Oneindig maagzuur..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Oneindig maagzuur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 14:30

Normaal ben ik niet zo van de medische dingen online plaatsen maar dit is een probleem waar ik echt gek van wordt en superfrustrerend is.

Al járen heb ik last van maagzuur. Vroeger af en toe, als ik slecht had gegeten en met de jaren is het steeds erger geworden.

Inmiddels is het zo'n jaar of 2 zo heftig dat ik bijna niks meer kan eten zonder het maagzuur helemaal in mn keel te voelen met enorme hoestbuien van dien, tot kokhalzen aan toe.
Steeds vaker krijg ik ook het idee dat het tot overgeven gaat komen maar tot nu toe heb ik dat nog weten te voorkomen.

Mijn voedingspatroon is opzich nog zo gek niet. Uiteraard krijg ik direct last van alle slechte snacks.
Maar ook als ik rauwe groente eet zoals wortels, tomaten etc.
Brood kan ik absoluut niet hebben (vanochtend een donker volkorenbrood gegeten met laag zoutgehalte met wat kipfilet en het zuur zit alweer in mn keel).
Havermout is een no-go, bananen zijn te zwaar, noem maar op.

Het eetleven wordt er niet leuker op met zoveel beperkingen -O-

Ik doe al aan intermittent fasting aangezien ik ontbijt ook niet goed verdraag. Dit gaat een minibeetje beter maar als ik dan weer 1 verkeerd ding eet, ben ik savonds de paarden aan het doen al hoestende en kokhalzende.

Meerdere keren ben ik al naar de huisarts geweest.
Rond mn 16e een maagonderzoek gehad, daar kwam toen uit dat ik maagzweren had. Rond mn 18e nog een keer een maagonderzoek, daar was niets meer mis mee.
2 jaar geleden ontlasting ingeleverd om te zoeken naar heliobacterie, niet gevonden.
Daarop heb ik 9 maanden omeprazol moeten slikken om te kijken of ik daarmee het probleem zou oplossen; dit hielp enorm maar met stoppen is het probleem alleen maar harder teruggekomen.

Een aantal weken geleden weer naar de dokter geweest en die vind dat ik nogmaals ontlasting in moet leveren, wat ik persoonlijk onzin vind (ik vind het gewoon niet chill om dat in te leveren en het is vorig jaar al onderzocht :+ ).
Maar een maagonderzoek vind ie te ingrijpend.
Met als slotwoord; sommige mensen hebben er nou eenmaal last van en moeten ermee leren leven.

Daar ben ik mooi klaar mee -O-
Het enige dieet waar ik het oke mee doe, is het keto dieet maar dat vind ik echt niet vol te houden en dat wil ik ook niet volhouden... ik wil soms ook een beetje van het leven genieten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

pjer

Re: Oneindig maagzuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:36

1 ik zou een second opinion aanvragen omdat je huisarts niet naar je luistert.
Maar verder herken ik heel erg wat je zegt. Dat hele heftige zuur was bij mij ook nog gal waar ik vooral 's nachts een paar keer een anval van had en dan denk je oprecht dat je stikt want ademhalen gaat dan niet meer door de pijn van de door zuur verbrande slokdarm.
Ik ben destijds gaan kijken en kwam er achter dat de oplossing voor zulke maagproblemen een gastric bypass was. Nou was ik ook nog eens te zwaar en had daarvoor ook een doorverwijzing voor een gastric bypass en na de operatie echt nooit meer maagzuur gehad.

