Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gonniee

Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:45

Met de zon weer heerlijk aan de hemel, wordt insmeren nog belangrijker. Ik smeer me altijd goed in, maar heb zo'n gruwelijke hekel aan dat vettige laagje. Of wanneer je een beetje gaat zweten, je de zonnebrand boven op je huid gaat zitten. En dan ook nog: met huidvriendelijke ingrediënten. Ik ben m nog niet tegengekomen.

Dacht bijvoorbeeld naar aanleiding van zoeken op internet dat dr. Jetske Ultee de ideale zou zijn, maar die plakt en zweet enorm uit.

Zijn er bij jullie favorieten?

Celebi

Re: Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:47

Ik zweer bij die transparante olie van Nivea.. Plakt niet en smeert makkelijk uit. Gebruik het al jaren. Hoogste factor en smeren maar. Waterproof ook en je krijgt er niet zo'n enorm glimmend gezicht van.

Maar deze is denk ik niet perse in het lijstje met goede ingrediënten komt. Heb daar verder geen verstand van. :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:51

Ik vind ook geen enkele fijn.
Eucerin is wel een van de betere vind ik, trekt echt in en is niet vet. Louis Widmer vond ik een goede tweede.
Vichy en La Roche Posay kunnen er ook mee door.
Eucerin is sowieso huidvriendelijk, La Roche Posay oo en Vichy ook. Louis Widmer is wat heftiger.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:57

Ik ben altijd blij met van alles, als het maar smeerbaar is en niet plakt etc..

Maar mijn broer is ooit naar het ziekenhuis gegaan en daar gevraagd bij de Apotheek dacht ik,
of ergens anders.. wat nou de beste zonnebrand was, ook omdat ie naar het buitenland ging.

Is hem toen La Roche-Posay aangeraden.

Ik gebruik van dat merk dan geen zonnebrand maar wel een goedje voor in bad / onder de douche.
En merk duidelijk verschil met daar voor en het is een fijn merk. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:32

Ik smeer me eigenlijk niet in, vanwege de rommel die in die zonnebrand zit. Ik probeer korte tijd in de zon te zijn en de rest lekker onder de parasol. Vroeger wel veel gesmeerd maar ben de laatste tijd iets bewuster bezig met wat ik allemaal op en in mn lijf stop en smeer/spray

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 00:04

Ik ben al heel wat jaren blij met de dry oil van Lancaster met spf 50.
Hij is niet vet, gaat niet zweten, beschermt goed en zorgt voor een egale teint. Qua prijs ook heel redelijk gezien je er ook vrij lang mee doet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 00:05

Ik heb er ook echt een hekel aan en we schijnen ook nog eens allemaal te dun te smeren ;( Ik lees mee voor tips

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 04:28

Ik smeer nagenoeg nooit...
Rommel op je huid..nee bedankt... Ik bedek me wel wat of laat mn huid goed wennen aan de zon int voorjaar.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 05:20

Jolliegirl schreef:
Rommel op je huid..nee bedankt... Ik bedek me wel wat of laat mn huid goed wennen aan de zon int voorjaar.

Hoe laat je je huid wennen aan 30+ graden en volle zon??

Ik gebruik deze, heb liever 50 spf maar hij is heel licht en plakt niet.

https://www.vacation.inc/products/classic-whip-spf-30

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 05:28

Ik gebruik deze van Nuxe https://www.douglas.nl/nl/p/5010965403 in combinatie met de aftersun. Deze is niet vet en ruikt ook nog eens heerlijk. Niet zo’n typische zonnebrand lucht. Ik ben veel op het water en verbrand eigenlijk nooit.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 05:52

Jolliegirl schreef:

Rommel in je lijf van (uitgezaaide) huidkanker is nog vele malen erger. Ik maak het dagelijks mee in mijn werk. En ook al is er nu nog niets aan de hand, dan kan dat zeker nog komen, Schade door de zon aan je dna bouwt op. Ik wens je uiteraard toe dat je de dans ontspringt, maar ik zou niemand aanraden het risico te nemen.

Bedekken is uiteraard prima!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 06:25

Ik vind die van Rituals heel fijn en de geur heerlijk! Sowieso wel fan van een spray - vind ik makkelijker aanbrengen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:12

Hutcherson schreef:
Ik smeer me eigenlijk niet in, vanwege de rommel die in die zonnebrand zit. Ik probeer korte tijd in de zon te zijn en de rest lekker onder de parasol. Vroeger wel veel gesmeerd maar ben de laatste tijd iets bewuster bezig met wat ik allemaal op en in mn lijf stop en smeer/spray

Texnex schreef:

Zonnetraining.
Zonnetraining betekent dat je in de periode van maart tot ongeveer september de huid zeer geleidelijk aan de zon laat wennen. Door met een trainingsschema te werken stel je je huid zeer langzaam aan zonlicht bloot. Op deze manier ontstaat er een prachtige diepbruine kleur die gelijk staat aan een SPF van 4-6. Je leert verantwoord met de zon om te gaan en om de gevaarlijke piekbelastingen waarbij de huid overbelast wordt te vermijden.

