Ervaringen goedkope smartwatches?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rohesia

Ervaringen goedkope smartwatches?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 16:40

Onder de smartwatches heb je de bekende merken (garmin, polar, apple, samsung, ..) met bijbehorend prijskaartje maar er valt mij tegenwoordig ook een wildgroei aan goedkopere varianten/onbekende merken op. Zij beweren ook alles te kunnen wat eerder genoemde merken kunnen, maar dan voor 1/2e of 1/3e van de prijs...

Zijn hier ervaringen mee? Iemand dit durven proberen en toch tevreden? Of valt het standaard tegen?
Recensies zijn altijd heel wisselend, maar dit is bij de 'topmerken' ook..

Zelf zit ik te kijken naar het merk OOQE (ultra 3 of pro 7) maar ik heb altijd Garmin gehad dus of dat een optie is...
Het kan dan "maar" 50 of 100 euro zijn, als de metingen totaal niet kloppen heb je er ook niks aan natuurlijk.
Terugsturen is vaak wel een optie maar voorkomen doorgaans nog beter :Y) dus als iemand toevallig ervaring heeft..

MarlindeRooz

Re: Ervaringen goedkope smartwatches?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:44

Ik weet niet wat je er mee wil?

Maar ik ben van een “goedkopere” Garmin naar een veel duurdere gegaan en ik merkte al ENORME verschillen.

Zowel in gebruiksvriendelijkheid als in opties. En ook veel accurater.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 16:51

Op zich heb ik niet veel eisen, ik heb nu een Garmin van 7 jaar oud en dat is ook prima.
Maar tegenwoordig zitten er standaard wat meer snufjes op en dat lijkt mij wel leuk. Dan denk ik aan dingen als stress/body-batterij enzo. En een accurate hartslag zou ook wel fijn zijn, want daarmee doet mijn Garmin ook wel eens gekke dingen...

Routes (en gegevens als afstand, stappen etc) achteraf zien is fijn, routes erop zetten hoeft niet.
Berichten/oproepen zien is fijn, beantwoorden hoeft niet.
Dus ik weet niet of het persé een Garmin moet zijn, iets als een Samsung-watch is misschien ook prima, al moet je die wel zowat elke dag opladen blijkbaar..

Of natuurlijk zo'n goedkopere versie, maar daar twijfel ik dus over.
Hier nog een voorbeeld om er een beeld bij te hebben: https://www.bol.com/be/nl/p/ooqe-watch- ... 193136031/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:57

Ik heb pas geleden de Guard pro health gekocht.

Deze
https://gardpro.nl/collections/smartwat ... npBCWDmUtl

Leuk ding, stappenteller klopt niet helemaal nauwkeurig,als ik een 7 kilometer gefietst heb zitten er zomaar 30 stappen bij. En ik werk als schoonmaakster en dan telt hij ook wel wat extra.
maar dat stoort me niet, ik wilde ook niet duur.
Dit is een leuk ding ,hartslag en zo klopt dacht ik wel aardig goed bij deze.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:59

Heb een goedkopere versie gehad, maar die was vrij fantasierijk qua stappen en hartslag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:04

Ik heb een Xiaomi van ik meen rond de 30 euro. Ik vind hem echt heel fijn :j al merk ik nu na 3 jaar gebruik dat de accu iets minder wordt.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 17:10

Lithya schreef:
Heb een goedkopere versie gehad, maar die was vrij fantasierijk qua stappen en hartslag.

Dat lees ik dus meer.. en dan heb je er niks aan natuurlijk.
Eens een paar stappen extra of minder maakt het niet, maar 1000 stappen doen als je op de bank tv kijkt hoeft ook niet :+ En als dingen als hartslag en bloeddruk niet kloppen is dat ook best jammer.

Weet je nog welk merk het was?

Voor de andere reacties: hebben jullie deze gewoon in gebruik of ook vergeleken met andere horloges?

Je leest bv voor dezelfde wandeling een verschil van 1000 stappen, of bij inspanning een hartslag van 50 enzo.. Hebben jullie daar een idee van of het ook allemaal klopt/logisch is of heb je het gewoon voor de leuk zeg maar?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:14

Ik heb een dag een hartslagmeter etc omgehad van een slaapmeting. Die kwam overeen met m’n oudere Garmin. :)

Kijk, 100% kloppend krijg je het toch nooit. Maar dat een Garmin van 500 euro beter klopt en meer kan dan een temu horloge van 50 euro is geen hogere wiskunde.

