Composiet op voortanden vergeeld, andere oplossing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Composiet op voortanden vergeeld, andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 16:23

Hoi allemaal,
Een aantal jaar geleden is er een stukje van één van mijn voortanden afgebroken. Deze heb ik toen laten herstellen bij de tandarts, waarna ik een kleine onregelmatigheid op mijn andere voortand (die er al jaren zat) ineens erg op vond vallen. Deze is toen ook met composiet hersteld.

Al snel viel het me op dat het composiet veel geler leek dan mijn eigen tand. Dit is tot 2 keer toe door de tandarts aangepast met een wittere kleur, maar ook deze verkleurt veel meer dan mijn eigen tandkleur. Na een bezoek aan de mondhygiëniste is het wel een stukje minder zichtbaar, maar dat duurt nooit lang.

Inmiddels is het kleine stukje composiet door de aanpassingen wel 1/3e deel van mijn voortanden en zie ik dus elke keer dat ik in de spiegel kijk 2 gele vlekken op mijn voortanden, iets wat ik nooit heb gehad. Ik poets om deze reden ook met speciale tandpasta van Vitis, maar dit helpt niet genoeg.
Nu heb ik het gevoel dat herstellen met composiet gewoon niet tot een mooi resultaat leidt en wil ik graag een andere oplossing waar ik wel blij mee ben. Heeft iemand hier ervaring mee?
Inmiddels baal ik dat ik er ooit aan ben begonnen.

DubbelFun

Re: Composiet op voortanden vergeeld, andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:35

Het is bekend dat composiet veel sneller verkleurd dan porselein onder invloed van thee/koffie/wijn/tabak.

Een oplossing zou facings van porselein zijn.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:53

Ik heb ook composietfacings bij mijn voortanden en dat vergeelde ook sneller dan mijn eigen tandkleur. Ik had me voorgenomen om na het verwijderen van mijn slotjesbeugel dit aan te pakken door nieuwe facings van porselein te nemen, maar door het polijsten van mijn tanden door de orthodontist na het verwijderen van mijn beugel is mijn hele gebit inclusief mijn composietfacings weer een stuk witter. Ik weet niet met welke middelen er bij mij gepolijst is, maar wellicht zijn er verschillende soorten polijstmiddelen?

Maeve

Re: Composiet op voortanden vergeeld, andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 21:18

Ik ben gek op zwarte thee en drink dat ook veel, dat wil ik ook niet veranderen eigenlijk, daarvoor vind ik het te lekker. Koffie drink ik ook maar minder. Ik zou het liefst een oplossing willen waarmee ik dat kan blijven doen.
Is het nemen van porseleinen facings een ingrijpende keuze? Neem je die een keer of moet dat vervangen worden? En schaven ze dan veel van je tand af?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 21:19

Imaginaerum schreef:
Ik heb ook composietfacings bij mijn voortanden en dat vergeelde ook sneller dan mijn eigen tandkleur. Ik had me voorgenomen om na het verwijderen van mijn slotjesbeugel dit aan te pakken door nieuwe facings van porselein te nemen, maar door het polijsten van mijn tanden door de orthodontist na het verwijderen van mijn beugel is mijn hele gebit inclusief mijn composietfacings weer een stuk witter. Ik weet niet met welke middelen er bij mij gepolijst is, maar wellicht zijn er verschillende soorten polijstmiddelen?

Is het bij jou helemaal opgelost na dat polijsten, of komt het ook terug?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:51

Kopie van TA-site:
Citaat:
Behandeling porseleinen facings
Porseleinen facings worden in 2 behandelingen geplaatst. Bij de eerste afspraak bij ons wordt er een afdruk van uw gebit gemaakt en bepaalt u samen met de tandarts de kleur en vorm van uw facings. Aan de hand van de afdruk wordt er vervolgens in ons laboratorium door de tandtechnicus porseleinen facings gemaakt.

Bij de tweede afspraak worden de tanden eerst voorbehandeld* en van een hechtlaag voorzien. Vervolgens worden de facings geplaatst door de tandarts. Na de behandeling kunt u direct genieten van uw stralende tanden.

*Er wordt iets van het glazuur verwijderd dmv een zure substantie/etsvloeistof voor een goede hechting.