hitte, bejaarde ouders en voldoende drinken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

hitte, bejaarde ouders en voldoende drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 14:17

Voor de ‘50-plussers’ onder ons (oftewel iedereen met ouders van rond 75 of ouder). Je wordt er momenteel mee doodgegooid: hou de bejaarde mensen in de gaten, zorg dat ze voldoende drinken, zorg voor verkoeling etc.ect.. Mijn ouders zijn respectievelijk 81 en 82 jaar, redelijk bejaard dus, maar ze zien me aankomen. Pap, let op, drink je wel voldoende? ‘Ja, een borreltje extra’ als je dat wil, krijg ik dan te horen. Mijn moeder zegt dat ze ‘best veel’ drinkt. Zeker ‘s ochtends een kopje thee en een kopje koffie, ‘s middags ook een kopje thee en ‘s avonds ook zeker nog een kopje thee. En water? Nee, dat wordt een beetje teveel.
Ze gaan echt niet naar hun kleine meisje van 55 jaar luisteren. Ze weten zelf wel wat goed voor ze is, en als ik heel eerlijk ben moet ik ze een beetje gelijk geven. Het zijn geen peuters meer, ze hebben er al een heel leven opzitten en dan kom ik/tv/de overheid bepalen dat ze het anders moeten doen. Ik zou er ook obstinaat van worden.
Ik vermoed dat mijn ouders niet de enige zijn die er zo instaan, hoe gaan jullie daar mee om?

Morrie

Re: hitte, bejaarde ouders en voldoende drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:22

Mijn man is 83. Dronk voorheen alleen koffie de dag door, wegens ziekte mag hij geen koffie meer, maar water drinken is en blijft een probleem. Ik zorg dat het voor zijn neus staat, geef hem met dit weer af en toe een mok bouillon en blijf melden dat die waterfles leeg moet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:23

Mijn papa zegt nu steeds "jaha ik drink genoeg" en "jaha ik houd een beetje rekening met de hitte" om vervolgens rustig midden op de dag te voet boodschappen te gaan doen als hij geen dialyse heeft :+ ruim 91 inmiddels. Omgekeerd trouwens ook naar mij. "Houdt je er rekening mee en een beetje rustig :+ "

Maar hij let er aardig goed op wel. Drinkt veel water of ranja. Kwa zout moet hij zo min mogelijk ivm zijn nieren maar maakt ook bouillon extra. Heeft niet voor niets deze leeftijd al gehaald

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:26

Oh vreselijk. Ik ken geen enkele oudere die voldoende water drinkt :+ alleen koffie inderdaad en na hard werken misschien een glaasje water.

Mijn vader is een stuk jonger en die staat vandaag zwaar fysiek werk te doen. Die krijgt mogelijk een glaasje fris naar binnen en komt vanavond waarschijnlijk ziek thuis :+ water drinken is nergens voor nodig joh.
Ondertussen heb ik al 1,5l op en netjes met elektrolyten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:28

Ik zeg niets.
Ik ga even wat langsbrengen of ophalen. Dan wil ik altijd wat extra water naast mijn drinken.
En drinken ze natuurlijk zelf ook wat met mee.
En als ik mijn glaasje water aanvul, dan vul ik hun glaasje ook.

Ik neem meestal ook wat meloen of aarbeien mee. Hoop dat dat ook zorgt dat ze nog wat pakken.

Ik ga er niks over zeggen in ieder geval. Dan plakken ze me achter het behang en dan droog ik zelf uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:29

Ik heb vanmiddag in een onoplettend moment de sproeier erop gehouden, dat werkt ook prima :Y) :')

Ik ben vooral blij dat mijn ouders airco hebben. Ze zijn gelukkig verstandig genoeg om het grootste deel van de dag binnen bij de airco te blijven. We hebben samen even mijn paard afgespoten en hun sproeiers verzet, en daarna weer gauw naar binnen :j

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:31

Je vader lijkt me wel een leuk mens met zo n antwoord :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 14:41

Je hebt een goed inschattingsvermogen :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 14:43

Morrie schreef:
Mijn man is 83. Dronk voorheen alleen koffie de dag door, wegens ziekte mag hij geen koffie meer, maar water drinken is en blijft een probleem. Ik zorg dat het voor zijn neus staat, geef hem met dit weer af en toe een mok bouillon en blijf melden dat die waterfles leeg moet.

Maar een man neemt meer aan van z’n vrouw dan een vader van z’n dochter, althans, mijn vader dan :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:49

Mijn tante (75 en astma) wil nooit te veel drinken want dan moet ze plassen :+

We herinneren haar eraan via de familie-app, maar of ze ernaar luistert is een tweede.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:59

Foaly schreef:
Mijn tante (75 en astma) wil nooit te veel drinken want dan moet ze plassen :+

Het zal je ook maar gebeuren he :))

Mijn vader is een paar weken geleden overleden. Ik weet zeker dat hij nu de tijd van z'n leven had gehad: elke dag lekker warm <3 .
In zijn kamer was het altijd minimaal 28 graden (vond ie lekker.....) en dan nog een hemd, een t-shirt en iets eroverheen. En vooral geen tocht, want dat is echt heel slecht voor een mens :+
Ik mis hem. En zijn bodywarmer ook.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 15:07

Gecondoleerd :knuffel:

Dat hoort vast bij oude mannen: een (blauwe) bodywarmer. Ik kan mijn vader er in uittekenen :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:09

Dank je.

