Sport/smartwatch gezocht die ook hartproblemen kan detecteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Sport/smartwatch gezocht die ook hartproblemen kan detecteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 13:58

Hallo,

Binnenkort wil ik een nieuwe sport/smart-watch gaan uitzoeken.
Nu heb ik eigenlijk altijd sporthorloges gehad die niet echt notificaties kunnen geven.
Wat zijn jullie bevindingen hierover? Is het een meerwaarde dat je berichtjes kan lezen en eventueel kan bellen met je horloge. Gebruik je het vaak of echt nooit?

Ik heb al een beetje research gedaan en er zag dat er horloges bestaan die valdetectie hebben (handig voor als ik fiets of alleen ga paardrijden) en dus bij een val je contactpersoon verwittigd. Maar ik veronderstel dat zoiets enkel kan met de horloges waarmee je kan telefoneren?

Verder is nog een eis van mij: het detecteren van hartritmestoornissen.
Momenteel heb ik een horloge van Withings en die heeft in het verleden al alarm geslagen en bij onderzoek bij de cardioloog bleek dit ook te kloppen. Zelf voel ik dit niet altijd, vandaar is het wel handig als ik daarbij ondersteuning heb van mijn horloge. Het betreft trouwens geen gevaarlijke ritmestoornissen :)
Maar wat ik tot nu toe vind, bieden niet veel merken dit aan.
- Apple, maar daarvan lees ik dat je hem elke nacht moet opladen want de batterij gaat heel snel leeg
- Samsung, klinkt heel goed maar ECG werkt enkel met een samsung telefoons (en ik heb een iPhone -O- )
- Withings, heb ik momenteel maar daar kan ik verder niet veel mee, heeft zelfs geen gps wat niet handig is om te sporten
- Garmin maar die meet enkel abnormale hoge/lage hartslagen, maar niet echt ritmestoornissen

Wat bestaat er zo nog? :D
Ga ik bijvoorbeeld voor zo'n dure Apple Watch, maar ga ik dan niet gek worden van de 1000 notificaties op een dag en beperkte batterij? Of valt dat in de praktijk wel mee?
Welke opties vinden jullie nu een meerwaarde en wat niet?
En als ik dan het ultieme horloge vind, zou ik ook graag nog hebben dat het er een beetje vrouwelijk en mooi uitziet voor dagelijks gebruik :o

2IJsjes

Re: Sport/smartwatch gezocht die ook hartproblemen kan detecteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:17

Mijn man heeft ook hartritmestoornis, ook gezocht naar een smartwatch. Wij schrokken erg van de prijs en de cardioloog vertelde over een app: Fibricheck hij checkt zich ieder avond.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:21

Ik heb zelf een Garmin Venu 2s, die inderdaad geen detectie heeft voor hartritmestoornissen volgens mij. Via de bijbehorende app heb ik wel vrijwel alle meldingen uitgezet omdat ik gillend gek wordt als ik overal meldingen van zou krijgen. Daarbij trekt dat uiteindelijk ook een wissel op de batterij.

Ik laat telefoongesprekken wel binnenkomen op mijn horloge, maar neem ze gewoon op via mijn telefoon. Die heb ik echter niet altijd in mijn zak zitten en in de keuken hoor ik 'm niet altijd op tijd. Via mijn horloge krijg ik dan in elk wel door dat ik even mijn telefoon moet pakken. En tijdens het sporten vind ik het dan wel weer handig dat ik op mijn horloge ook een gesprek weg kan drukken :+ .

Appjes en dergelijke gaan gewoon via de telefoon. Die hebben gegaan haast. Als iemand wel haast heeft, bellen ze maar.

Mijn medicijnenalarm komt dan wel weer ook op mijn horloge en kan ik ook via mijn horloge uitzetten.

Garmin heeft intussen ook aan aantal modellen die wel een ecg kunnen maken en een waarschuwing kunnen geven in verschillende prijsklassen: https://www.garmin.com/nl-NL/garmin-tec ... ience/ecg/

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:25

Mijn Fitbit charge 4 kan veel rondom hartfunctie detecteren, waaronder afwijkende ritmes en boezemfibrilleren. Hij geeft dan ook duidelijke meldingen, bij mij bijvoorbeeld ook als mijn hartslag weer onder de 45 slagen per minuut zakt.
Fitbit is er verder niet echt op vooruit gegaan sinds Google het bedrijf heeft overgenomen, maar wat betreft hartzaken vind ik de Charge 4 dikke prima. Nog steeds kan een smartwatch de expertise van een arts niet vervangen, maar dat is hopelijk logisch. :P

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:45

Ik moet mijn Apple Watch inderdaad elke nacht opladen, maar ik ken ook mensen die de notificaties etc. allemaal uit hebben staan, die er een stuk langer mee kunnen. Ik meen dat er ook weer verschil in zit of je het instapmodel hebt, of de duurdere variant. Hij laad overigens wel snel op.

Ik vind berichtjes kunnen lezen en er mee bellen wel een groot pluspunt. Ik bel er bijvoorbeeld veel mee in de auto.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:48

Garmin doet dat idd niet, die is denk ik bang voor claims als ze iets zouden missen.
Mijn man gebruikte de Body Battery van Garmin bij Long Covid klachten en wilde er wat uitleg over, maar dan krijg je dus alleen maar terug dat Garmin is bedoelt voor gezonde mensen en dat je bij ziektes een arts moet raadplegen.

Terwijl die Body Battery echt heel veel inzicht heeft gegeven over belastbaarheid.
Dus echt jammer dat ze van Garmin uit geen extra toelichting wilde geven op zijn vragen.

