Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolliegirl schreef:Ik smeer nagenoeg nooit...
Rommel op je huid..nee bedankt... Ik bedek me wel wat of laat mn huid goed wennen aan de zon int voorjaar.
Jolliegirl schreef:Ik smeer nagenoeg nooit...
Rommel op je huid..nee bedankt... Ik bedek me wel wat of laat mn huid goed wennen aan de zon int voorjaar.
Hutcherson schreef:Ik smeer me eigenlijk niet in, vanwege de rommel die in die zonnebrand zit. Ik probeer korte tijd in de zon te zijn en de rest lekker onder de parasol. Vroeger wel veel gesmeerd maar ben de laatste tijd iets bewuster bezig met wat ik allemaal op en in mn lijf stop en smeer/spray
Texnex schreef:Hoe laat je je huid wennen aan 30+ graden en volle zon??
gonniee schreef:En dan ook nog: met huidvriendelijke ingrediënten. Ik ben m nog niet tegengekomen.
Hutcherson schreef:Ik smeer me eigenlijk niet in, vanwege de rommel die in die zonnebrand zit. Ik probeer korte tijd in de zon te zijn en de rest lekker onder de parasol. Vroeger wel veel gesmeerd maar ben de laatste tijd iets bewuster bezig met wat ik allemaal op en in mn lijf stop en smeer/spray
x_spekkie_x schreef:Hutcherson schreef:Ik smeer me eigenlijk niet in, vanwege de rommel die in die zonnebrand zit. Ik probeer korte tijd in de zon te zijn en de rest lekker onder de parasol. Vroeger wel veel gesmeerd maar ben de laatste tijd iets bewuster bezig met wat ik allemaal op en in mn lijf stop en smeer/sprayTexnex schreef:Hoe laat je je huid wennen aan 30+ graden en volle zon??
Zonnetraining.
Zonnetraining betekent dat je in de periode van maart tot ongeveer september de huid zeer geleidelijk aan de zon laat wennen. Door met een trainingsschema te werken stel je je huid zeer langzaam aan zonlicht bloot. Op deze manier ontstaat er een prachtige diepbruine kleur die gelijk staat aan een SPF van 4-6. Je leert verantwoord met de zon om te gaan en om de gevaarlijke piekbelastingen waarbij de huid overbelast wordt te vermijden.
Er bestaan 6 huidtypen en ieder huidtype heeft 4 kleurgradaties/kleurfasen. Na de winter hebben de meeste mensen kleurfase 1, ongeacht welk huidtype dan ook, anders gezegd, je bent dan op JOUW bleekst. Je huid heeft maanden geen zonlicht ervaren.
Kijk ook naar de zonkracht. Vanaf maart met zonkracht 3 begin je vitamine D aan te maken. De app “dminder” vertelt je wanneer je eerstvolgende mogelijkheid is om Vitamine D aan te maken en hoe sterk de zonkracht (UVI) per uur van de dag is. Ook de site van RIVM geeft dagelijks de werkelijke zonkracht aan.
Maar Vitamine D is maar één element van zonlicht. Het is natuurlijk altijd goed om al even met de zon te communiceren. Voor je innerlijke klok/het circadiaanse ritme, is het zeker goed om jezelf bloot te stellen aan licht (er wordt nu ook steeds meer bekend over de invloed van infrarood licht, wat bij zonsopkomst en ondergang het sterkst is, hoe ook dit je huid kan beschermen, de ochtendzon bereidt je huid voor op de middagzon en de avondzon werkt als een soort aftersun).
Er is ook verschil tussen UVA en UVB. Door UVA verbrand je minder snel, maar de straling komt wel dieper in de huid. Gek genoeg laat zonnebrand de meeste UVA straling door. Maar de UVB straling zorgt voor een bruine huid die bescherming biedt tegen UVA (en die blokkeer je met een zonnebrand), waardoor je dus alsnog kan verbranden met zonnebrand.
Verkeerd zongedrag kan werken als een vergrootglas op wat er al als disbalans in het lichaam speelt. Op je bleekst de hele dag met zonnecrème op de zon in, piekbelastingen, zonnen onder extreme omstandigheden, geen rust na zonblootstelling, slecht eten, alcohol drinken, weinig slapen, het heeft allemaal effect. Juist groente en fruit eten (antioxidanten) helpt met het afvoeren van vrije radicalen die vrijkomen na zonblootstelling.
Op de site staat een hele berekening. Het heeft dus te maken met je huidtype, je kleurfase en de zonkracht, waardoor je kan berekenen wanneer je 1 MED hebt bereikt (Minimale Erytheem Dosis - de waarde die aangeeft hoeveel zonbelasting (of hoeveel UV-straling) de huid aan kan zonder dat er verbrandingsverschijnselen ontstaan). Je kunt dan ook uitrekenen hoe lang je in de zon kunt blijven bij een zonvakantie met een hogere UVI.
Het gaat in mijn ogen allemaal om bewustwording en verantwoord zongedrag. In Nederland kun je op deze manier prima je huid laten wennen aan de zon en lang buiten zijn zonder te verbranden. In het buitenland wordt dit lastiger als je er niet woont en dus je huid niet kan laten wennen aan de hogere zonkracht.gonniee schreef:En dan ook nog: met huidvriendelijke ingrediënten. Ik ben m nog niet tegengekomen.
Die bestaat ook niet. Natuurlijke ingrediënten oxideren snel, dus zijn al heel snel niet meer werkzaam. Die kun je niet in een tube stoppen met een langere houdbaarheid.
Ik heb er geen ervaring mee, maar schijnbaar kun je met natuurlijke oliën ook je huid beschermen (bekende zijn olijfolie en kokosolie, minder bekend is rode frambozenpitolie en wortelzaadolie)
ellepel schreef:Ik gebruik heel simpel die van Cien van de Lidl
https://www.lidl.nl/p/cien-sun-zonnebra ... /p10000752
Ik gebruik factor 50,voor gezicht , plakt niet. Niet vettig.
En nou dacht ik dat ik gisteren een filmpje ergens zag van een of ander dokter die zei van het maakt niet uit welk merk je pakt,ze zijn allemaal geschikt om te gebruiken.