Stilte cabine? Of andere oplossingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Stilte cabine? Of andere oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 16:11

Ik werk 95% van de tijd thuis (en heb daarbij toch wel een portie concentratie nodig), ben nogal gevoelig aan geluid/lawaai en woon in een relatief druk huishouden. Laat ik je vertellen, slechte combinatie :+ . Ik merk dat het proberen te blijven focussen terwijl er veel omgevingsgeluid is me heel wat energie kost, die ik liever voor andere dingen zou gebruiken. Daarom ben ik al lang op zoek naar een goede oplossing.
Gisteren kwam ik toevallig iets tegen over stilte cabines die bv. in grote kantoorruimtes worden gebruikt om je toch voldoende te kunnen concentreren. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Werkt het echt goed en is het een beetje aangenaam om erin te zitten? Met andere woorden (want ze zijn niet goedkoop...), is het zijn geld waard?

Uiteraard mogen andere oplossingen ook altijd voorgesteld worden, ik ben de perfecte oplossing helaas nog niet tegengekomen. Ben al in alle ruimtes in huis gaan zitten om te werken (zelfs op zolder tussen de kartonnen dozen :') ), maar het huis is toch minder goed geïsoleerd dan ik dacht want overal hoor je de rest van het gezin wel, zelfs al zitten ze in een ruimte aan de andere kant van het huis op een andere verdieping. Verder heb ik een noise cancelling koptelefoon aangeschaft. Dat is wel prima om even te gebruiken op een lawaaierig moment, maar ik krijg hier helaas hoofdpijn van wanneer ik hem langer gebruik (heb een model waarvan gezegd wordt dat hij helemaal niet strak zit en heb zelf niet eens een groot hoofd, dus aan de spanning kan het niet liggen). Het komt er eigenlijk op neer dat als ik stilte wil, de rest het huis uit moet of amper mag leven := .

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen of oplossingen!

senna21

Re: Stilte cabine? Of andere oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:19

Wat een vervelend probleem.
Wellicht goed om eens met een therapeut te praten die je kan helpen met hoogsensitiviteit. Je afsluiten van prikkels doe je vooral zelf. Er zijn meditatie vormen die je kunnen helpen.
In een doodstille ruimte kun je nog worden afgeleid door een vallende speld.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:42

ipv de koptelefoon, oordopjes met noise cancelling?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:49

Kun je de koptelefoon nog breder zetten? Of anders een ander model proberen?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:52

Hmm ik zat laatst in een "werkhokje" en ik had het gevoel alsof ik in een lift zat (die in beweging was). Toen ik de deur wilde openen, zat deze een vacuum getrokken.

Ik had het er met een collega over en die gaf aan dat op een andere plek (in ander gebouw) ook eens te hebben gehad en dat dat komt omdat vanwege het geluidsdichte ze het dus ook helemaal afsluiten van lucht, en omdat je ademt de lucht in het hokje dus verandert en vacuum trekt.

Ik vond het geen prettige ervaring en ik heb geen idee of het verhaal van mijn collega klopt, maar ik zou het dus zeker even nagaan voordat je tot aanschaf over gaat..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:07

Ik vind ze prima werken om in te bellen. Geen ervaring om er een hele dag in te zitten, maar we hebben er wel eentje geplaatst voor een collega die er in gaat werken. Daar zit wel ventilatie in.

Ze zijn inderdaad wel heel duur. Dan zou ik eerder zeggen, ga ergens een kantoor huren (flexplek) waar ze dit aanbieden. Dan kun je ten eerste proberen of het voor je werkt qua cabine en ten tweede of het voor je werkt om ergens anders te werken.

Goedkope oplossing is misschien eens kijken naar van die zwarte geluidsisolerende matten, die ze ook in een geluidsstudio gebruiken. Soort schuimrubber is dat.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:27

White noise ook al eens geprobeerd?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:02

Wij hebben ze staan met ventilatie. Gebruik ze alleen om te bellen of hooguit half uurtje te Teamsen. Ongemakkelijk klein, kruk zit niet lekker en weinig plek voor je laptop en een kop koffie ernaast en een blocnote of iets dergelijks. Dus nee, voor een hele werkdag zou ik er niet in willen zitten. Wat betreft geluid, ja dat scheelt enorm. Maar helemaal geluidsdicht zijn ze niet.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:17

Blok hutje in de tuin isoleren ?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:40

