Baarmoeder verwijderen, endometriose adenomeose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Baarmoeder verwijderen, endometriose adenomeose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 21:41

Hallo
In november word mijn baarmoeder verwijderd in de hoop de pijn van de adenomyose te verminderen. Ik weet dat de endometriose er niet mee weggaat maar hopelijk word in iedergeval de baarmoeder pijn minder.
Twee keer geopereerd om endometriose wegte halen en een buikoperatie gehad waarbij de blaas is verwijderd en ik een urine stoma heb gekregen. Ik ben 29 jaar

Wie hebben er allemaal een baarmoederverwijdering gehad, met behoud van eierstokken?
Ik heb een aantal vragen :)
1 Hoelang duurde de operatie?
2 Hoelang duurde het herstel?
3 Hoe gaat het verder met de menstruatiecycles?
4 Gewichtstoename?
5 Verzakking van organen?
6 Hoelang na de operatie weer te paard?

Dankjulliewel
Laatst bijgewerkt door Debby614 op 26-06-25 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:47

Ik ben afgelopen 27 mei geopereerd.
Baarmoeder is verwijderd en onderzocht.
Over 2 weken krijg ik meer uitleg wat er nog meer aan de hand was dan alleen verklevingen.

Geen idee hoe lang de operatie duurde, weet alleen dat ik rond 10 uur in de OK lag en dat ik na 1 uur weer terug op de kamer was. Maar dat komt omdat ze mij waren vergeten op te halen uit de uitslaapkamer.

De eerste dagen was echt een ramp. Nu gaat het wat beter gelukkig maar heb nog wel regelmatig pijn onderin mijn buik ter hoogte van de incisies.

Verder is het voor mij niet lang geleden dus kan je niks vertellen over de komende tijd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Baarmoeder verwijderen, endometriose adenomeose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:09

In 2016 is bij mij de baarmoeder verwijderd, vanwege adenomyose. Operatie zelf was in een uurtje geloof ik wel bekeken, rust periode erna was 6 weken (let wel, het was een laparoscopische operatie. Bij een volledig open operatie duurt het herstel langer). Menstruatiecyclus gaat zijn gang maar, ik merk er wel iets van (pijnlijke borsten, soms wat emo buien), maar ik merk er niet veel van. Geen merkbare gewichtstoename, dat zou ook niet logisch zijn, want hormonal veranderd er weinig). Tot nu toe geen verzakkingen, maar ik heb natuurlijk wel mijn blaas gewoon nog. Ik weet niet wat dat uitmaakt. Het schijnt wel dat de eerste periode herstel écht goed rustig aan doen, veel uitmaakt mbt verzakkingen.
Te paard geen idee, want ik reed toen al vrij weinig.

Ik zou echt de rustperiode van de arts aanhouden. Jouw situatie is niet heel erg vergelijkbaar met de mijne natuurlijk, niet in de laatste plaats omdat het bij mij enkel om adenomyose bleek te gaan. De endometriose haarden zullen bij jou lijkt mij met medicatie in bedwang gehouden moeten worden, waardoor jij nog steeds niet je natuurlijke cyclus gaat krijgen.

Oftewel, bespreek jouw specifieke situatie vooraf heel goed met je arts. Verwijdering van de baarmoeder bij endometriose wordt niet vaak gedaan, omdat je het probleem er niet mee verhelpt.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:40

Bij mij in 1995 weggehaald, niet door endometriose, maar bekkeninstabiliteit. Belangrijk, hou echt de rustperiode aan. Ik ben niet in de overgang geraakt, dat ging ik pas rond mijn 50e.
Ik zou het zo weer doen. Ondanks dat de 1e paar dagen echt pijnlijk waren, nu 30 jaar later kan ik me dat nog steeds herinneren. Mijn baarmoeder is vaginaal verwijderd en heb ik gelukkig geen buikwond gehad.
Als je baarmoeder eruit is, ben je gelijk van je menstruatie af en na verloop van tijd ben je ook echt uit dat ritme, ik was daar zo blij mee. Het is wel een hele rare gewaarwording. Gewichtstoename heb ik niet echt gehad.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:59

Twee jaar geleden baarmoeder verwijderd ivm endometriose en adonemyose.

Geen idee hoe lang de operatie duurde. Ik was onder zeil dus niks gemerkt :D

Het herstel vond ik heel vlot gaan. De napijn was niks in vergelijking met de pijn die ik altijd voelde rondom de menstruatie. Ik kon mij prima redden met ibuprofen en paracetamol. Binnen een week gebruikte ik helemaal geen pijnstillers meer.
Je moet wel echt tijd nemen om de wond van binnen te laten helen. Zeker een week of 6.

Omdat je geen baarmoeder meer hebt word je niet meer ongesteld. Heerlijk! Mijn hormonen waren wel van slag. Maar dat had ik daarvoor eigenlijk ook al. Ik gebruik nu bio identieke hormonen om de boel wat in balans te houden.
Gewichtstoename heb ik wel. Maar dat kan ook door andere medicatie of de hormonen komen.

Verzakkingen heb ik niet.

Ik denk dat je minimaal 6 weken aan moet houden voor je weer kan rijden.

Het viel mij echt 100% mee. Zo fijn om van de pijn af te zijn.

Veel succes alvast! En neem je tijd, voor je het weet ben je een paar maanden verder.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 23:38

Bij mij is het van december 2019 geleden dat mijn baarmoeder en een deel van mijn eierstokken verwijderd werden. Hoe lang de operatie duurde weet ik niet, maar toch wel eventjes. De operatie gebeurde laparoscopisch, de baarmoeder werd vaginaal verwijderd.

Ik vond de pijn best “te doen”, ik had het me erger voorgesteld. Nu was ik datzelfde jaar nog al een keer geopereerd en daar had ik behoorlijk pijn van gehad dat ik dit een peulschil vond in vergelijking daarmee.

Wel heb ik me keurig gehouden aan het advies van de arts: 6 weken niets zwaarder dan 1.5kg tillen en rustig aan doen. Wandelen deed ik wel, maar paardrijden absoluut niet.

Geen gewichtstoename gehad, geen verzakkingen. Het was ook echt een verademing helemaal geen bloedverlies meer te hebben. Voor de operatie moest ik tijdens mijn maandstonden echt uitkijken omdat ik zoveel bloed verloor, en dat voelde echt als een bevrijding dat ik plots daarover niet meer hoefde na te denken.

Veel succes !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:54

2018 eindelijk bm en eierstokken verwijderd ivm endometriose en beginnende bmhk. Daarvoor had ik lucrin injecties en 50 kg aangekomen, Door de lucrin was ik al in de overgang dus die elkende al gehad
Toen ik wakker werd vd operatie was die pijn gelijk weg.
Je mag 6 wkn vrijwel niets doen daarna maar maar ik nergens meer last van. De lucrin kilos zijn er nagenoeg weer af.
Als de baarmoeder weg is wordt je niet meer ongesteld.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:46

Mijn baarmoeder is 2 jaar geleden verwijderd, vanwege zeer grote myomen (grootte totaal een 6-pack peren, bijna 2 kg). Ik had erg veel last van overmatig bloedverlies, wat echt een flinke weerslag had op mijn algehele gesteldheid. Ik ben nu 52. Mijn eierstokken heb ik nog, dus de overgang verloopt bij mij natuurlijk.
Na vele behandelingen met hormonen en Lucrin, bleek dit de finale oplossing. Ik ben er zeer content mee.
Ik denk zo'n anderhalf uur? Ik ben met een verticale snee van mijn schaambeen tot mijn navel onder volledige narcose geopereerd.
Het herstel viel me heel erg mee. Ik mocht na 2 dagen naar huis en moest 6 weken rustig aan doen. Ik voelde me goed, het was moeilijk om niet meer te doen dan mocht :)
Geen menstruatie meer! Heerlijk! Er zijn nog wel eisprongen, maar daar heb ik niet zo heel veel last van. Vroeger ook niet.
4 Gewichtstoename?
Niets noemenswaardig, met behoud van de baarmoeder was dat bij mij denk ik hetzelfde geweest.
Gelukkig geen last van.
Ik heb de 6 weken netjes aangehouden voordat ik weer te paard ging. Voor mijn gevoel had dat eerder gekund, maar ik heb me aan het protocol gehouden.

