Nog meer zwemmers in the house?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Nog meer zwemmers in the house?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 16:48

Hoi!

Ik ben benieuwd of hier ook meer bokkers zijn die zwemmen? Ik gemiddeld z'n 2 keer per week en ik vind het hartstikke leuk! Ik ben wel fanatiek en probeer nu elke zwem ronde mijn PR te verbeteren. Vrijdag zwom ik 60 baantjes in 55 minuten. Ik doe vaak 10 banen schoolslag, 10 banen rugcrawl, 10 banen borst crawl en de overige banen gemixt. Ik heb verder geen les of training, gewoon in het trimzwem uurtje. Ik heb er wel naar geïnformeerd en er is een groep die de "masters" heet, dat is het broertje van het trimzwemmen en is net wat fanatieker met een training die je kan volgen. Maar ik vond de tijden nogal heftig. Woensdags om half 10 in de avond en zaterdagochtend kwart over 7. Maar dit lijkt mij wel een leuke stap.

Mijn vraag is ook gelijk. Is zwemmen een goede sport om bijvoorbeeld af te vallen en fit te worden? Ten opzichte van hardlopen, sportschool ed. Ik zie eerlijk gezegd vaak mensen zwemmen die juist niet fanatiek zijn en meer gaan voor de gezelligheid.

Wat zijn jullie irritaties in het zwembad? Bij mij is dat toch wel de drukte soms waardoor je heel erg op moet passen en rug crawl vaak al niet handig is. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:16

Ohh ik hou van zwemmen, maar doe het veel te weinig :=
Op het vakantiepark waar onze boot ligt hebben we een jaarkaart voor het zwembad bij de ligplek inbegrepen, dus zodra ik daar ben ga ik meestal een paar keer per week baantjes trekken. Heerlijk!

De laatste keren heeft mijn horloge zo’n 70 baantjes vastgelegd, in een uur tijd.
Ik doe alleen schoolslag :+ De rest ben ik erg slecht in en ik kan er niet tegen als er water in mijn oren komt :))

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 17:20

8nnemiek schreef:
Ohh ik hou van zwemmen, maar doe het veel te weinig :=
Op het vakantiepark waar onze boot ligt hebben we een jaarkaart voor het zwembad bij de ligplek inbegrepen, dus zodra ik daar ben ga ik meestal een paar keer per week baantjes trekken. Heerlijk!

De laatste keren heeft mijn horloge zo’n 70 baantjes vastgelegd, in een uur tijd.
Ik doe alleen schoolslag :+ De rest ben ik erg slecht in en ik kan er niet tegen als er water in mijn oren komt :))

Dat klinkt wel lekker zeg, op z'n vakantiepark! Joh, 70 baantjes! In een 25 meter zwembad?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:27

Ik zwem in het buitenseizoen 1 a 2x per week een half uur. Ik koop altijd een seizoensabonnement van het buitenbad.
Over 2 weken gaat het zwembad weer open, toevallig was net deze week de voorverkoop van de abonnementen met 10% korting.

Ik zwem alleen schoolslag, borstcrawl zou ik nog wel een keer goed willen leren, maar nu kan ik het echt niet en kom ik niet vooruit.

Mijn horloge registreert het aantal baantjes niet goed, dus de afstand klopt nooit, hij telt gemiddeld minimaal dubbel.

Misschien als ik ooit kan borstcrawlen, dat de registratie beter gaat, maar voor nu registreer ik het dus vooral voor de tijd.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 17:31

Marije_jiplover schreef:
Ik zwem in het buitenseizoen 1 a 2x per week een half uur. Ik koop altijd een seizoensabonnement van het buitenbad.
Over 2 weken gaat het zwembad weer open, toevallig was net deze week de voorverkoop van de abonnementen met 10% korting.

Ik zwem alleen schoolslag, borstcrawl zou ik nog wel een keer goed willen leren, maar nu kan ik het echt niet en kom ik niet vooruit.