Misschien dat Polar iets in die richting wel doet?
Polar is in eerste instantie een hartslagmetermerk en daarna GPS enzo erbij gaan doen, bij Garmin ligt dat precies andersom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:19

Als het geen officieel toegelaten medisch product is mag geen enkele smart-device een claim maken dat het hartritme storingen detecteert.

Het is dus een beetje uitproberen wat voor jou werkt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:22

Apple batterij is echt om te huilen inderdaad. Hij laadt snel op ja, maar niet volledig in een douchebeurt bijvoorbeeld. Hij kan echt geen dag mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:58

Mijn Apple watch ging in het begin makkelijk een lang weekend mee (vrijdagochtend tot zondagavond). Inmiddels is ie 5 jaar oud, en moet ik hem wel een keer per 24 uur opladen..
Maar het opladen gaat bij die van mij zo snel, dat kan bv prima tijdens het douchen/aankleden, of als je 's avonds op de bank zit.
De batterijduur is wat mij betreft wel ook het enige nadeel. Verder is het een geweldig ding met veel functionaliteit. Ik heb de SE, die is wat minder uitgebreid en die ECG heb ik er niet op zitten, maar de valdetectie wel. Daar heb ik hem eigenlijk ook grotendeels voor gekocht.
Ik gebruik hem ook meestal om mee te betalen enzo, dat scheelt zo veel gedoe.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:52

Heb afgelopen maand mijn nieuwe Apple Watch binnen gekregen en die gaat beduidend langer mee dan de oudere modellen.

2 dagen moet zeker lukken.

Laat hem ‘s avonds een uurtje op met het douchen en dan is ie vol.

Dus de kwaliteit van de batterijen is wel een stukje beter geworden.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:53

Hier ook een Apple Watch, de meeste notificaties heb ik uitstaan erop, omdat ik dat gewoon niet zo nodig vind, of ze komen stil binnen. Sowieso heb ik horloge en telefoon altijd op stil staan, de trilfunctie is duidelijk genoeg.
Ik moet dagelijks laden, maar doe dat even als ik een uurtje op de bank zit of op het werk achter de pc, ben er heel blij mee!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:22

Je zou ook voor een Kardia kunnen gaan: een klein apparaatje die een soort van een ECG maakt en je kunt koppelen aan je mobiel. https://shop.de.alivecor.com/

Die is wat ze claimen (staat op hun website):
Our most advanced ECG technology, KardiaMobile 6L is the only personal ECG that provides more in-depth heart data than any smartwatch. With the ability to record six-lead, medical-grade ECGs right on your phone, you’ll get a detailed view of your heart rhythm in seconds. KardiaMobile 6L helps you (and your doctor) collect more heart data and better understand your heart activity.

Six-lead personal ECG device (records leads I, II, III, aVL, aVR, and aVF).
More lead data gives you and your doctor deeper insights on your heart rhythm.
Detects common arrhythmias, including atrial fibrillation.
Easily record and save accurate heart data on your phone.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:44

Garmin geeft melding als je hartslag in rust te lang boven de 100 slagen per minuut is.
Bij mij dus in elk gesprek, dus werd er gek van en uitgezet.
Maar geeft verder geen hartritmestoornissen, tenminste niet die ik heb. En de duurdere verseie van mijn vriend ook niet.

Ik met ME/CVS met dezelfde soort klachten als long covid, enkel al 30 jaar en toen werd dat niet echt geloofd.
Heb hem ook aan geschaft om te kijken of de body battery weergeeft wat ik voel...en ja dat klopt....
Mijn vriend heeft er 1 gekocht om te kijken wat dat bij hem aangeeft om met mij te vergelijken en dat is een wereld van verschil.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 17:38

Silvia schreef:
Je zou ook voor een Kardia kunnen gaan: een klein apparaatje die een soort van een ECG maakt en je kunt koppelen aan je mobiel. https://shop.de.alivecor.com/

Die is wat ze claimen (staat op hun website):
Our most advanced ECG technology, KardiaMobile 6L is the only personal ECG that provides more in-depth heart data than any smartwatch. With the ability to record six-lead, medical-grade ECGs right on your phone, you’ll get a detailed view of your heart rhythm in seconds. KardiaMobile 6L helps you (and your doctor) collect more heart data and better understand your heart activity.

Six-lead personal ECG device (records leads I, II, III, aVL, aVR, and aVF).
More lead data gives you and your doctor deeper insights on your heart rhythm.
Detects common arrhythmias, including atrial fibrillation.
Easily record and save accurate heart data on your phone.

Voor mij niet interessant omdat ik mijn ritmestoornissen niet voel. Daarom is mijn huidige horloge zo fijn :)

Voorlopig lijkt de Apple Watch de beste keuze voor hetgene wat ik wil. Dan maar alle notificaties uit en hopen dat de batterij wat langer meegaat. En mij erbij neerleggen dat ik dagelijks moet opladen

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:25

Ook bij een Apple Watch moet je zelf aangeven wanneer je wilt dat een “ECG” wordt gemaakt. Het wordt niet automatisch geregistreerd. En om je AF geschiedenis te bekijken moet je eigenlijk continu je horloge dragen, ook ‘s nachts. En dat laatste vind ik niet prettig maar wellicht is dat voor TS anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:23

Wellicht een tip voor ‘s nachts; ik draai mijn Apple watch dan altijd naar de binnenkant van mijn arm. Dan werkt ie net zo goed, maar het ligt veel fijner als je je arm onder je hoofd legt bv.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:44

8nnemiek schreef:
Wellicht een tip voor ‘s nachts; ik draai mijn Apple watch dan altijd naar de binnenkant van mijn arm. Dan werkt ie net zo goed, maar het ligt veel fijner als je je arm onder je hoofd legt bv.

Dank je wel voor de tip! Afgelopen nacht geprobeerd en het draagt inderdaad een stuk prettiger.