Waar ik dus vooral op doel is, laat je niet afwimpelen, zoveel maagzuur is niet normaal en er zijn oplossingen voor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:39

Waarom ben je gestopt met Omeprazole? Op wiens advies was dat? Heeft de huisarts je onlangs nog naar een MDL arts doorverwezen?
Kan het secundair zijn, bijvoorbeeld gerelateerd aan hartklachten?
Je kunt een slokdarm ontsteking hebben. Die is met een gewoon onderzoek slecht te vinden en moet via een biopt. Dit kan je in een privékliniek laten doen. https://www.bergmanclinics.nl/maag-darm
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-06-25 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:40

Mijn man heeft helaas ook zulke problemen en bij hem is er een hiatus hernia https://www.mdlfonds.nl/ziekten/middenrifbreuk/ vastgesteld. Hij zit dan ook vast aan 2x per dag een esomeprazol. Als hij die niet neemt staat hij binnen no-time op de kop. En elke 5 jaar een maagonderzoek met biopt omdat de cellen van de slokdarm vlak bij de maag al zijn aangetast door de contacte prikkeling.
Hij krijgt meer last wanneer hij veel buikpers inspanningen moet doen (veel bukken, zwaar tillen etc.) Hij heeft geen specifiek last van bepaald eten of drinken. Dus dat is dan wel echt anders dan bij jou.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:44

Ik zou vragen om een doorverwijzing naar een mdl-arts. Maagzweren bij een 16 jarige vind ik al heftig, maar je klachten nu ook en dat is echt niet normaal.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:44

Waarom herstellen ze dan niet gewoon die middenrifbreuk?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 14:45

pjer schreef:
1 ik zou een second opinion aanvragen omdat je huisarts niet naar je luistert.
Maar verder herken ik heel erg wat je zegt. Dat hele heftige zuur was bij mij ook nog gal waar ik vooral 's nachts een paar keer een anval van had en dan denk je oprecht dat je stikt want ademhalen gaat dan niet meer door de pijn van de door zuur verbrande slokdarm.
Ik ben destijds gaan kijken en kwam er achter dat de oplossing voor zulke maagproblemen een gastric bypass was. Nou was ik ook nog eens te zwaar en had daarvoor ook een doorverwijzing voor een gastric bypass en na de operatie echt nooit meer maagzuur gehad.

Waar ik dus vooral op doel is, laat je niet afwimpelen, zoveel maagzuur is niet normaal en er zijn oplossingen voor.

'S nachts is het soms ook dramatisch inderdaad. Het wegademen lukt ook gewoon niet meer, houding helpt niet, helemaal niks.
Ik ben wel wat te zwaar maar niet enorm dramatisch dus een gastric bypass zal geen optie zijn gok ik..

rien10 schreef:
Waarom ben je gestopt met Omeprazole. ? Op wiens advies was dat? Heeft de huisarts je onlangs nog naar een MDL arts doorverwezen?
Kan het secundair zijn, bijvoorbeeld gerelateerd aan hartklachten?
Je kunt een slokdarm ontsteking hebben. Die is met een gewoon onderzoek slecht te vinden en moet via een biopt. Dit kan je in een privékliniek laten doen. https://www.bergmanclinics.nl/maag-darm

Dat was niet vrijwillig, ik kreeg niet niet meer op recept van de dokter na die 9 maanden. Zelf kopen bij de apotheek, daar loop je ook op leeg.

Wordt het allemaal vergoed bij een privékliniek?

Qimm schreef:
Mijn man heeft helaas ook zulke problemen en bij hem is er een hiatus hernia https://www.mdlfonds.nl/ziekten/middenrifbreuk/ vastgesteld. Hij zit dan ook vast aan 2x per dag een esomeprazol. Als hij die niet neemt staat hij binnen no-time op de kop. En elke 5 jaar een maagonderzoek met biopt omdat de cellen van de slokdarm vlak bij de maag al zijn aangetast door de contacte prikkeling.
Hij krijgt meer last wanneer hij veel buikpers inspanningen moet doen (veel bukken, zwaar tillen etc.) Hij heeft geen specifiek last van bepaald eten of drinken. Dus dat is dan wel echt anders dan bij jou.

Nee, ik heb inderdaad wel last met inspanning maar alleen als ik er al van te voren al last van heb.
Veters strikken moet ik ook niet proberen en een beetje mest opscheppen is ook drama.
Het klinkt wel erg vervelend voor je man -O-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:46

Die vraag was eigenlijk aan qimm gericht, sorry, had moeten quoten.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:47

Waarom ben je gestopt met de omeprazol als ik vragen mag? Als dat zo goed werkte, zou k die gewoon weer aanvragen.
Lees nu je antwoord, dus even een toevoeging, via een mdl arts kan je zo weer een recept krijgen, en zelfs wel via de huisarts, als ie even meewerkt.

Hier zonder omeprazol exact t zelfde probleem, dus ik heb n levenslang recept zeg maar :)

Sterkte in ieder geval
Laatst bijgewerkt door Natasjaa op 30-06-25 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:47

Little_Gift schreef:

Omdat de kans van slagen niet heel groot is en de kans op complicaties wel. We hebben deze optie besproken met huisarts en MDL arts (2 verschillende)

Citaat:
Operatie
In ernstige gevallen, wanneer medicijnen en het aanpassen van leefregels niet helpen, kan de arts een operatie voorstellen. Deze anti-reflux operatie is een ingrijpende operatie die niet altijd het gewenste effect heeft. Tijdens de operatie wordt het bovenste deel van de maag als een soort band om de onderkant van de slokdarm heen ‘gedraaid’. De maag kan vervolgens niet meer door de middenrifbreuk omhoog komen.

En de medicatie werkt goed.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 14:50

Natasjaa schreef:
Waarom ben je gestopt met de omeprazol als ik vragen mag? Als dat zo goed werkte, zou k die gewoon weer aanvragen.
Lees nu je antwoord, dus even een toevoeging, via een mdl arts kan je zo weer een recept krijgen, en zelfs wel via de huisarts, als ie even meewerkt.

Hier zonder omeprazol exact t zelfde probleem, dus ik heb n levenslang recept zeg maar :)

Sterkte in ieder geval

Ik las ook dat langer dan 3 maanden omeprazol ook niet heel goed doet voor je magnesiumlevels enzo en dat je dan aanvullende supplementen van je huisarts erbij moet krijgen.
Is dit niet zo?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:51

Hier geen supplementen en geen andere nadelige gevolgen voor zo ver we na kunnen gaan. Hij heeft nergens last van iig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:52

Heb je niet juist een tekort aan maagzuur?
Vooral omdat het erger terugkwam na de Omeprazole kuur.
Een tekort aan maagzuur geeft oprispingen heb ik ooit eens begrepen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:09

Qimm schreef:
Little_Gift schreef:

Omdat de kans van slagen niet heel groot is en de kans op complicaties wel. We hebben deze optie besproken met huisarts en MDL arts (2 verschillende)

Citaat:
Operatie
In ernstige gevallen, wanneer medicijnen en het aanpassen van leefregels niet helpen, kan de arts een operatie voorstellen. Deze anti-reflux operatie is een ingrijpende operatie die niet altijd het gewenste effect heeft. Tijdens de operatie wordt het bovenste deel van de maag als een soort band om de onderkant van de slokdarm heen ‘gedraaid’. De maag kan vervolgens niet meer door de middenrifbreuk omhoog komen.

En de medicatie werkt goed.

Volgens mij is dat een andere operatie. Je hebt ook een operatie die het middenrif zelf dicht maakt ipv de maag te fixeren door een hand rond de slokdarm te draaien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:11

Ik zou een doorverwijzing naar een MDL arts vragen.
Als je die hebt, dan worden privéklinieken ook vergoed.

En in de tussentijd, bij je HA erop aandringen dat je wel weer maagzuurremmers krijgt. Het antwoord Nee gewoon niet accepteren. Dit is geen leven!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:15

Heb je wel eens geprobeerd om een periode glutenvrij te eten?

Ik heb PDS en sinds ik geen gluten meer eet en bepaalde andere voeding die afgeraden wordt bij PDS gaat het veel beter, ook qua maagzuur.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:20

Marloez schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om een periode glutenvrij te eten?

Ik heb PDS en sinds ik geen gluten meer eet en bepaalde andere voeding die afgeraden wordt bij PDS gaat het veel beter, ook qua maagzuur.

Dat is een goede! En Lactose vrij, die combi zal je zeker helpen. Op weg helpen, maar ik vraag me af of het DE oplossing is. Alle beetjes helpen uiteraard.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:38

Inderdaad, volledig zuivelvrij zou ik dan doen. Dat hielp mij in het begin ook enorm om te helen. Inmiddels kan ik het alweer een beetje verdragen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:43

SayaJones schreef:
Natasjaa schreef:

Sterkte in ieder geval

Ik las ook dat langer dan 3 maanden omeprazol ook niet heel goed doet voor je magnesiumlevels enzo en dat je dan aanvullende supplementen van je huisarts erbij moet krijgen.
Is dit niet zo?

Dat is volgens mijn oncoloog onzin.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:46

Raar dat je de Omeprazol niet meer voorgeschreven krijgt. Ik slik het al heel veel jaar en krijg zonder problemen het elke drie maanden voorgeschreven.
Magnesium slik ik sowieso al bij.

Ik zou er toch bij de huisarts op aandringen want dit is niet te doen als ik het zo lees.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:56

Wordt denk ik toch eens tijd voor een internist. Vraag een verwijzing.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:57

Voor zover ik weet is het enige waar je met chrinisch gebruik van maagbeschermers wel rekening mee moet houden, is dat het de opname van B12 remt, dus het kan goed zijn die wel aan te vullen. En dan het liefst een losse B12 en geen complex, omdat daar ook B-varianten inzitten die je kunt stapelen (B6 bv) wat dan weer niet goed is. Chronisch maagzuur in je slokdarm krijgen is ook slecht voor de wand van je slokdarm.

Ik zou me even over dat stoelgangonderzoek heen zetten als dat in potentie betekent dat als daar niks uitkomt, je huisarts misschien wat gemakkelijker mee wil werken aan een verwijzing naar de MDL arts.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:00

Maagzuurremmers preventief voorschrijven, zoals in het verleden gedaan werd, kan problemen op gaan leveren. Vooral omdat ze dan dus iets remmen wat je gewoon nodig hebt.

Als de maagzuurremmers bij jou werken, kan je ze dus gewoon rustig langdurig gebruiken. Daarop 'leeglopen' valt ook nog een klein beetje mee: https://www.efarma.nl/omeprazol-teva-ca ... g/16030966 Afhankelijk van de dosering die je slikte, heb je hier 90 stuks voor nog geen 14 euro. Daar zou je in elk geval eerst mee gered zijn tot je een andere oplossing hebt. (En nee, ik kan in niemands portemonnee kijken, maar eenmalig 14 euro voor je eigen gezondheid, zou toch érgens vandaag te halen moeten zijn).

En ik ben er niet voor om bij de huisarts te komen om een verwijzing te eisen, maar ik denk dat je er in dit geval echt bij gebaat zou zijn. Dus terug naar je huisarts, toch op je strepen gaan staan, zeggen dat dit zo geen leven is en dat je wilt dat er verder gekeken wordt. En anders inderdaad second opinion van een andere huisarts vragen, daar heb je sowieso recht op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:08

@SayaJones: hoelang vóór de Helicobacter test ben je toentertijd gestopt met maagzuurremmers?? Want er komen wel eens (o.a. bij een verkeerd tijdstip) wel vals-negatieve uitslagen voor.
Persoonlijk zou ik het toch nog eens laten testen om wat ik hierboven schreef.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:08

Ik zou weer terug gaan naar de huisarts en een verwijzing naar de MDL-arts vragen. Die kan je gewoon omeprazol voorschrijven. Hier dezelfde problemen gehad, met uiteindelijk littekenweefsel in de slokdarm en daardoor niet meer goed eten weg kunnen slikken. Er werd een bij mij ook een middenrifbreukje geconstateerd en vanaf toen esomeprazol op recept gekregen. Dat slik ik al een aantal jaar.