Eileider verwijderd, gevolgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Eileider verwijderd, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 22:42

Hallo iedereen,

Begin 2023 had ik een bbm-zwangerschap en hebben ze toen een spoedoperatie uitgevoerd en hierbij een eileider verwijderd.
Gelukkig ben ik daarna via ICSI zwanger geworden en mag ik me al 10 maanden trotse mama noemen <3

Maar soms vraag ik me af of mijn klachten komen van de missende eileider of dat die te wijten zijn aan het traject/zwangerschap. Geen idee of enkel zo’n missende eileider verschil zou kunnen maken of niet?
Zijn er toevallig nog bokkers waarbij ze een eileider hebben verwijderd en merk je hier iets van of totaal niet? :) Mag uiteraard ook via pb!

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:58

Jeetje dat is best heftig kan ik me zo voorstellen! Wat super dat je toch gewoon mama bent geworden <3 Bij mij zijn mijn beide eileiders verwijderd, weliswaar een bewuste keuze die ik heb gemaakt tijdens mijn laatste zwangerschap.
Bij mijn derde keizersnede hebben ze dus direct de eileiders verwijderd als sterilisatie. Dit is inmiddels 2 jaar geleden.
Ik heb er tot zover geen enkele klacht van gehad. Menstruaties zijn niet heftiger of minder heftig dan eerder, komen ook niet vroeger of later dan eerder. Eigenlijk allemaal heel stabiel :) men zegt wel dat er een mogelijkheid is dat ik iets eerder in de overgang kom, maar vooralsnog geen klachten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:58

Farjen schreef:
Hallo iedereen,

Begin 2023 had ik een bbm-zwangerschap en hebben ze toen een spoedoperatie uitgevoerd en hierbij een eileider verwijderd.
Gelukkig ben ik daarna via ICSI zwanger geworden en mag ik me al 10 maanden trotse mama noemen <3

Maar soms vraag ik me af of mijn klachten komen van de missende eileider of dat die te wijten zijn aan het traject/zwangerschap. Geen idee of enkel zo’n missende eileider verschil zou kunnen maken of niet?
Zijn er toevallig nog bokkers waarbij ze een eileider hebben verwijderd en merk je hier iets van of totaal niet? :) Mag uiteraard ook via pb!

Kan je uitleggen welke klachten je hebt?
En hebben ze echt alleen de eileider verwijdert, en niet ook de eierstok?

Ik ben 2 maanden geleden vrijwillig gesteriliseerd door middel van het verwijderen van mijn eileiders.
En persoonlijk merk ik daar niks van.
Theoretisch zou dat natuurlijk ook niet kunnen, de eileiders zijn alleen maar een soort snelweg uiteindelijk. Er worden geen hormonen aangemaakt dus daarin zou het verschil technisch gezien niet kunnen zitten.

Heb je je operatie verslag kunnen lezen? Staat daarin misschien iets over toevals bevindingen die ze hebben gezien, die de klachten zouden kunnen verklaren?

In mijn operatie verslag heb ik kunnen lezen dat ik schijnbaar een heel klein plekje endometriose heb. Vond ik fijn om te weten, mocht er bij mij drastisch iets veranderen, dan heb ik dat alvast in mn achterhoofd

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:00

Bij mij zijn ze aan beide kanten verwijderd. Ik heb geen klachten gehad. In het begin dacht ik wel bij ieder krampje van "oh zou het?" maar uiteindelijk bleek dat dan niets te zijn.
Welke klachten ervaar je nu dan? Kunnen het nog naklachten zijn na de bevalling?
Als deze lang aan blijven houden lijkt het in ieder geval een goed idee om een afspraakje te maken met je gyn.

