Info over studentenvereniging in Groningen gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Info over studentenvereniging in Groningen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 11:49

Toen ik ging studeren was ik de eerste in mijn familie en over studentenverenigingen had ik alleen maar enge verhalen gehoord uit de krant. Troi bleef dus op grote afstand, en heeft daar na afloop flink spijt van gekregen! -O-

Want ik hoor nu van vrienden hoe tof het was, gezellig, saamhorig en vrienden voor het leven.

Nu gaat zoon studeren en wil ik hem graag de goede kant op helpen. Maar ja, zelf dus 0 ervaring opgedaan.

Ik weet wel welke te vermijden (alles met ontgroening zoals vindicat bijv) maar niet goed welke passen bij een wat verlegen, nogal nerdy, maar wel heel gezellige vent van 18. Hij gaat goed op inclusief en neuro-divers (zijn halve vriendengroep is queer en-of neurodivers :P ).

Natuurlijk ga ik hem enkel tips geven,'goh ga in de keiweek eens bij X kijken'. Maar wat richting gaat hem zeker helpen!

Dus ik zoek tips!

Welke past bij zo'n type vent?

Welke opleidingen zijn er welkom, mbo-hbo-universiteit (ik meende dat alles tegenwoordig welkom is maar ben niet 100% zeker)?.

En dus graag zonder ontgroening.

Alvast mijn grote dank!

Sokje_6

Re: Info over studentenvereniging in Groningen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:00

Ik vond zelf meer aansluiting bij een sportclub dan bij een studieclub. Ben zelf overigens helemaal niet zo sportief, maar dat is ook niet altijd nodig.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:03

Ik ben zelf niet bij een vereniging aangesloten en dus geen directe ervaring, maar aan kleinere verenigingen heeft Groningen Cleopatra: https://www.cleopatra-groningen.nl/welkom
En een LHBTQ+ studentenvereniging, ganymedes: https://www.ganymedes-lgbt.nl/nl

En het is een beetje wat anders en je moet toneel leuk vinden, maar mijn beide huisgenoten zitten bij GST (https://www.groningerstudententoneel.nl/home) en dat is naar wat ik ervan mee krijg ook een hele leuke en gezellige groep nerdige mensen waar alles kan.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:44

Ik hoor van mijn neurodivergente vrienden goede verhalen over Cleopatra. Onlangs hebben ze nog geld ingezameld voor Gea's weggeefwinkel, dus het is inderdaad niet alleen maar zuipen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:49

Roeien?
Ik heb zelf een top tijd gehad bij een studentenroeivereniging.

Lottehorse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:13

Ik hoor ook goede verhalen van vrienden over Cleopatra. Ook de zeilvereniging Mayday klinkt altijd erg leuk.

Roeien is een groot ding onder de Groningse studenten, bij die verenigingen heb je wel een ontgroening en ze zijn erg van de feestjes. Mocht hij toch willen roeien dan denk ik dat hij beter bij Gyas past dan bij Aegir (zustervereniging van Vindicat).

De christelijke studentenvereniging Ichthus is ook erg leuk van wat ik hoor, veel gewoon gezelligheid en saamhorigheid.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:55

Ik denk ook dat ie beter bij Gyas past. Maar die ontgroeningen moet je niet te serieus nemen hoor, in Utrecht was dat gewoon een weekendje op kamp.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:56

Tiggs schreef:
Ik denk ook dat ie beter bij Gyas past. Maar die ontgroeningen moet je niet te serieus nemen hoor, in Utrecht was dat gewoon een weekendje op kamp.

Nou, Vindicat heeft toch regelmatig het nieuws gehaald (en niet vanwege een weekendje op kamp).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:57

Dat verschilt heel erg per vereniging hoor, hoe serieus de ontgroeningen zijn.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:10

Mijn zoon klinkt een beetje als de jouwe. Hij zit nu in de eindfase van zijn master en is lid van de studievereniging van zijn studie. Ook in Groningen. Studentenvereniging zag hij niet zitten, door zijn autisme zag hij kleinschalig en activiteiten meer toegespitst op zijn studiekeuze meer zitten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:17

Lieser schreef:
Tiggs schreef:

Nou, Vindicat heeft toch regelmatig het nieuws gehaald (en niet vanwege een weekendje op kamp).

