Ervaringen met Aegis Paingone? Andere tips voor (rug)hernia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Ervaringen met Aegis Paingone? Andere tips voor (rug)hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 07:32

Zonder reclame te willen maken, maar ik moet natuurlijk wel specifiek benoemen wat ik in huis heb/waar ik graag meningen over hoor/lees.. Linkje Aegis Paingone

Ik ben bijna een jaar geleden door mijn rug gegaan. En ik ben er door omstandigheden ook mee blijven lopen, dom, dom, dom. Eind '24 alsnog naar laten kijken: hernia. Ontslag ingediend, andere baan gezocht/gevonden, kiné beginnen aflopen.

En het is echt al een heel stuk beter - maar sommige dagen/dingen lukken nog steeds niet zoals voorheen.
Vandaar dat ik de Aegis in huis gehaald heb. Ik heb het vooral moeilijk met de rondleidingen die ik in het weekend geef - dat komt neer op 2u slenteren/stil staan/slenteren/stil staan. Na nog geen uur begin ik al last te krijgen; hoewel ik een uur op voorhand al een pijnstiller neem.

Doorstappen gaat me veel beter af, het ligt echt aan het trage tempo/veelvuldig moeten stil staan.
Na zo'n rondleiding ga ik een minuut of 10 zitten, nog een pijnstiller erbij, en dan rij ik naar huis. Eenmaal thuis doe ik een dutje, en daarna voelt mijn rug weer een stuk beter.

Ook wekelijkse kost: het kippenhok schoonmaken. Het bukken is een probleem als het te lang duurt.
Ik heb er rond leren werken, maar ik zou zoooo graag weer eens gewoon zo'n dingen kunnen doen zonder al te veel last te hebben... Ik heb geïnvesteerd in een outdoor-lavabo, zodat ik rechtstaand de waterbakken kan omspoelen, wissel bukkend werken heel snel af met rechtstaand klusjes uitvoeren, ...

Ik had normaal al lang mijn zwembad opgezet, maar daar horen 80 dalstenen bij om af te boorden, en echt: het idee alleen al.. Auwie..

Vandaar: ik heb tips nodig. Ik heb de Aegis in huis, ik heb een elektrisch deken om ontspanning in mijn spieren te creëeren, ik doe een heleboel dingen niet meer, een heleboel dingen pak ik anders aan, ...

Zijn er hier bokkers die de Aegis gebruiken? Zo ja, hoe vaak/hoe lang?
Hebben jullie andere tips? De hernia zit tussen de 4de en 5de wervel; core-versterkende oefeningen zijn welkom! :)

Van baan veranderen was trouwens een top-idee, dat scheelt enorm. Ik heb ik de auto een ergonomisch rug-kussen. Ik probeer op allerhande manieren mijn rug te versterken/bepaalde dingen te vermijden, maar ik heb dus nog steeds dagen dat ik denk "er is echt nog ruimte tot verbetering"..

Ik hoor jullie tips heel graag! :)

Ninx

Re: Ervaringen met Aegis Paingone? Andere tips voor (rug)hernia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:40

Wat het beste helpt is met een fysio een aantal keren in de week gaan trainen.
En dit gewoon altijd blijven doen.
Zorg voor een goed spiercorset, correcte houding en ook voldoende diepe ontspanning.

Zo’n rug blijft gevoelig. Maar zie het als een signaal dat je helpt jezelf een beetje in toom te houden. Goed voor jezelf te zorgen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 07:48

Ninx schreef:
Wat het beste helpt is met een fysio een aantal keren in de week gaan trainen.
En dit gewoon altijd blijven doen.
Zorg voor een goed spiercorset, correcte houding en ook voldoende diepe ontspanning.

Zo’n rug blijft gevoelig. Maar zie het als een signaal dat je helpt jezelf een beetje in toom te houden. Goed voor jezelf te zorgen.

