ik er ook niet aan veranderen dus als ik meer stabiliteit en minder/geen pijnklachten op de lange termijn wil, zal ik ook wel "moeten" :')
Ik heb nog geen OK datum, die krijg ik 3 weken van tevoren. Verwachting was wel binnen 6 weken en heb 12 augustus afspraak bij de fysio voor zo'n spierkrachtmeting, dus ik hoop niet al te lang daarna. Anders kom ik ook met de rest van m'n planning in de knoei :')

Maar nu al 3x fysio had ik eigenlijk niet verwacht zo snel! Bij je eigen fysio of nog in het ziekenhuis? Of thuis? Want anders mag ik wel flink snel wat qua vervoer gaan regelen :=

Ik heb voor nu voor de zenuwblok + ruggenprik gekozen maar ik vind t eigenlijk maar doodeng _O- Heb vanwege mn achtergrond heel veel ruggenprikken gezet zien worden en vind vooral het idee van die naald echt verschrikkelijk :') Maar beroerd uit de narcose wakker worden lijkt me dan ook weer niet echt wat _O- Met die blok eigenlijk idem maar met het idee dat die wat langer doorwerkt gaan we er toch maar voor denk ik :=

Ben je wel nog uitgekomen met je pijnmedicatie uiteindelijk?

Hahaha ja dat waren ook mijn overwegingen. Wilde die knie gewoon weer stevig. Ik had geluk dat ik nog veel kracht in m'n (rechter) aangedane been had (22 procent meer nog dan links zelfs. Snap ook niet helemaal hoe dat kan.. Ik was dus 3 weken na trauma geopereerd.

Ja ik moest 2 dagen na de operatie al bij de fysio verschijnen! Gewoon thuis. Ik moest me om half 12 melden op ziekenhuis, om 1 uur uiteindelijk al opgehaald voor de voorbereidingen en om 6 uur waren we onderweg naar huis!
Ik was totaal niet beroerd van de narcose! Had alleen in de avond thuis een klein, bijna, flauwval incidentje toen ik naar het toilet wilde haha. Maar verder echt weinig last gehad. Ik zal narcose dus wel aanraden. Ruggenprik lijkt me zelf helemaal niks, moet je wachten tot je het gevoel terug krijgt. Lijkt me niks. Maar veel mensen kiezen er wel voor!

Ja ik heb het gered met de medicatie. Toch gewoon de oxycodon af gemaakt en 2 keer de kortwerkend extra geslikt.

Ben heel benieuwd hoe jou alles gaat bevallen! Heb je alleen je kruisband of ook schade aan meniscus oid?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:57

Hier zit er bijna 1,5 jaar tussen := "Hier heb je krukken en kom maar terug als het eind vd week niet beter is". Dat was het natuurlijk achteraf niet, maarja met een heel fysiotraject etc alles weer opgetraind maar bleef uiteindelijk klachten houden. En toen bleek bij verder onderzoek mn VKB kapot en een scheur in mn meniscus te zitten. Wel mooi k*t van de fysio, want heb vorig jaar 16 behandelingen na ongeval gehad maar mag het nu dus allemaal zelf betalen omdat we meer dan een jaar verder zijn :')
Eigenlijk ook wel qua revalidatie trouwens, want kan nu "bijna alles" weer en moet dus straks weer van voor af aan beginnen ;(
Maargoed, is wat het is, een betere knie is ook wat waard :=
Ik kan trouwens dan weer niet paardrijden op het paard van een vriendin want die bewegingen zijn te groot (en paard is ook wat hypermobiel) dus ik mis daarin echt de stabiliteit van m'n knie, terwijl ik daar met die van mezelf dan weer niet zo'n last van had (met meer "functionele gangen") :')

Oh je OK dag is wel vlot gegaan dan! Dat geeft de burger moed haha. Ik vind het ergens medisch ook veel te interessant om helemaal onder zeil te gaan, tegelijkertijd denk ik ook, heb jaren terug al 2 VKB reconstructies gezien dus moet ik dan echt die van mezelf nog meemaken _O- Maar ze vragen het me op de dag zelf nog een keer dus kan er nog even over nadenken gelukkig :=

Fijn dat het uiteindelijk met je medicatie toch goedgekomen is! Ben benieuwd wat ik krijg, maar geloof dat het basisschema hier pcm + diclo + tramadol is. Dus hoop maar dat dat voldoende is :')

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 01:30

Hier 3x de operatie gehad. Links-rechts-links. Eerste 2 keer ging goed, laatste keer drama. Nu precies 2 jaar geleden de operatie gehad, helaas niet terug kunnen komen op oud niveau. Leeftijd zal bij mij ook wat mee rekenen. Pijnbestrijding laatste keer dramatisch. Oxycodon en paracetamol. Met oxycodon dag 2 al gestopt omdat ik gek werd van de pijn maar menerend net zoveel als van de jeuk. Kan niet tegen oxycodon. Met m’n stomme kop niet om tramadol gevraagd. Dat werkt super bij mij. Revalidatie bij fysio ging ook moeizaam.
Na 3 mnd zat ik kort weer even op m’n paard als een ander hem moe had gemaakt ervoor.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:16

Ik heb 9,5 jaar geleden een nieuwe kruisband gehad... ze halen trouwens geen stukje pees uit je hamstring weg, maar een hele pees -O-

Pijn heb ik niet gehad... heb alleen de eerste paar dagen oxycodon genomen, omdat ik hoofdpijn had van de ruggenprik... op een donderdagochtend geopereerd, en die zondagmiddag daarna nam ik de laatste in.. :)

Ik deed met 3,5 week weer 2 (rustige) nummers Zumba voor de groep, en met 4 wk zat ik weer op Banjer... eerste keer zonder zadel, 2 dagen later met westernzadel.. mn geopereerde been hing los, dus geen voet in de beugel... en ik had een knop om me aan vast te houden... Banjer was de meest betrouwbare die je kon hebben :) en met 3 maanden hing ik weer in de paal :D Ik moet er wel bij zeggen dat fysio niet blij met me was :+

Helaas ben ik die ene in de zoveel bij wie alles wat gaat oprekken, dus weer wat instabiliteit en restklachten.. maar alsnog is het vele malen beter dan voor de operatie :)