Ja he?
Misschien is het andersom ook wel zo. Als ik naar mijn vader ging, dan ging ik altijd in een 'zomerse' outfit vanwege zijn kamertemperatuur. Misschien hebben ze mij ook weleens uitgetekend :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:13

Ze zijn volwassen en bij hun volle verstand. Het is niet eens bij me opgekomen om mijn eigen ouders te bellen om ze te zeggen dat ze goed moeten drinken. Ze zien me aankomen 8)7

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:27

Goof schreef:
Ze zijn volwassen en bij hun volle verstand. Het is niet eens bij me opgekomen om mijn eigen ouders te bellen om ze te zeggen dat ze goed moeten drinken. Ze zien me aankomen 8)7

Dit…..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:27

hier mijn pa: 80 en ook nu met zijn vest of trui aan..... ik bezwijk al bijna als ik naar hem kijk.
En hij eet en drinkt beroerd, een kopje koffie ( misschien 2) en in de avond een colaatje.
Water drinken doet ie niet.
Alleen zich te pletter vreten aan ijs.....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:01

Goof schreef:

Tja, je hecht je toch aan ze he...
Ook als de gezondheid minder wordt en het dorstgevoel verdwijnt.

Maar ik ben met je eens dat de toon de muziek maakt.

Ik heb trouwens ervaring met ouderen in het ziekenhuis, dus niet perse jullie fitte ouders ;) maar te weinig drinken wordt echt wel onderschat. Dat maakt het ook lastig, want opmerkingen zijn inderdaad snel betuttelend.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:09

Niet alleen te weinig drinken, maar ook hitte wordt onderschat want 'vroeger werd het ook warm.' Ja, maar niet zo vaak en zo warm als nu, dus drink nu maar gewoon dat glas water leeg, alsjeblieft :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:09

raket schreef:
Goof schreef:

Tja, je hecht je toch aan ze he...
Ook als de gezondheid minder wordt en het dorstgevoel verdwijnt.

Maar ik ben met je eens dat de toon de muziek maakt.

Ik heb trouwens ervaring met ouderen in het ziekenhuis, dus niet perse jullie fitte ouders ;) maar te weinig drinken wordt echt wel onderschat. Dat maakt het ook lastig, want opmerkingen zijn inderdaad snel betuttelend.

Je kan veel zeggen over mijn ouders, maar niet dat ze fit zijn. Vooral mijn moeder niet. Maar dan alsnog is ze volwassen en bjj het volle verstand.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:12

Ohhh bekend verhaal! :D Pa 91, ma 83 en gewoon nog zelfstandig thuis. Pa was vanochtend ook nog even wezen wandelen, toen het nog koel genoeg was. Ik had een dag ijsvrij genomen omdat ik hartpatiënt ben en dus mooi binnen bij de airco zou kunnen blijven. Belt broertje vanmiddag. Ma ligt boven op bed en is duizelig dus ze staat niet op, kun jij gaan kijken. Was er vanochtend nog geweest en beide gewoon een glas water voor gezet. Ik in de stress er heen. Lag ze op een bloedhete kamer maar volgens haar mankeerde ze niks. In plaats dat ze beneden bij de airco op de bank gaat liggen....
Ben maar weer naar huis gegaan met de woorden dat het lichaam het niet trekt in een bloedhete kamer. Zo eigenwijs. Maar goed, ze zijn oud en wijs genoeg je zeggen. Geloven is ten tweede. -O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:25

dorothea schreef:
Morrie schreef:

Maar een man neemt meer aan van z’n vrouw dan een vader van z’n dochter, althans, mijn vader dan :)

Dan ken je mijn man niet. Hij neemt van niemand iets aan, van zijn zoon, zijn neuroloog, zijn fysiotherapeut…. en van mij ook niet. ( en dan niet snappen dat zijn kleindochter zo eigenwijs is… )

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:26

Ik roep al jaren dat mijn ouders te weinig drinken.. Zij vinden dan weer dat ik veel drink met kopjes thee van 400 ml.
Overigens drinken mijn zussen ook te weinig, mokken ze als kleine kinderen dat water toch niet lekker is en klagen ze als ik 'alweer' naar de wc moet tijdens een dagje uit (echt niet elk uur zoals zij zeggen, maar ik moet wel vaker dan bij opstaan uit bed, gedurende de dag een keer en voor het naar bed gaan) . Ze zullen het wel van onze ouders hebben. :+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:26

En toch nemen we met dit weer de nodige patiënten op met ernstige uitdroging en verstoorde elektrolyten. Uiteraard de medicatie vaak keurig door gebruikt. Ik instrueer mijn kwetsbare ouderen altijd dat ze bij heel warm weer hun plaspil moeten laten staan, daar voorkom ik hopelijk ook wat ellende mee.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:44

(nog) geen ouders in die categorie maar hier wel vrijwilligers die gemiddeld flink over de 70 zijn. Heel herkenbaar hoe makkelijk die erover denken dat je dan prima buiten kunt gaan werken in die temperaturen. En mij maar een zeur vinden volgens mij als ik dat afraad :+

Of "koffie is toch ook vocht" :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:49

Ik ging met warm weer wat vaker langs bij mam , ze wilde me altijd wat te drinken geven en dan nam ik cup a soep, lekker zout. Dan klaagde ik na die tijd dat ik dorst had en nam een heel groot glas ranja, zij ook.