Ik probeer het wel, voor mezelf te zorgen :)
Er zijn dingen die ik niet meer doe - maar sommige dingen kan ik niet compleet cancellen. Ik kan de kippen niet in hun vuiligheid laten zitten - maar ik kan wel leren hoe ik hun hok kan schoonmaken zonder er zelf kreupel van te lopen :)

Ik ga al een tijdje niet meer naar de kiné - misschien moet ik dat toch maar weer overwegen, ik had er wel veel aan :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:58

Wanneer je hele lichaam voldoende getraind is kun je de kippen juist doen zonder jezelf verder te blesseren.
Zoek gewoon specifiek op een trainingsprogramma waarbij de begeleid gaat werken aan de juiste spieren om je rug te ondersteunen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:07

Ik sluit mij aan bij Ninx.

Als ervarings deskundige weet ik ook dat een goede spiersterkte heel veel kan helpen.
Zwemmen gaat bij mij ook altijd heel goed net als fietsen (MTB). Ik ging ook nog wel naar een osteopaat.
Maar mijn laatste behandeling bij een orthomanuele arts ging helemaal verkeerd en ben nu al 7 maanden bezig met herstel. Ik kan waarschijnlijk in juni weer beginnen met zo'n trainingsprogramma in het ZKH.
Maar iedereen is natuurlijk wel anders. Ik kan pijnvrij fietsen terwijl ik soms geen 100meter kan lopen |o :?

Maar als je nog zoveel last hebt is het misschien beter om nog eens terug te gaan naar de arts en er nog eens goed naar laten kijken. Zou zonde zijn als je meer schade oploopt doordat jezelf maar gaat lopen dokteren.

De Aegis Paingone lijkt heel erg op mijn TENS. Het is een extra hulpmiddel bij pijn maar als er echt iets mis is zal het nooit het probleem oplossen (als dit al op te lossen is).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:20

Ik heb het idee dat het een beetje moet functioneren als een TENS apparaat.
Ik heb zelf mijn rug op verschillende plaatsen gebroken en een incomplete dwarslaesie eraan overgehouden. Ik heb 24 uur per dag pijn en gebruik daarvoor ook een hoge dosering opiaten. In mijn geval zijn die opiaten niet voldoende om de pijn onder controle te houden dus ik gebruik daarbij op bepaalde momenten ook een TENS apparaat. Dat is niet hetzelfde apparaat als jij hebt, ik heb hem van de pijnpoli in het ziekenhuis en werk met losse elektroden.
Ik gebruik hem bijvoorbeeld als ik een lange rit in de auto moet maken of ergens op visite ga en langer moet zitten of tijdens lange zittingsdagen op het werk.
Het verstoort het pijnsignaal maar haalt het niet weg, zodra je het apparaat uitzet is het effect ook weg.
Ik vraag me af hoe goed een apparaat als het jouw kan werken aangezien je de elektroden niet op de exact juiste plaats kunt aanbrengen. Als ik mijn elektroden iets te ver naar link, rechts boven of beneden plaats dan is de werking al bijna teniet gedaan. De plaats van de elektroden is met de arts in het ziekenhuis ook heel specifiek bepaald.

Wat ontzettend belangrijk is, en het is door mijn voorgangers ook al aangehaald, is het spierkorset. Ik moet drie dagen per week sporten om dat op pijl te houden, doe ik dat niet kan ik een hoop niet meer en is de pijn ondraaglijk. Sporten is echt heel erg belangrijk bij rugklachten.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:23

Ik sluit me ook bij Ninx aan. Ga het liefst naar een goede sportkine. Die komen namelijk heel vaak hernias tegen en kunnen je naast core versterkende oefeningen ook de juiste techniek leren om weer zwaarder werk te kunnen doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:06

Ik zou eerder kijken naar een tens, bv de bluetens. Makkelijk in gebruik, kost niet de wereld en is via bv pijnpoli te krijgen en wordt dan vergoed door de zorgverzekering.

Ik heb de bluetens classic

https://www.bluetens.com/nl/?srsltid=Af ... DI_Jk3p36H

Bevalt goed, veel verschillende programma's.
Mijn "chronische pijn programma" heb ik ingesteld op 180 minuten. 1 druk op de knop en hij staat 3 uur aan. In principe mag ik hem de hele dag aan hebben. Maar zodra die uitgaat is het effect ook weer weg.

Ik denk dat je daar misschien meer aan hebt, neurostimulatie op het moment zelf ipv achteraf/vooraf