Er bestaan 6 huidtypen en ieder huidtype heeft 4 kleurgradaties/kleurfasen. Na de winter hebben de meeste mensen kleurfase 1, ongeacht welk huidtype dan ook, anders gezegd, je bent dan op JOUW bleekst. Je huid heeft maanden geen zonlicht ervaren.

Kijk ook naar de zonkracht. Vanaf maart met zonkracht 3 begin je vitamine D aan te maken. De app “dminder” vertelt je wanneer je eerstvolgende mogelijkheid is om Vitamine D aan te maken en hoe sterk de zonkracht (UVI) per uur van de dag is. Ook de site van RIVM geeft dagelijks de werkelijke zonkracht aan.

Maar Vitamine D is maar één element van zonlicht. Het is natuurlijk altijd goed om al even met de zon te communiceren. Voor je innerlijke klok/het circadiaanse ritme, is het zeker goed om jezelf bloot te stellen aan licht (er wordt nu ook steeds meer bekend over de invloed van infrarood licht, wat bij zonsopkomst en ondergang het sterkst is, hoe ook dit je huid kan beschermen, de ochtendzon bereidt je huid voor op de middagzon en de avondzon werkt als een soort aftersun).

Er is ook verschil tussen UVA en UVB. Door UVA verbrand je minder snel, maar de straling komt wel dieper in de huid. Gek genoeg laat zonnebrand de meeste UVA straling door. Maar de UVB straling zorgt voor een bruine huid die bescherming biedt tegen UVA (en die blokkeer je met een zonnebrand), waardoor je dus alsnog kan verbranden met zonnebrand.

Verkeerd zongedrag kan werken als een vergrootglas op wat er al als disbalans in het lichaam speelt. Op je bleekst de hele dag met zonnecrème op de zon in, piekbelastingen, zonnen onder extreme omstandigheden, geen rust na zonblootstelling, slecht eten, alcohol drinken, weinig slapen, het heeft allemaal effect. Juist groente en fruit eten (antioxidanten) helpt met het afvoeren van vrije radicalen die vrijkomen na zonblootstelling.

Op de site staat een hele berekening. Het heeft dus te maken met je huidtype, je kleurfase en de zonkracht, waardoor je kan berekenen wanneer je 1 MED hebt bereikt (Minimale Erytheem Dosis - de waarde die aangeeft hoeveel zonbelasting (of hoeveel UV-straling) de huid aan kan zonder dat er verbrandingsverschijnselen ontstaan). Je kunt dan ook uitrekenen hoe lang je in de zon kunt blijven bij een zonvakantie met een hogere UVI.

Het gaat in mijn ogen allemaal om bewustwording en verantwoord zongedrag. In Nederland kun je op deze manier prima je huid laten wennen aan de zon en lang buiten zijn zonder te verbranden. In het buitenland wordt dit lastiger als je er niet woont en dus je huid niet kan laten wennen aan de hogere zonkracht.

gonniee schreef:
En dan ook nog: met huidvriendelijke ingrediënten. Ik ben m nog niet tegengekomen.

Die bestaat ook niet. Natuurlijke ingrediënten oxideren snel, dus zijn al heel snel niet meer werkzaam. Die kun je niet in een tube stoppen met een langere houdbaarheid.
Ik heb er geen ervaring mee, maar schijnbaar kun je met natuurlijke oliën ook je huid beschermen (bekende zijn olijfolie en kokosolie, minder bekend is rode frambozenpitolie en wortelzaadolie)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:42

Ik ben ook benieuwd. Ik heb nog nooit fijne crème gevoeld.

Ik kan crème echt niet uitstaan. De structuur maakt me echt enorm oncomfortabel. Niveau dat je er fysiek naar van wordt. Ik gebruik dus ook nooit handcrème tenzij m’n handen echt open barsten én het pijn doet.

Ik smeer me dus echt nooit tot zelden in. Wel op zonvakantie. Maar dat doe ik al jaaaaren niet meer. Ik heb gelukkig wel een vrij donkere huid die niet snel verbrandt. En ik zorg er dus voor dat ik in het voorjaar alvast wat zon pak zodat ik er aan wen.