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Eileider verwijderd, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:49

Bij mij is tuseen de geboortes van mijn onze zoontjes een eierstok en eileider verwijderd omdat een cyste aan eierstok ervoor gezorgd heeft dat er een draai in eileider was gekomen. Het ging hier om een cyste van 3700 gram, dus dat deze de boel ontwricht heeft is niet heel vreemd.
Ik heb nooit klachten gehad van de verwijderde eierstok en eileider. Menstruatie cyclus is ook netjes gebleven tot aan de overgang.
Welke klachten ervaar jij?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:55

wat voor klachten heb je?
hier ook bewust eileiderloos, en ik heb zelf geen klachten. ik hoor wel eens dat sommige mensen last hebben van een iets heftigere menstruatie na het verwijderen van de eileider(s) maar of dat corrolatie of causatie is kan ik niet zeggen.
maar ik kan me voorstellen dat de bbm zwangerschap en de daaropvolgende operatie een ander effect kan hebben.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:00

Bij mij is jaren geleden een cyste zo groot als een voetbal verwijder van mijn eierstok. Daarbij is mijn eierstok en eileider etc verwijderd. De andere was nog wel in takt. Ik heb zo ver ik weet nooit rare problemen daardoor gehad.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 02:32

Ik heb wel eierstokken geen eileiders, en ik ging van cup D-E naar lege theezakjes.
En hoeveel kinderen ik had.
70% ca las ik op pubmed krijgt klachten, oa vermindert libido, en ik heb sinds de ingreep geen enkele neiging meer ergens naar te kijken.
Ik heb hormonen die ik bijsmeer anders ben ik een depressief hoopje ellende met theezakjes.

Mij was gezegd dat er niks zou veranderen maar de hormoongel ‘voor de zekerheid’ moest bewaren.
Eenmaal op hormonen werd ik weer mezelf meer maar ik vind het simpel gezegd dat het geen effect heeft.

Ik heb een tubectomie gehad beide eileiders.
Ik wilde dolgraag wegens veel klachten van de anticonceptie, maar na 2 jaar pas besefte ik hoe ik veranderd was.
De bloedtoevoer verandert en eileiders maken progesteron, ik blies ontiegelijk op ook hele opgezette buik na mijn eisprong.

Ik vind het heel erg 50/50 of ik het zou doen met wat ik nu weet.
In het nederlands vind je weinig op pubmed wel en ik las mezelf terug.
Hormonen drastisch omhoog en ineens zat ik niet meer hele dagen opgeblazen te janken.

Ik kan gewoon niet tegen condooms en reageer heel slecht op anticonceptiehormonen.
Spiraal was geen optie, er zijn met de operatie geen rare dingen gevonden alles perfect.
Zelden zo klokgaaf en zo’n mooie cyclus, nou dat was ook over, tot ik hormonen kreeg.

Ik ben geen fan van eileiders weghalen, ik heb het gevoel dat het meer heeft gedaan dan ik denk, of er een sparkle in me weg is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 05:57

Er zijn totaal geen wetenschappelijke bewijzen dat vrouwen klachten hebben na het verwijderen van de eileiders? Dit in tegenstelling tot het verwijderen van de eierstokken (want je komt vervroegd in de overgang) of het afbinden van de eileiders met clipjes/veertjes (veel vrouwen ervaren een hele hoop bizarre klachten)

Dus ik ben erg benieuwd naar het betreffende Pudmed onderzoek. Er verandert hormonaal niets in je lichaam. Je krijgt nog braaf iedere maand je eisprong.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:29

Na mijn vrijwillige sterilisatie waarbij ze beide eileiders verwijderd hebben, had ik een paar maanden dat mijn borsten wat gevoeliger waren en ik dacht ook wat meer last van ongesteld zijn. Maar daarna niet meer.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:56

Ik ben 9 maanden geleden tijdens mijn 2de keizersnede vrijwillig gesteriliseerd ook beide eileiders weg. Het enige wat er bij mij is veranderd dat ik veel heftiger ongesteld ben geworden ik hoop dat nog wegtrekt want voorheen was ik een stuk minder ongesteld. Verder ervaar ik geen klachten hormomen zijn er nog genoeg van het ontzwangeren _O-

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:58

Ook hier eileiders verwijderd als anticonceptie. Ik heb geen kinderen en heb 0,0 verschil gemerkt of dus klachten gekregen.

Na/tijdens zwangerschappen verandert je lijf en hormoonhuishouding natuurlijk enorm. Wat voor klachten heb je precies?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:11

Moonfish, heb je wel eens laten kontrolleren of ze niet per ongeluk ook de eierstokken verwijdert hebben?

Ik ben wel benieuwd naar je link want als je er op zoekt zie je eerder dat klachten juist niet vaak voorkomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:28

Bij mij hebben ze nog wel wat meer weggehaald dan alleen de eileiders, namelijk de hele baarmoeder, inclusief baarmoedermond.
Dat is inmiddels alweer bijna 11 jaar geleden, maar echt 0,0 hormonale veranderingen :n
Natuurlijk verandert je hormoonhuishouding met de leeftijd ook wel wat, maar vanwege het feit dat mijn eierstokken gewoon zijn blijven zitten, is het enige verschil dat ik niet meer ongesteld raak.
En dat vind ik dan weer niet zo erg :D

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:16

Iris82 schreef:
Er zijn totaal geen wetenschappelijke bewijzen dat vrouwen klachten hebben na het verwijderen van de eileiders? Dit in tegenstelling tot het verwijderen van de eierstokken (want je komt vervroegd in de overgang) of het afbinden van de eileiders met clipjes/veertjes (veel vrouwen ervaren een hele hoop bizarre klachten)

Dus ik ben erg benieuwd naar het betreffende Pudmed onderzoek. Er verandert hormonaal niets in je lichaam. Je krijgt nog braaf iedere maand je eisprong.

ow, ik heb dat 14,5 jaar terug laten doen, bij de geplande keizersnede van ons 2e kind.
Dat is het eerste dat ik daarover hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:54

Mungbean schreef:
Moonfish, heb je wel eens laten kontrolleren of ze niet per ongeluk ook de eierstokken verwijdert hebben?

Ik ben wel benieuwd naar je link want als je er op zoekt zie je eerder dat klachten juist niet vaak voorkomen.

Ik heb echt gekeken op puur eileiders en daar schrok ik echt van.
Ik heb gewoon een eisprong dus dan mag ik aannemen eierstokken te hebben.
Los van dat ik ze voel.
Het onderzoek was ook nog behoorlijk groot.
Het ging niet om zeg wat 10 vrouwen.

Meen dat de conclusie was bij voltooid gezin waarbij seks minder belangrijk is ervaren vrouwen minder issues.
Als de kinderloze jongere vrouwen, ik val onder de laatste categorie.
Ik heb het jong laten doen maar ik ben er niet zeker van of ik het opnieuw zou laten doen.
Een arts zei ook het is zeker niet zo dat het niks uitmaakt, en de gynaecoloog zei ook je hormoonhuishouding kan veranderen al gebeurt dat niet vaak: ik moet het wel zeggen.

Ik was gewoon vrouw, jaagneigingen, en veranderde in een onzeker grijs muisje zonder enig libido en dus compleet leeggelopen borsten o.a.
En depressief als een deur, na hormonen herkende ik mezelf weer en in dat artikel stond ook zoiets.

Actieve vrouw, sportief, na de laatste tubectomie laten doen.
Daarna deed ze niets meer aan sport, uiterlijk, seksleven plat, moe, nergens zin in.
Uiteindelijk huwelijk meen ik bijna op de klippen en aan de hormonen: toen was ze weer de oude.

Ik voel me ook echt anders als ervoor maar mijn hormonen moesten fors opgeschroefd om mij weer mij te laten zijn.
Ook leek wel overgangsverschijnselen, mijn lichaam veranderde enorm.

Soms mis ik mijn oude zelf echt wel, maar ik kon echt niks verdragen. En ik wil écht om bekkenklachten mede geen kinderen.
En ik weet eenmaal zwanger kies ik niet voor weghalen hoe vroeg ook nu, dus dit is beter.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:10

moonfish13 schreef:
Mungbean schreef:

Los van dat ik ze voel.

Meen dat de conclusie was bij voltooid gezin waarbij seks minder belangrijk is ervaren vrouwen minder issues.
Ik heb het jong laten doen maar ik ben er niet zeker van of ik het opnieuw zou laten doen.
Een arts zei ook het is zeker niet zo dat het niks uitmaakt, en de gynaecoloog zei ook je hormoonhuishouding kan veranderen al gebeurt dat niet vaak: ik moet het wel zeggen.