Ja maar Aegir en Gyas niet en over die verenigingen ging het.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:25

Ik denk dat je hem hierin toch gewoon zelf z'n weg moet laten zoeken. In de keiweek kan je overal laagdrempelig langs (obv je verhaal kan je inderdaad Vindicat en Albertus overslaan). Ik ben nooit lid geweest van een studentenvereniging, maar wel actief bij de studievereniging en de studentenpaardrijvereniging (beide zonder ontgroening). Voor de studentenverenigingen is er vaak in het begin van een jaar instroom, maar van je studievereniging moet je toch al lid worden voor boeken e.d. en kan je zelf kiezen of je actief wordt of niet. Tijdens de introweek van de studie krijg je vaak wel een goed beeld van de verschillende commissies en activiteiten en merk je bij welke mensen je aansluiting vindt. Ik heb bijvoorbeeld met name de musicalcommissie van mijn studievereniging gedaan. Had weinig te maken met de studie, maar je komt wel direct bij gelijkgestemden.

Je studententijd is echt een moment om een nieuwe sport te leren, of je huidige sport door te zetten. Tijdens de keiweek is ook een sportmarkt, daar kan je makkelijk bekijken wat er allemaal te doen is. Voordeel van sportverenigingen is dat je ook in de loop van het jaar je soms nog wel kan aanmelden, proeflessen kan doen en het (meestal of altijd?) geen ontgroening heeft.
Laatst bijgewerkt door Marleen_L op 19-04-25 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:25

Century schreef:
Dat verschilt heel erg per vereniging hoor, hoe serieus de ontgroeningen zijn.

Klopt, ontgroeningen verschilt heel erg per vereniging, bij sommigen is het idd een weekendje op kamp waarbij de eerstejaars dan allemaal een 'uniform' aan moeten en wat opdrachtjes moeten doen, bij anderen worden ze idd aan een verwarming vastgeketend en krijgen ze een week niet te eten :+ Vraag dit dus zeker even na bij de vereniging waar je interesse in hebt!

Ik ben verder niet zo bekend in de studentenwereld van Groningen, ik weet alleen dat je bij Vindicat uit de buurt moet blijven :') Verder kan ik wel onderschrijven dat het lid zijn van een (leuke!) studentenvereniging echt een toevoeging kan zijn aan je studententijd, dus ik zou het je zoon zeker aanraden!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:42

Hier iemand die uiteindelijk actief is geweest bij de studievereniging. Ook die kunnen actief zijn met leuke activiteiten. Niet in Groningen overigens maar ook ik zou dus de studievereniging niet uitsluiten.

Edit: Cleopatra opgezocht, dat klinkt ook echt wel heel leuk zeg. Die optie had ik er niet tussen :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:52

Volgens mij zijn er alleen ontgroeningen bij Vindicat en Albertus.
Zelf vond ik de keiweek echt geen reet aan, ging alleen maar om zuipen. Ik heb in die week wel een keer geroeid, maar ik wilde niet in een 8 beginnen, gewoon met 2 of alleen. En dat kon niet. Tja, dan is roeien geen sport voor mij. Want je moest dan met elkaar afspreken en dan gaan trainen, dat werkt niet is mijn ervaring met studenten. Mijn studiegenoten waren veelal niet van het stipt op tijd zijn, of kwamen gewoon helemaal niet opdagen.

Ik ben uiteindelijk alleen lid geweest van 'de Chemische Binding', de studievereniging dus. En verder gewoon lid gebleven van een normale zwemclub en de normale ijsvereniging en een normale rijvereniging.

Ik had wel een ACLO kaart. Ging wel eens tussen de middag zwemmen met die kaart, dat was de voornaamste reden om een kaart te kopen. Maar een tenniscursus ging niet door en we waren niet ingelicht dat het niet door zou gaan. Dus dat was ook weer een flinke misser. Het fitnesscentrum zag er echt oud en kapot uit, voelde me daar niet thuis. Ging af en toe wel eens. Kreeg met zwemmen de kosten van die kaart er wel uit.
Heb nog een keer een proefles meegereden bij Parafrid, maar ik had gewoon verzorgpaarden en die kon ik niet meenemen naar die les (lestijdstip paste de eigenaar niet), dus dat werd het ook niet helaas. Geen idee of Parafrid nog bestaat, want die reden toen in Manege de Oude Held en die manege is er niet meer. Er was nog een studentenrijvereniging en die reden in Vries, maar ook dat is geen manege meer.

Ik kan je zoon dus wel aanraden om een sportkaart van de aclo te kopen. En dan de studievereniging. Maar alles wat om zuipen draaide sloeg ik over, ik hield daar totaal niet van.

Hier totaal geen spijt dat ik nooit lid geworden ben van een studentenvereniging. Ik was er denk ik te serieus voor. Ik zat wel in de kerstdinercommissie van de studievereniging bijvoorbeeld. Maar ik had echt een broertje dood aan zuipen (nog steeds).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:08

Mwha Germie, dat wat je over roeien schrijft is in de praktijk echt niet zo. Ja je hebt feestploegen, maar ook ploegen die het roeien heel serieus nemen.
Bovendien: als je start in een acht, zit je in de wedstrijdselectie en als je dan niet komt opdagen, word je er keihard uitgeknikkerd.

Je hebt ongetwijfeld tegenargumenten, maar ik ben jarenlang lid geweest en ken ook veel mensen van andere studentenroeiverenigingen. Dus het ligt echt allemaal iets genuanceerder.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:06

Hoi, Groningse student hier!

Ik heb zelf niet echt bij een ‘standaard’ studentenvereniging gezeten, maar heb van vrienden veel goede dingen over Cleopatra gehoord. Schijnt ook erg open voor queer en neurodivergent te zijn.
Mocht hij zingen leuk vinden, dan is studentenkoor Bathroom Scenario erg aan te raden. De sfeer is erg open en het is een leuke gemixte groep qua geslacht, leeftijd, LHBTI+ en neurodivergentie. Een beetje Engels kunnen spreken is wel handig, want er zitten ook veel Internationals bij.
Ik heb dit jaar ook nog bij dans vereniging blues toes gekeken en dat leek ook erg leuk (maar paste mij toen niet qua tijdstip).

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:22

Tiggs schreef:
Roeien?
Ik heb zelf een top tijd gehad bij een studentenroeivereniging.

+1!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:54

Meer dan 30 jaar geleden begon ik met mijn studie :D
Cleopatra was heel leuk toen tikje alternatief maar open voor iedereen, maar ik ging bij een nieuwe vereniging waar alles nog opgezet moest worden We groeiden in dat jaar van 20 naar 80 leden.
Naam Dizkartes. Ik heb het daar zo ontzettend leuk gehad. En heb zelf met een paar anderen het verenigingsblad opgezet.
Echter ...... ik was niet de enige die het leuk vond daar, dus inmiddels hebben ze 1000 leden!

Als ik op hun website kijk hebben ze in ieder geval nog steeds dezelfde doelstelling als toen, nog steeds geen ontgroening, geen hierarchie en ontzettend divers.

Dus dat zijn mijn aanbevelingen , ze zijn van ruim 30 jaar geleden, maar als ik anderen hoor en erover lees, is er weinig verandert sinds toen :D

Vindicat was toen al afgrijselijk en is niet beter geworden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:59

Tiggs schreef:
Mwha Germie, dat wat je over roeien schrijft is in de praktijk echt niet zo. Ja je hebt feestploegen, maar ook ploegen die het roeien heel serieus nemen.
Bovendien: als je start in een acht, zit je in de wedstrijdselectie en als je dan niet komt opdagen, word je er keihard uitgeknikkerd.

Je hebt ongetwijfeld tegenargumenten, maar ik ben jarenlang lid geweest en ken ook veel mensen van andere studentenroeiverenigingen. Dus het ligt echt allemaal iets genuanceerder.

Ik weet nog dat we in een 8 persoons boot gingen en oefenen op zon plat vlot.
Je kon niet direct skiffen, moest het echt met anderen afspreken. Heb dat toen expliciet nagevraagd omdat ik eventueel wel in (wedstrijd)roeien geinteresseerd was. Ik woonde ook niet in de stad overigens, was afhankelijk van fiets of bus. Ik heb dan waarschijnlijk pech gehad. Maar ik was ook echt niet van feestjes, en veel studenten wel. Kan me ook geen leuke feestjes herinneren uit die tijd. Maar dronk ook echt niet, en rookte ook niet.

Dizkartes was er ook al, nog niet heel groot, maar inderdaad open voor iedereen zonder ontgroening. Heb daar toen ook nog een keer gekeken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:16

Wat gaat hij studeren? Er zijn naast studentenverenigingen ook studieverenigingen, dus (als hij naar de RUG gaat) per faculteit of opleiding. Bij mijn faculteit is dat bijvoorbeeld Ibn Battuta, zij organiseren allerlei activiteiten, excursies, borrels, feestjes, etc.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:42

Hier een Groningse student!
Ik ben kort actief geweest bij mijn studie vereniging. Erg leuk en geen ontgroening, maar helaas zijn niet alle studie verenigingen zo laagdrempelig en dat zouden ze imo wel moeten zijn want tis toch in eerste instantie voor je studie, met leuke activiteiten ernaast.
Ik zat hier een paar weken en toen ben ik via een klasgenoot bij Ichthus beland. En hier kan ik werkelijk een boek over schrijven en dan in positieve zin. Wat Ichthus onderscheidt van de andere christelijke verenigingen is dat we interkerkelijk zijn en geen ontgroening hebben, wat iemand hierboven zegt over dat er maar twee verenigingen met ontgroeningen zijn is dus ook niet waar. Je kan bij Ichthus ook altijd vrijblijvend een paar avonden meedraaien en mag het hele jaar door lid worden, dus echt fijn als je eerst even wilt kijken hoe je studie bevalt.
Ik had als sociaal onzekere puber, gay maar christelijk opgevoed dus ergens ver verstopt in een hoekje van de kast, nooit verwacht dat ik bij een vereniging zou durven. Maar Ichthus heeft me zo veel gebracht. Ik kwam erachter dat ik prima mag geloven terwijl ik queer ben en dat ik hierin lang niet de enige ben. Ik heb geweldige vrienden gemaakt maar ook de mensen waar ik minder mee om ga willen altijd wel helpen waar nodig. Ook het feit dat ik bijna helemaal blind ben houdt mensen niet tegen om alles zo goed mogelijk aan te passen voor mij. In m’n eerste jaar was ik niet zo actief en dat was prima. In m’n tweede jaar ging ik commissies draaien, vervolgens werd ik kringleider en nu ben ik senaat, soort bestuur, van mijn dispuut en een stuk extraverter dan ik dacht. Volgend jaar studeer ik af, maar ik wil helemaal niet meer weg van deze geweldige mensen en het vangnet dat we voor elkaar zijn. Echt alles is bespreekbaar en juist kwetsbare mensen sluiten zich aan omdat we zo laagdrempelig zijn.
Nu snap ik als je niet gelooft dat Ichthus misschien geen eerste keuze is, laat dit verhaal dan in ieder geval een positieve ervaring zijn met studentenverenigingen. En kijk dan zeker even bij Cleopatra, ook erg leuk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:52

Neven hebben bij unitas gezeten, geen echte ontgroening waarbij mensen vernederd worden , geen echte hiërarchie zoals bij Vindicat ( echt niet normaal) en ze hebben beide vrienden voor het leven gevonden.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:31

Cleopatra en Flanor vond ik erg leuk! Flanor is nog een slagje kleiner dan Cleo, maar erg cute :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 10:58

Bedankt voor de tips!

Zijn opleiding maakt het lastiger, hij gaat namelijk naar het mbo. De keiweek staat nu open voor mbo-ers en de aclo is een experiment aan het afronden en staat waarschijnlijk ook binnenkort open voor mbo dus ik dacht vast ook alle studentenverenigingen. Maar dat blijkt toch (nog) niet zo. Cleo wel heb ik ontdekt dus daar staat nu eerst de focus op!