Calorierijke gerechten of snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Calorierijke gerechten of snacks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:17

Bijna iedereen kent wel iemand die op zijn/haar eetpatroon moet letten omdat er anders kilo’s bij komen.

Nu ben ik ‘gezegend’ met het tegenovergestelde: ik vergeet makkelijk te eten en ik heb een snel metabolisme, geen handige combi.
Zo’n beetje mijn hele leven heb ik ondergewicht gehad en ik zit nu eindelijk op een gezond gewicht door te sporten (+ 15 kilo) en meer op mijn voeding te letten.
Echter merk ik dat ik alsnog makkelijk vergeet te eten wanneer het geen standaard werkdag is. Zo was ik vanavond mijn calorieën aan het tellen en kwam ik net aan de 2000, terwijl ik een fysiek intensieve dag heb gehad en ik me door het te weinig eten slapjes voelde.

De meeste mensen zouden dan misschien zeggen: lepel een bak ijs leeg, probleem opgelost.
Nu wil het feit dat ik gezond eten erg lekker vind, maar dat zit vaak laag in de calorieën. Wanneer ik ijs eet ben ik na een paar happen al wel voldaan :=

Dus ik dacht, laat ik hier om raad vragen voor calorierijke (makkelijk O:) ) maaltijden of snacks
Wellicht goed om te weten:
- ik eet grotendeels plantaardig, met ‘makkelijke’ maaltijden zoals kant en klaar maaltijden of pizza wil ik nog wel eens zuivel en eieren eten. Vis en vlees is geen optie.
- ik slik supplementen ivm mijn grotendeels veganistische dieet, hoewel ik het liefst zoveel mogelijk uit mijn voeding probeer te halen.

verootjoo

Re: Calorierijke gerechten of snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:27

Vooral eiwitten;
Noten, peulvruchten (kapucijners, linzen, bonen etc) skyr.
Noten zijn hiervan het hoogst in calorieën en zijn gewoon heel erg gezond.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:31

Ik ben ook het grootste gedeelte van mijn leven te licht geweest. Ik ben uiteindelijk naar een gezond gewicht gekomen door bij alles wat ik at, nét iets meer te eten dan ik normaal zou doen. Een extra boterham, een extra schep aardappelen. Bij álles, heel bewust. En ja, eerst voelde ik me dan erg vol, maar uiteindelijk leerde mijn maag om meer eten te kunnen verdragen. Want het bleek dat ik gewoon.. ja, niet zoveel at in totaal :P Van nature zat ik snel vol.

Kreeg je van het sporten niet meer honger? Dit gebeurde bij mij wel en maakte het ook wat makkelijker om meer te eten op een dag (en hongergevoel herinnerde me er ook aan om te eten :D)

De pil werkt ook goed, +5kg erbij, dat was even schrikken := nog nooit van m'n leven zoveel bijgekomen zonder moeite :')

Verder probeer ik (gezonde) vetten te eten (noten, 48+ kaas), veel koolhydraten (flinke portie aardappelen of rijst), volle melk ipv halfvol etc. Maar ik denk dat de grotere porties het meest hebben geholpen! Zou je niet een wekker kunnen zetten voor je eetmomenten op de dagen dat je niet werkt? Of proberen datzelfde ritme aan te houden als op een werkdag?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:33

Wat vind je lekker?

Je kan evt overwegen om zelf (vegan) ijs te maken?

Of een handje noten 3x per dag?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:55

Noten is een goede ja, dat probeer ik al regelmatiger te eten maar zou geen kwaad kunnen om elke dag te snacken.

Verder probeer ik al grotere porties te eten. Voor 1,5 persoon aan rijst/pasta inderdaad omdat daar toch vaak de meeste calorieën per maaltijd in zitten.
En een hongergevoel door het sporten, soms wel, soms niet helaas. Dan neem ik wel eens even snel een proteïne reep, maar dat zet ook niet echt zoden aan de dijk met ongeveer 100kcal.. al moet ik het denk ik wel daar van hebben, tussendoortjes.
Maar het voelt soms alsof ik al zoveel eet.
Stevig ontbijt, om 10:00 een boterham met veel beleg, een goede lunch, dan weer een boterham om 15:00, als ik er aan denk rond 16:30 een snack, en dan avond eten en vaak in de avond nog een bakje chips oid.
Ik vermoed dat ik op werkdagen wel aan m’n calorie behoefte kom, hoewel ik denk dat het hoe dan ook meer mag gezien mijn vetpercentage onder de 15% zit en dat is erg laag voor een vrouw.
Een wekker is een goed idee, ga ik proberen!