Mijn horloge registreert het aantal baantjes niet goed, dus de afstand klopt nooit, hij telt gemiddeld minimaal dubbel.

Misschien als ik ooit kan borstcrawlen, dat de registratie beter gaat, maar voor nu registreer ik het dus vooral voor de tijd.

Zodra het weer goed warm is ga ik ook buiten zwemmen. Die tijden zijn ook fijner. Hier kun je in de gewone baden op gepaste tijden zwemmen.

Maar kun je met deze temperaturen wel lekker buiten zwemmen? Bij ons gaat 27-4 het zwembad open.

Ik heb de borst crawl zelf aangeleerd. Geen idee of ik de techniek echt helemaal goed uitvoer.
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 13-04-25 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:33

Ons buitenbad is altijd minimaal 20 graden volgens mij, ik zwem het hele seizoen buiten.
Vorig jaar regelmatig bij 13 graden buitentemperatuur gezwommen, dan voelt het water lekker warm.

En het lekkerst na het zwemmen is dan de warme douche in het omkleed gebouw :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:36

Herfstblad schreef:
Dat klinkt wel lekker zeg, op z'n vakantiepark! Joh, 70 baantjes! In een 25 meter zwembad?

Het nadeel van zo’n vakantiepark vind ik dat het er, zeker in de vakantie, vreselijk druk is met kinderen en duitsers die niet snappen dat het afgezette deel voor het baantjes trekken bedoeld is ^) Maar verder echt heerlijk om gratis te kunnen zwemmen ja!

Het bad is geen 25 meter nee. Ik heb het eens aan de badmeester gevraagd, maar die had geen idee en gokte wel op 25 meter.. maar ik heb het zelf eens grofweg geprobeerd te meten en kwam tussen de 17 en 20 meter uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:45

Zwemmen is een stuk minder intensief dan hardlopen, het is daardoor beter voor je gewrichten als je daar gevoelig voor bent.
Masters zijn gewoon de iets oudere senioren, volgens mij al vanaf 25 jaar. Je kunt nog prima bij de masters aan wedstrijden meedoen als je dat wilt.
Buiten zwemmen in open water vind ik het mooist.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:46

Ik zelf zwem amper maar mijn vriend zwemt 3 keer in de week fanatiek. Hij heeft een zwembril van form (smart swim 2) die registreert ook de baantjes, hij is er super blij mee. Hij heeft hem ook gelinkt aan Strava dan kan je ook grafieken zien van hoeveel je zwemt

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 17:47

germie schreef:
Zwemmen is een stuk minder intensief dan hardlopen, het is daardoor beter voor je gewrichten als je daar gevoelig voor bent.
Masters zijn gewoon de iets oudere senioren, volgens mij al vanaf 25 jaar. Je kunt nog prima bij de masters aan wedstrijden meedoen als je dat wilt.
Buiten zwemmen in open water vind ik het mooist.

Klopt, hardlopen is heel blessure gevoelig. Ik vind het ook leuk om te doen, maar constant klachten.

Maar stel je zwemt 3 keer per week 60 min of je rent 3 keer per week. Zit daar hele grote verschillen tussen?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:49

Ik zwem 1 keer per week. Vroeger zwom ik rond de 40/50 banen. Nu ik eind oktober geopereerd ben ben ik weer aan het opbouwen. Ik zit nu op ongeveer 25 banen gemiddeld. Mijn doel is om weer naar de 40 banen te gaan.

Ik vind het heerlijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:08

Ik doe aan aquarobics telt dat ook mee _O-

Vorig jaar had ik een abonnement voor het buitenbad hier in het dorp.
Helaas was ik ineens mijn conditie helemaal kwijt dus de medische molen in gegaan. Niets uitgekomen (ja zelf nu na 10 maanden achter gekomen dat mijn gellak op mijn longen is geslagen)

Ik ben begin december thuis komen te zitten maar ik had de laatste 3 maanden wel zoiets van... ik moet weer conditie gaan opbouwen.

