Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 22:39

Je hoopt ze niet nodig te hebben, maar toch fijn dat het bestaat: de huisartsen post voor kleine spoedgevallen na sluitingstijd huisarts.

Nu zou het dan ook fijn zijn als je daar dan daadwerkelijk gebruik van kan maken, ipv dat je na het verplicht sturen van een fotootje niet mag komen...(waar ik van te voren al had aangegeven dat er weinig op te zien zou zijn...)

Waar is die tijd gebleven dat je belde voor een afspraak en gewoon langs kon komen?

Helaas gaat het niet zo best met m'n teen/ voet nadat er vorige week een teennagel is verwijderd. Vanavond bij de verbandwissel bleek m'n hele voet dik, voor mij een teken dat de kans héél groot is dat het een wondroos infectie is, dáár heb ik namelijk helaas al ervaring mee.

Heb je koorts? Nee, maar ik slik 4x 1000mg paracetamol én 4x 25mg diclofenac, beide koortsremmers, dus geeft geen eerlijk beeld.

Heb je véél pijn, nee, dat is goed behapbaar, maar nogmaals, ik slik behoorlijk pijnstillers.

Is het rood? Nee paarsig....

Loop al een week op krukken en heb zo veel mogelijk m'n pootje omhoog, maar m'n hele voet is nu serieus dik opgezwollen.

Al met al mag ik de nacht in met zeer waarschijnlijk een flinke bacteriële infectie waar eigenlijk antibiotica voor nodig is....

Thanks huisartsen post...

Meer bokkers die tegen z'n onmogelijke huisartsen post zijn aangelopen?

Morgen ochtend om 08:00 hang ik aan de telefoon bij m'n eigen huisarts in ieder geval.

Maar vind het behoorlijk spannend, aantal jaar geleden eens zéér flink op m'n kop gekregen van m'n vorige huisarts, omdat ik met een wondroos infectie was blijven doorlopen (was de 1e keer, dus wist nog niet wat wondroos was) en dát mocht ik beslist niet nog een keer doen...en nu dus zo de nacht in....
Laatst bijgewerkt door mvdende op 12-05-25 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:40

Je had toch overdag naar de gewone ha gekund?

Beterschap verder :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 22:45

DuoPenotti schreef:
Je had toch overdag naar de gewone ha gekund?

Beterschap verder :j

Tja, teen is al sinds de ingreep behoorlijk gevoelig, gisteren ook al het gevoel van "dik" maar bij verbandwissel bleek er "niets aan de hand én niet dik"

Dus vandaag eigenlijk niet super goed gekeken en maar gewoon zo veel mogelijk rust gehouden en poot omhoog. Tot ik bij de verbandwissel (in de avond) dus zag dat het deze keer niet alleen "dik" voelde, maar ook daadwerkelijk was. En toen was het al te laat voor de normale huisarts.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:50

Hier dezelfde ervaring, op zondag ochtend trok ik aan de bel met nierklachten, ervaring met nierstenen en ik gaf aan dat dit anders voelde dan anders. Zolang ik geen koorts had hoefde ik niet te komen. Tussendoor mocht ik 1x komen en kreeg in een spuit pijnstilling. Ontstekingsklachten werden niet serieus genomen. Tot ik 3 dagen later met sepsis op de spoed belandde en 11 uur later geopereerd moest worden, ik had stenen die ik er nooit zelf uit zou krijgen en inmiddels was alles ontstoken. Je moet tegenwoordig echt eerst bijna dood zijn om geholpen te worden… het enige wat ik kan aanbevelen is iets eerder aandikken qua verhaal dan kleiner maken, blijf aan de bel trekken bij de huisarts en de hap..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:55

Sababber, jouw verhaal vind ik anders dan dat van ts. Ts kan ook wissel doen in de ochtend. Als er dan iets is, heb je nog een hek aantal uur om te overleggen met een HA.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:02

Recent heb ik ivm wondroos een beroep moeten doen op de huisartsenpost.
En ik kan niets anders dan positief spreken.
je vraagt waar de tijd is gebleven en dat je gewoon langs kon komen; daar is de huisartsenpost niet voor bedoeld.
Je plaatst de verantwoordelijkheid bij de huisartsenpost, maar wat heb je er zelf aan gedaan?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:04

Mee eens dat het niet meer is, hoe het vroeger was
Maar alles wat kan wachten, moet wachten en dat is met een reden
De druk op personeel zal hoog liggen.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:05

Als je goed leest was er bij de ochtend verbandmiddelen nog geen dikte aanwezig.