Zelf vegan ijs maken, heb je tips :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:00

Noten, ei, banaan, avocado, cracker met pindakaas.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:04

Noten tikt wel aardig door.
Ik wilde zeggen volle kwark maar dat is geen optie, ik weet niet hoe het zit met de kcal / vetten in soja yoghurt bv? Volgens mij heeft de Alpro Mild & Creamy best wat kcal.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:30

Inderdaad noten, avocado, volle (waar mogelijk) en volkoren producten. Een beetje proteïnereep heeft ook al een paar honderd calorieën. Wellicht pure chocolade als je dat lekker vindt?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 04:47

Op insta heb je een aantal “koks” die bijvoorbeeld heel erg eiwitrijke snacks maken met cottage cheese ed. Misschien zo iets?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 05:58

Ik eet vla (kan niet tegen kwark en het is ook echt niet te eten.. >;) ) en muesli en noten in de ochtend. Zit ik heel makkelijk al op 600-800 kcal. Of hoger als ik meer noten in gooi. Maar noten kan je ook in veel gerechten gooien of los als lekkere trek.

Ik lus heel weinig van die eiwitrijke dingen. Wel heb ik proteïne krekkers en muesli die ik goed te doen vind. Is op basis van zaden/schroot dacht ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 06:47

Avondeten meer krachtvoer misschien? Bonen, bakbanaan, dat soort dingen.
Veel noten pitten zaden door en over je eten. Rijst kan goed met cashewnoten bijvoorbeeld.
Rijst kun je ook goed combineren met kokosmelk of kokosroom, dat zet ook lekker aan. Groente wokken en/of bonen in de pan, een currypasta of iets anders qua kruiden erdoor, pakje kokosmelk en water erbij, rijst er rauw bij en dan wachten tot het water en de kokosmelk helemaal in de rijst zit. En dan nog even bakken zodat het lekker gebakken rijst wordt. Dat soort dingen zijn makkelijk en zetten goed aan.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:13

Wat mij hielp om aan te komen was dagelijks een shake maken van volle kwark, volle melk, diepvriesfruit, een beetje suikervrije aanmaaklimonade en een paar lepels olijfolie. Proef je niks van, maar tikt wel aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:52

Houd je van kaas? Dat zet ook aan.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 08:34

Bedankt voor de tips tot nu toe!
Ik had het in de OP moeten vermelden, maar ik ben allergisch voor avocado dus dat kan ik helaas niet eten.

Pindakaas gaat door mijn ontbijt (overnight oats) en door de saus als ik noodles/rijst maak, maar op een boterham of cracker vind ik het niet te eten :=

Ik heb het even gecheckt, mijn standaard soja yoghurt zit erg laag in de kcal/100ml. Ik zie dat alpro opties heeft die een stuk meer leveren. Even over nadenken, is wel een verdriedubbeling van de prijs namelijk.

De banaan en tip over de kokosmelk zijn goede ideeën. Die laatste gebruik ik af en toe al maar mag best wat royaler :)

Chocolade e.d. vind ik zeker lekker, maar vaak ben ik daar na een paar stukjes al wel weer klaar mee, een beetje hetzelfde als met ijs helaas.

Verder bedankt voor de tips mbt volle producten, maar ik wil zuivel niet standaard in mijn dieet toevoegen, enkel eens uit gemak zoals ik in de OP schreef.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:38

Hummus mengen met wat (vegan) mayo en dat op een cracker/broodje?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:24

Ja Alpro is rete duur.
En eiwitpoeder? Makkelijk voor de eiwitten natuurlijk maar stiekem zit dat best hoor in kcal als je het drinkt met wat sojamelk. Gaat vaak ook echt wel meer in dan 1 scoop war de zak aan geeft.
De Vegan vanUpfront hoor ik wel goede verhalen over maar zelf nog niet geprobeerd.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:41

Vind je pindakaas wel lekker als je het zou combineren met medjoul dadels en chocolade? Ik deed hier vaak een medjoul dadel opensnijden, pit eruit, 100% pinda-pindakaas erin, en dan een laagje gesmolten chocolade eromheen- echt heel lekker. Al mikte ik er ook wel eens gewoon hagelslag bij op uit luiheid. :D

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:10

Toen ik een paar jaar geleden wat kilo's er bij op mocht hebben, heb ik dat opgelost door het te combineren met één van mijn hobby's: bakken :D
Ik had toen ook de tijd ervoor hoor, maar elke week maakte ik wel een nieuw recept van cheesecake, brownies, pannenkoeken etc. Is vegan ook te doen (met iets meer uitzoekwerk). Het was vaak zo lekker dat ik het niet kon laten staan en ik daarna 3 dagen een stuk taart als toetje had.

Verder ga ik mee met de rest. Volkoren producten zijn goed voor de vezels, maar daar zit je langer vol van en 'belemmert' dan het hongergevoel voor de rest van de dag. Daarom probeer ik de 80/20 regel aan te houden voor volkoren. Bij het avondeten meng ik bijvoorbeeld de pasta half volkoren en half normaal, zodat ik er meer van op kan (en dus meer kcal eet).
Wat deze kwestie betreft is het lastig dat je geen vlees en vis eet. Daar zit namelijk vaak flink wat in aan kcal. Eet je wel eieren? Voor je ontbijt of lunch zou je brood kunnen roosteren en dan 2 eieren erop. Kan je afwisselen zoals gekookt, roerbakken of spiegelei, wordt het ook minder snel saai. En dan wat vegan roomkaas eronder tikt ook weer extra aan.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 23:02

Hummus ik een cracker met mayo is een goede tip! Die ga ik zeker gebruiken.