Ik heb mijn rittenkaart omgezet naar een abonnement en ik ben dolgelukkig.
Doe het nu 2x per week.
Ik kan dagelijks iets doen in het zwembad dus ik zit er echt aan te denken zodra mijn longen gecheckt zijn om weer proberen wat baantjes te gaan zwemmen.

Ik vind het fijn dat je zonder teveel belasting toch bezig kan zijn.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:17

Ik ben in september vorig jaar weer begonnen met zwemmen. Ik heb in mijn jeugd aan wedstrijdzwemmen en waterpolo gedaan maar door mijn slechte ogen daar noodgedwongen mee moeten stoppen.

Ik ontdekte vorig jaar dat er in een zwembad in de buurt eens per week een uur baantjes zwemmen voor mensen met een visuele beperking is en daar kon ik gelukkig bij aansluiten.

Inmiddels zwem ik zo rond de 100 baantjes per uur en ik vind zwemmen nog net zo leuk als vroeger!

Ineke2

Re: Nog meer zwemmers in the house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:26

Als je echt een uur baantjes zwemt verbrand je behoorlijk wat calorieën en is zwemmen echt intensieve cardiotraining.

Ik zwem ook 1x per week een uur naast paardrijden en wandelen.
Nu even niet, want ik heb mijn rug gebroken. Zodra ik me weer normaal kan afdrogen en aankleden, ga ik weer zwemmen.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:29

Ik zwem twee keer in de week bij de zwemvereniging, super gezellig en leuk en heel goed voor je techniek, kracht en conditie.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:41

Ik zwem sinds februari 2x per week als revalidatie na een verkeersongeval.

Het is een onbelaste manier om al je spieren te trainen. Bij ons kan je doordeweeks 3 tot 4x per dag een uur, soms 2u banen zwemmen. In het wedstrijdbad of doelgroepenbad.

Ik zwem in het doelgroepenbad, vanwege het warme water. Dit is beter voor mijn spieren. In de eerste baan zwemmen mensen die revalideren of de kletstantes,hier mag je naast elkaar.

Baan 2 en 3 is echt banenzwemmen. Op sommige tijdstippen veel bejaarden die langzaam zwemmen. Maar die zijn meestal na een half uur weer weg.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:45

Ik heb jaren wedstrijden gezwommen en training gegeven. Door een blessure die niet over ging en steeds meer problemen gaf (nu nog) moeten stoppen. Ik zwem wel nog (vooral in de zomer bij mijn ouders) maar ik moet zo oppassen dat ik mijn schouder niet te veel belast dat ik er niet meer het plezier in heb dat ik voorheen had.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 20:08

Mama3 schreef:
Ik zwem sinds februari 2x per week als revalidatie na een verkeersongeval.

Het is een onbelaste manier om al je spieren te trainen. Bij ons kan je doordeweeks 3 tot 4x per dag een uur, soms 2u banen zwemmen. In het wedstrijdbad of doelgroepenbad.

Ik zwem in het doelgroepenbad, vanwege het warme water. Dit is beter voor mijn spieren. In de eerste baan zwemmen mensen die revalideren of de kletstantes,hier mag je naast elkaar.

Baan 2 en 3 is echt banenzwemmen. Op sommige tijdstippen veel bejaarden die langzaam zwemmen. Maar die zijn meestal na een half uur weer weg.