Ik was gewoon vrouw, jaagneigingen, en veranderde in een onzeker grijs muisje zonder enig libido en dus compleet leeggelopen borsten o.a.
En depressief als een deur, na hormonen herkende ik mezelf weer en in dat artikel stond ook zoiets.

Daarna deed ze niets meer aan sport, uiterlijk, seksleven plat, moe, nergens zin in.
Uiteindelijk huwelijk meen ik bijna op de klippen en aan de hormonen: toen was ze weer de oude.

Ik voel me ook echt anders als ervoor maar mijn hormonen moesten fors opgeschroefd om mij weer mij te laten zijn.

Soms mis ik mijn oude zelf echt wel, maar ik kon echt niks verdragen. En ik wil écht om bekkenklachten mede geen kinderen.
En ik weet eenmaal zwanger kies ik niet voor weghalen hoe vroeg ook nu, dus dit is beter.

Persoonlijk herken ik dit echt niet.
Mij is juist verzekerd dat het verwijderen van alleen de eileiders niks doet, omdat daar geen hormoonhuishouding plaats vind.
Sterker nog, ik ben minimaal 2x 'gewaarschuwd' dat ik dus gewoon ongesteld ga blijven, mocht ik stoppen met hormonale anticonceptie. Niet iedereen schijnt zich dat te realiseren namelijk en denkt dat als er geen ei in de baarmoeder komt, dat je dan niet ongesteld wordt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:32

Ik ben gesteriliseerd door het doorknippen en dichtnaaien van de eileiders. "Ouderwetse" sterilisatie, omdat ik inderdaad had gelezen van meer kan op problemen met de clipjes/veertjes plaatsen in de eileiders.

Geen idee wat het verschil is tussen dit en het weghalen van de eileiders, maar ik heb er verder niets van gemerkt. Echt 0,0 verschil met daarvoor. Niet in libido, niet in cupmaat en niet in cyclus.

Inmiddels ben ik de overgang in gedoken en daar merk ik wel het nodige aan, maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij. En zelfs daar heb ik, op een onmogelijke soort van cyclus na dan, weinig last van.

Dus het verhaal van Moonfish13 klinkt wel enorm heftig. Net alsof inderdaad de eierstokken zijn verwijderd. Nog nooit eerder gehoord dat het verwijderen van eileiders zo'n effect kan hebben. Wat heftig.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:04

moonfish13 schreef:
Ik heb wel eierstokken geen eileiders, en ik ging van cup D-E naar lege theezakjes.
70% ca las ik op pubmed krijgt klachten, oa vermindert libido, en ik heb sinds de ingreep geen enkele neiging meer ergens naar te kijken.
Ik heb hormonen die ik bijsmeer anders ben ik een depressief hoopje ellende met theezakjes.

Mij was gezegd dat er niks zou veranderen maar de hormoongel ‘voor de zekerheid’ moest bewaren.
Eenmaal op hormonen werd ik weer mezelf meer maar ik vind het simpel gezegd dat het geen effect heeft.

Ik wilde dolgraag wegens veel klachten van de anticonceptie, maar na 2 jaar pas besefte ik hoe ik veranderd was.
De bloedtoevoer verandert en eileiders maken progesteron, ik blies ontiegelijk op ook hele opgezette buik na mijn eisprong.

Hormonen drastisch omhoog en ineens zat ik niet meer hele dagen opgeblazen te janken.

Ik kan gewoon niet tegen condooms en reageer heel slecht op anticonceptiehormonen.
Spiraal was geen optie, er zijn met de operatie geen rare dingen gevonden alles perfect.
Zelden zo klokgaaf en zo’n mooie cyclus, nou dat was ook over, tot ik hormonen kreeg.

Ik ben geen fan van eileiders weghalen, ik heb het gevoel dat het meer heeft gedaan dan ik denk, of er een sparkle in me weg is.

Wat apart dat jij zoveel hormonale klachten hebt ondervonden. Progesteron wordt o.a. in de eierstok geproduceerd, net als oestrogenen. De eileiders produceren geen hormonen.
De klachten die jij omschrijft herken ik wel, maar dan door de afname van hormonen richting en tijdens de overgang. Ik gebruik daar nu ook HST voor.
Gebruik jij alleen Oestrogeen gel?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:09

Afgelopen oktober heb ik mij op mijn 31e laten steriliseren door het verwijderen van beide eileiders. En ik bleek "vrij veel" endometriose te hebben. Mijn eerste menstruatie na de operatie kon ik op een bepaald moment bijna niet plassen van de pijn. Vervolgens in overleg de keuze gemaakt om aan de mini-pil te gaan (alleen progesteron). Na 3 weken kreeg ik last van bijwerken, mijn chronische migraine en hoofdpijn werd erger en ik kon niet meer doorslapen. De gewone pil nam ik in het verleden zonder merkbare problemen. En ik ben gewisseld naar de Zoely pil, met progesteron en lichaamseigen oestrogeen. Die slik ik nu meer dan drie maanden en afgezien van een verminderd libido, denk ik dat ik daar verder niet echt iets van merk. En ik ben nu vrijgezel, dus heb er niet echt last van :Y)

*edit: heb in de maand tussen de sterilisatie en het beginnen met de mini-pil ook wel momenten gehad waarop ik het helemaal niet meer zag zitten, wat ik normaal niet (zo erg) heb, maar weet niet of het daardoor komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:38

moonfish13 schreef:
Mungbean schreef:

Los van dat ik ze voel.

Als je de eileiders weghaalt of blokkeert, dan komen er toch nog eitjes vanuit de eierstokken. Die kunnen dan nergens naartoe en zouden dan een opgeblazen buik kunnen veroorzaken? Of zit ik helemaal fout met deze aanname en gaat het biologisch gezien heel anders?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:48

Je lichaam ruimte deze eicellen zelf op.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:45

moonfish13 schreef:

Jee, dit klinkt bijna als vervroegde overgang, dit is echt precies hetzelfde wat ik heb sinds ik hormoonblockers moet gebruiken.
Ik ben wel heel benieuwd naar de artikelen op pubmed, ik kan zo snel niks concreets vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 17:59

Mijn lijf gedroeg zich of ik in de overgang zat.
Wat ik las is dat er ook verminderde bloedtoevoer naar de eierstokken is.
Daardoor kan je dus ook minder hormoonproductie hebben.
Meerdere artsen hebben erkend dat progesteron en oestrogeen in de eileiders gemaakt wordt deels.
Ik heb nu inderdaad oestrogeen en progesteron.
Maar vroeger had ik wel progesteron, was de 100 zat nu moet ik 2x zoveel.
Oestrogeengel was niet nodig maar moet vind ik ook echt veel mijn bloedwaarde was te laag.

Ik dacht dus dat het door stress kwam of weet ik het ik dacht zoek geen spoken die er niet zijn.
Tot ik dat artikel las!
Gestart met oestrogeen en in een week weer mijn oude cupmaat en veel veel beter in mijn vel.
Iedereen in mijn directe omgeving ‘leuk als ze dit even hadden gezegd!’ zo leed ik eronder.
Ik ben nog steeds niet de oude soms voel ik een vlaag ervan maar ik had een gezond libido dat is in principe nul zonder partner.
Er is gewoon iets anders aan mezelf en dat is echt waardeloos.
Als ik niet smeer lopen mijn borsten in een paar dagen enorm leeg, nou dat had ik echt niet voor de operatie en ik was pas 30.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:09

Interessant om te lezen. Ik ben gesteriliseerd dmv clipjes, nu 3 jaar geleden maar sinds een jaar echt heel emotioneel. Herken mezelf gewoon niet meer en sta zelfs op de wachtlijst voor hulp. Snap er gewoon niks van. Ene moment gaat het prima, dan weer dagen echt heel naar.

Wordt dit getest met een standaardbloedtest? Want dat moet ik elk jaar laten doen. Cholesterol ed wordt dan nagekeken.

Anders toch eens naar de huisarts?