Help valselijk positieve drugstest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Help valselijk positieve drugstest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 17:59

Dag bokkers,
Bij een politiecontrole (in België) werd ik onderworpen aan een speekseltest. Ik maakte nog gezellig een praatje met de agent in afwachting van het resultaat toen hij aankondigde dat ik positief testte op cocaïne en ik hierdoor mijn rijbewijs niet terugkrijg.
Ik gebruik helemaal geen cocaïne. Ik begrijp dus niet hoe dit kan. Ik werk in het openbaar groen en kom echt op de vuilste plekken zo ook vandaag waar ik in een dorpskern tussen de planten onkruid moest verwijderen. Ik kan alleen dit bedenken als 'contaminatiebron' zeg maar of van een nieuwe collega waar ik maandag mee moest werken en die overduidelijk gebruikt als in gezichten trekken, wit aan neus etc

Nu vroeg ik mij af of hier iemand ervaring mee heeft ? Hoe gemakkelijk test je positief ? Moet ik vrezen dat ik onvrijwillig gedrogeerd werd ? Ik heb in ieder geval geen vreemde dingen gemerkt bij mezelf. Ik zit hier vol ongeloof. Ik mag gelukkig straks bij mijn dokter langs voor urine+bloedonderzoek en hoop dat deze duidelijk mijn niet gebruik duidelijk maakt. Wat een stress

Suzanne F.

Re: Help valselijk positieve drugstest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:22

Wat bizar. Geen ervaring mee gelukkig maar ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:10

oh dat is schrikken zeg. en nu?
Hoe lang ben je je rijbewijs kwijt? veel sterkte!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:38

Niet gewoon een vals positieve test?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:43

Wat zei de agent hierover dan? Kon je geen 2e test doen?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:25

Goh wat lijkt me dat vervelend en wat zal dat onrechtvaardig voelen. Toevallig las ik een poosje terug een nieuwsartikel van iemands die door een vals positieve test zijn rijbewijs kwijt was. Zo'n vals positieve test gebeurt in 7% van de gevallen. Dus als ze 100 cleane mensen hebben getest zijn er 7 vals positief. Ben jij blijkbaar dus 1 van. Sommige medicatie veroorzaakt ook een vals positief.

Een bloedtest of urine test is nauwkeuriger dus waarschijnlijk is die straks gewoon negatief

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:53

Je topic past beter op MWS, dus ik verplaats hem daarheen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:57

Wat apart. Hopelijk krijg je snel uitsluitsel en loopt het met een sisser af.
Gebruik je toevallig medicatie?
Laatst bijgewerkt door senna21 op 14-05-25 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:58

Ach hoe vervelend! Ik hoop dat urine- en bloedonderzoek snel alles weerleggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:59

Heeft die collega je toevallig iets aangereikt, fles drinken? Zelfde gereedschap gebruikt?
Zou hier wel werk van maken mocht dit zulke consequenties voor je hebben. Je gebruikt geen cocaïne maar andere drugs?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:59

Is het geen optie om te vragen naar een bloedtest/urine test? Deze zijn geloof ik meer betrouwbaar.
Gebruik je medicatie?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:06

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:07

Inney schreef:
Is het geen optie om te vragen naar een bloedtest/urine test? Deze zijn geloof ik meer betrouwbaar.

Misschien de hele openingspost lezen? Dan heb je antwoord op je vraag.

TS, geen ervaring mee, maar heel vervelend! Hopelijk heb je snel de uitslag van het bloed en urine onderzoek.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 21:08

@swatch: Laat ons hopen. Dit zal bloed en urine dan moeten aantonen.

Ondertussen bloed + urine bij de huisarts laten afnemen. Ik hoopte vandaag nog resultaat te hebben, maar urine is morgen pas en bloed met een beetje geluk vrijdag.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:08

Hoe lang is het geleden dat je vals positief testte? Neem je bepaalde medicatie?

Want als je dan x zoveel tijd later dan bloed/urine laat testen, zegt dat niet zoveel.
Dan kun je beter een haarstaal laten afnemen, is veel nauwkeuriger want dat bewijst
dan tot (afhankelijk hoe lang je haar is) maanden terug.

https://www.uzgent.be/patient/zoek-een- ... haarstalen

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:09

Dyphusion schreef:
Inney schreef:

Misschien de hele openingspost lezen? Dan heb je antwoord op je vraag.

TS, geen ervaring mee, maar heel vervelend! Hopelijk heb je snel de uitslag van het bloed en urine onderzoek.

Haha, hele openingspost behalve de laatste twee zinnen. Wilde te graag advies geven :D

Thanks voor het erop wijzen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:12

De tweede analyse afwachten, meest wsl een vals positieve uitslag als ik dit zo hoor.

Cocaïne krijg je over het algemeen niet ongemerkt binnen. Wat oorzaken kunnen zijn van een positief resultaat door kruisreactie verschilt per assay en is dus lastig te zeggen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:21

in het stukje van bovenstaande link staat wel dat invorderen rijbewijs niet zomaar kan/mag na deze test.

Speekseltest maakt veel fouten
Verschillende wetenschappelijke studies wijzen dat de speekseltest in het buitenland aanzienlijke foutmarges kent. Zo heeft een Frans onderzoek uitgewezen dat de speekseltester waarvoor in België is gekozen, 16 procent valspositieven en 19 procent valsnegatieven kent. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid onderkent een foutmarge van 8 procent. Onlosmakelijk verbonden aan de inzet van een voorselectiemiddel is dat deze niet voor de volle 100 procent nauwkeurig is en dat er sprake kan zijn van valspositieven en valsnegatieven. Een vals negatief resultaat betekent dat een gebruiker niet wordt gedetecteerd en een vals positief resultaat ten onrechte wel. Daarom is wettelijk geregeld dat de speekseltester alleen als voorselectiemiddel wordt gebruikt en niet als bewijsmiddel.
Dit betekent echter ook dat niet zonder meer het rijbewijs mag worden ingevorderd bij een positieve speekseltest.Van belang zijn tevens de waarnemingen van de politie.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:29

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:35

Jemig wat een nare ervaring zo. Bizar ook wel. Als je zeker weet dat je niks hebt gebruikt maar er wel van wordt beschuldigt :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:46

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 23:08

Wat een bijzondere werkwijze in België. Hier in Nl wordt er meteen door een GGD arts bloed afgenomen en wordt het rijbewijs pas ingenomen als die uitslag bekend is (dat kan dus 2 maanden duren bijvoorbeeld)

Verder geen tips voor je, hopelijk heb je 'm snel terug.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 23:48

Dat was geen betadine. :=

Nee sorry TS, wat schrikken! Hopelijk krijg je snel een negatieve (ehhh) uitslag.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 03:56

Wat een bizar verhaal… maar meest bizar vind ik dat je collega cocaïne gebruikt op werk?? Wit aan neus? word dit getolereerd?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 06:11

TS hoe gaat het nu verder dan? Is er geen bloed afgenomen ter controle? Dat doen ze in NL, want de waarden in het bloed zijn veel preciezer.