Ervaringen migraine koelmasker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Ervaringen migraine koelmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:52

Hallo,

Helaas heb ik de laatste tijd vaker last van migraine / hoofdpijnaanvallen. Nu is een van de dingen die het verlicht een koud washandje op m’n ogen / voorhoofd. Wel strak aangedrukt. De druk en de kou samen helpen me enorm.

Alleen ik woon alleen dus niemand kan dat washandje voor mij verversen. En die ene keer opstaan om het klaar te maken is eigenlijk al te veel. Dit omdat ik vaak ook misselijk en duizelig ben. Ik zie mijn ratten het nog niet zo doen, die komen niet bij de wasbak. Ik zat te denken aan een emmer water naast m’n bed. Maar toen bedacht ik me dat er koelmaskers zijn.

Maar er zijn er zoooooveel. Zijn er mensen met ervaringen? Het lijkt mij handig om er 2 te nemen zodat de ander weer koud kan worden.

Amber_anne

Re: Ervaringen migraine koelmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Ik lees even mee

Ik gebruik de afgelopen jaren een koelelement zonder washandje of iets er om heen. Een nat washandje bleef niet lang genoeg koud

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Dat washandje werkt bij mij ook het beste.
Wat ik doe is standaard ijsblokjes in de vriezer.
En op het moment dat ik een aanval aan voel komen doe ik ijsblokjes + wat water in een thermoskan.
Die thermoskan + een emmer zet ik naast mijn bed.
En dan kan ik liggend mijn washandje opnieuw koel maken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Wat bijzonder dat ik dit topic nu tegen kom.

Ik heb vanmorgen ook een migraine aanval gehad (met aura) en heb zo'n koelmuts in de koelkast liggen.
Heb al wel paracetamol ingenomen vanmorgen en moet zo even mijn paard binnen halen, maar daarna zal ik hem eens uitproberen..

Deze heb ik.. https://www.bol.com/nl/nl/p/migraine-mu ... oductTitle

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:13

Ben benieuwd Casarell!

Petpa, dat zijn wel veel handelingen. Ik ben bang dat die mij niet meer lukken op dat moment. Vannacht na 440 gram naproxen kon ik nauwelijks bewust wat doen. Beetje wazig is alles dan.

Maar ik lees dat die koelmaskers ook maar kort koud blijven. -O-

Tijd voor een mini koelkast als nachtkastje. _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Ik heb 2 van die koelmaskers altijd in de koelkast liggen. (dezelfde als Casarell)
Ik vind het fijn omdat het geen kleffe natte boel is. En ze altijd blijven zitten, ook als je op je zij gaat liggen.
Dekken de ogen ook fijn af betreft het licht.

Maar ze blijven inderdaad ook maar kort koel.

In de winter, wij stoken niet in de slaapkamer, leg ik ze op de stenen vensterbank, lekker dichtbij en bijna net zo koel.
Maar nu moet ik ook helemaal naar beneden om te ruilen en dat is vaak wel een ding.

Beterschap dames.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:18

DP welke heb jij? En ik hoef gelukkig geen trap af. Maar alsnog moet ik door m’n woonkamer en keuken waar het lichter is ook. En bewegen is dan ook niet mijn hobby.

Tijd voor een speciaal migraine nachtkastje met koelkast. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Dezelfde als Casarell

Ja echt, dat zou best een oplossing zijn, kleine koelkast.
Denk alleen dat ik gek word als hij aanslaat en geluid maakt, ook zonder migraine :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:24

Oh ja het geluid van een koelkast was ik alweer vergeten. :+

Zal eens kijken naar dat masker.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Ja ik weet niet of de luxere varianten wel beter koel blijven.
Misschien daar iemand meer ervaring in?
Dan hoor ik dat ook graag.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Ik wil niet je topic vervuilen, maar er zijn onderzoeken gedaan naar het effect van licht. Nu zijn ze erachter dat groen licht pijnverlichting kan geven. Misschien waard om te proberen?
Ik heb zelf migraine en heb echt het idee dat het helpt.
https://www.nu.nl/wetenschap/6241184/gr ... ritis.html Deze link is van nu.nl dat is wat makkelijk te lezen. Maar als je de Engelse wetenschappelijke artikelen wilt lezen, google kan ze vinden.

