Jeuk bij sporten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Jeuk bij sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 11:23

Misschien dat iemand hier het antwoord weet.

ik er altijd al last van.
Het wordt warmer en bij sporten en paardrijden ga je dan meer zweten.
En zweten betekend hier zo veel jeuk op mijn rug en in mijn nek. Echt alleen deze 2 plekken

Ik ben altijd al bekend met eczeem
Probeer altijd 100% katoen te dragen maar ja in mijn nek draag ik niks maar het zweet jeuk zo enorm. wat voor mijn dan echt een drempel wordt om toch een rondje te steppen of om te gaan paardrijden.

Het kost zo veel moeite om niet kapot te krabben, en het leid zo veel af met waar je mee bezig vent

Meer mensen hier last van? Zo ja wat doe jij hier tegen.

Kan moeilijk overal een handdoekje mee nemen.

Ben benieuwd

Amado7

Re: Jeuk bij sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:23

Ik heb het met hardlopen, dat komt bij mij door de bloeddoorstroming. Helaas nog geen oplossing dus ik lees mee!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:33

Ik kreeg tijdenlang jeuk door de siliconenband van mijn steunkousen,vooral als ik ze uitdeed, dus bloeddoorstroming kreeg de schuld. Speciaal anti-jeukmiddel gebruikt, dat leek wel te helpen, maar toch... tot ik uiteindelijk een hypo-allergeen wasmiddel gebruikte: geen last meer.
Door het sporten ga je zweten en dan kunnen restjes irriterende stoffen uit je wasmiddel jeuk bezorgen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 17:04

Zoolgangster schreef:
Ik kreeg tijdenlang jeuk door de siliconenband van mijn steunkousen,vooral als ik ze uitdeed, dus bloeddoorstroming kreeg de schuld. Speciaal anti-jeukmiddel gebruikt, dat leek wel te helpen, maar toch... tot ik uiteindelijk een hypo-allergeen wasmiddel gebruikte: geen last meer.
Door het sporten ga je zweten en dan kunnen restjes irriterende stoffen uit je wasmiddel jeuk bezorgen.

Ik gebruik al wasmiddel die niks bevatten (zo ver ik er verstand van heb)
Silicone kan ik ook niet tegen dus word hier al niet gedragen.

Welk wasmiddel gebruik jij dan?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:25

En als je juist sportkleding aantrekt? Die stof blijft vaak droger, terwijl het wel zweet opneemt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 19:59

Tiggs schreef:
En als je juist sportkleding aantrekt? Die stof blijft vaak droger, terwijl het wel zweet opneemt.

Ja zou ik ook nog kunnen proberen.
Maar denk niet dat het veel zal helpen heb jaren goede sportkleding gehad.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:12

Lever reinigen met een detox kuur. Meer drinken en bleekselderij sap maken in de ochtend kunnen helpen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:45

Drink je wel genoeg water? Mijn man had dit ook tijdens en na het sporten maar sinds hij dagelijks meer water drinkt, minimaal 1,5 liter, is het een stuk minder of zelfs geen jeuk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:36

Ik heb dat ook gehad, wel heel lang geleden. Volgens de dermatoloog was ik allergisch voor mijn eigen zweet, althans een stofje wat daar inzat. Ik heb toen een kuur gehad en het is verdwenen en nooit meer teruggekomen. Welke kuur weet ik niet meer. Ik ben wel bekend met autoimmuunziekte (reuma) maar toen nog niet.

De huisarts is hierbij echt wel de eerste stap.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:07

Is vitamine D op orde?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:18

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 00:19

Katoen is eigenlijk geen goed idee met sporten en zweten - dat droogt heel langzaam. Ik draag altijd een sneldrogende sportoutfit, heb je ook in allerlei mouwlengtes. Echt veel fijner :j

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 09:06

Freya6 schreef:
Is vitamine D op orde?

Ja met alle keren dat ik heb bloedgeprikt is hier niks mis mee.

Ik ga teminste eerst binnenkort eens opzoek naar leuke sportshirt. Al help dat maar een deel ben ik al heel blij.

Mama3 schreef:
Al een antihistamine pilletje geprobeerd?

https://www.runners.nl/nieuws/1284231/jeuk-training

Dit is denk ik wel een interessant artikel om te lezen. Je bent iig niet de enige die hier last van heeft.

Hier ga ik mijn even dieper in verdiepen vind het stuk te oppervlakkig om nou echt duidelijk ye krijgen wat dit doet

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:15

Ik kreeg steeds jeuk op verschillende plekken waar kleding strak zit, bv rand van broek en bh. Veel gewisseld qua wasmiddel en dergelijke, maar dar bleek niet de oorzaak.
Het kwam doordat ik, zoals waarschijnlijk heel veel mensen, me onder de douche waste met zeep. Sinds ik dat niet meer doe is de jeuk helemaal verdwenen.

Om me tegenwoordig ‘schoon’ te wassen gebruik ik enkel nog een spons en zout. Soms de luxe variant in lekker geurende olie van de rituals, maar meestal gewoon alleen een klein beetje simpel zout.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:55

Altijd als ik ga zweten krijg ik jeuk. Bij mij is het vaak op m’n borst(en) dat ik er last van heb.
Gisteren viel me op dat het wel meeviel. Alleen onder mijn bh jeukte het, daarboven (waar het normaal ook heel erg is) had ik er geen last van. Ik vroeg me af of mijn merino shirtje daar iets mee te maken zou hebben.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:41

En wat als je juist een goeie baselayer draagt van sneldrogend materiaal? En voor je nek een verkoelende buff, die kunnen ook met de warmere temperaturen.