antibioticagebruik en gewichtstoename?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

antibioticagebruik en gewichtstoename?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 16:32

Door een recidiverende blaasontsteking heb ik, helaas, een 3 maand durende lage dosering antibiotica.
Ontstekingen die, zo vermoed de arts, door een te hoge bekkenbodemspanning (en wellicht daardoor niet 100% uitplassen) veroorzaakt werden.
Dus nu moet de blaas herstellen, en ik loop bij een fijne bekkenbodemtherapeut.

Maar nu heb ik dus ALTIJD hetzelfde gewicht... wel eens 1 kilo meer of 1 kilo minder.... Maar nu ben ik dus opeens 2,5 kilo zwaarder.
En eet niet meer, eet geen troep en ik sport.

Kan het de antibiotica zijn? En herstelt zich dat weer?

Ik kan wel wat vinden op het web, maar voornamelijk dat AB gebruik als kind misschien kan leiden tot obesitas als volwassene. Maar goed, ik ben al eind 40 :-P

Heeft iemand dit ook ervaren met iets langduriger AB gebruik?

Echwel

Re: antibioticagebruik en gewichtstoename?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:37

Nee
Slik al 6 jaar altijd antibiotica en prednison
Kom niets aan, val zelfs af
Het is vooral.vocht dat je vasthoudt
Vochtafdrijvende kruiden thee werkt supergoed

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 16:38

Echwel schreef:
Nee
Slik al 6 jaar altijd antibiotica en prednison
Kom niets aan, val zelfs af
Het is vooral.vocht dat je vasthoudt
Vochtafdrijvende kruiden thee werkt supergoed

Check! Fijn.... ik ben namelijk altijd een schriele kip, en nu zie ik mezelf een niet zo fijne kant op veranderen..... |(

Welke thee tips heb je?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:42

Ik drink veel groene thee met citroen
Zorg voor anderhalve liter water per dag
Eet geen toegevoegde suikers

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 16:44

Echwel schreef:
Ik drink veel groene thee met citroen
Zorg voor anderhalve liter water per dag
Eet geen toegevoegde suikers

Check! Merci.....

Ik eet ook geen suiker. Nou, bemoedigend dat dit jou voldoende helpt. Ik ga aan de slag!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:45

Kan ook gewoon de leeftijd zijn := op een gegeven moment verandert je stofwisseling en als je dan eet wat je blijft eten word je dikker.
Ik heb dat nu ook, maar ben meer gaan lopen en nu ben ik weer op m’n oude gewicht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 16:46

verootjoo schreef:
Kan ook gewoon de leeftijd zijn := op een gegeven moment verandert je stofwisseling en als je dan eet wat je blijft eten word je dikker.
Ik heb dat nu ook, maar ben meer gaan lopen en nu ben ik weer op m’n oude gewicht.

Maar ik leef al als een konijntje, en als ik nog meer beweeg zou ik nooit meer stilzitten |(

Okay... kilootje erbij is echt niet dodelijk. Maar de trend moet niet doorzetten zeg maar....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:57

Tuurlijk kat dat.
Je darmbacterien hebben een grote vinger in de pap kwa gewicht. Firmicutes zijn bijvoorbeeld vaak hoger aanwezig bij mensen met obesitas. Nu je darmflora naar z’n gootje geholpen is door antibiotica kan het idd zo zijn dat je daar verandering in opmerkt. De verwerking/opname van koolhydraten, vetten en eiwitten wordt dan anders.

Hopelijk trekt het met probiotica weer bij. Goed verschillend eten, veel diversiteit en vezels.

Kies een probio met vezels en veel stammen. Ook een Akkermansia product ernaast zou je kunnen proberen.
https://www.darmklachten.nl/maken-darmbacterien-dik/
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 14-04-25 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:59

Wat is je lengte en gewicht dan?
Het is echt wel normaal dat je zo in de 40’er jaren wat kilo’s bijkomt.
Als je een schriele kip bent lijkt me dat ook niet zo’n probleem?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 17:15

Hannanas schreef:
Tuurlijk kat dat.
Je darmbacterien hebben een grote vinger in de pap kwa gewicht. Firmicutes zijn bijvoorbeeld vaak hoger aanwezig bij mensen met obesitas. Nu je darmflora naar z’n gootje geholpen is door antibiotica kan het idd zo zijn dat je daar verandering in opmerkt. De verwerking/opname van koolhydraten, vetten en eiwitten wordt dan anders.

Hopelijk trekt het met probiotica weer bij. Goed verschillend eten, veel diversiteit en vezels.

Kies een probio met vezels en veel stammen. Ook een Akkermansia product ernaast zou je kunnen proberen.
https://www.darmklachten.nl/maken-darmbacterien-dik/

Ik ben echt geen liefhebber van medicatie. Ik had nu echter echt geen keus.
Dit was niet langer houdbaar zo.
Hopelijk is het na deze kuur ook gedaan. Ik ben altijd zuinig op mijn gezondheid, dus accepteren dit te slikken was een forse drempel.

Ik doe nu al heel veel om mijn darmen te helpen.
Hopelijk keert alles inderdaad weer een beetje terug naar het oude.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 17:17

verootjoo schreef:
Wat is je lengte en gewicht dan?
Het is echt wel normaal dat je zo in de 40’er jaren wat kilo’s bijkomt.
Als je een schriele kip bent lijkt me dat ook niet zo’n probleem?

Ja, als je zo’n bmi calculator invult ben ik altijd aan de lichte kant.
Maar als je me ziet ben ik gewoon in verhouding.
Ik zeg schriele kip, maar ik bedoel gewoon slank.
Klein tikkie zwaarder is zoals gezegd niet dodelijk, maar het moet niet doorzetten.
Op papier is iets zwaarder dus gezonder, maar in real life is het gewoon prima zo.
Ik heb vogelbotjes zeg ik altijd…. Grinnik

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:52

Ja tuurlijk, soms heb je geen keuze. Weet je ook welke bacterie er in je urine zat?

Trek er zeker 3 maanden voor uit met alle supplementen. Ook is het eten van kruiden erg goed. Kamille staat bol van de apigenine, zit ook in peterselie en koriander. Veel afwisseling, groente, kruiden. Fruit. Alle kleurtjes meepakken zeg maar, bittere groenten etc. Het staat allemaal nogal in de kinderschoenen, maar de focus vanuit microbioom experts is gericht op voeding incl veel verse kruiden, grassen en groenten etc. Darmslijmvlies heeft ook zeker eiwitten nodig.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6152273/

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:02

Nee, van antibiotica kom je niet aan. Ik zou ook zeggen dat het je leeftijd kan zijn waardoor je stofwisseling iets vertraagd of dat je toch meer kcal eet dan je dacht de afgelopen tijd :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:09

Ik moet eerlijk zeggen na het lezen van je topic dat ik me eerder zorgen maak over je onrust/obsessie over de gewichtstoename dan over je urineweginfectie.

Het darmverhaal klinkt plausibel. Misschien drink je momenteel meer (dat wat je met een uwi zou moeten namelijk..) en hou je om die reden wat meer vocht vast.

Maar als je het kan hebben, let it go. Het komt dan vanzelf weer goed.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:14

2,5 kilo is ook wel een beetje waar hebben we het over.

Maar nee van antibiotica kom je niet aan. Maar inderdaad je stofwisseling verandert en als je niet meer kan bewegen dan zul je minder moeten eten.

Ook vocht vasthouden kan voor toename zorgen.

Ik ben 7 kilo aangekomen door mijn chemokuren, leuk? Nee.. maar ach belangrijkste is dat ik weer beter wordt.

Inmiddels is er ook al weer een kilo of 3 vanaf omdat het deels ook vocht was

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:19

Dat zou het laatste zijn waar ik me druk over kon maken wanneer ik al zolang met een ontsteking rondliep. Eind 40 ? In de pre meno pauze ?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:28

Saaams schreef:
Ik moet eerlijk zeggen na het lezen van je topic dat ik me eerder zorgen maak over je onrust/obsessie over de gewichtstoename dan over je urineweginfectie.

Het darmverhaal klinkt plausibel. Misschien drink je momenteel meer (dat wat je met een uwi zou moeten namelijk..) en hou je om die reden wat meer vocht vast.

Maar als je het kan hebben, let it go. Het komt dan vanzelf weer goed.

Hier ben ik het wel mee eens. En bovendien, goed op je gezondheid letten is ook op tijd medicatie nemen en niet wachten tot je blaasontsteking uit de klauwen escaleert. Antibiotica is geen vergif en is niet voor niets uitgevonden, als je echt voor je lijf wilt zorgen dan neem je dat spul gewoon wanneer het moet :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:27

Dank voor jullie reacties! Ja, jullie hebben ook wel gelijk hoor.
Die paar kilo is zeker niet het eind van de wereld.
Als het dan hier maar een beetje bij blijft.

En inderdaad liever iets zwaarder maar wel gezond.
Steeds die blaasontsteking was echt heel naar.

Qua voeding ben ik altijd wel goed bezig. Bergen groenten, kruiden, gefermenteerde voeding, alles biologisch, etc….
Maar ik was op aanraden van een diëtist om mijn darmen te helpen iets meer dierlijke producten gaan eten.
Voornamelijk vis en ei.
Misschien dat dat ook verschil maakt.

Ik ben sowieso in de overgang als een gek! Haha! Maar opeens sinds ik die AB gestart ben heb ik dus sinds een maand dat gewicht erbij. Dat vond ik gewoon apart.

Enfin, ik moet me er inderdaad maar niet al te druk om maken. Dank voor het duwtje in die richting!