Verder is het een idee om 2 van die koeldingen aan te schaffen, dan kun je ze om beurten gebruiken. Ik gebruik zelf coldpacks, want ik wil het op m'n voorhoofd ipv op m'n ogen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Ik heb de Goedewaere muts. Maar gebruik heb tegenwoordig niet meer omdat ik eindelijk goede preventieve medicatie heb en bij een sporadische aanval ook gewoon naar medicatie grijp nu ipv het twee-drie dagen te doorstaan.

Heb je dit al aangekaart bij een neuroloog?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:20

Nee ik had het nooit heel vaak. Alleen de laatste tijd wel. Dus ik ga morgen de huisarts bellen. Ben 15 jaar geleden wel helemaal gecontroleerd maar ze konden geen oorzaak vinden (ct-scan etc).

Het wordt steeds erger en vaker en de trigger is ook minder duidelijk dan eerst. Eerder had ik het vooral na een lange dag buiten met veel (zon)licht of sneeuw. Zonder zonnebril was het altijd prijs. Maar dat was dit keer niet.

Daarbij voel ik me nu ook naarder dan normaal de dag erna. Ben nog steeds wat duizelig en misselijk. En ik heb opeens een hele gore smaak in m’n mond gecombineerd met geur. Soort gootsteenontstopper gemengd met kattenpoep oid. Die geur / smaak is nieuw. :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Gelukkig heb ik het ook niet vaak.. maar paar maanden terug ben ik ook bij de huisarts geweest, nadat ik 4 dagen achter elkaar best heftige aanvallen heb gehad.

Maar op pijnstilling na kan hij er nog niet veel mee.. aangezien ik het niet vaak heb.
Hij had wel uitgelegd wat hij kan doen als het veel vaker voor gaat komen.. en had het hier ook over tryptofanen.. vervolgens triptanen.. en daarna een nog zwaardere medicatie. Maar goed.. dat wil ik helemaal niet.

Dus ik na gaan denken... tryptofaan.. dat is nodig voor de hersenstofwisseling.. en na wat speurwerk (ik ben dan net sherlock holmes) ben ik 5-HTP gaan slikken. Ik had ook andere klachten, die 5-HTP gerelateerd konden zijn.
Sindsdien geen migraine meer gehad.

Maar ja.. toch weer gestopt met die pillen (omdat ik eigenlijk vind dat mijn lichaam gewoon normaal moet functioneren).. met als resultaat: nu dus weer migraine.. 8)7

Inmiddels zit ik met dat ding op mijn hoofd.
De eerste 10 minuten waren echt héél koud.. en nu lijkt het minderkoud te zijn, maar dat komt natuurlijk ook omdat mijn hoofd is afgekoeld. Maar de 'druk' van de muts vind ik wel fijn, dus ik hou hem gewoon nog even op.. want hij is nog steeds koel, voel ik met mijn hand.
Laatst bijgewerkt door Casarell op Gisteren, 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

MarlindeRooz schreef:
Nee ik had het nooit heel vaak. Alleen de laatste tijd wel. Dus ik ga morgen de huisarts bellen. Ben 15 jaar geleden wel helemaal gecontroleerd maar ze konden geen oorzaak vinden (ct-scan etc).

Het wordt steeds erger en vaker en de trigger is ook minder duidelijk dan eerst. Eerder had ik het vooral na een lange dag buiten met veel (zon)licht of sneeuw. Zonder zonnebril was het altijd prijs. Maar dat was dit keer niet.

Daarbij voel ik me nu ook naarder dan normaal de dag erna. Ben nog steeds wat duizelig en misselijk. En ik heb opeens een hele gore smaak in m’n mond gecombineerd met geur. Soort gootsteenontstopper gemengd met kattenpoep oid. Die geur / smaak is nieuw. :+

Klinkt als migraine idd.
Bij mij werd het in de loop der jaren erger, door hormonen.
Je zou iets van aanvalsmedicatie (triptanen) kunnen proberen, vragen bij de huisarts. Zonder triptanen zou ik geen leven hebben :')

Oh en een mini koelkastje is best een goed idee! Mijn zoon van 15 wilde er graag eentje op zijn kamer. Het ding is piepklein en heel stil.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Goed dat je er verder mee gaat, hopelijk ben je snel goed geholpen.

Bij een aanval zelf werken twee Excedrins tegelijk het beste bij mij. Dat geprobeerd op advies van de huisarts en de neuroloog, want ik wist aanvankelijk niet dat je er twee tegelijk mocht nemen.