Maar een betaalbare (!!!) zonnebrand die niet vies voelt zou fijn zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:43

Ik ga toch liever af op het advies van dermatologen: gebruik altijd een spf.
Ik heb een makkelijke huid, maar smeer altijd.

Het merk maakt mij niet eens zoveel uit, ik zwem veel, dus plakkerigheid vind ik ook niet heel erg.

Olijfolie is helemaal gevaarlijk, dat versnelt het bruiningsproces, maar beschermt totaal niet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:46

Voor mijn gezicht heb ik nu p20 gekocht die is heel fijn.
Al moet ik toegeven dat ik wel vaak vergeet te smeren.( draag ook niet elke dag dagcrème dus zit niet in de routine).
Denk erover die ook voor m’n huid te halen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:50

Ik ben ook ieder jaar zoekende.. de meest troep vrije smeerden voor geen meter dus dat schoot ook niet op.

Die eis dus dit jaar niet op gelet en toen kwam ik uit op deze:

https://www.zalando.nl/garnier-kids-sen ... JPEALw_wcB

Hij smeert heel makkelijk uit, wat dat betreft voldoet hij. Ik twijfel alleen of hij mijn huid niet irriteert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:50

Ik gebruik heel simpel die van Cien van de Lidl
https://www.lidl.nl/p/cien-sun-zonnebra ... /p10000752

Ik gebruik factor 50,voor gezicht , plakt niet. Niet vettig.
En nou dacht ik dat ik gisteren een filmpje ergens zag van een of ander dokter die zei van het maakt niet uit welk merk je pakt,ze zijn allemaal geschikt om te gebruiken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:52

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:57

Hutcherson schreef:

Je weet dat je onder een parasol de dans niet perse ontspringt?
Ik zeilde met mijn ouders elk weekend, elke vakantie. Toen was de noodzaak van smeren minder bekend dan nu. Ik heb een melanoom in situ gehad (voorstadium van melanoom) en me rot geschrokken. Huidkanker is nog steeds een soort kanker dat geen goede prognose heeft.
Smeer ajb wat rommel!

@ts ik vind zelf de zonnebrand van Jetsje Ultee heel fijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:00

x_spekkie_x schreef:
Hutcherson schreef:

Texnex schreef:

Zonnetraining.
Zonnetraining betekent dat je in de periode van maart tot ongeveer september de huid zeer geleidelijk aan de zon laat wennen. Door met een trainingsschema te werken stel je je huid zeer langzaam aan zonlicht bloot. Op deze manier ontstaat er een prachtige diepbruine kleur die gelijk staat aan een SPF van 4-6. Je leert verantwoord met de zon om te gaan en om de gevaarlijke piekbelastingen waarbij de huid overbelast wordt te vermijden.

Er bestaan 6 huidtypen en ieder huidtype heeft 4 kleurgradaties/kleurfasen. Na de winter hebben de meeste mensen kleurfase 1, ongeacht welk huidtype dan ook, anders gezegd, je bent dan op JOUW bleekst. Je huid heeft maanden geen zonlicht ervaren.

Kijk ook naar de zonkracht. Vanaf maart met zonkracht 3 begin je vitamine D aan te maken. De app “dminder” vertelt je wanneer je eerstvolgende mogelijkheid is om Vitamine D aan te maken en hoe sterk de zonkracht (UVI) per uur van de dag is. Ook de site van RIVM geeft dagelijks de werkelijke zonkracht aan.

Maar Vitamine D is maar één element van zonlicht. Het is natuurlijk altijd goed om al even met de zon te communiceren. Voor je innerlijke klok/het circadiaanse ritme, is het zeker goed om jezelf bloot te stellen aan licht (er wordt nu ook steeds meer bekend over de invloed van infrarood licht, wat bij zonsopkomst en ondergang het sterkst is, hoe ook dit je huid kan beschermen, de ochtendzon bereidt je huid voor op de middagzon en de avondzon werkt als een soort aftersun).

Er is ook verschil tussen UVA en UVB. Door UVA verbrand je minder snel, maar de straling komt wel dieper in de huid. Gek genoeg laat zonnebrand de meeste UVA straling door. Maar de UVB straling zorgt voor een bruine huid die bescherming biedt tegen UVA (en die blokkeer je met een zonnebrand), waardoor je dus alsnog kan verbranden met zonnebrand.

Verkeerd zongedrag kan werken als een vergrootglas op wat er al als disbalans in het lichaam speelt. Op je bleekst de hele dag met zonnecrème op de zon in, piekbelastingen, zonnen onder extreme omstandigheden, geen rust na zonblootstelling, slecht eten, alcohol drinken, weinig slapen, het heeft allemaal effect. Juist groente en fruit eten (antioxidanten) helpt met het afvoeren van vrije radicalen die vrijkomen na zonblootstelling.

