Leeftijd kinderwens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Leeftijd kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 19:41

Inmiddels gaat de teller bijna richting 34(september). Door allerlei omstandigheden is het er nog niet van gekomen. Recent (oktober) eerste huis gekocht, mijn inmiddels vriend ook, dus dat moeten we ook nog oplossen.
Ik begin het erg benauwd te krijgen, de tijd tikt door, straks is het te laat/kan het niet meer.
Anderzijds net beiden eerste huis gekocht, met een paard is er 0 kind budget (en tijd)en we zijn nog niet zo lang samen. Normaal zeg je kijk het even jaar of 2 jaar aan. Maar straks kan het niet meer/werkt het niet meer/ben ik te oud....

Zijn er hier bokkers die ook op oudere leeftijd aan kinderen begonnen?

En dan is er ook nog zoiets als ontpillen. Dat kost ook tijd. Recent las ik dat je vruchtbaarheid vanaf 35jr erg afneemt.
Ik begin het erg benauwd te krijgen....

Diddykong

Re: Leeftijd kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:04

Ontpillen hoeft niet lang te duren, maar het klopt wel dat de vruchtbaarheid afneemt. Nu zou ik me daar niet helemaal door laten leiden, je wilt wel dat jullie eventuele kindje in een stabiele omgeving geboren wordt. Dat zou ik dan eerst zoeken in hoe bestendig jullie relatie is. Qua huizen, budget, spullen etc. Een kind is er je hele leven en in je leven gaat het met ups en downs. Ook soms financieel. Nu vind ik 7 kinderen en in de bijstand zitten ook erg onverstandig. Maar een perfect plaatje hoeft ook niet :o. Er is altijd wel wat namelijk. Dus voor de huizen en het budget moet je het niet laten. Maar je moet wel heel zeker weten dat jullie als ouders ook een fijn team kunnen zijn. Zit je op 1 lijn qua opvoeding, regels bijv. En matchen jullie ook in de financiën. Heel frustrerend als 1 alles uitgeeft en 1 wil sparen oid. Neem de tijd om elkaar te leren kennen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:14

Hoe lang zijn jullie nu samen?
En hoe kijkt je vriend hier tegenaan? Denkt hij ook al aan kinderen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-06-25 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:15

Ik ken meerdere mensen welke pas later aan kinderen begonnen zijn (inclusief bijna 40) kan wat langer duren maar het gebeurt steeds vaker. De basis op orde hebben is echt heel belangrijk, een stabiele relatie, samenwonen, financieel het voor elkaar.

Ik ben nu zelf 34 en zwanger. Na 18 jaar de pil was mijn cyclus direct weer op orde en daarna ook het bewust zwanger worden ging erg snel. Nu is ieder lichaam anders uiteraard. Van mij had het ook net zo goed nog wel een jaar of 2 jaar mogen duren, maar dat wisten we van te voren ook niet hoe snel het zou gaan. Wij hebben een stabiel huwelijk, een koopwoning en 2 goede banen. Ik vond die basis ook erg belangrijk om voor elkaar te hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:18

Wij waren nog geen 2 jaar samen maar het voelde goed. Ben net voor mijn 30e moeder geworden. Niet bijzonder veel geld maar kunnen prima rond komen.
Zou je een kind met hem willen opvoeden, en wat als het niet werkt tussen jullie, zie je het dan nog zitten? Dat was voor mij de doorslag, dat ik de vader er mee zou vertrouwen als we het apart verder zouden doen.

Volg je hart.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:34

Je kan ook eicellen laten invriezen.
Hier zitten natuurlijk wel kosten aan
.