Triptanen werken ook maar geven me meer bijwerkingen. Word daar echt heel gaar van :+ Dan gaat de migraine wel weg, maar kan ik ook niet meer functioneren.

Qua preventie neem ik dagelijks een bloeddrukverlager. Daarvoor topiramaat geprobeerd maar dat was echt drama (alle heftige bijwerkingen bij elkaar).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:41

Ik heb al een hele lage bloeddruk. :=

Ja die medicatie is ook niet goed dus daarom wilde ik er eigenlijk ook niet aan. Maar ja ik moet ook gewoon werken. Ik kan me niet steeds ziek melden. Nu heb ik het gelukkig vaak in het weekend de laatste tijd. Maar dat kan ook anders natuurlijk.

Hormonaal kan maar lijkt me raar. Ik slik de pil door en ben 29. Dus overgang oid is ook nog niet daar.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Weet je wat de oorzaak ervan is?

Hier komt het voort uit chronische spierspanning waarvoor ik naast 2x/week kinesitherapie,
Lyrica en Baclofen gebruik + 2 Excedrins (dit is vrij op voorschrift) wanneer deze in een keer te erg word.

Helaas doet alles niet veel meer, waardoor ik in november Botox zal krijgen :+

Edit: tegen lage bloeddruk (mocht je er last van ondervinden) bestaat er Effortil (vrij verkrijgbaar)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:46

Er zijn in mijn geval 1001 mogelijke oorzaken aan te wijzen. Slaapprobkemen, stress, spierspanning etc.

Maar ik heb zelf het idee dat het vanuit overprikkeling komt vanuit licht. Maar ik kan het dan niet rijmen met waarom ik gisteren last kreeg.

Dus daarom maar naar de huisarts.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Het zal altijd een beetje zoeken zijn naar wat het beste werkt voor jou, want er zijn veel mogelijkheden maar je moet de juiste puzzelstukjes op de juiste plaats krijgen, zeg maar. En ik raad toch echt een neuroloog aan om dat te doen.

Excedrin is inderdaad vrij te verkrijgen. Dus dat ook achter de hand hebben is allicht geen slecht idee.

Qua oorzaken zijn er idd heel veel zaken die meespelen en er is vaak niet echt één specifiek iets aan te duiden. Wel is natuurlijk belangrijk dat bepaalde dingen worden uitgesloten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Bij mij hielpen alleen triptanen. Ik had elke 2 weken een aanval. 1 voor de eisprong en 1 tijdens de menstruatie. Nu ben ik in de overgang en de heftigheid en het aantal aanvallen is heel sterk verminderd. Nu lukt het me vaak om met een gewone pijnstiller (naproxen) de aanval te stoppen.
Ik heb ook een poos bloeddrukverlagende pillen gehad om het aantal aanvallen te verminderen, maar daar kreeg ik tinnitus van. Dat was jammer, want het hielp wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:54

Excedrin ga ik halen, dat is altijd handig. Wel werkt dat maar 4-6 uur. Wat vervelend is want mijn aanvallen duren vaak de hele nacht. En dan word ik iedere paar uur wakker als het uitgewerkt is. Maar ik kan het eens proberen.

Eerst had ik 2x per jaar ofzo een soortgelijke aanval. De laatste tijd elke twee weken. -O-

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Ik zat op wekelijks vijf hoofdpijndagen toen ik pas naar de neuroloog ging :') Dus goed dat je nu aan de bel trekt.

Bij mij is het vaak één keer Excedrin X2 nemen en dan is het echt klaar. Maar ik heb natuurlijk ook al die andere medicatie en minder aanvallen. Maar heel af en toe moet ik vier uur later nog eens herhalen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

MarlindeRooz schreef:
Er zijn in mijn geval 1001 mogelijke oorzaken aan te wijzen. Slaapprobkemen, stress, spierspanning etc.

Maar ik heb zelf het idee dat het vanuit overprikkeling komt vanuit licht. Maar ik kan het dan niet rijmen met waarom ik gisteren last kreeg.

Dus daarom maar naar de huisarts.

Een weersomslag (luchtdrukverandering) kan ook migraine triggeren.. :j

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Hier hielp echt niets. Totdat ik Excedrin in nam. Meteen 2 stuks. Ff geslapen en na een uur was het weg. Nou dat had ik nog nooit gehad met zo’n migraine aanval..