Al met al is het me enorm meegevallen, en achteraf gezien had ik dit echt jaren eerder moeten doen.

Hopelijk geeft de operatie je een goede oplossing tegen de pijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:29

Bij mij is op mn 34e mn baarmoeder er uit gehaald ( vaginaal) Mn eierstokken zijn gebleven.

Kan alleen maar zeggen ik dat kreng nog geen dag gemist heb!
Nergens nooit last van gehad ook dan enkel obstipatie een week na de verwijdering dus houd daar rekening mee want dat doet wel zeer.

Ik zat na 4 weken weer op mn paard.
En doorrr!!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:42

Ik ben er ook zo door opgeknapt! Het gekke is dat ik sindsdien ook minder vaak ziekig/verkouden ben.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:00

Mijn gyn heeft mij als optie baarmoeder verwijdering gegeven vanwege adenomeyose omdat ik al bekend ben met endometriose werd ik gelijk heel serieus genomen maar ik durf er nog niet aan.
Ik heb zelf vanwege het heftige bloedverlies in 2019 nova sure icm sterilisatie laten doen en toen vonden ze meerdere endometriose spots die ze weggehaald hebben.
Al jaren niet meer ongesteld dus weet mijn cyclus ook niet maar heb met regelmaat zulke gemeen stekende pijn in mijn baarmoeder dat ik terug naar de gyn ben gegaan en daar kwam adenomeyose eruit.
Omdat ik niet meer ongesteld ben is bij mij de stap denk groter om over te gaan tot bm verwijdering en ben bang voor verzakkingen en dat mn seksleven misschien wel veranderd.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:22

Ik ben nu zo’n 6 jaar terug geopereerd en is daarbij niet alleen baarmoeder maar ook linkereiersrok en beide eileiders verwijderd.
Operatie heeft zo’n 2 uur geduurd.
Ik ben nog steeds iedere dag blij dat ik toen de stap heb genomen.
Ik heb geen verzakkingen gekregen maar wel in die afgelopen jaren een colonscopie. Deze is pijnlijker dan met baarmoeder naar het schijnt en kwam dus ook even bij tijdens de colonscopie. Deze kreeg ik door obstipatie wat is ontstaan na de operatie, geen idee of dat er wat mee te maken heeft.
Ook ben ik op een jaar na net niet vervroegd in de overgang geraakt. Ik was benieuwd of je dat dan nog zou merken en daar kan ik ja op zeggen. Ik kreeg opvliegers en herkende die van tijdens de lucrin. Ik heb wel gevraagd om bloed te prikken zodat we het zeker wisten.

Ook ik heb mij gehouden aan de herstelperiode en vond deze 100% meevallen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:44

cinniz123 schreef:
Mijn gyn heeft mij als optie baarmoeder verwijdering gegeven vanwege adenomeyose omdat ik al bekend ben met endometriose werd ik gelijk heel serieus genomen maar ik durf er nog niet aan.
Ik heb zelf vanwege het heftige bloedverlies in 2019 nova sure icm sterilisatie laten doen en toen vonden ze meerdere endometriose spots die ze weggehaald hebben.
Al jaren niet meer ongesteld dus weet mijn cyclus ook niet maar heb met regelmaat zulke gemeen stekende pijn in mijn baarmoeder dat ik terug naar de gyn ben gegaan en daar kwam adenomeyose eruit.
Omdat ik niet meer ongesteld ben is bij mij de stap denk groter om over te gaan tot bm verwijdering en ben bang voor verzakkingen en dat mn seksleven misschien wel veranderd.

dat je sex leven veranderd is een fabel!
Of je moet er constant mee bezig zijn omdat je doem scenarios op Inet leest
Die van mij is nog steeds goed ( ben nu 53)
Je moet geen dingen op internet lezen. Gewoon verder gaan met wat je altijd deed en positief in het leven blijven staan. Niet jezelf zielig gaan vinden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:03

Mwah, Popstra..... dat zou ik toch niet te hard roepen. Bij mij is er wel degelijk iets veranderd. Niet in de hoeveelheid zin in seks, maar wél in de ervaring ervan. Het hoeft absoluut niet voor te komen en het komt echt niet heel vaak voor, maar pertinent stellen dat het een fabel is, vind ik wel echt te kort door de bocht.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:32

Lalidan schreef:
Mwah, Popstra..... dat zou ik toch niet te hard roepen. Bij mij is er wel degelijk iets veranderd. Niet in de hoeveelheid zin in seks, maar wél in de ervaring ervan. Het hoeft absoluut niet voor te komen en het komt echt niet heel vaak voor, maar pertinent stellen dat het een fabel is, vind ik wel echt te kort door de bocht.

Ja precies dit heb ik dus ook begrepen niet zo zeer de zin in seks maar de ervaring
Spoiler:
oa het orgasme

Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee zonder bm maar als ik daarop moet inleveren is dat voor mij echt een overweging waard het niet te doen.
Geen dingen lezen op internet vind ik een beetje tja…..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:21

Het orgasme is wat anders. Minder intens of zo maar wanneer je echt heel ontspannen bent dan is het niet minder dan daarvoor is mijn ervaring.
Ik zou de baarmoeder daar niet voor laten zitten zeg maar want de last die dat met zich mee brengt weegt zwaarder dan dat!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:26

Een orgasme is geen onderdeel van je seksleven? :?.

Goed, oké, dat terzijde. Bij mij hoort het wel degelijk onlosmakelijk bij mijn seksleven. Dus ja, ik merk inderdaad een verandering in orgasme. Het is niet dat ik minder makkelijk een orgasme krijg ofzo, maar de ervaring is gewoon anders, net wat minder intens. De bevrediging is er nog steeds, dat is het niet, maar het is gewoon..... ik weet niet, anders. Desondanks, voor mij is dat het zonder meer waard. Als ik vandaag opnieuw zou moeten beslissen met de kennis van nu, neem ik zonder twijfelen dezelfde beslissing.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:36

Ik bedoel dat het orgasme wat anders is dan voorheen. Inderdaad minder intens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:16

Lalidan schreef:

Idem, bij mij veranderde het ook hoor

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:43

Ik heb iets meer als twee jaar geleden mijn baarmoeder, baarmoedermond en eileiders moeten laten verwijderen ivm beginstadium baarmoederhalskanker. Dit is laparoscopisch gedaan. Ik wordt in september 39

Bij mij zijn ze drie uur aan het opereren geweest ivm mn blaas die aan mijn baarmoeder verkleefd zat alsof ik 5 keizersnedes gehad had volgens de gynaecoloog :\ en ik heb geen kinderen

Na vier weken kon ik gewoon weer auto rijden, de eerste week vond ik behoorlijk zwaar. Zorg dat je iemand thuis hebt die je een beetje kan helpen. Aankleden lukte mij niet echt en opstaan van de bank/ bed had ik de eerste dagen ook hulp bij nodig.

Ik ben na mijn operatie in de overgang gegaan, heel mijn hormoonhuishouding was van slag. Nou twee jaar verder heb ik het gevoel dat alles weer rustig is.

4 Gewichtstoename?

Er zijn wel wat kilos bijgekomen helaas

Hier heb ik geen last van

Na iets van 8 weken kreeg ik weer oke van de gynaecoloog om weer paard te rijden. Dat heb ik rustig aan opgebouwd. Je merkt zelf wel wat je wel of niet aankan.

Ik heb twee jaar geleden een topic aangemaakt over een hysterectomie, misschien kan je als je in mn berichten terugzoekt het topic vinden en doorlezen. Daar stonden ook veel ervaringen in van andere mensen.