Help: Rare huidklachten en het begint erger te worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Help: Rare huidklachten en het begint erger te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 17:58

Ik vraag eigenlijk nooit medisch advies op Bokt, maar momenteel ben ik echt even het spoor bijster %)

Ik ben altijd gezegend geweest met een makkelijke huid. Nooit acne of andere problemen gehad.
In de winter wel vaak droge handen maar met een goede handcreme was dat vaak zo opgelost.

Maar een paar weken geleden kreeg ik opeens een soort van uitslag. Het begon in de regio van mijn vingers tot iets boven mijn pols. Daarna zat het in mijn nek en vervolgens op beide kuiten.
Het begon roodbruin met een soort rimpelige uitgedroogde huid om vervolgens als een gek te gaan vervellen. Het voelde wat branderig maar jeukte toen (nog) niet.

Omdat ik dit nooit eerder heb gehad, ben ik naar de dokter geweest en die schreef in eerste instantie een handencreme met 10% ureum voor. Dit werkte met name voor mijn handen erg goed.
Maar de overige plekken bleven doorgaan en dus kreeg ik een hormoonzalf (Triamcinolonacetonidecreme) en een extra vette zalf (cetomacrogolzalf).

Ik smeer dit sinds een week maar merk nog weinig verbetering. Sterker nog: er komen plekken bij en de al aanwezige plekken krijgen nu een soort van rode omlijning :? Het begint nu ook heel irritant te jeuken..

Opvallend: Het zijn allemaal plekken die zijn blootgesteld aan de zon.
Ik lig nooit in de zon maar ik loop wel graag buiten. En op juist die plekken zat geen kleding.

Voor de volledigheid: Ik gebruik geen nieuwe shampoo, wasmiddel/verzachter of zeep.

Nu de foto's...
Zo begon het: van mijn nagels tot net vlak voor mijn pols werd de huid opeens heel erg schraal en ging vervellen.
Afbeelding

Vervolgens begon het in mijn nek:
Afbeelding

Toen mijn kuiten.
Hier zie je ook die rimpelige huid die gewoon omhoog blijft staan wanneer je het vastpakt alsof het extreem is uitgedroogd. Dat was eerst absoluut niet zo :?
Vervolgens ging het vanuit het midden van de plek vervellen. Het lichtere stuk is nieuwe huid.
Afbeelding

en vervolgens mijn beide onderarmen.
Daar is het "vervellen" inmiddels klaar maar krijg ik er rare rode randen omheen en begint het ontzettend te jeuken.
Het is ook aan het verspreiden naar mijn bovenarmen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nu gaat het ook naar de wreef van mijn voeten toe:
Afbeelding

Ik ben dus al drie keer naar de dokter geweest en smeer nog steeds netjes de zalfjes, maar ik heb niet het gevoel dat ik iets verder kom. Ik wil het nog even een paar dagen geven waarbij ik zoveel mogelijk uit de zon blijf om te kijken of het verschil maakt, maar anders bel ik maandag wederom de dokter.

Nu mijn vraag: Komt dit iemand bekend voor? Volgens de dokter is dit normale eczeem maar ik heb nog nooit eerder eczeem gehad en via google kom ik geen vergelijkbare foto's tegen.
Ik weet ook niet wat ik moet verwachten en of dit nog helemaal bijtrekt? -O-
De jeuk is echt heel vervelend _-:( Ik moet alle zeilen bijzetten om het niet tot bloedens toe open te krabben %)

Bowo

Re: Help: Rare huidklachten en het begint erger te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:07

Is die dokter een huisarts of dermatoloog? Indien huisarts zou ik eens beginnen met een doorverwijzing vragen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 18:12

Het is een huisarts. Mijn volgende stap is idd een doorverwijzing wanneer het niet beter gaat.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:13

Geen bepaalde medicijnen gehad met dit als bijwerkingen?

