Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 12:57

Sinds een aantal jaren zit er in de tandartspraktijk waar ik altijd naartoe ga een andere tandarts. De oude tandarts was iemand die lekker nuchter was, niets meer deed dan nodig was, maar velen vonden hem niet fijn. Hij deed tandsteen verwijderen met haakjes en ja, dat was pijnlijk. Maar ik mocht die man wel, nooit gedoe, nooit meer dan nodig was, en hij adviseerde me zelfs om maar 1 keer per 1.5 jaar te komen wegens de kwaliteit van m'n gebit. Dus de interval werd 1-1.5 jaar.

Ineens zat er 4 keer geleden een andere tandarts, een Pool. De oude tandarts was met de noorderzon vertrokken, had niemand wat laten weten, behalve dus de praktijk van de hand gedaan. Ook prima, hij sprak geen Nederlands (inmiddels redelijk), maar ineens werden mijn tanden na het verwijderen van tandsteen gepolijst. Dat was nog nooit gedaan. Ja, ze voelen gladder, ze zijn dan wat witter, maar je haalt wel glazuur er af. Was ook een overleg, het werd gewoon gedaan tijdens het verwijderen van tandsteen.

Iets meer dan jaar later gezeur over dat ik niet vaak genoeg kwam, hij wilde ineens de jaarlijkse controle na elke 6 maanden zetten, maar had geen argument behalve dat dat standaard zou zijn. Eh dat bepaal ik zelf en ik vind elke 14 maanden een prima interval, want mijn vertrouwen heb je nog niet en ik geloof die andere tandarts wel. Ineens moest er ook voor tandsteen verwijderen een aparte afspraak gemaakt worden. Daar kan ik echt niet tegen, want mijn tijd is ook geld. Maar ok, ik heb geleerd dat ik direct zeg van alles wat je moet doen doe je in het vervolg in 1 keer, want ik heb geen tijd voor een 2e bezoek.

Jaar erop dus op deze manier een afspraak gemaakt. Toen beweerde hij een gaatje gevonden te hebben en moest ik 5 maanden later maar terugkomen voor foto's, want dan zou de praktijk verhuisd zijn naar een andere locatie in het dorp, en dan konden ze weer foto's maken. Normaal worden foto's altijd direct gemaakt. Maar goed, op de dag dat de foto's gemaakt zouden worden was de nieuwe praktijk nog niet klaar en kon het niet doorgaan. Prima. Ik hoor het wel. Maar ik hoorde niets. Prima.
Tijdens dat bezoek van de controle werd weer tandsteen verwijderd en toen klopte de rekening niet. Ik was maar een half uur binnen geweest en er stond 7*5 minuten gebitsreiniging op de rekening en ook nog een controle. Dat gaat dus nooit in die 30 minuten als je 40 minuten factureert. Maar dan krijg je een welles-nietes, dus maar betaald. Voor de volgende keer: melden hoe laat je binnen bent en melden wanneer het klaar is en hoe lang je binnen geweest bent. Dus een soort timer aanzetten. Weer wat geleerd.

Zo weer iets meer dan een jaar later weer voor controle. Geen gaatjes, dus die hij zgn. meende te zien is spontaan verdwenen, gelukkig (ja dat kan). En ook niets over een foto. Ook prima, vind die foto's toch onzin en kosten alleen maar geld. Uiteraard wel weer de discussie zoals elk jaar over een voortand waar een putje glazuur mist, maar wat geen gaatje is, die wil hij graag vullen. Nee, je blijft van gezonde tanden af, het is geen gaatje, ik heb er ooit wat tegenaan gehad en daardoor is het glazuur weg. Het is een iets gelere plek daardoor, maar je gaat echt niet dat vullen. Ik hou graag een gaaf gebit. En volgens de voorganger van hem was het geen probleem, en zou het ook nooit een probleem worden. En ja, ik vertrouw die oude tandarts nog steeds veel meer.

Nu had hij een Poolse mondhygienist in dienst genomen. Ook prima. Die zou tandsteen doen.
Dan begint het al, worden je lippen ingesmeerd met vaseline (dat vind ik zoooo goor, ik heb liever gebarsten lippen dan vaseline, dus een volgende keer gebeurt dat ook niet meer). En stoppen ze tegenwoordig zo'n ding rond je lippen zodat ze er makkelijker bij kunnen. Prima. Maar verdorie, er werd weer zonder overleg gepolijst. En dat is volgens mij echt niet goed.
Want ik had nog een ondertand waar een stukje dunner glazuur zat omdat er ook ooit iets tegenaan gekomen was, en dat is nu gewoon weer glad met de rest van tand. Dat betekent dus dat je echt een laag glazuur kwijt bent. Het argument van die vrouw was ja, ze zijn dan gladder. Eh ja, maar het idee dat je glazuur van m'n tanden vijlt vindt ik niet fijn.
Heb na de behandeling echt verschrikkelijke moeite moeten doen om die vaseline van m'n lippen te krijgen, heb zelfs met alcoholdoekjes moeten smeren, want het voelt zo vettig. Dus echt nooit meer iets van vaseline op m'n lippen. Dat neem ik die vrouw verder niet kwalijk, dat doen ze gewoon omdat het zo geleerd is, maar ik kan er echt niet tegen. Dus bij afspraak maken melden dat tandsteen verwijderen in dezelfde afspraak moet, timer aan, en geen vaseline. Allemaal te overzien.

Maar dat polijsten? Is dat normaal dat ze dat elke keer doen? Ik vind het gewoon echt geen fijn idee en heb het idee dat het vooral cosmetisch is om alles weer witter te laten lijken. Ik neig nu erg om te zeggen: haal alleen tandsteen weg, maar verder niets meer, want het is gewoon geen fijn idee.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit elk jaar moet laten doen. Die oude tandarts deed het nooit en ook toen was alles in orde. Is het dus ook een modeverschijnsel?

En is het normaal dat ze niet zeggen van 'zullen we tandsteen ook even verwijderen?' i.p.v. het gewoon gaan doen? Net zo met polijsten? Heb dus het gevoel dat het nooit bij alleen een controle blijft en dat ze altijd meer doen omdat ze graag geld willen verdienen.

Rocamor

Re: Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:08

Poeh, als je met je tandarts en MH net zo communiceert als in de opening, snap ik dat er dingen verloren raken.

Als ik tandsteen heb, port mijn tandarts het volgens mij bij de controle weg. Kom er nooit voor terug. Polijsten is bij mij nooit gedaan.

Als jij dat niet wilt, kies je toch voor een andere MH? En de tandarts enkel voor controle?

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:09

Niet zo moeilijk toch? Gewoon aangeven dat je dit niet wil? Vind het een heel lang verhaal voor een probleem van niks..
Je haalt er ook wel een boel gedoe bij, zoals vaseline op je lippen.. Niet zo raar dat ze dit doen, ze trekken je lippen op spanning en je kunt ze zelf niet nat maken.. Volgende keer gewoon aangeven dat het niet hoeft, ook weer klaar..
En dat je maar eens per 14 maanden gaat, dat is niet vaak, dus hun goed recht om je erop te wijzen dat 2x per jaar gangbaar is..

Ik heb wel het idee dat het altijd maar moet gaan zoals jij het wil en dat je daarin zelf ook weinig flexibel wil zijn, dan zul je altijd tegen dit soort gedoe aanlopen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:10

Maakt toch niet uit wat normaal is. Als jij het niet wilt dan niet. En als jij elke stap gevraagd wil worden dan vraag je dat. Je hoeft niet bij deze tandarts te blijven.

Ik heb geen idee wat normaal is. Ik heb een aparte vrijgevestigde mondhygiëniste waar ik graag naar toe ga voor de volle apk, gelang hoe het er voor staat sneller of langer maar meestal 2 a 3 x per jaar. Zij doet wat er nodig is. En eens per jaar ga ik naar mijn tandarts voor controle. Dat vind ik prettig al dik 10 jaar. Dus ik doe dat.

