Mijn zoon (24) is anderhalf jaar geleden gediagnosticeerd met Add en dwang. Na zijn hele leven met angst en dwang te hebben gelopen liep hij helemaal vast met studie en werk . Hij heeft een jaar thuis gezeten en werd steeds depressiever . Als kind al vele testen gedaan met hem maar nooit zag iemand wat er nu echt aan de hand was met hem
Hij heeft een intensieve training gehad voor de dwang wat goed geholpen heeft. Ook heeft hij nu zware medicatie voor depressie. Alles ging goed maar de laatste tijd zakt hij weer helemaal in. Hij heeft goed contact met psychiater en psycholoog maar toch. Ik wil hem zo graag helpen maar weet niet goed hoe... hij woont nog thuis maar zou graag op zichzelf willen. Hij werkt nu drie dagen meer kan hij nog niet opbrengen. Er over praten vind hij moelijk " laat mij maar" zegt hij dan. Zijn er hier mensen met ADD die erover willen praten hoe zij zich uit situaties redden of hoe zij zich geholpen voelen ?
Misschien kan je vragen of je een keer mee mag naar de psycholoog om met begeleiding te bespreken hoe jij hem het beste kan helpen. Of misschien wel helemaal niet kan helpen en mag je leren loslaten.
Ik ben inderdaad al een keer mee geweest, er kwam op dat moment zoveel informatie op mij af maar heeft ook zeker geholpen. En ik weet hij is volwassen maar iemand zo in de knoop te zien is niet fijn. Misschien is het inderdaad handig om nog eens mee te gaan.
Gaby
Geplaatst: 09-04-25 18:22
ADD als diagnose bestaat niet meer. Dat is tegenwoordig ADHD-inattentive. Als je daarop zoekt en de topictitel laat aanpassen, krijg je misschien meer respons. Daarnaast is voor mij je hulpvraag weinig duidelijk. Heeft hij actief struikelpunten?
Staat hij ingeschreven voor begeleid wonen? Er zijn zeker ADHD'ers die er baat bij hebben, en er zijn ook organisaties waarbij je een heel appartement krijgt ipv enkel een kamertje. De wachtlijst kan alleen erg lang zijn.
Heeft hij al eens een versie van methylfenidaat (ritalin) gehad? Mij gaf dat in tijden dat ik het zwaar had echt enorm veel rust zonder dat ik het gevoel had mezelf niet te zijn. Verder vooral het moeilijk maken om "slechte" keuzes te maken en het makkelijk maken om te gaan doen wat ik zou moeten doen. Maar dat zal altijd een proces blijven vrees ik
Siggislief
Geplaatst: 09-04-25 19:39
Ik heb ADD/ADHD-I, stuur gerust een pb.
_Mar3
Geplaatst: 09-04-25 19:50
Wat naar TS. Heb je enig idee waardoor hij de laatste tijd weer inzakt?
Begeleid wonen zou inderdaad een optie kunnen zijn. Of misschien wat begeleiding vanuit de WMO? Die mensen kunnen ook helpen met praktische zaken zoals begeleid wonen maar ook hoe het gaat op werk oid. Daarna vind ik drie dagen werken voor iemand die mentaal erg in de knoop zit, niet per se weinig, maar super goed van hem.
Wat zorgt voor de heftigste klachten, de ADD, depressie of de dwang?
Meestal hebben mensen met mentale klachten geen 'hulp' van een naaste nodig, maar gewoon dat je er voor ze bent. Zonder oordeel naar ze luistert, iets leuks met hen doet etc. Verbinding is het beste medicijn voor mentale klachten.
Dank voor alle reacties, ik ben geen schrijver op "papier" kom ik niet goed uit mijn woorden sorry voor de onduidelijkheden . Van ritalin wordt hij onrustiger en somberder . Hij kan prima voor zichzelf zorgen , en voorlopig heeft hij ook nog niet de financiën om op zichzelf te gaan. De psycholoog ziet ook geen problemen als hij zijn eigen stekje heeft. Het woord ADD heb ik expres gebruikt omdat ik dacht dat men met die diagnose het wel zouden herkennen, ook weet ik dat de afkorting niet meer gebruikt wordt. Met lotgenoten praten heeft hij geen behoefte aan. Eerlijk gezegd ik ben diabeet en heb daar ook totaal geen zin in om te horen hoe een ander de ziekte ervaart. Hij heeft dat ook. En wat ik met mijn verhaal wil ? Nou hoe ik hem kan helpen als hij weer heel somber/negatief is. Als dat stemmetje in zijn hoofd hem bijna tot dwang zet, waar hij overigens na de training goed mee om kan gaan. Hoe kan ik hem helpen om uit de sombere gedachte te komen ? Natuurlijk hebben we advies gehad van de psycholoog maar dat is zeer oppervlakkig. Ik had gehoopt om ervaringen te krijgen van lotgenoten.
Kan een andere psycholoog zoeken misschien helpen? Soms zit er nou eenmaal een grens hoeveel een specifiek persoon of behandeling kan helpen. Je zegt dat hij training heeft gehad met zijn dwang dus misschien is dit niks nieuws voor jullie, maar je kan ook kijken naar lichaamsgerichte therapie technieken. Of eender wat voor alternatief voor praattherapie. En/of opnieuw naar een psychiater om te kijken voor alternatieve medicatie?
Ir111
Geplaatst: 10-04-25 00:04
ruitje schreef:
Ik heb veel gehad aan het lezen van het boek 'het verstrooide brein' om meer van ADD te begrijpen.
En voor wie beter gaat met luisterboeken: hij staat ook op Spotify
tootje71
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-25 09:26
Ir111 schreef:
ruitje schreef:
Ik heb veel gehad aan het lezen van het boek 'het verstrooide brein' om meer van ADD te begrijpen.
En voor wie beter gaat met luisterboeken: hij staat ook op Spotify