Polarize

Ik zou hiermee ook naar dermatoloog gaan ja. Misschien dat er ook nog iets uit een bloedtest kan komen? Dit lijkt ergens op een allergische reactie, maar volgens mij kan je met bloedtest ook kijken of je immuunsysteem bezig is met *iets*

Amber_anne

Ik zou ook een doorverwijzing vragen naar de dermatoloog

Verder is eczeem er in vele vormen en maten en is een foto op google niet altijd representatief. Ik vind het op zoveel plekken hoe je het beschrijft ook niet klinken als eczeem (en ik ben er helaas wel erg bekend mee) maar het is dus bij iedereen anders (en zelfs op 1 lichaam kan je allemaal verschillende soorten plekken eczeem krijgen)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:20

Ik ben wel bekend met eczeem, maar dit doet mij daar echt helemaal niet aan denken.
Vreemd zeg, en vervelend ook. Ik zou een verwijzing naar de dermatoloog vragen, je huisarts heeft basiskennis, meer niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:32

Ik heb dit jaar voor het eerst zonne-allergie en lijkt aardig op wat jij beschrijft, al is het bij mij minder extreem. Ik bedek alles en kom zo min mogelijk in de zon. Das best poedersuiker want ik houd van de zon maar dat lijkt wat te helpen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 18:37

Dank jullie wel voor de reacties! Ik had het online opgezocht en ondanks dat ik weet dat er veel soorten eczeem zijn, vind ik dit er ook niet op lijken.
Mijn gevoel zegt ook dat het mogelijk een extreme reactie op de zon is? Het verergert ook iedere keer wanneer ik buiten ben geweest en ik heb het ook alleen op plekken die aan de zon blootgesteld zijn.
De dermatoloog en/of een bloedtest is idd de volgende stap!

Troi: Hoe ziet/zag het er bij jou uit en kwam het zomaar opzetten? Wat doe je ertegen?
Ik vrees hier ook een beetje voor namelijk.

Snorkel: Het enige wat ik slik is antidepressiva en dat gebruik ik al jaren.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-05-25 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:40

Cayenne schreef:
Dank jullie wel voor de reacties! Ik had het online opgezocht en ondanks dat ik weet dat er veel soorten eczeem zijn, vind ik dit er ook niet op lijken.
Mijn gevoel zegt ook dat het mogelijk een extreme reactie op de zon is? Het verergert ook iedere keer wanneer ik buiten ben geweest en ik heb het ook alleen op plekken die aan de zon blootgesteld zijn.

Troi: Hoe ziet/zag het er bij jou uit en kwam het zomaar opzetten? Wat doe je ertegen?

Bultig en rood. Jeukt als een malle vooral snachts, ik voel me dan ook wat zweterig.
Ik gebruik een vette creme en verder niks. Ben een pessimist en ga er vanuit dat weinig zal werken behalve uit de zon blijven. Ben voor het eerst blij dat er een regenachtig weekend aankomt :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 18:45

troi schreef:
Cayenne schreef:

Bultig en rood. Jeukt als een malle vooral snachts, ik voel me dan ook wat zweterig.
Ik gebruik een vette creme en verder niks. Ben een pessimist en ga er vanuit dat weinig zal werken behalve uit de zon blijven. Ben voor het eerst blij dat er een regenachtig weekend aankomt :P

Ik ben hier dus bang voor dat het inderdaad in deze hoek zit := Ook omdat ik het echt alleen heb op plekken die in contact met de zon komen.
Ik las dat het smeren met zonnebrandcreme factor 30 of hoger ook werkt?

Zoals jij het beschrijft als jeuken 's nachts en dat zweterige gevoel herken ik helemaal!
Trekt het bij jou wel snel weg wanneer je een tijdje uit de zon blijft?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:53

Ik heb zonne allergie, in het buitenland vooral. Moet zeggen dat ik het in Nederland (bijna) nooit heb. Ik krijg blaasjes en heel veel jeuk. En ik voel het als het er is, direct als er ook maar iets van zon op komt. Maar met een goede zonnebrand kan ik wel in de zon. Zodra die uitgewerkt raakt, voel ik het het ook direct weer prikken.
Nu kan het bij jou ook zijn dat je huid gewoon heel kwetsbaar is en de zon het erger maakt. Ook niet alle zalven mogen in de zon. Maar goed daar zijn artsen voor. Ik zou voorlopig echt smeren met een goede zonnebrand. Ik zweer bij piz buin allergy, maar die is in Nederland niet makkelijk te krijgen. Ook als ik in de schaduw zit, zonder zonnebrand prikt het. En let erop dat je ook uva beschermt bent

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:53

Ik denk aan een zonne-allergie in kombinatie met iets anders in je lichaam. Slik je iets van vitaminen/mineralen oid. Bepaalde voedingsmiddelen die je eerder niet at. Ingesmeerd met zonnebrandreme. Andere pil ??
Een antihistamine al geprobeerd ??

Maar iig iets voor een dermatoloog.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:57

Wat rottig zeg! Je bent toevallig niet recent medicijnen gestart?
Ik zou zeker een doorverwijzing naar de dermatoloog vragen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 19:26

Nogmaals bedankt voor de reacties! <3

Dubbelfun: Ik ben wel vitamine A tot Zink gaan slikken, maar ik heb dat al eerder geslikt en nooit problemen mee gehad.
Zou dat ook nog een verschil kunnen maken in combinatie met de zon?

xLoki
: Nee, geen medicatie verder!

Diddykong: Dank je wel voor je reactie. Ik heb geen blaasjes maar wel echt plekken die in combinatie met die rode lijnen er echt uitzien alsof ik iets gloeiend heets heb aangeraakt. Het voelt ook wat branderig.
Ik denk idd nu aan een zonne-allergie. Als het goed is moet je al snel verschil merken wanneer je een paar dagen uit de zon blijft? Heb jij dat ook?

Ik denk nu toch ook echt aan een zonne-allergie.
De afgelopen grauwe donkere winter zorgde ervoor dat ik half depressief werd, dus bij de eerste zon ben ik gelijk bijna iedere dag als een malle naar buiten gegaan en heb ontzettend veel gewandeld. Dat heeft me onwijs goed gedaan {:}
Maar nooit erbij stil gestaan dat dit dus ook kan gebeuren 8)7 Ik had immers nog nooit eerder huidproblemen gehad.

Nu snap ik ook het verloop van de plekken! Die op mijn handen stoppen rond mijn pols omdat daar mijn mouwen begonnen!
Die plekken in mijn nek kwamen waarschijnlijk omdat ik met rits open ging lopen!
En de rest toen ik met korte broek etc buiten ging lopen vanwege de hogere temperaturen.

Nu ik er zo over nadenk valt het allemaal op z'n plek! B-) Maar ik ben geen arts natuurlijk dus misschien zit ik er alsnog naast.
Uiteraard ga ik dit nog wel met de huisarts bespreken en misschien alsnog een doorverwijzing vragen voor de dermatoloog.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-05-25 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:28

Bepaalde soorten medicatie vergroten de kans op zonneallergie of vergroten de gevoeligheid voor zon, wel goed om dat te laten checken en dat kan ook later pas ontstaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:31

Heel raar misschien maar heb je ook aan Lyme gedacht?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:31

Jeetje wat naar! Zou een ceterezinetablet niet helpen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 19:32

Ik ben waarschijnlijk ook begonnen aan de premenopauze. Dan kun je ook drogere huid krijgen geloof ik.
Zou dat er ook voor kunnen zorgen dat een zonne-allergie opspeelt?

Daantjuhhh: Wel aan gedacht maar dan zouden de klachten en plekken niet zo reageren op zonlicht denk ik?

Chanicha: Dat ken ik niet, maar ga ik even opzoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:36

Ik denk ook zonne allergie. Dat kan ineens ontstaan. Je kan antihistamine nemen inderdaad, tegen allergische reacties. Kijken of het wegtrekt. Gewoon bij de Kruidvat of Etos.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:38

Cayenne schreef:
Ik ben waarschijnlijk ook begonnen aan de premenopauze. Dan kun je ook drogere huid krijgen geloof ik.
Zou dat er ook voor kunnen zorgen dat een zonne-allergie opspeelt?

Daantjuhhh: Wel aan gedacht maar dan zouden de klachten en plekken niet zo reageren op zonlicht denk ik?

Chanicha: Dat ken ik niet, maar ga ik even opzoeken.

Is inderdaad wat Suzanne zegt, gewoon te koop bij Etos of Kruitvat.
Edit, beterschap!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:54

Zonne allergie. Ik heb daar ook last van. Verplicht alles bedekt houden. bij sommige medicijnen wordt het aanzienlijk erger.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 20:05

Jeetje, nog best veel mensen met zonne-allergie zeg!
Ik ga morgen even naar het Kruidvat om antihistamine te halen!

Nikkel: Moet je altijd alles bedekt houden of kun je je huid (na genezing) opnieuw laten wennen aan de zon?
Ik las namelijk dat dit kan wanneer je het opbouwt vanaf 20 minuutjes in combinatie met zonnebrandcreme smeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:28

Kijk ook even of je genoeg drinkt :j
En goed insmeren! Zeker iets met een zonnefactor

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:32

Is je huid sinds je de hormoonzalf gebruikt, ook nog aan de zon blootgesteld? Daar wordt het namelijk nog erger van!
Sterkte! In ken verschillende mensen die wel eens een zonne-allergische reactie hebben gehad, maar niet blijvend/structureel gelukkig. Hopelijk geldt dat ook voor jou!