Met die proteïne poeder moet ik even kijken, ik wil niet te veel daar van gebruiken want dat zou slecht voor de nieren zijn?

Chocolade smelten klinkt als veel werk _O- maar dadels vind ik lekker dus dat is wel een goede om met pindakaas te proberen :j
Ik maak ook wel eens proteïne shakes met o.a. pinda’s en dadels, daar zitten dan al snel 350kcal per glas in :)

Bakken, super leuk, maar tijd is een dingetje. Iets met een paard, werk, relatie, sociaal leven en intensief sporten (5 dagen per week 1,5-2 uur) dus ik zoek geen nieuwe hobby en vooral makkelijke oplossingen :=
De tip van volkoren met niet volkoren mengen ga ik ook proberen, nooit bij stil gestaan maar klinkt logisch!
En nee, ei eet ik normaliter ook niet. Ik ben niet 100% vegan maar maak de uitzondering eigenlijk alleen bij het uit eten gaan of als we toevallig een kant en klaar maaltijd hebben waar ei/zuivel oid in zit

Anyway, vandaag ging goed denk ik. Noten als tussendoortje en een grooote portie avond eten (vooral de koolhydraten waren meer dan normaal en net wat extra tofu) met een stevige saus van oa pindakaas en kokosmelk. En daar buiten om een goed ontbijt, uitgebreide paasbrunch, proteïne puddinkje..
morgen weer een werkdag dus wat makkelijker om goed te eten :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 01:08

Oef als je zoveel sport én (voornamelijk) vegan eet zou ik wel echt op de eiwitten letten. Misschien doe je dat al wel maar dat kan ik er niet uithalen. Vaak zijn dat ook vollere producten dus mooi mee genomen.

Eiwitshakes slecht voor de nieren? Heb ik eigenlijk nooit gehoord. Tenzij je daar op leeft of dat 3x per dag gaat gebruiken, dan kan ik me voorstellen dat het niet goed voor je is. Maar té veel is natuurlijk nooit goed.

Is ook niet iets wat je bij de Kruidvat moet halen, dan zit het vol meuk. Maar er zijn echt wel goede (en clean) poeders te vinden tegenwoordig. Upfront is clean. Body&fit is populair en als het budget er voor is die van Orange power of Orange fit (hopelijk goed onthouden) een van de favorieten onder vegans geloof ik.

Bakken is wel een goede :')
Of simpel lekker veel boter of olie gebruiken als je aan het koken bent. Dat tikt ook echt wel door op een week basis.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 01:13

Ik mis nog de zaden en pitten naast de noten, die zouden makkelijk door je overnight oats kunnen als ik dat zo lees. Smoothies zijn ook nog makkelijk denk ik, dat drinkt makkelijk weg en daar kun je mooi dingen dingen in kwijt zoals eiwitpoeder en notenpasta's. Hummus is al genoemd, is trouwens ook heel makkelijk zelf te maken en dan kun je er prima wat extra olijfolie in gooien. Tofu is ook heel gemakkelijk overal doorheen te gooien of als extra toe te voegen. :)
Appelstroop met tahin op brood is ook een goede want heeft van alles wat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 03:18

Ik lag pas in het ziekenhuis en er kwam een diëtiste langs. Ze kwam met deze lijst. Dit waren extra's die ik kon kiezen bij drank ronde. Misschien zie je er nog wat op staan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 03:35

TS eet grotendeels vegan dus dan heeft het niet zoveel zin om producten met extra dierlijke eiwitten aan te raden :) (niet aanvallend bedoeld)
Bovendien eet 90% vd Nederlanders al teveel eiwit én is die proteïne-hype mega slecht voor de planeet.

@ts ik zou idd voor noten, gedroogd fruit, kokosmelk, extra olijfolie etc gaan. Misschien ook ‘vetter’ brood zoals focaccia?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 06:26

superpony schreef:
Ik lag pas in het ziekenhuis en er kwam een diëtiste langs. Ze kwam met deze lijst. Dit waren extra's die ik kon kiezen bij drank ronde. Misschien zie je er nog wat op staan

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat raden ze ongelooflijk veel troep aan. In een ziekenhuis nota bene. Ik vind dit echt niet kunnen

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:34

Tofu is ook een goede inderdaad. Zijdetofu kan je makkelijk door een smoothie of saus mee blenden en proef je niks van terug. Is helaas wel een wat duurder product.

@FCSA ik denk dat een focaccia vaak niet vegan is? Zou dan eerder voor van die bollen met zaden en pitten gaan om wat aan te zetten. Maar daar moet je ook maar net van houden.