Polijsten voorkomt trouwens dat er sneller tandsteen opbouwt als ze ergens met een haakje hebben moeten krabben.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 24-04-25 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:10

Als je niet tevreden bent ga je toch gewoon naar een ander?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:14

Ik ben geen tandarts maar wel ervaringsdeskundige als patient. Als ik jou was zou ik kijken of je een andere tandarts kunt vinden waar je meer vertrouwen in hebt. Behandelingen kunnen bij verschillende tandartsen enorm verschillen, dat heb ik ook altijd gemerkt. Wel helpt het (bij mijn tandarts althans) als je vantevoren zegt dat je bepaalde dingen echt niet wilt, en daar duidelijk in zijn. Het is tenslotte jouw gebit en niet dat van hem\haar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:14

Polijsten haalt geen glazuur weg en zorgt dat alle krasjes mooi glad worden gemaakt na het schoonmaken. Dat is juist nodig na het schoonmaken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:18

Hier wordt het gevraagd of ik wil polijsten. En wordt er een losse afspraak met een mondhygiëniste voor gepland. Ik snap je probleem niet zo goed: nu je het weet dat je niet wilt polijsten, dan geef je dat de volgende keer toch aan? Je bent mondig genoeg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:19

Selina schreef:
Je bent mondig genoeg.

:D

Heerlijk juist dat polijsten, zou dat elke dag wel willen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:26

Suzanne F. schreef:
Polijsten haalt geen glazuur weg en zorgt dat alle krasjes mooi glad worden gemaakt na het schoonmaken. Dat is juist nodig na het schoonmaken.

Even voor mijn beeldvorming. Polijsten is een vorm van glad schuren. Glad schuren is dus per definitie een klein laagje glazuur wegschuren zodat het oppervlak weer glad wordt? Hoe kun je polijsten zonder een laagje glazuur weg te schuren?

Verder eens met de rest, dit is echt een non-issue. Zeg gewoon dat je het niet wil hebben. Klaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 13:30

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Even voor mijn beeldvorming. Polijsten is een vorm van glad schuren. Glad schuren is dus per definitie een klein laagje glazuur wegschuren zodat het oppervlak weer glad wordt? Hoe kun je polijsten zonder een laagje glazuur weg te schuren?

Verder eens met de rest, dit is echt een non-issue. Zeg gewoon dat je het niet wil hebben. Klaar.

Het haalt wel glazuur weg, dat vind ik gewoon met google. Daarom vertrouw ik het ook niet zo. Het is nu 2 keer gedaan en ik ben echt wat deukjes kwijt in het glazuur van een paar tanden en vind dat dus niet fijn. Want het is wel weg.

Ik zal dus aangeven dat ik polijsten niet meer wil. Het is dus niet gebruikelijk. Dan weet ik dat ook weer. Daar ging het me om.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:31

Polijsten zorgt ervoor dat tandplak minder goed kan hechten, waardoor het langer duurt voor er weer nieuw tandsteen ontstaat.

Overigens doet mijn mondhygiënist vaak niet polijsten, maar reinigen met een zoutstraal en dat geeft ongeveer hetzelfde gevoel, maar dan zonder te hoeven polijsten. Als ze zonder die zoutstraal heeft gereinigd, polijst ze wel aan het einde.

Vaseline doet de mondhygiënist bij mij voor het aankleuren van het tandsteen, zodat ze ook in alle moeilijke hoekjes zeker weet dat alle tandsteen weg is. En die kleurstof is blauw en staat niet zo mooi op de lippen, dus doet ze vaseline erop, dat de kleurstof niet hecht.

Overigens geeft ze dat wel van te voren aan, voordat ze dat erop smeert, dus als je het dan niet wil, dan kun je weigeren.

Tandsteen verwijderen doet de tandarts niet zelf, daar hebben ze mondhygiënisten voor in dienst.
Een gecombineerde afspraak is wel altijd mogelijk. Meestal word ik dan binnengeroepen door de Mondhygiënist en komt de tanra45s gedurende de reiniging even binnenlopen voor de controle.