Wij hebben ze op kantoor. Prefect geluidsdicht en met ventilatie. Het is er prima toeven met fijne bankjes (2). Zijn geschikt om eventueel met 2 of 3 personen in te gaan zitten voor een gesprek maar natuurlijk ook alleen. Hier ook erg moeilijk met allerlei prikkels maar thuis dan weer totaal niet en we wonen super rustig. Ik werk 95% thuis om die reden.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:53

Kun je niet in de bibliotheek gaan zitten? Bij ons was er altijd een stilteruimte in de plaatselijke bibliotheek

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:54

Bij ons op kantoor hebben ze kleine cabines, maar dat voelt toch heel klein en opgesloten. Niet fijn om echt langer in te zitten. Moet je echt thuiswerken?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:02

Noise cancelling oordopjes zoals AirPods Pro? Ik heb die ook thuis tijdens het werk vaak in met instrumentale muziek of binaural beats, werkt voor mij bijna net zo goed als mijn over-ear noise cancelling koptelefoon. Zo’n cabines hebben wij op het werk ook en voor even zijn die prima, maar als je daar langer dan een half uur in moet zitten wordt het toch benauwd, zelfs met ventilatie.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:20

Wij hebben 2 verschillende soorten cabines op het werk. Er komt altijd nog wel wat geluid binnen en ik vind ze ondanks de ventilatie benauwd. Is het geluid echt het probleem of leid t het af omdat het de geluiden zijn van je gezin?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:28

senna21 schreef:
Wellicht goed om eens met een therapeut te praten die je kan helpen met hoogsensitiviteit. Je afsluiten van prikkels doe je vooral zelf. Er zijn meditatie vormen die je kunnen helpen.

Dit vooral ja :)
Bovendien: hoe meer geluid je dempt; hoe meer alert je lichaam wordt op geluid, en zo word je dus steeds gevoeliger voor geluid.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:30

Ik heb een tuinkantoortje van nog geen 6m2 en ik vind het heerlijk. Is dat een optie?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 14:24

senna21 schreef:

Ik heb er vooral last van als ik stress heb/echt moet doorwerken of aan iets belangrijk bezig ben. Om beter om te gaan met die stress loop ik al bij een psycholoog (zal daar ook eens horen of ze wat tips kan meegeven ivm geluid afblokken), maar helemaal stressloos gaat dit werk nooit worden...

MirandaDvG schreef:
ipv de koptelefoon, oordopjes met noise cancelling?

Vanillia schreef:
Noise cancelling oordopjes zoals AirPods Pro? Ik heb die ook thuis tijdens het werk vaak in met instrumentale muziek of binaural beats, werkt voor mij bijna net zo goed als mijn over-ear noise cancelling koptelefoon. Zo’n cabines hebben wij op het werk ook en voor even zijn die prima, maar als je daar langer dan een half uur in moet zitten wordt het toch benauwd, zelfs met ventilatie.

Dat kan ik wel uitproberen ja. Al kan ik ook wel snel geïrriteerd raken door dingen in mijn oren (ook weer die hypersensitiviteit :+ ). Misschien eerst eens testen met gewone oordoppen.

Foaly schreef:
Kun je de koptelefoon nog breder zetten? Of anders een ander model proberen?

Dit gaat weinig helpen vrees ik zoals ik in de OP schreef -O- .

Ladyson schreef:
Hmm ik zat laatst in een "werkhokje" en ik had het gevoel alsof ik in een lift zat (die in beweging was). Toen ik de deur wilde openen, zat deze een vacuum getrokken.

Ik had het er met een collega over en die gaf aan dat op een andere plek (in ander gebouw) ook eens te hebben gehad en dat dat komt omdat vanwege het geluidsdichte ze het dus ook helemaal afsluiten van lucht, en omdat je ademt de lucht in het hokje dus verandert en vacuum trekt.

Ik vond het geen prettige ervaring en ik heb geen idee of het verhaal van mijn collega klopt, maar ik zou het dus zeker even nagaan voordat je tot aanschaf over gaat..

Dit klinkt inderdaad niet bepaald aangenaam en gezond. Degenen die ik al heb opgezocht waren wel gewoon met ventilatie dus die zullen dat probleem misschien minder hebben.

Prairy schreef:
Ik vind ze prima werken om in te bellen. Geen ervaring om er een hele dag in te zitten, maar we hebben er wel eentje geplaatst voor een collega die er in gaat werken. Daar zit wel ventilatie in.

Ze zijn inderdaad wel heel duur. Dan zou ik eerder zeggen, ga ergens een kantoor huren (flexplek) waar ze dit aanbieden. Dan kun je ten eerste proberen of het voor je werkt qua cabine en ten tweede of het voor je werkt om ergens anders te werken.

Goedkope oplossing is misschien eens kijken naar van die zwarte geluidsisolerende matten, die ze ook in een geluidsstudio gebruiken. Soort schuimrubber is dat.

Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar die hebben niet enorm veel effect las ik. Heb het idee dat het geluid ook voor een deel door bepaalde leidingen en de schouw die door de werkruimte loopt geleid wordt, dus geen idee of zo'n matten dat ook voldoende kunnen tegenhouden.

Rintah schreef:
White noise ook al eens geprobeerd?

Dat heb ik inderdaad al geprobeerd maar dat werkt toch niet echt voor mij helaas.

office schreef:
Blok hutje in de tuin isoleren ?

Ladyson schreef:
Ik heb een tuinkantoortje van nog geen 6m2 en ik vind het heerlijk. Is dat een optie?

Dit was inderdaad mijn eerste idee, geluid van de natuur stoort mij meestal niet, dus lijkt mij heerlijk werken. Ik dacht alleen dat ik hiermee nog veel duurder zou uitkomen, maar na een beetje opzoekwerk lijken er ook best betaalbare beschikbaar te zijn! Wat voor eentje heb jij Ladyson?

dierenfan schreef:
Wij hebben ze op kantoor. Prefect geluidsdicht en met ventilatie. Het is er prima toeven met fijne bankjes (2). Zijn geschikt om eventueel met 2 of 3 personen in te gaan zitten voor een gesprek maar natuurlijk ook alleen. Hier ook erg moeilijk met allerlei prikkels maar thuis dan weer totaal niet en we wonen super rustig. Ik werk 95% thuis om die reden.

Dit klinkt al iets positiever!

nimbletje schreef:
Kun je niet in de bibliotheek gaan zitten? Bij ons was er altijd een stilteruimte in de plaatselijke bibliotheek

Helaas niet, daar wordt ik echt knettergek van alle typende, hoestende, en pagina-bladerende mensen :Y) .

MilesNF schreef:
Bij ons op kantoor hebben ze kleine cabines, maar dat voelt toch heel klein en opgesloten. Niet fijn om echt langer in te zitten. Moet je echt thuiswerken?

Dit hoeft niet per se, maar ergens anders werken betekent helaas niet altijd minder storende geluiden.

Dee_Es schreef:
Wij hebben 2 verschillende soorten cabines op het werk. Er komt altijd nog wel wat geluid binnen en ik vind ze ondanks de ventilatie benauwd. Is het geluid echt het probleem of leid t het af omdat het de geluiden zijn van je gezin?

Ik heb het ook wel als ik met andere mensen samenwerk in één ruimte, dus ik denk niet dat het enkel de geluiden van het gezin zijn die mij storen.

verootjoo schreef:
Dit vooral ja :)
Bovendien: hoe meer geluid je dempt; hoe meer alert je lichaam wordt op geluid, en zo word je dus steeds gevoeliger voor geluid.

Dit heb ik ook wel al gemerkt met die noise cancelling koptelefoon ja. In de periode dat ik die veel gebruikte was het erger als ik hem even niet droeg. Voor mij hoeven ook niet per se alle geluiden weggefilterd te worden. Eerder de gesprekken, de deuren die heel regelmatig stevig worden dichtgedaan, de tv, muziek...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:22

Ik heb een kantoor van Snelbouwkantoor voor 3k en deze zelf met bekleed met Zweeds rabat hout, en ondertussen de binnenkant ook met hout gedaan dus achteraf gezien hadden we beter wat langer kunnen doorzoeken, maar we hadden toen snel wat nodig en geen 10k liggen.

Je moet wel een beetje buitenmens zijn om dit te waarderen, het is wat primitiever (en als het regent, vloek ik weleens) maar ik vind het echt zoveel fijner dan in huis/kantoorgebouw. Ik krijg weleens "klachten" over de fluitende vogels die collega's horen.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:35

Tuinhuisjes staan regelmatig gratis af te halen op marktplaats. Dan moet je ze wel meestal zelf afbreken en vervoeren. Maar vaak kunnen ze wel in delen uit elkaar.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:41

Als er bij ons in de omgeving veel herrie is leen ik m'n vriend z'n gehoorkappen van de bouw met muziek erin. Zou dat wat voor je kunnen zijn?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:24

Op mijn werk zijn er geventileerde stiltecabines, werkt echt super. Zijn kleine ruimtes maar wel met 3 glazen wanden (die gedeeltelijk geblindeerd zijn, wel open gevoel maar geen afleiding). Zijn echte 1 persoons cabines met een buro en stoel in.