Dat is wel echt fijn dat het zo is opgedeeld. Bij ons heb je wel 1 lijn neemt ongeveer 1/4 van het zwembad in beslag en achter die lijn zwemmen de snelle zwemmers en de rest van het zwembad is van iedereen. Ik zwem in 2 zwembaden en in het andere heb je geen lijn, maar volgens mij is wel overal het zelfde dat helemaal rechts van het zwembad de sneller zwemmers zwemmen en helemaal links de kletstantes. Doen ze bij jullie wel eens blokjes zwemmen? Dat doen vaak de snelle zwemmers. Dan zwemmen ze achter elkaar aan langs de laatste lijn op de bodem en gaan terug langs de kant. Ik kan dat nog niet bij houden dus zwem er nog naast, maar daar zwemmen vaak ook nog de kletsers. :')

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 20:09

xoranlover schreef:
Ik heb jaren wedstrijden gezwommen en training gegeven. Door een blessure die niet over ging en steeds meer problemen gaf (nu nog) moeten stoppen. Ik zwem wel nog (vooral in de zomer bij mijn ouders) maar ik moet zo oppassen dat ik mijn schouder niet te veel belast dat ik er niet meer het plezier in heb dat ik voorheen had.

Oh joh een blessure door zwemmen? Ik dacht dat de minst blessure gevoelige sport was. Wat vervelend!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 20:20

Hebben jullie ervaring met zwemmen bij de masters? Ik ben bang dat ik dat niveau niet heb.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:36

Geen zwemmer maar fanatiek aqua sporter hier. Ivm long covid is dit bijna de enigste sport naast wandelen die ik goed uit kan voeren (meestal dan). Gelukkig hebben wij gecertificeerde aqua sport trainers waardoor het echt goed sporten is. Wij hebben aqua logix, aqua drum vibes, aqua jogging, aqua zumba, aqua varia, aqua swet (is cardio training) en aqua robics. Enorm veel keuze dus en onbeperkt abonnement is goed betaalbaar. Meestal 2 a 3 lessen van 45 minuten per week. Ik merk dat ik hier echt veel aan heb

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:39

Herfstblad schreef:
xoranlover schreef:

Oh joh een blessure door zwemmen? Ik dacht dat de minst blessure gevoelige sport was. Wat vervelend!

Hmm ja op zich wel maar wedstrijd zwemmen en 4 keer per week trainen is niet heel gezond voor schouders. Veel zwemmers op hoger niveau hebben problemen met schouders. Maar recreatief zwemmen en masters is prima hoor.
En wat betreft niveau gewoon proberen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:42

Je zwemt ongeveer 1,6km/uur. Bij de masters ligt het tempo hoger, doorgaans tussen 2,5 en 5km/uur. Je moet er dus rekening mee houden dat je (een van) de langzaamste bent in de beginnersbaan. Als je dat niet erg vindt kun je gewoon gaan. Als je dat wel erg vindt is het niet voor jou.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 20:52

Doubtless schreef:
Je zwemt ongeveer 1,6km/uur. Bij de masters ligt het tempo hoger, doorgaans tussen 2,5 en 5km/uur. Je moet er dus rekening mee houden dat je (een van) de langzaamste bent in de beginnersbaan. Als je dat niet erg vindt kun je gewoon gaan. Als je dat wel erg vindt is het niet voor jou.

Echt? En ik heb al het gevoel dat ik heel fanatiek ben haha. Ik denk dat de helft langzamer zwemt bij het trimzwemmen. Hoe zorg ik dan dat ik wel op dat niveau kom? Nu is er niemand die mee kijkt natuurlijk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:58

dierenfan schreef:
Geen zwemmer maar fanatiek aqua sporter hier. Ivm long covid is dit bijna de enigste sport naast wandelen die ik goed uit kan voeren (meestal dan). Gelukkig hebben wij gecertificeerde aqua sport trainers waardoor het echt goed sporten is. Wij hebben aqua logix, aqua drum vibes, aqua jogging, aqua zumba, aqua varia, aqua swet (is cardio training) en aqua robics. Enorm veel keuze dus en onbeperkt abonnement is goed betaalbaar. Meestal 2 a 3 lessen van 45 minuten per week. Ik merk dat ik hier echt veel aan heb

Dit doen wij ook, inderdaad vanwege long covid. Nu nog aan het opbouwen met 1x per week aquafit, is de bedoeling dat we later naar meer intensieve aqua sport doorstromen.