Dus dat je 2 mensen ziet, is hier heel normaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:43

Chickyy schreef:
Niet zo moeilijk toch? Gewoon aangeven dat je dit niet wil? Vind het een heel lang verhaal voor een probleem van niks..
Je haalt er ook wel een boel gedoe bij, zoals vaseline op je lippen.. Niet zo raar dat ze dit doen, ze trekken je lippen op spanning en je kunt ze zelf niet nat maken.. Volgende keer gewoon aangeven dat het niet hoeft, ook weer klaar..
En dat je maar eens per 14 maanden gaat, dat is niet vaak, dus hun goed recht om je erop te wijzen dat 2x per jaar gangbaar is..

Ik heb wel het idee dat het altijd maar moet gaan zoals jij het wil en dat je daarin zelf ook weinig flexibel wil zijn, dan zul je altijd tegen dit soort gedoe aanlopen.

Inderdaad wat een eindeloos verhaal over...... wat eigenlijk? Kwestie van overleg met de behandelaar(bij voorkeur op een vriendelijke manier) Klein probleem groot verhaal met van alles en nog wat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 13:46

De oude tandarts deed alles zelf. Vond dat eigenlijk wel het fijnst om eerlijk te zijn. Heb niet zo veel met al dat cosmetische en moderne. Die nieuwe tandarts had eerst zijn ex-vrouw die als assistente werkte, maar nu dus echt een mondhygienist in dienst genomen. En op zich is dat dus niet zo erg, maar ineens moeten er dingen gedaan worden die nooit nodig waren. En ik krijg geen antwoord op de vraag of het wel echt nuttig is.

Een kleurstof met tandsteen verwijderen heb ik nog nooit gezien. Dat was ook niet de reden van de vaseline, was puur om de lippen zeg maar te sparen, die zijn bij mij altijd erg droog en dan moet je er juist niets op doen want dan wordt het nog erger. Vaseline is gewoon schaatsenvet vind ik, voor iets anders gebruik je het niet. :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:49

Ja mijn oude tandarts deed dat ook.
Maar er is een landelijk tekort aan tandartsen en als de tandarts als tandarts werkt, kan hij tandarts tarieven factureren, als hij het werk van de mondhygiënist erbij pakt, kan hij in die tijd alleen die lagere tarieven factureren.
Dus ik begrijp heel goed dat een mondhygiënist erbij in de praktijk goed uitkan.
Hij volledig facturabel als tandarts aan het werk en de mondhygiënist voor het andere werk.
En dat wij dan 2 personen zien, dat zij zo.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:50

Lang verhaal voor iets waar je zelf controle op hebt, als je iets niet wilt dan kun je dat aangeven.

Volgens mij krijg je heel veel tips van mensen, maar heb niet het idee dat je die perse wilt, want daar reageer je niet op. :)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:58

Ik ben blij dat mijn zorgverleners niet alles met mij overleggen wat ze tijdens behandeling willen doen. Zij hebben de kennis, ik niet..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:59

Antwoord op je vraag of het normaal is om te polijsten, ja eigenlijk wel. Haalt polijsten ook een heel klein beetje glazuur weg, ja ook. Kan dat kwaad, nee zeker niet, anders werd het niet gedaan. Polijsten is niet alleen esthetisch zoals hier al benoemd maar heeft dus ook een nutte bijdrage, anders werd het ook niet gedaan. Het glazuur war er af gaat is ook zo minimaal dat het eigenlijk niet te voelen is. Het is ook geen mode verschijnsel maar gebeurt al jaren.

Je vertrouwt je oude tandarts blindelings terwijl je ook niet weet of die man zijn werk goed deed. Je hebt er zelf geen kijk op namelijk

Maar zoals ik al zei als je niet tevreden bent ga gewoon naar een ander

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:03

Marije_jiplover schreef:
Ja mijn oude tandarts deed dat ook.
Maar er is een landelijk tekort aan tandartsen en als de tandarts als tandarts werkt, kan hij tandarts tarieven factureren, als hij het werk van de mondhygiënist erbij pakt, kan hij in die tijd alleen die lagere tarieven factureren.
Dus ik begrijp heel goed dat een mondhygiënist erbij in de praktijk goed uitkan.
Hij volledig facturabel als tandarts aan het werk en de mondhygiënist voor het andere werk.
En dat wij dan 2 personen zien, dat zij zo.

En dan is de praktijk niet eens 5 dagen per week open, maar slechts 3. :+

Ik zal een volgende keer van te voren netjes aangeven dat ik polijsten niet zie zitten. Dat het dan gewoon controle en tandsteen verwijderen wordt in 1 behandeling. En geen vaseline. :Y)
Laatst bijgewerkt door germie op 24-04-25 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:04

Bizar topic, maar mijn raad ga op zoek naar een andere tandarts.
Uiteindelijk gaat het erom waar jij je goed bijvoelt. Uiteraard moet de verzorging ook wel goed gebeuren.

Zelf moet ik eerlijk toegeven dat ik dat polijsten altijd als aangenaam ervaar. Heb dat eigenlijk al altijd meegemaakt en ga eveneens jaarlijks op controle. Ben nu 40 en heb nog steeds mijn eigen tanden, mooi natuurlijk wit. Hier in Belgie zit bij mijn jaarlijks bezoek er telkens een volledig nazicht, foto's indien er iets 'verdacht' zit (gaatje of ontsteking) en dan ook de reiniging. In geval van een gaatje, dan kan het gebeuren dat er een nieuwe afspraak gemaakt dient te worden als er op dat moment bijvoorbeeld geen tijd voor is (kan ik ook begrijpen). Maar onnodige afspraken of zaken verkapt laten doen zou ik ook niet aangenaam vinden (en tijd en geld verlies)

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:04

Ik denk dat TS gewoon totaal niet tegen verandering kan.. Prima, maar helaas veranderen er wel dingen als je tandarts ermee stopt.. Dan kun je twee dingen doen, lekker blijven hangen in het verleden en tegen het nieuwe aan trappen of ermee dealen en zelf goed helder maken wat je wel en niet wil..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:09

Chickyy schreef:
Ik denk dat TS gewoon totaal niet tegen verandering kan.. Prima, maar helaas veranderen er wel dingen als je tandarts ermee stopt.. Dan kun je twee dingen doen, lekker blijven hangen in het verleden en tegen het nieuwe aan trappen of ermee dealen en zelf goed helder maken wat je wel en niet wil..

Nou, ik kan behoorlijk goed tegen veranderingen. Maar in dit geval vind ik de veranderingen dus twijfelachtig zoals ik ook aangeef. Het gaat al een aantal jaren zo immers (kom er gelukkig niet vaak).
Ja, ik heb/had meer vertrouwen in de oude tandarts. Dat was gewoon een rechttoe-rechtaan persoon, geen extra dingen, iemand met wie ik wel kon lachen, die het echt jaren gedaan heeft. Hij kon het wel waarderen als ik zei 'jammer, je kon weer niets aan me verdienen', of 'als de loting gunstig gezind is, dan neem ik gewoon over een aantal jaren je praktijk over' (wat helemaal niet aan de orde was verder).
De mondhygieniste was wel vriendelijk hoor, maar het voelt voor mij toch wat te modern zeg maar.

Wisselen van tandarts heb ik overwogen, maar dan kost het weer meer tijd omdat het niet meer op loopafstand is. Weet dus niet of ik dat wel wil. Ben ook van het gemakkelijke met dit geef ik toe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:11

Maar polijsten is niet erg. Het is niet dat je met 1x in het jaar polijsten je tanden voor altijd vernaggelt.

Ja, er wordt wat glazuur weggehaald, maar van wat ik begreep is dat de laag die je met tandpasta weer opbouwt, dus is het niet erg.

Maar alsnog, als jij niet wil dat ze polijsten, ZEG dat gewoon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:12

Wat is er mis met (te) modern? De technieken zijn vooruit gegaan en wie zegt dat jouw oude tandarts het allemaal wel goed deed?

Ik denk idd dat je niet goed tegen veranderingen kunt. Dat blijkt ook wel uit voorgaande topics.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-04-25 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:12

Polijsten modern.

Ik lig in een deuk :D