Dir zag ze bij de avondverband wissel

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:08

De meeste bokkers kennen mijn ervaring met de HAP dus daarover zal ik mijn mond houden.

Maar TS, een hele kleine tip: verbandwissels moet je juist om deze reden dus niet in de avond doen maar binnen openingstijden van je huisarts. Want dit levert echt onnodige druk op een HAP.

Overigens dit weekend een hele goede ervaring hier met de HAP. Broer die zaterdag niet helemaal lekker was maar nog wel mee ging naar pretpark. In de avond inkakte en 's ochtends een vuurrood been had werd binnen een uur gezien op de HAP (en had idd wondroos).

@ezellover: zoals ik het lees was hij gisteren niet dik, bij de wissel gisteravond dus.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:12

Ik hoor af en toe de gruwelijkste verhalen. Dat mensen echt soms meermaals per dag/nacht moeten bellen omdat ze voelen dat het niet goed gaat, dat het mis is en ze pijn hebben en vooral hun omgeving dit niet willen aandoen niet wetende wat er is. Ik snap eigenlijk die hele huisartsenpost niet. Toen mijn moeder haar enkel zwikte en er niet meer op kon staan en drie keer zo dik werd heb ik gewoon de spoed gebeld en die wilde haar graag zien. Het duurt wel ff maar dan ga je wel in gips naar huis.

In BE werkt mijn HA van 08:00 tot 20:00 uur (krankzinnig) en dan heb je wel een spoedarts geloof ik voor snachts maar dat zou ik moeten googlen hoe dat werkt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:16

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat je de Hap even kan bellen en gewoon langs kan komen.

Zij maken een inschattig of iets met spoed gezien moet worden en voor alle andere zaken hoor je gewoon overdag naar de huisarts te gaan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:24

Ik heb wel goede ervaringen gelukkig.
Lastig TS. Heb je een foto kunnen insturen? Zo ja ik denk en hoop dat ze echt een goede indicatie kunnen maken.
Veel succes morgen!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:35

Morgen gelijk de huisarts bellen zodat je daar gezien kan worden. Ik gok dat je ook door een assistente gezien kan worden.

Foto's sturen is het nieuwe normaal tegenwoordig. Op mijn werk doen ze het al een langere tijd als mensen een wond en of plekje hebben. En bij twijfel afspraak inplannen. Dus ga er maar vanuit dat de spoed het geen spoed vindt anders had je er nu echt wel gezeten vermoed ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:47

Charaz schreef:
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat je de Hap even kan bellen en gewoon langs kan komen.

Zij maken een inschattig of iets met spoed gezien moet worden en voor alle andere zaken hoor je gewoon overdag naar de huisarts te gaan.

Precies !!

Ik heb gelukkig alleen maar goede ervaringen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:09

Mijn zoon had z’n enkel gebroken. Mocht in eerste instantie niet komen, want mevrouw, ze doen toch ‘s avonds en in het weekend geen foto maken…. Uiteindelijk na twee x bellen toch afspraak gekregen want zoontje schreeuwde het uit van de pijn ondanks paracetamol.
Maar goed, ze konden écht niks doen.

Volgende dag huisarts gegaan en doorgestuurd voor foto en kon alsnog door naar spoed, voor een gips…

Maar, ik vind wel veeeeel dingen kunnen mensen ook voor naar de huisarts, ipv huisartsenpost.

waarom niet overdag een verbandwissel gedaan?Dan had je kunnen bellen naar je huisarts.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:12

Ik moet toegeven dat ik geleerd heb ondertussen om m'n klachten wat aan te dikken. Waarom? Omdat als ik vertel wat ik écht voel, ik niet langs mag komen, waarna ik twee dagen later alsnog naar de huisarts kan met sterk verergerde klachten. Ik ga niet voor een gestoten teen, maar dingen als een blaasontsteking, weinig lucht krijgen etc.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 02:32

Ik doe 1x per dag het verband wisselen, is geen pretje. Dat doe ik express savonds zo laat mogelijk, vlak voor ik op de bank ga instorten/ slapen. Ik vind in de avond juist frisser? In de ochtend wisselen wordt het verband toch gelijk weer vies door dat je er (half) op loopt, nu met het warme weer zweet tenen enz?