Op de site staat een hele berekening. Het heeft dus te maken met je huidtype, je kleurfase en de zonkracht, waardoor je kan berekenen wanneer je 1 MED hebt bereikt (Minimale Erytheem Dosis - de waarde die aangeeft hoeveel zonbelasting (of hoeveel UV-straling) de huid aan kan zonder dat er verbrandingsverschijnselen ontstaan). Je kunt dan ook uitrekenen hoe lang je in de zon kunt blijven bij een zonvakantie met een hogere UVI.

Het gaat in mijn ogen allemaal om bewustwording en verantwoord zongedrag. In Nederland kun je op deze manier prima je huid laten wennen aan de zon en lang buiten zijn zonder te verbranden. In het buitenland wordt dit lastiger als je er niet woont en dus je huid niet kan laten wennen aan de hogere zonkracht.

gonniee schreef:
En dan ook nog: met huidvriendelijke ingrediënten. Ik ben m nog niet tegengekomen.

Die bestaat ook niet. Natuurlijke ingrediënten oxideren snel, dus zijn al heel snel niet meer werkzaam. Die kun je niet in een tube stoppen met een langere houdbaarheid.
Ik heb er geen ervaring mee, maar schijnbaar kun je met natuurlijke oliën ook je huid beschermen (bekende zijn olijfolie en kokosolie, minder bekend is rode frambozenpitolie en wortelzaadolie)

Mensen; luister alsjeblieft niet naar deze dikke onzin, maar naar dermatologen.
Smeer je echt in.

Er zit geen rommel in zonnebrandcrème. Er zit rommel in zonnestraling; je loopt risico op huidkanker en dat risico neemt steeds toe als we kijken naar de cijfers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:03

ellepel schreef:
Ik gebruik heel simpel die van Cien van de Lidl
https://www.lidl.nl/p/cien-sun-zonnebra ... /p10000752

Ik gebruik factor 50,voor gezicht , plakt niet. Niet vettig.
En nou dacht ik dat ik gisteren een filmpje ergens zag van een of ander dokter die zei van het maakt niet uit welk merk je pakt,ze zijn allemaal geschikt om te gebruiken.

Als ik wat gebruik inderdaad de goedkoopste van de Lidl.

Heb ook wel eens goedkope van action of aldi gehad. Maar hier geen dure verpakkingen hoor. Ik doe toch jaaaaren er mee. Dat je ze na een jaar weg moet gooien is ook onzin, ik doe ze weg als ze gaan stinken.

Tegenwoordig zijn echt alle merken reef-friendly, dus daar hoef je ook niet meer op te letten. Maar als ik de zee in ga smeer ik niet. Het gaat er toch af.
En ook watervaste gaat er af in het water. En mijn ervaring is dat duikbrillen gaan beslaan als je je ingesmeerd hebt. En daarna krijg je het vettige laagje niet meer uit je duikmasker. Dus zonnebrand en een duikmasker is een absolute nogo bij mij. Dan kan ik beter een beetje rood worden, want een duik met prikkende ogen en niet goed door een masker zien is echt niet fijn. Ik ga wel altijd in de schaduw zitten. Dan verbrand je niet. En je wordt ook niet bruin is mijn ervaring. Ik kom nog steeds als een bleekscheet terug uit Azie hoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:08

Zo herkenbaar. Helaas ook veel buiten in de zon precies in de middag bezig dus ik moet smeren.

Ik heb ook de jetske maar bevalt hier juist heel erg goed voor kind en mezelf.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:09

Hutcherson schreef:

Met alle respect, maar je geeft in meerdere topics aan veel medische kennis te hebben. Hoe kan je dan beweren dat zonnebrand " rommel" bevat?
Ik vind de hoeveelheid medische desinformatie over dit onderwerp echt shocking.

On topic: ik vind de skin 1004 cica zonnebrand erg fijn.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:10

Ik heb een hekel aan zonnebrandcreme dus ben een tijdje aan het experimenteren met diverse merken om een fijne te vinden. Deze vind ik momenteel erg prettig, met name voor mijn gezicht. Trekt fijn in. Maar niet echt economisch om voor de rest van je lichaam te gebruiken.

https://www.littlewonderland.nl/nl/cosr ... cream.html

Voor mijn lichaam heb ik er nu één besteld van Dr Jetske Ultee. Ik hou je op de hoogte van hoe deze is!
Laatst bijgewerkt door divided op 11-05-25 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt