Nog mensen die niet kunnen boeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Nog mensen die niet kunnen boeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:27

En nee, ik heb het niet over niet op commando kunnen boeren zoals sommige mensen blijken te denken wanneer ik hierover vertel... :o :')

Ik weet pas sinds enkele jaren dat dit blijkbaar een aandoening is en het niet normaal is om niet te kunnen boeren. De keren dat ik geboerd heb zijn op één hand te tellen. Het is dus wel mogelijk maar blijkbaar gaat er toch ergens iets mis in mijn lichaam waardoor het het grootste deel van de tijd niet lukt- ook al voelt het alsof mijn borstkas op springen staat door de lucht die vastzit. Even TMI hoe ik dit soms oplos:
Spoiler:
de enige manier van verlossing is door een 'kotsboer' te induceren en mijn vingers in mijn keel te steken, hierbij komt er enkel lucht en soms wat dik slijm uit. Het klinkt dan ook niet als een gewone boer, eerder een demonisch braakgeluid... :+ Echt overgeven voelt dan ook als een exorcisme. #) }:)

Op Reddit -ik weet het- heb ik al veel over deze relatief onbekende aandoening kunnen leren. Bij mijn huisarts heb ik dit al eens aangehaald maar zij leek hier niet gekend mee te zijn en verwees naar ademhalingsoefeningen. In sommige landen gebruiken ze botox om dit op te lossen. Ik weet niet hoe dit in BE en NL zit, evenals welke risico's hier mogelijk aan gebonden zijn (want die zijn er wel) en of er mogelijk andere oplossingen zijn...

Alvast bedankt voor het lezen en alle bijdragen zijn welkom... :D

Zolala

Re: Nog mensen die niet kunnen boeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Ik lees graag mee, want ik kan het ook echt niet.
Al heb ik daar eigenlijk nooit zo een 'ding' van gemaakt. En dus ook geen oplossing voor gezocht.
Maar dat het als een aandoening wordt beschouwd wist ik nog niet..

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Ik kan ook geen boeren laten.
Opzich heb ik er niet heel veel last van, als ik maar oplet wat ik eet of drink. Alcohol kan ik bv slecht tegen. Niet dat ik dan dronken word (alhoewel, tegenwoordig kan ik niet zoveel meer hebben, hahaha!), maar ik krijg maagpijn en word misselijk.
Koolzuur kan ik met mate tegen, maar light versies dan weer helemaal niet. Van zoetstoffen word ik echt misselijk!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Ik kan het ook niet, ik wist niet dat dit echt een soort aandoening is! Ik dacht dat mijn keel gewoon op slot is gegaan, toen ik 5 was ben ik in een operatie wakker geworden met de tube in mijn keel en dat is een (prima te handelen) trauma geworden, ik heb het daar altijd aan gelinkt.

Weet je waar ik op kan zoeken, hoe het heet?

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

R-CPD is de medische afkorting

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Ik kon ook nooit boeren, maar heb het toch geleerd rond mijn 22e ofzo.
Ooit na weer een verpeste avond (oprispingen, buikpijn, misselijkheid) eens aan het Googlen geslagen en een topic gevonden van iemand die ook niet kon boeren maar het zich had aangeleerd.
Het is een bepaalde beweging die je maakt met je keel.
Inmiddels jaren verder en ik boer net zo makkelijk als andere mensen, het is echt een trucje dat ik onder de knie moest krijgen, er is niet echt iets fysiek mis met je :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Ik kon het als kind ook niet. Ik weet nog goed dat mijn zusje er op los boerde, maar mij lukte het echt niet. Als er echt lucht vast zat dan deed ik een soort van hik-puf :+ Ik gok dat ik een jaar of 12 was toen ik pas door had hoe het moest.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Ik kan het ook niet en heb daardoor vaak “ lucht in m’n darmen “ of overprikkelde darmen of een opgezette buik daardoor.
Ik kan ook niet overgeven ; tenminste niet als ik het probeer zoals jij omschrijft.
Ook overgeven kan ik op 1 hand tellen bijv toen ik voedselvergiftiging had maar bijv bij flinke griep en ook niet als ik heel misselijk ben dan wil ik overgeven maar kan t niet

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Ik kan echt boeren, dus met gore smaak, ook alleen als ik echt moet overgeven.

Ik noem het bij mij opborrelen, klinkt als een soort kikker :') Als ik pech heb ben ik zo een uur of langer bezig.

Bij mijn komt het uit mijn darmen. Mijn middenrif gaat ook vast zitten. Soms helpt het om op een rol te gaan liggen met mijn rug om de ribben wat los te maken ofzo. En daarnaast is schijnbaar de wc de beste houding, vuist in mijn buik en links naar voren buigen tot er lucht naar boven komt

Koolzuur, ook al is het maar 1 slokje is gewoon garantie op problemen.

Als je meer onderzoek hebt gedaan (of een behandeling) ben ik wel benieuwd wat je ontdekt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Ik kan het ook niet. En ik kan het niet uitlokken.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Ik heb inmiddels bijna een jaar geleden de behandeling met botox ondergaan! In Nederland is volgens mij Dr. Snelleman nog steeds de enige die deze diagnose stelt, en met een aantal collega's de behandeling uitvoert. Ik heb zonder problemen een verwijzing van mijn huisarts gekregen, ik had wel de website van de kliniek gedeeld (https://ruysdaelclinics.nl/r-cpd/).
Voor mij echt een grote verbetering, niet meer elke dag misselijk en last van mijn buik en maag. Aan elke operatie zijn risico's verbonden, maar de voordelen wegen daar voor mij echt wel tegenop. En ze doen de behandeling in Nederland tegenwoordig ook poliklinisch/zonder narcose, dus dan zijn er nog minder risico's.
Laatst bijgewerkt door DaphneL op Gisteren, 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Ik ook niet, dus het zal toch niet zo apart zijn als ik de reacties hier lees

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Ik zit met verbazing te lezen.

Ik boer ook niet.
Heb wel af en toe dat ik lucht heel zachtjes op voel borrelen, maar niet echt boeren.

Hebben jullie dat ook? Dat soort oprispingetjes?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Ik voel ook soms wel iets borrelen. En ik heb heel vaak de hik, al sinds ik klein was. Maar geen idee of dat er ook mee te maken heeft of niet.

Ik vind hier in België voorlopig 1 ziekenhuis dat behandelt, helaas wel aan de andere kant van het land. DaphneL, had je veel last van de behandeling zelf? Ik zou het wel overwegen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:10

Ja ik ken mensen die dit ook niet kunnen, net als moeilijk overgeven.
Bij 1 jonge dame ging haar eten ook niet meer door naar de maag vanwege een hypertone cardiasphincter van de slokdarm naar de maag.
Hier heeft een nederlandse arts experimenteel botox ingebracht en helaas legde dit haar hele slokdarm lam. Waardoor ze helemaal niets meer binnen kun krijgen en alles gewoon terug de mond in stroomde als ze iets voorover bukte.

Uiteindelijk kreeg ze geen PEG-J sonde, enkel sonde via de neus wat onvoldoende effect gaf. Ze moest van de artsen afkicken van de opiaten en uiteindelijk wilde ze euthanasie, na een dik jaar kloten met haar gezondheid en heel veel inleveren. Het begon dus met die botox.
Ze is inmiddels helaas overleden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:23

Tieneke schreef:
Ik voel ook soms wel iets borrelen. En ik heb heel vaak de hik, al sinds ik klein was. Maar geen idee of dat er ook mee te maken heeft of niet.

Ik vind hier in België voorlopig 1 ziekenhuis dat behandelt, helaas wel aan de andere kant van het land. DaphneL, had je veel last van de behandeling zelf? Ik zou het wel overwegen.

Hikken en boeren heeft hetzelfde effect hebben ze mij verteld toen mijn baby de hik kreeg ipv een boertje te laten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:01

Het voelt alleszins voor mij niet alsof het "probleem" is opgelost als ik hik. En de hik hebben doet ook echt pijn bij mij. Elke keer een scherpe pijn in mijn borst.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Dat borrelen herken ik ook zeker!
En dat komt vaak opzetten als ik spanning heb, vooral ik stilte (en in groepen in stilte, zoals vroeger in college zalen tijdens het maken van examen.. )

De hik doet ook pijn bij mij! Gelukkig kan ik die de laatste tijd goed weg zuchten/ademen!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:38

Hutcherson schreef:
Ja ik ken mensen die dit ook niet kunnen, net als moeilijk overgeven.
Bij 1 jonge dame ging haar eten ook niet meer door naar de maag vanwege een hypertone cardiasphincter van de slokdarm naar de maag.
Hier heeft een nederlandse arts experimenteel botox ingebracht en helaas legde dit haar hele slokdarm lam. Waardoor ze helemaal niets meer binnen kun krijgen en alles gewoon terug de mond in stroomde als ze iets voorover bukte.

Uiteindelijk kreeg ze geen PEG-J sonde, enkel sonde via de neus wat onvoldoende effect gaf. Ze moest van de artsen afkicken van de opiaten en uiteindelijk wilde ze euthanasie, na een dik jaar kloten met haar gezondheid en heel veel inleveren. Het begon dus met die botox.
Ze is inmiddels helaas overleden.

Door deze verhalen heb ik inderdaad wel wat angst voor botox, het is niet zonder risico.

Iedereen bedankt voor de reacties! De 'oprispingen' of klinken als een kikker herken ik ook ja. := Erg leuk als je een lesje yoga volgt en er dan van die rare geluiden uit je keel komen... Of inderdaad ImkeTarek, bij spanning wordt het ook soms erger. Het blijft erg frustrerend want ik kan de lucht wel makkelijk naar boven duwen door bepaalde spieren in mijn middenrif (?) op te spannen, ik voel de lucht dan ook naar boven komen, soms zelfs tot in mijn luchtpijp/keel, maar dan 'stopt' het gewoon ergens (en hoor je het ook soms terug naar beneden borrelen :+).
Hikken helpt inderdaad niet per se en is soms ook pijnlijk.

Sassy4barrel, over het zelf induceren van een boer door over te geven; het is dat een vriendin mij heeft 'leren' overgeven, anders was het mij ook nooit gelukt. Het is inderdaad niet zo simpel als gewoon je vingers even in je keel steken, ik moet ze er vaak even inhouden en bepaalde punten triggeren. Maar goed, ik wil nu ook geen mensen aanzetten om hiermee te gaan experimenteren, ik weet niet of dit per se gezond/veilig is.