Ik ben echt niet iemand die snel naar een huisartsenpost gaat, de afgelopen 6 jaar dat ik hier nu woon, 1x, vorig jaar met een flinke snee in m'n vinger die toen ik belde, niet wilde stoppen met bloeden (reminder aan self: messen van een hakmolen zijn scherp...pas op met afwassen)

Voet is na even echt hoog hoog leggen (zeer oncomfortabel voor de rest van m'n lichaam) wel weer wat terug gelopen, maar op het moment van huisartsenpost bellen was m'n gehele voet dik en wondroos is niet bepaald ongevaarlijk...

Nou ja, we zijn een paar uur verder en ik doe het nog...

Nog een paar uurtjes door de nacht heen komen..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 06:59

Ach, de zorg tegenwoordig. Praat me er niet van. De doktoren hebben ondertussen mijn beide ouders ook al meermaals voor dood gelaten, omdat men in het weekend en avond/nacht niet wil werken. Hulde aan de verpleegkundigen die over het algemeen wel fatsoenlijk opletten. Absoluut bizar dat de schuld bij TS neer wordt gelegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:12

Hier ook geen problemen met de HAP gehad.
Ik heb gevoelige longen en had het ontzettend benauwd en kwam amper uit hoestbuien.
We mochten direct komen en zijn keurig geholpen met puffers etc.

Daarvoor ooit eens een abces gehad waardoor ik flinke koorts had en niets meer kon.
Ook toen mocht ik meteen komen.
Ze hebben het open gemaakt en toen waren de pijn en koorts meteen weg.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-05-25 07:13, in het totaal 2 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:13

In BE rij je gewoon zelf naar spoed, en daar moeten ze naar je kijken.
Soms gaat dat snel, soms duurt dat langer.
Kun je er zelf niet geraken, dan bel je de ambulance.

In januari met mijn vriend geweest - hij had een dag eerder een splinter in zijn hand gehad. En dat zag er een dag later flink ontstoken uit. Op een uur stonden we weer buiten.
Paar maanden eerder ook mijn vriend - hij kon niet meer slikken, abces aan achterste kies. Dat duurde toen wel langer voor het aan hem was, maar evengoed hebben ze hem heel goed geholpen. Na 2 dagen mocht ie weer mee naar huis.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:19

Een van de redenen dat de HAP zo streng is geworden omdat mensen (algemeen, dus niet specifiek naar TS) wachten met naar hun gewone huisarts te gaan. Omdat ze dat om wat voor reden dan ook slecht uitkomen. En dan buiten kantooruren naar de HAP gaan/willen.
Maar daar is die niet voor.

Met als gevolg dat er nu streng uitgevraagd wordt. En dan kan het bij de triage wel eens fout gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:26

De hap is voot zaken die echt echt niet kunnen wachten dat kan het voorbeeld de op wel, dus prima getriageerd.

Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met gemopper van iemand die 'vorig jaar zooooo ziek was en alleen paracetamol kreeg!!'. Nou je bent er nog en hebt er niks aan overgehouden, was blijkbaar een prima advies.

Mensen willen gelijk een oplossing en dikke pillen (of zalf of wat dan ook) waar afwachten vaak prima kan. Niks mis met even tanden op elkaar hoor

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:28

Sababber schreef:
Hier dezelfde ervaring, op zondag ochtend trok ik aan de bel met nierklachten, ervaring met nierstenen en ik gaf aan dat dit anders voelde dan anders. Zolang ik geen koorts had hoefde ik niet te komen. Tussendoor mocht ik 1x komen en kreeg in een spuit pijnstilling. Ontstekingsklachten werden niet serieus genomen. Tot ik 3 dagen later met sepsis op de spoed belandde en 11 uur later geopereerd moest worden, ik had stenen die ik er nooit zelf uit zou krijgen en inmiddels was alles ontstoken. Je moet tegenwoordig echt eerst bijna dood zijn om geholpen te worden… het enige wat ik kan aanbevelen is iets eerder aandikken qua verhaal dan kleiner maken, blijf aan de bel trekken bij de huisarts en de hap..

Maar dan ben je toch wel geweest? Je hebt pijnstilling gehad.

