Vaak ziek door werk met kinderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Vaak ziek door werk met kinderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 14:13

Sinds februari werk ik tijdelijk in een functie met jonge kinderen (1 tot 5 jarige). Daarbij ga ik veel op huisbezoeken bij deze kinderen. Verdeeld over de week zo'n 9 verschillende gezinnen. Nu ben ik sinds de start al voor de 3e keer ziek. De eerste keer was een zware griep van 2,5 week al na een week werken in de functie. Toen ik daar net 2 weken van hersteld was drong het volgende virus zich aan, zware verkoudheid, koorts en hoesten. En nu dacht ik eindelijk eroverheen te zijn en ben ik sinds een paar dagen weer grieperig thuis. Flinke verkoudheid, hoesten, ontsteking aan de holtes en koortsig. Ik weet dat je door werk met kinderen veel ziek kan worden, maar ik merk dat ik het wel heel slopend begin te vinden. Hiervoor ben ik al jaren niet meer ziek geweest.

Gelukkig ben ik eind juli klaar met de werkzaamheden, maar ik vroeg mij af hoe ik mij tot die tijd kan beschermen tegen alle virussen. Als dat überhaubt mogelijk is.
Echt afstand houden van de kinderen is niet echt te doen, ook mondkapje dragen is geen optie aangezien het binnen de werkzaamheden belangrijk is dat de kinderen mij zien articuleren.

Zijn er wellicht tips qua het slikken van bepaalde vitamines of iets in de richting? Ik eet verder gezond en probeer indien ik niet ziek ben veel buiten te zijn en te wandelen of wat te sporten.

xxxmh

Re: Vaak ziek door werk met kinderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:14

Ik werk in de kinderopvang en de eerste jaren was ik ook alleen maar ziek en verkouden. Dit bouw je op. Ben nu veel minder ziek en verkouden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:18

Hier zie je het ook bij de meeste mensen het eerste jaar, daarna wordt het ziek zijn minder :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 14:22

Ja dat gaven mijn collega's ook al aan dat het eerste jaar het zwaarst is. Bij mij gaat het om maar 6 maanden voor de functie, dus aan die opbouw van weerstand ga ik helaas niet echt iets hebben voor nu.

Vrees dat het ook uitzitten wordt en hopen dat het mee gaat vallen de laatste maanden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:02

Uitzitten, gezond eten, je weerstand zo goed mogelijk op peil houden. Meer kun je ook niet

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:43

Wat ook zal helpen is: vaak handen wassen en tussentijds niet aan je gezicht zitten. (dat laatste is makkelijk gezegd dan gedaan)
Bovenstaand zal alleen niet helpen bij rondvliegende virussen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:54

Toch proberen enige afstand te houden, dat ze niet vol in je gezicht zitten te hijgen / hoesten / niezen zeg maar. En inderdaad je handen vaak wassen (of met handgel) en van je gezicht af blijven. Kleine kinderen zijn gewoon onhygiënische besmettingsbommetjes helaas.

Vitamine C bij nemen kan ook echt wel schelen om beginnend snot / hoest / zere keel direct de kop in te drukken voordat het groter wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:21

Gee schreef:
Wat ook zal helpen is: vaak handen wassen en tussentijds niet aan je gezicht zitten. (dat laatste is makkelijk gezegd dan gedaan)

Dit inderdaad. Plus desinfecterende handgel altijd meenemen en regelmatig ook je spullen (map, pennen, enz) desinfecteren. En zelf je weerstand op peil houden, desnoods met extra vitaminepillen en echinaforce.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:28

Hierboven staan een paar goede tips om zo hygiënisch mogelijk te werken. En verder is het uitzitten en hopen dat het een gematigd voorjaar en zomer wordt verder zonder al te veel gekke virussen. Toen m'n oudste gup naar het kdv ging waren we ook allemaal de eerste winter ziek, zwak en misselijk. Het tweede jaar nog een beetje en sindsdien gaat het prima, ook toen nummer 2 richting kdv ging. Je immuunsysteem draait echt overuren als je in de buurt van kinderen bent :Y)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:30

Ik werk al 25 jaar in het basisonderwijs en ben ook elk jaar wel minimaal twee keer flink verkouden/grieperig doordat kinderen snotteren.
Ben er gewoon gevoelig voor. Ik was ook heel vaak mijn handen op een dag, maar ik ontkom er niet aan.
Hopelijk ben je er na het eerste jaar een beetje van af.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 01:03

Goede tip van de handgel. Heb soms meerdere huisbezoeken achter elkaar en kom er dan niet altijd aan toe om handen te wassen. Maar een flesje handgel kan ik makkelijk mee nemen. Bestaan er ook doekjes die definfecterend zijn? Ik neem vaak speelgoed mee naar de kindjes wat altijd wel aangeraakt en/of over gehoest word of in de mond gestopt wordt. Dit probeer ik wel schoon te maken als ik weer terug kom, maar met een bak doekjes kan ik dit gelijk doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 01:42

Je hebt 2 manieren waarop je vooral virussen tot je neemt. Door met je handen aan je gezicht te zitten en doordat je de virussen via de lucht inademt.

Probeer jezelf dus echt af te leren aan je gezicht te komen zolang je je handen niet hebt gewassen, en zoek ook even op hoe je je handen moet wassen. En doe zoveel mogelijk aan afstand houden en geventileerde ruimtes. Hoe meer afstand ertussen, hoe kleiner de kans dat de virusdeeltjes jou bereiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 01:59

Heb je voor speelgoed ook niet iets van een desinfectie spray ofzo...?

Lijkt me ook wel prettig dat het niet van het ene er overheen hoestende / niesende kindje naar de volgende gaat :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:55

Het zou ook kunnen dat die eerste griep zo pittig was, dat je lijf daarna een tijdje vatbaarder is gebleven voor nieuwe virussen. Er is deze winter een heel pittige griep rondgegaan en zowel ikzelf als meerdere mensen die ik ken, bleven erna kwakkelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:59

ik was in de eerste jaren in het onderwijs ook heel veel ziek, daarna ga je weerstand opbouwen en wordt dat steeds minder

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:08

SnuitjeLove schreef:
Goede tip van de handgel. Heb soms meerdere huisbezoeken achter elkaar en kom er dan niet altijd aan toe om handen te wassen. Maar een flesje handgel kan ik makkelijk mee nemen. Bestaan er ook doekjes die definfecterend zijn? Ik neem vaak speelgoed mee naar de kindjes wat altijd wel aangeraakt en/of over gehoest word of in de mond gestopt wordt. Dit probeer ik wel schoon te maken als ik weer terug kom, maar met een bak doekjes kan ik dit gelijk doen.

Dettol heeft reinigingsdoekjes :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:00

Het werd al genoemd maar echinaforce kan zeker ondersteunen bij de weerstand.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:14

Ik werk inmiddels bijna 2 jaar met kinderen en ik ben nog steeds minimaal 1x per maand ziek, verkouden of een zere keel is standaard elke 2/3 weken ofzo. Deze week is het bronchitis. :+

Succes :))

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:25

Mijn dochter heeft tijdens de Pabo voortdurend stage gelopen, en was elke drie weken ziek, vaak ook flink ziek. Ze dacht dat het aan haar weerstand lag, maar als ik dit hier zo lees, is het dus niet zo ongewoon.

Beterschap iedereen!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 10:41

Daihyo schreef:
Gee schreef:

Dit inderdaad. Plus desinfecterende handgel altijd meenemen en regelmatig ook je spullen (map, pennen, enz) desinfecteren. En zelf je weerstand op peil houden, desnoods met extra vitaminepillen en echinaforce.

Desinfectie werkt toch vooral tegen bacteriën? Opzich niks mis met handen wassen, maar virussen zitten in de lucht. Ik zou vooral proberen om in een goed geventileerde ruimte te zitten tijdens je werk.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 15:40

Ja dat is vaak lastig, omdat ik bij de gezinnen thuis kom. Ik ga denk ik wel vragen aan ze of ze mij vooraf willen inlichten of de kinderen ziek zijn/verkouden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:49

Ik heb 5 jaar in de kinderopvang gewerkt en ben zelden ziek geweest. Wel eens niet fit of verkouden maar niet ziek.
Dus het is niet altijd normaal om vaak ziek te zijn.

Om dat even de wereld uit te helpen. Ik heb veeder geen tips sorry

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:19

Ik heb 15 jaar met kinderen gewerkt, waarvan de eerste 5 jaar veel huisbezoeken. Ik heb het eerste jaar kinkhoest gehad en de ene na de andere verkoudheid, daarna ben ik tot en met het eerste coronajaar niet ziek geweest.
Ik had destijds altijd al een flesje handgel bij me want je komt niet altijd in de meest hygiënische situaties terecht. Voor speelgoed had ik desinfectiespray bij me en waterdoekjes om na af te nemen.

Het werken met mondkapjes maakte dat ik juist veel meer ben gaan kwakkelen. Vaker verkoudheden enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 09:29

SnuitjeLove schreef:
Ja dat is vaak lastig, omdat ik bij de gezinnen thuis kom. Ik ga denk ik wel vragen aan ze of ze mij vooraf willen inlichten of de kinderen ziek zijn/verkouden.

Ik denk dat dat wel verstandig is ja. Mijn ervaring is dat de meeste ouders zich hier totaal niet mee bezighouden namelijk en net zo makkelijk hun zieke kinderen overal droppen, mee naartoe nemen, mensen laten komen zonder even te informeren van joh die van mij heeft *vul in*, overweeg even of je dat aandurft :=

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:04

Ja klopt dat heb ik ook wel gemerkt. Dan werd een kind thuis gehouden van de opvang, omdat het ziek was en koorts had. Maar dachten ze dat kind het wel leuk zou vinden als ik langs zou komen. Dat heb ik natuurlijk geweigerd. Maar soms ben je al binnen en al aan de slag en kom je er dan achter dat kind snotverkouden is.