Zelf was ik ook 35.
Praat er thuis over

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:59

Cayenne schreef:

Dat zijn ook direct mijn eerste vragen.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:03

Een kind krijgen komt bijna nooit goed uit. In de zin van dat je er helemaal, financieel, logistiek lekker uitkomt. Er is altijd wel iets wat maakt dat het totaal niet uitkomt.
Now is the time.
Ik had eerst geen partner, daarna lukte het niet (uiteindelijk gelukkig toch wel hoor).
Uiteindelijk komt het vrijwel altijd op z’n pootjes terecht qua praktische obstakels.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:05

Praat er over inderdaad, zorg dat je elkaars wensen en verwachtingen kent zodat je elkaar niet aan kunt kijken op dat die van je partner uiteindelijk anders blijken te zijn.
Zo wisten wij al heel vroeg in onze relatie van elkaar dat we geen kinderwens hadden maar hier blijven we regelmatig over spreken om zeker te zijn dat we nog steeds op 1 lijn zitten.

Is de communicatie goed, zitten jullie op één lijn, dan komt de rest ook goed. Links of rechtsom, want wachten op het perfecte moment is niet realistisch.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:10

Ontpillen was volgens mijn huisarts een fabeltje (haar woorden en niet de mijne voor we hier een discussie krijgen)

Ik ken het gevoel wel dat je opeens de klok voelt tikken. Had ik persoonlijk ook na de 30. En als je de cijfers op zoekt wordt je er inderdaad niet blij van. Ik begon mij hier ook wel zorgen over te maken. Toch wel even gewacht en waren 2 x snel zwanger.

Ik zou wel wachten tot je minimaal 1,5 jaar samen bent met je vriend. Ergens ooit een onderzoek gelezen over verliefdheid en wanneer de eerste scheurtjes ontstaat etc. Als je na de 1,5 jaar nog steeds echt gelukkig en blij bent met elkaar en samen er voor willen gaan. Dan zou ik het persoonlijk pas proberen. Lijkt mij voor de toekomst voor zowel jezelf , je partner en toekomstige kinderen toch het verstandigste.

En de tijd daar tussen kun je mooi proberen om wat te gaan sparen. Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wil, maar kinderen krijgen is toch vrij duur.

Daarnaast kun je dan eventueel in tussentijd gaan samenwonen. Kijken hoe dat gaat. En vooral samen leuke dingen! Wij hebben wel eens tegen elkaar gezegd het is jammer dat we niet 5 jaar eerder bij elkaar kwamen. Dan hadden we nog wat jaren/vakanties/uitjes/dates etc met zijn 2en gehad. Want die tropenjaren heten echt niet voor niks zo.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:13

Wij hebben jarenlang gedacht dat we geen kinderen wilden, maar rond de leeftijd die jij nu hebt, begon het bij mij toch voorzichtig een beetje te kriebelen. Die kriebels werden steeds sterker en nu ben ik in verwachting van ons eerste kindje (oktober uitgerekend). Ik ben nu 36. Als ik nu terugdenk aan de tijd waarin we kinderloos dachten te blijven, denk ik dat we er vooral nog niet klaar voor waren en nu wel helemaal. Mijn man en ik zijn wel al bijna 9 jaar samen, dus wat dat betreft was het wellicht wat makkelijker om de stap te maken.

Wat vruchtbaarheid betreft: Ondanks ruim 20 jaar pilgebruik en een enorme lading stress waardoor mijn cyclus niet op gang kwam, was ik na een half jaar stoppen met de pil (vlak na m'n 36e verjaardag) al zwanger! Ik besef heel goed dat wij wat dat betreft geluk hebben gehad, want er wordt inderdaad gezegd dat het ook zomaar een stuk langer kan duren. Toch meld ik het er even bij, omdat het aangeeft dat er dus wel degelijk nog genoeg kansen zijn op 'latere' leeftijd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:24

Cayenne schreef:

Dit.

Tevens goed om ook stil te staan bij de staat van de wereld waarin we leven. En of je daar een kind op wilt zetten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:30

Nienkje_H schreef:
Een kind krijgen komt bijna nooit goed uit. In de zin van dat je er helemaal, financieel, logistiek lekker uitkomt. Er is altijd wel iets wat maakt dat het totaal niet uitkomt.
Now is the time.
Ik had eerst geen partner, daarna lukte het niet (uiteindelijk gelukkig toch wel hoor).
Uiteindelijk komt het vrijwel altijd op z’n pootjes terecht qua praktische obstakels.

Dit is ook mijn ervaring. Niet dat ik super oud was (bijna 32) toen onze dochter geboren werd. Maar wij hadden ook twijfels doordat ik oa nog geen vaste baan had. Is allemaal goed gekomen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:00

Mijn 1e kreeg ik toen ik 28 was. Een week na het stoppen met de pil was ik zwanger. Mijn 2e kreeg ik toen ik 43 was. Een complete verrassing, daar hadden we nooit meer op gerekend. Ja de zwangerschap was behoorlijk pittig, maar te doen.
De eerste maanden, met nachtvoedingen etc vielen me ook vmzwaaeder dan toen ik 28 was. Maar ook daar kom je doorheen.
En ik beleef alles heel anders nu, veel meer in het moment ofzo.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:11

Op de eerste plaats kost ontpillen geen tijd want zodra je stopt is de pil al vlot uit je lijf en ben je in principe vruchtbaar zodra je niet aan een nieuwe strip begint. Daarnaast neemt vanaf je 30e de vruchtbaarheid al langzaam af, maar ja daar heb je niks aan. Het is ook niet zo dat je kansen ineens nul zijn. Het is een langzaam glijdende schaal. Bij ons ging het allemaal niet bepaald vlot maar uiteindelijk werd onze dochter geboren toen ik 37 was. En op mijn 39e onze zoon. Na je 40e gaat het wel sneller qua afname van de vruchtbaarheid trouwens maar ook dan zijn je kansen niet 0. Ook ik zeg: ga met je vriend in gesprek, maar ga niet haast maken omdat je 34 bent. Elkaar goed leren kennen is ook fijn. Enz.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:13

Mars schreef:
Cayenne schreef:

Dit.

Tevens goed om ook stil te staan bij de staat van de wereld waarin we leven. En of je daar een kind op wilt zetten.

Dit is ook altijd zo’n standaard argument. Alsof dat nog wat uitmaakt als je eierstokken gigantisch rammelen en je heel graag kinderen wilt. Daar zou ik mij niet door laten leiden. Als je graag kinderen wilt dan “wil” je deze. Dat (oer)gevoel is niet te omschrijven.

Daarnaast: als jij je kind een veilig thuis en omgeving kan bieden heb je weinig last van de “nare wereld”.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:16

Hier hetzelfde, ben bijna 32 (en geen vriend)
Wel nog een kinderwens. Daten wil ook allemaal niet zo lukken. Soms zakt de moed mij ook in de schoenen omdat het soms lijkt alsof iedereen om je heen zwanger is/wordt (aankondigingen) ik merk ook dat ik hierdoor een ander leven ga leiden omdat mijn vriendinnen allemaal wel een gezin hebben. Ik vind dat soms lastig en moet hier ook een balans in vinden. Je voelt je soms toch wel erg eenzaam en onzeker.
Soms vraag ik mezelf ook af of ik ook gelukkig ben zonder een kindje.
Vind dat nu lastig te beoordelen. Ik denk zelf als ik een vriend zou hebben die helemaal bij je past en misschien geen kinderen wil dat ik dan ook wel gelukkig kan zijn/ben. Maar nu voelt het allemaal net niet goed.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:22

Ik was 39 met de eerste wilde nooit kinderen ,en 40 met de tweede inmiddels ben ik allang niet meer bij hun vader na 7 jaar samen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:23

Je hoeft geen kinderen hè.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 04:58

Genoeg mensen die 'door de pil heen' zwanger worden. Dus echt ontpillen lijkt me geen noodzakelijke stap.
En idd, zoals door velen aangehaald, wat wil jouw partner eigenlijk?
Mijn buren zijn pas begonnen toen zij 38 of 39 was en die hebben er nu 2 (geen tweeling) en een vriendin was ook 38.
En als laatste, je 'moet' geen kinderen, wil je het inderdaad graag of is het het volgende item op een sociale checklist (Partner, check. Huis, check. Kind...) Ik vraag het maar, want ik ken toch aardig wat mensen die achteraf zeggen, niet perse spijt te hebben, maar met de kennis van nu toch andere keuzs hadden gemaakt. Het heeft nou eenmaal een enorme impact (zowel positief als negatief) op je leven, waar een hoop mensen eigenlijk niet bij stilstaan.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 05:56

Bij het lezen van je bericht denk ik vooral: als je nog zoveel redenen bedenkt om het niet te doen: niet doen! Daarnaast net als anderen hier: hoe staat je vriend erin?

Wat betreft ontpillen: ik zelf ben bij 2 van de drie 1x ongesteld geweest na het stoppen en was daarna zwanger. Bij de jongste was ik 35 en heeft het een half jaar geduurd. We zaten toen wel in een drukke periode met nieuwe banen en verhuizen dus was het dan de stress, ontpillen of mindere vruchtbaarheid, zeg t maar maar alsnog duurde het niet heel lang natuurlijk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 05:57

Je hoort ook wel van mensen die pas rond hun 40e in hun relatie komen waarbij het goed voelt en dat de kinderen dan geboren worden bij een moeder boven de 40. Maarja, om het daar nu op te gaan gokken....het wordt vaak toch wel moeilijker, zwaarder en risico-voller en je krijgt er met een beetje pech een partij gezeik bij van verloskundigen die er zenuwachtig van worden en zich dan nog dominanter op gaan stellen met vroeg willen inleiden enzo.

Maargoed, je wilt je ook niet op laten jagen nu op dit moment.
Als ik jou was zou ik het fijn even parkeren voor de rest van het jaar. Het er wel over hebben natuurlijk om te kijken waar jullie precies staan. Bespreken of jullie dit allebei willen en wat dan de consequenties zijn. Ook qua (waar) willen we gaan samenwonen? Moet er dan een huis verkocht worden, of beide huizen, en dan samen iets nieuws zoeken....? Hoe gaan we het rondbreien qua zorg en kosten. Moet er iets veranderen qua werk / hobbies.

Als jullie het allebei graag willen, het voelt goed, inderdaad je wilt ook nog zijn kind als de relatie over zou gaan nadat het kind is gemaakt, zet dan de voorbereiding in gang. Heb een fijne tijd de rest van het jaar en kijk na de kerst weer verder of je met de pil wilt stoppen en er voor wil gaan :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 06:03

CairnTerrier schreef:
Daarnaast: als jij je kind een veilig thuis en omgeving kan bieden heb je weinig last van de “nare wereld”.

Jij niet, maar het kind later wel. Ik denk dat Mars dat bedoelde.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 06:55

Cayenne schreef:
CairnTerrier schreef:

Jij niet, maar het kind later wel. Ik denk dat Mars dat bedoelde.

Precies. Het is leuk dat je rammelende stokken hebt, maar een mens is meer dan wat oerdriften.
Je wilt een nieuw mens op deze wereld zetten die de komende 80 jaar moet gaan dealen met hoe die wereld eraan toe is. Kan geen kwaad om dan even stil te staan of dat een prettige situatie is. En die gaat verder dan je eigen voordeur.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:02

Ik werd moeder op mijn 38e. Wilde nooit kinderen, maar vanaf 35 begon het toch serieus te kriebelen. Daarna duurde het meer dan een jaar, maar we waren er niet mega mee bezig (al werd het wel hoe langer hoe meer ;)). Was wel al 15 jaar samen met mijn nu man. Mijn advies - wacht tot jullie er beiden klaar voor zijn en het goed voelt. In mijn omgeving meerderen die pas rond deze leeftijd zwanger werden, het kan echt nog. Het enige nadeel vind ik dat oma’s en opa’s ook echt wel een jaartje ouder zijn.