Je schrijft dat je op zondagochtend de HAP belde en 3 dagen later op de spoed belandde. Dat is dan woensdag geweest? Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je eigen huisarts dan maandag en dinsdag heeft gedaan aan de klachten?

@TS: wat ontzettend vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt. De huisartsenpost is voor zaken die medisch gezien niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag van de huisarts.
Helaas is medische spoed iets anders dan wat patiënten vaak als spoed spoed ervaren.
Voortaan inderdaad liever verband wisselen binnen de openingstijden van je eigen huisarts, dan kunnen zij evt nog actie ondernemen.
Er is meegekeken naar je voet en dat word altijd ook meteen meegekeken door een dienst doende huisarts dus het is niet zo dat de triagiste na het beeldbellen bedenkt dat het niet nodig is maar dit word kortgesloten met een huisarts, die vind het medisch niet noodzakelijk.
Nog een half uurtje en dan kan je bellen met je eigen huisarts, hopelijk kunnen ze je vlot helpen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:30

mvdende schreef:
Ik doe 1x per dag het verband wisselen, is geen pretje. Dat doe ik express savonds zo laat mogelijk, vlak voor ik op de bank ga instorten/ slapen. Ik vind in de avond juist frisser? In de ochtend wisselen wordt het verband toch gelijk weer vies door dat je er (half) op loopt, nu met het warme weer zweet tenen enz?

Ik ben echt niet iemand die snel naar een huisartsenpost gaat, de afgelopen 6 jaar dat ik hier nu woon, 1x, vorig jaar met een flinke snee in m'n vinger die toen ik belde, niet wilde stoppen met bloeden (reminder aan self: messen van een hakmolen zijn scherp...pas op met afwassen)

Voet is na even echt hoog hoog leggen (zeer oncomfortabel voor de rest van m'n lichaam) wel weer wat terug gelopen, maar op het moment van huisartsenpost bellen was m'n gehele voet dik en wondroos is niet bepaald ongevaarlijk...

Nou ja, we zijn een paar uur verder en ik doe het nog...

Nog een paar uurtjes door de nacht heen komen..

De zwelling is minder geworden nadat je de voet omhoog gehouden hebt.
Dan verdient de triage van de HAP toch een pluim?
Ze hebben je niet voor niets naar de HAP laten komen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 07:41

troi schreef:
De hap is voot zaken die echt echt niet kunnen wachten dat kan het voorbeeld de op wel, dus prima getriageerd.

Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met gemopper van iemand die 'vorig jaar zooooo ziek was en alleen paracetamol kreeg!!'. Nou je bent er nog en hebt er niks aan overgehouden, was blijkbaar een prima advies.

Mensen willen gelijk een oplossing en dikke pillen (of zalf of wat dan ook) waar afwachten vaak prima kan. Niks mis met even tanden op elkaar hoor

Het "lijkt" bij mij tot nu toe inderdaad een storm in een glas water (straks huisarts bellen vanaf 08:00) maar wondroos is een behoorlijk gevaarlijke situatie!

Het kan namelijk binnen enkele uren omslaan en tot bloedvergiftiging en erger! Lijden. En dan is een "nacht" (het was 20:30 toen ik belde) van 11 lang in gaan, gewoon gevaarlijk!

En het is dus niet een "ik heb iets gelezen op internet en nu denk ik dat ik het heb" gevalletje, maar ik heb ondertussen al minstens 3x (kan een keer vergeten zijn + ik verwacht dat mijn plotselinge borstontsteking óók wondroos is geweest) een door een arts bevestigde wondroos infectie meegemaakt. De 1e keer, toen ik dus niet gelijk ingegrepen had, maar enkele dagen had gewacht (begon licht dag voor schoolkamp, escaleerde tijdens en daarna het weekend afgewacht, want hé, voor een ontstoken teen val je de huisartsen post niet lastig! ) heb ik 5 antibiotica kuren gehad en 2 weken verplicht bedrust... en een héle boze huisarts, dat ik dit nóóit meer mocht doen...

Misschien niet zo gek dan toch dat ik nu wat voorzichtiger ben en wél aan de bel trek als ik het idee heb dat het wéér mis is? 'T zou namelijk al de 4e keer zijn, steeds in m'n grote teen....
Laatst bijgewerkt door mvdende op 13-05-25 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt