Tandarts is mondhygienist? En nog wat vragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Tandarts is mondhygienist? En nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 08:56

Ik stel deze vragen in overleg met iemand die ik gister sprak en regelmatig tegekom. En wat zou jullie advies zijn voor deze meneer?

Hij is vorige week naar de tandarts geweest ivm lichte kiespijn tussen de jaarlijkse controles in. Maakt een afspraak bij dezelfde assistente als altijd, in dezelfde praktijk met dezelfde inrichting. Maar eenmaal in de stoel komt er een heel andere persoon aan dan de tandarts die hij al jaren heeft :? en blijkt de praktijk over genomen te zijn door deze andere persoon.

Ok, het zal wel, geen angst voor de tandarts dusvol vertrouwen rustig blijven liggen. Ik was echt opgestaan en weggegaan trouwens. :+ Maar ok na fotos blijken er twee kleine gaatjes in twee kiezen naast elkaar. Tot zover niks geks.

Maar dan allereerst een hele preek over eerder moeten komen want dat had het eerder opgelost kunnen worden. Nou ja jaarlijkse controle geen last tot vorige week. Ook dat was schouder ophalen aanhoren en zal wel. Daarna ja het kan pas op zijn vroegst eind juli gevuld worden. Eh zo lang nog met nu nog lichte kiespijn rondlopen. %)

Daarna wordt er even een offerte gemaakt voor tegen de 400 euro voor twee kleine gaatjes vullen. Met de melding dat de verzekering het hoogst waarschijnlijk niet zal vergoeden. Oef dat is nogal fors aan de prijs en vreemd waarom zouden ze dit niet vergoeden. De man is naar huis gegaan met een wat nu te doen gevoel. Is gaan zoeken en deze persoon blijkt geen tandarts maar mondhygienist. :?

Daar ging het dus gister over en mijn verbazing was ook mmm mogen die dit doen zonder een "echte" tandarts in de praktijk. Ik ben ook gaan zoeken en kom een tijdelijke proef tegen die 5 jaar geduurd heeft en per 1 juli afloopt waarin big geregistreerde mondhygienisten kleine gaatjes fotos en opppervlakkige verdovingen mochten doen zelfstandig. Deze proef loopt echter af per aanstaande 1 juli.

De vraag is dus, mogen deze handelingen gedaan worden zonder toezicht of aanwezigheid van een tandarts? Mag iemand (als je in de veronderstelling bent je eigen tandarts te zien) je controleren zonder vooraf aan te geven dat het geen tandarts is en ook nergens behalve op internet te zien is dat het dus geen tandarts is. En is dat dan ook de reden dat een verzekering het niet zou vergoeden?

Ik heb hier echt geen verstand van gelukkig maar zit dus net als deze meneer vol vragen. Hopelijk zijn er hier tandartsen dan wel mondhygienisten (rotwoord trouwens om te typen :') ) om hier meer duidelijkheid over te geven. En of de prijs tegenwoordig werkelijk zo hoog is voor twee kleine gaatjes vullen

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:06

Geen idee of ze dat mogen, maar de prijs voor 2 oppervlakkige gaatjes vullen is normaal echt niet zo hoog!!

Ik heb in maart 2 grote gaatjes laten vullen (2vlaks vulling) incl verdoving, periodieke controle en 2 fotos en was (verzekering buiten beschouwing gelaten) €250 kwijt daarvoor.

Mijn advies zou dus zijn om een andere tandarts te zoeken, als zijn oude niet meer werkt.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 23-04-25 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:06

karuna schreef:
.Ik ben ook gaan zoeken en kom een tijdelijke proef tegen die 5 jaar geduurd heeft en per 1 juli afloopt waarin big geregistreerde mondhygienisten kleine gaatjes fotos en opppervlakkige verdovingen mochten doen zelfstandig. Deze proef loopt echter af per aanstaande 1 juli.

De vraag is dus, mogen deze handelingen gedaan worden zonder toezicht of aanwezigheid van een tandarts? Mag iemand (als je in de veronderstelling bent je eigen tandarts te zien) je controleren zonder vooraf aan te geven dat het geen tandarts is en ook nergens behalve op internet te zien is dat het dus geen tandarts is. En is dat dan ook de reden dat een verzekering het niet zou vergoeden?

In de 1e alinea geef je zelf antwoord op de vragen in je 2e alinea?!

Hoe dan ook, als het niet bevalt, ga je naar een ander.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 09:10

Ik heb er geen verstand van daarom vraag ik het. :) Mag iemand uberhaupt controleren zonder vooraf aan te geven dat hij geen tandarts is. Dan had de man al vooraf kunnen besluiten ergens anders heen te gaan. Al schijnt het hier wel lastig te zijn, mijn eigen tandarts zit in een eerdere woonplaats een eind verderop.

De oude tandarts schijnt ivm gezondheid accuut gestopt te zijn een tijdje geleden en heeft de hele praktijk over gedaan aan de nieuwe.

De prijs vond ik ook al stevig. Ik heb de laatste jaren alleen maar afgebroken dingen dus geen recente prijs ervaringen en gv heeft uberhaupt nooit gaatjes of gebitsproblemen dus ook daarin geen ervaringen met prijs. Ik heb wat lijsten gevonden van tarieven maar daar kom ik ook op lagere bedragen uit. Maar geen idee of er vrije tarieven zijn of een plafond?
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-04-25 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:11

Wat een vervelende ervaring. Een flink bedrag. Volgens mij is mijn tandarts een stuk goedkoper (wel een goede)
Een mondhygiënist heeft een vierjarige hbo opleiding gedaan. Ze leren ook boren en vullen. Ik weet niet of er vrijgevestigde mondhygiënisten zijn die dat doen. Meestal is het binnen een tandartspraktijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:11

Ik weet niet of die test werkelijk per 1 juli eindigd of dat dit niet geldt voor afspraken eerder dan 1 juli gemaakt, maar ik weet wel dat kleine gaatjes idd gevuld mogen worden door een mondhygiëniste, maar ook dat deze handelingen door echte TA's niet wordt gewaardeerd (volgens mijn eigen MH).

Ik vind het echt not-done dat een TA zijn klanten/patiënten niet laat weten dat de praktijk is overgenomen door een MH, want waar moeten al die lui naar toe die meer nodig hebben dan een paar kleine gaatjes??

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:12

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik absoluut een andere tandarts zoeken. Eentje die normale tarieven rekent die wel gewoon door je (aanvullende) verzekering vergoed kunnen worden. Ik dacht dat tandartstarieven wettelijk bepaald waren? Mogen mondhygiënisten die aan deze proef meedoen zelf hun tarieven bepalen? Twee gaatjes vullen voor 400 euro is wel een serieus goed verdienmodel :Y)

karuna
Drukke kabouter

Re: Tandarts is mondhygienist? En nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 09:14

Ik heb een eerdere post ook wat aangepast met die tarieven vragen.

Het betreft niet mij of mijn partner gelukkig. Maar een goede bekende.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:14

Overigens zijn alle kosten bij TA en MH terug te vinden in codes via google en boven de €250 is een offerte verplicht.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:15

Los van of het mag...

- communicatie m.b.t. tot overname
- geen tandarts maar MH
- prijs
- wachttijd

Dit zouden voor mij al voldoende alarmbellen zijn om een andere tandarts te zoeken. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 09:17

Die codes had ik ook al gevonden. Maar ik weet dus niet welke codes er op de offerte staan, het leek hem en mij een enorm fors bedrag en ook de melding de verzekering vergoed waarschijnlijk niet best vreemd.

Ik wist dus echt niet dat een MH (stuk gemakkelijker) ook mocht vullen. Die bij mijn tandarts zit maakt schoon en geeft adviezen, die van mijn partner en ook die van mijn vader doen ook niets meer dan dat.

Een heel nieuw weetje dus voor me :+

Dat de oude tandarts niets gemeld heeft is inmiddels wel begrijpelijk.accute gezondheidsproblemen. Maar dat de nieuwe niet even een berichtje heeft gedaan is op zijn zachtst gezegd nogal slordig -O-

Ik zou echt niet blij zijn als het mij zou overkomen trouwens en meteen me hebben afgemeld als patient :n

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:20

vind het wel apart, want bij onze tandartsenpraktijk mag de mondhygiëniste niet werken als de tandarts niet in het pand aanwezig is.
Toen onze tandarts zwanger was en haar vervanger op bepaalde dagen niet aanwezig was, werden afspraken met mondhygiëniste op die dagen afgezegd/ verplaatst.

Prijs vind ik ook wel echt fors. Er staan naar mijn weten vaste bedragen voor bepaalde handelingen.

Ik zou ook absoluut niet gecharmeerd zijn als er ineens een andere tandarts voor mijn neus staat. Dat is omkeren en weglopen voor mij. O:) (Ik heb wel angst voor de tandarts.)

Overigens zonder pijn kan het hier best wel een tijdje duren voor een gaatje gevuld kan worden, maar met pijn kan ik vaak wel heel snel terecht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:20

Mijn vriend heeft de opleiding mondzorgkunde gedaan, maar niet afgerond. Hij zei me toentertijd inderdaad dat mondhygiënisten leren boren en vullen en oppervlakkige gaatjes konden doen, maar dat eigenlijk nauwelijks deden omdat oppervlakkige gaatjes meer dan eens diepe gaatjes worden en ze dan niet verder mogen/kunnen gaan en je met een half gat zit.

Geen idee wat er in de tussentijd veranderd is, want het is al flink wat jaren geleden inmiddels.

Zou in dit geval gewoon meteen overstappen om meerdere redenen: de prijs, het feit dat de overname niet gecommuniceerd is, de lange wachttijd voor een simpel gaatje (ik heb meestal in een week een plekje) en het gebrek aan een tandarts ipv mondhygiënist. Vooral dat laatste: je hebt sowieso een tandarts nodig dus als deze praktijk alleen een mondhygiënist heeft dan kun je net zo goed over gaan naar een praktijk die beide heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 09:24

Ik heb ook een gezonde angst dankzij de vroegere schoolslagers die met een bus langskwamen %) en ben nogal gehecht aan mijn eigen lieve tandarts, nachtmerrie scenarios van afgebroken kiezen in het buitenland waardoor ter plekke op zoek moet naar een tandarts. Goddank toen lieve kundige mensen getroffen.

De man neigt ook naar weg daar maar waarheen is nog even een lastige en er zijn weinig fijne tandartsen in de buurt geloof ik.

Een vreemde mogelijk niet zo wettelijk toegestane situatie dus, een half uitgeboorde kies en dan jammer dan gaat u maar is ook niet iets waar je op zit te wachten %)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:26

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:31

karuna schreef:
Ik heb ook een gezonde angst dankzij de vroegere schoolslagers die met een bus langskwamen %)

Alsof ik mijn eigen schooljeugd weer herleef |(

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:41

Hier iemand met angst voor de tandarts die altijd een afspraak maakt bij de aardige en kundige mondhygiënist. Zij mogen ook controles doen bij patiënten met een (normaliter) gezond gebit en kleine gaatjes vullen.

De praktijk had het wel even netjes met je mogen communiceren daarentegen...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:50

Ik zou me sowieso niet zomaar door iemand anders laten behandelen, teveel ongein met tandartsen meegemaakt -:(- zeker niet netjes dat ze de clienten van te voren niet hebben ingelicht! En al helemaal niet laten preken, wat denkt hij wel dat ie is :oo

Misschien anders even de zorgverzekeraar bellen of dit allemaal zo kan?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:50

heel snel een andere tandarts zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 09:56

DubbelFun schreef:
karuna schreef:
Ik heb ook een gezonde angst dankzij de vroegere schoolslagers die met een bus langskwamen %)

Alsof ik mijn eigen schooljeugd weer herleef |(

Ja die hebben een hoop mensen voor het leven verpest, en in mijn geval ook een deel van mijn gebit verruinieerd ook nog. %) de verkeerde gezonde kies zo vullen dat bijna alle wanden afbreken zonder verdoving en toen ik au zei kreeg ik een klap tegen mijn hoofd. |( om de keer daarna de inmiddels aardig weggerotte juiste kies te vullen Een melkhoektand rustig laten dwars zitten met als gevolg dat de volwassen tand nooit kon doorkomen en deze op mijn 22 e getrokken is en ik sinds die tijd met een gat rondloop. En meer niet zo fraais %)

Ik ga jullie adviezen hoe dan ook doorgeven.

Maar hoe kan hij het het beste aanpakken. Domweg nooit meer terugkomen daar, netjes afmelden met de reden waarom en deze reden ook melden bij een nieuwe tandarts?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:07

Een andere tandarts bellen en vragen of je daar ingeschreven kan worden. Dan de huidige bellen en zeggen dat je naar een andere praktijk overgaat en dat je wil dat ze al jouw gegevens doorgeven aan de nieuwe praktijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:09

Is elke TA niet verplicht je te helpen bij pijn ??
Als patient overstappen is niet altijd zo simpel, maar volgens mij zijn ze wel verplicht je te helpen bij pijn/problemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:13

karuna schreef:
Maar hoe kan hij het het beste aanpakken. Domweg nooit meer terugkomen daar, netjes afmelden met de reden waarom en deze reden ook melden bij een nieuwe tandarts?

Maar serieus, het betreft toch een volwassen persoon? Dit kan hij/zij toch zelf op een juiste manier regelen. Hoe moeilijk is het?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:20

Maar als ik het goed begrijp heeft mh nu “niets” gedaan, alleen maar geconstateerd dat er twee gaatjes zijn en er is een behandelplan gemaakt?
Je kennis heeft deze gekregen incl offerte.

Dit is toch juist heel netjes? Je komt niet ineens voor verrassingen te staan. Prijzen staan vast, maar je weet nu wel wat je te wachten staat.

En heeft je kennis niet gevraagd wie diegene was die hem hielp? Ik bedoel, nieuw gezicht, dan vraag je dat toch?

Dat ta praktijk is overgenomen, je kennis dit niet wist. Dat is misschien wat gek. Maar het kan verschillende oorzaken hebben. Je kennis heeft een mailtje gemist? De oude ta is hierin misschien in gebreke gebleven? Of de nieuwe ta? Administratiegegevens waren niet op orde? Noem maar op, het kan vanalles zijn.
Dat kan je kennis toch gewoon vragen? Zo van; ik was niet op de hoogte, hoe zit dat?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:33

DubbelFun schreef:
Is elke TA niet verplicht je te helpen bij pijn ??
Als patient overstappen is niet altijd zo simpel, maar volgens mij zijn ze wel verplicht je te helpen bij pijn/problemen.

Nee daar zijn spoeddiensten voor. Het is niet zo dat je als tandarts rekening moet houden met patiënten van buitenaf terwijl je geen dienst hebt. Heb je tijd, dan doe je het, anders de dienstdoende tandarts.

Een mondhygiëniste mag boren, mits er binnen enkele minuten een tandarts ter plaatse kan zijn wanneer het fout gaat. Dit houdt in dat je beide in hetzelfde pand moet zitten.

Een controle mag een keer per jaar door een mondhygiëniste worden gedaan, maar moet daarnaast een keer per jaar door een tandarts worden gedaan. Al wordt hier wel vaker anders mee omgesprongen.

Die €400+. Vermoed dat daar meer op die offerte staat dan alleen vullen. Heb je toevallig de codes?