Maar het ligt er maar net aan wat je er mee wil.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 17:25

Klopt inderdaad. Of dat idee heb ik toch ook.
Maar dat temu horloge van 50 euro beweert wel hetzelfde te kunnen dan die Garmin :+
En dus vraag ik mij af of je dan geen 450 euro teveel uitgeeft :Y)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:43

En heb je al naar de COROS Pace 3 gekeken? Ik hoor er goede dingen over, terwijl hij goedkoper is dan een vergelijkbare Garmin.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:51

Ik heb een Huawei fit 4 gekocht toen er wat korting was via bol. Was alsnog 140, maar ik wilde er ook graag een hoogtemeter in hebben voor als ik ga hiken en gps zodat ik een kaart kan zien zonder dat mijn telefoon mee moet. Het ligt er dus wel aan wat je wil weten functies. Dit heb ik bij een goedkopere niet gevonden. Laatst wezen kamperen en na 6 dagen was deze nog niet leeg.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-07-25 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:11

Ik heb dus de Garmin Lily. Een hele kleine, maar fijne smartwatch waar je gewoon echt wel 4 a 5 dagen met de batterij kan doen (tenzij je heel actief je horloge gebruikt, dan iets sneller), maar echt heel fijn. Daarnaast ook nog waterdicht, wat bij de paarden ideaal is, want is ie vies? Gewoon ff onder de kraan.
Inmiddels is de Lily 2 alweer op de markt, maar ben na een aantal jaren nog altijd erg tevreden met dit horloge.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:15

Rohesia schreef:
Klopt inderdaad. Of dat idee heb ik toch ook.
Maar dat temu horloge van 50 euro beweert wel hetzelfde te kunnen dan die Garmin :+
En dus vraag ik mij af of je dan geen 450 euro teveel uitgeeft :Y)

Je moet niet alles geloven wat ze in reclames zeggen :7.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 18:48

Niet? :')

@taartjee: die heb ik ook zien voorbij komen. Lijkt mij meer smartwatch dan sporthorloge? Kan je wel wandelingen tracken bv? Ik doe niet veel sport (lichaam zegt neen) maar probeer wel te wandelen, zowel buiten als op de loopband, dus dat is wel fijn om achteraf te kunnen terugkijken.

De Coros ga ik nog eens kijken, maar dan zit je ook in de 250 euro richting? Dan zit het wel in de richting van de Garmins..

Huawei zegt mij niks qua merk. Was daar niet iets met die smartphones daarvan? Chinees ofzo? Heb je ook een Huawei-telefoon?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:54

Twee vriendinnen hebben er eentje via bol van rond de 50€ geloof ik. De ene is er denk ik al 1,5 jaar heel blij mee; bij de andere was die met twee weken kapot en die is weer teruggegaan naar een apple watch.

Ik denk dat het er ook vooral aan ligt wat je ermee wil. Wil je routes achteraf kunnen zien, moet er dus gps opzitten. De meeste goedkopere merkhorloges hebben dat niet. Die zijn meer gericht op gezondheid, dus denk aan hartslag, slaap etc. De meeste mediumhorloges van bekende merken hebben het allebei.

Ik heb nu denk ik alweer een jaar of 3 de Garmin Venu 3s. Prachtig horloge (ik hou dus niet van hoekige modellen a la iWatch), nog prima in de batterij en hij laat alles wat ik wil eigenlijk ook zien. Zou ik er echt gericht mee gaan sporten, denk ik dat-ie wel tekort schiet.

Hiervoor had ik een Polar Ignite 2. Die heeft het een jaar of 4 goed volgehouden, maar daarna waren de knoppen echt op. Die vond ik ook wat lastiger in gebruik dan de Garmin en is volgens mij ook wat meer op hardlopen gericht.

Als mijn Venu het nu zou begeven, zou ik het liefst weer dezelfde hebben. Echt een heel fijn horloge en het geld dubbel en dwars waard. Maar helaas is die er niet meer en de opvolger is wel iets duurder. Maar denk dat-ie ook het geld dubbel en dwars waard is.

Je betaalt natuurlijk ook voor het merk he, en de betrouwbaarheid ervan. China3 kan precies hetzelfde horloge uitbrengen voor inderdaad een stuk meer geld. Ze hebben geen naam hoog te houden, ze hebben geen naamsbekendheid en nog wel een paar dingen. Hoeft zeker niet te betekenen dat het slecht is hoor. Ik kreeg bijv. allergische reacties op het originele sportbandje van Garmin, terwijl ik van de goedkope van bol helemaal geen last heb. En volgens mij is het hetzelfde spul.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:11

SusanH schreef:
Ik heb een Xiaomi van ik meen rond de 30 euro. Ik vind hem echt heel fijn :j al merk ik nu na 3 jaar gebruik dat de accu iets minder wordt.

Ik heb waarschijnlijk hetzelfde model gehad, Xiaomi wat nieuw euro of 35 kost? Voor stappenchallenge van mijn werk gekocht :=

Al die metingen (hartslag, stappen) sloegen nergens op :') Mijn hartslag ging met sporten nooit hoger dan 120 en ik kon bijv. 14km bergwandelen / klimmen (GPS route) maar dat ding kon nog steeds hooguit 10K stappen tellen. Leuk als horloge maar daar hield het ook op :P misschien nog bruikbaar als je puur en alleen in de stad wandelt.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:19

Rohesia schreef:
@taartjee: die heb ik ook zien voorbij komen. Lijkt mij meer smartwatch dan sporthorloge? Kan je wel wandelingen tracken bv? Ik doe niet veel sport (lichaam zegt neen) maar probeer wel te wandelen, zowel buiten als op de loopband, dus dat is wel fijn om achteraf te kunnen terugkijken.

Je kan er zeker sport mee doen! Ik wandel regelmatig en in combinatie met de verbinding met je telefoon houdt ie lekker alles bij. Heb even een screenshot voor je gemaakt wat mijn horloge aan activiteiten heeft. Dus zeker ook te gebruiken met activiteiten!
Heb ook even een screenshot van een van mijn wandelingen van vorig jaar.

Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:02

Huawei Health app die bij de Huawei fit hoort kan gewoon op elke telefoon voor zover mij bekend

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:36

Ik heb een samsung smartwatch 6.. maar heb die gewoon via marktplaats gekocht.. scheelt ook een hele hoop geld :+

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 21:35

Dank je taartjee, dat ziet er gewoon uit zoals ik het nu ook heb, dus prima.

@Yv_: dat wat je zegt van allergische reacties.. ik reageer ook wel op het horloge, soms eens op het bandje maar heel raar ook op dat blokje zeg maar achteraan. Daarom heb ik de horloge nu al een hele tijd niet in gebruik (en omdat ik thuis zit en bijna niks kan dus ook niks te meten) en dat is nu wel weg, maar heb jij misschien een idee hoe dat kan? Heb die dus al 7 jaar, en soms duikt het eens op..

Bedankt ook aan de rest voor ervaringen ed, ik blijf het graag lezen :)

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:46

moonsparkle schreef:
Huawei Health app die bij de Huawei fit hoort kan gewoon op elke telefoon voor zover mij bekend

Ja ik heb de huawei gt3, kan met de huawei health app gewoon aan m'n samsung gekoppeld worden. Ik ben erg tevreden met deze horloge. Gebruik hem met hardlopen en daarmee is hij erg accuraat.

De GT3 moet je in de bergen de hoogte nog af en toe handmatig kalibreren, de nieuwe gt4 van mijn schoonvader deed dat automatisch en dat klopte ook (konden we controleren als we bij een lift of restaurant waren waar de hoogte werd aangegeven)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:12

Fly_high schreef:
SusanH schreef:

Ik heb waarschijnlijk hetzelfde model gehad, Xiaomi wat nieuw euro of 35 kost? Voor stappenchallenge van mijn werk gekocht :=

Al die metingen (hartslag, stappen) sloegen nergens op :') Mijn hartslag ging met sporten nooit hoger dan 120 en ik kon bijv. 14km bergwandelen / klimmen (GPS route) maar dat ding kon nog steeds hooguit 10K stappen tellen. Leuk als horloge maar daar hield het ook op :P misschien nog bruikbaar als je puur en alleen in de stad wandelt.

Bij mij klopt het goed hoor. Hij meet mijn hartslag betrouwbaar, slaap is aardig accuraat en de stappen kan ik dik over de 10.000. Ik wandel overal, in de natuur en in de vakanties ook in de bergen. Ik vind de app op de telefoon ook fijn werken. Ik heb de Mi 6. Die is niet meer te koop maar de 7 of de 8 heb je voor tussen de 35 en 5O euro.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:35

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 00:07

Mocht je er gewoon minder geld voor over hebben en dat de reden zijn, zou ik zelf liever een tweedehands Garmin kopen dan een nieuwe goedkope! Je ziet toch vaak dat de waardes niet kloppen. Bij mij was bij een oude de stappenteller onderhand met een extra nulletje. Niet echt betrouwbaar.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 10:32

Toch erg wisselende reacties over (dezelfde) goedkopere smartwatches. Lijkt al bijna of je geluk moet hebben welke je krijgt :+

Kan eens naar 2e hands kijken maar daarbij is het ook altijd een risico, misschien werkt het ding helemaal niet meer. Moet je al iets in de buurt vinden wat je zelf kan gaan testen/ophalen.