Coccygodynie ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Coccygodynie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:10

Hoi allemaal,

Er zijn wel wat oudere topics over coccygodynie oftewel stuitpijn, maar niets wat op dit moment loopt. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen in het behandeltraject.

Ik loop inmiddels al heel wat jaren met klachten. Ik weet de oorzaak niet. In eerste instantie had ik de diagnose piriformissyndroom. Maar nu dus coccygodynie. Ik heb diverse fysio's gehad, nimoc-methode toegepast en injectie met cortico's. Omdat ik daar geen verbetering op merkte heb ik me laten doorverwijzen naar een proctoloog. Die noemt het beetje kip/ei-verhaal: bekkenbodemspieren staan te strak en stuitje is chronisch ontstoken. Ze houden elkaar in stand...Ik krijg nu donderdag nogmaals een injectie en begin later deze maand nogmaals met bekkenbodemfysio. Ik heb er een hard hoofd in dat het gaat werken, maar enige andere alternatief is dat ze mijn stuitje operatief gaan verwijderen. En daar ben ik best huiverig voor aangezien er geen enkele garantie is dat ik daarna klachtenvrij ben...

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe zijn jullie klachtenvrij geworden? Is er iemand waarbij het stuitje verwijderd is? Ik hoor het heel graag want mijn leven begint aardig beperkt te worden zo |(

Elisa2

Re: Coccygodynie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:01

Hm, mij rijst de vraag..wat is de reden dat je bekkenbodemspieren strak staan? Ik snap dat deze het stuitje omhoog oid trekken. Maar waarom? Bekkenbodemfysio kan wel triggerpoints weghalen in de bekkenbodem maar zijn die de oorzaak of zijn die een gevolg van?

Je weet de oorzaak niet, dus ik denk even hardop..ben je weleens bij body stress release geweest? En weet je of je psoas spier strak staat?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 21:20

Dank je wel voor je reactie Elisa. Het wordt al jaren gegooid op het paardrijden. Dat ze daardoor sterk ontwikkeld zijn. Maar nu is dat dus ook het kip/ei-verhaal. Trekken ze te hard aan het stuitje zodat daardoor het stuitje ontstoken is geraakt. Of is het stuitje ontstoken en gaan de bekkenbodemspieren vanwege de pijn er aan trekken? De arts weet het niet...

Je tip van bodystressrelease is wel een hele goede. Daar had ik nog niet aan gedacht. Het zal mij niks verbazen als mijn lichaam in die regio strak staat door stress. Dus ik denk wel de moeite van het uitproberen waard!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:23

Idd de oorzaak zoeken. Waarom vindt jouw lijf het nodig om de boel op spanning te zetten?
Vaak ligt de oorzaak in opgeslagen stress of trauma.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:28

Gelukkig geen ervaring mee .Kennis heeft soms anus kramp en zegt dat het zitten op zo n grote zit bal helpt.Niet hetzelfde natuurlijk maar het proberen waard.
Ben je opvallend slank ? Dat je zeg maar letterlijk geen zitvlees heb ?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:48

Osteopaat!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:54

Ik heb er heel lang mee gelopen en ze wilden zelfs m’n stuitje operatief verwijderen. Bij mij is het ontstaan na een ongeluk waarbij ik m’n heiligbeen brak. Daardoor spieren aan gaan spannen en ik bleef pijn houden.

Gelukkig heeft de arts in het ziekenhuis me doorverwezen naar een cesar therapeut en ik was binnen 5 behandelingen van de pijn af. Echt bizar en nu ook gewoon nog steeds pijnvrij. Ik hield voor m’n gevoel constant m’n plas op dus wellicht kan je daar al even naar voelen maar f je dat doet?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:01

Ik heb ook een overactief bekkenbodem gehad. Waarschijnlijk door stress en verkeerd ademhalen en een flinke blaasontsteking. Bij mij hielpen de ontspanningsoefeningen van de bekkenfysio wel. Ik heb al heel lang geen stuitpijn meer gehad maar ik had voornamelijk klachten als vaak moeten plassen. De stuitpijn was een stuk milder dan wat jij omschrijft.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:31

Bij mijn buurvrouw heeft men het stuitje via inwendig weer recht kunnen zetten. Zij heeft jarenlang met flinke stuitpijn rondgelopen, niemand kon er wat mee. Is meen ik, destijds door een osteopaat gedaan.
Ik ben zelf ook helaas goed bekend met een zeer pijnlijke stuit, dus ik wens je veel sterkte. Het is een k.ote pijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:02

Charmaine schreef:
Dank je wel voor je reactie Elisa. Het wordt al jaren gegooid op het paardrijden. Dat ze daardoor sterk ontwikkeld zijn. Maar nu is dat dus ook het kip/ei-verhaal. Trekken ze te hard aan het stuitje zodat daardoor het stuitje ontstoken is geraakt. Of is het stuitje ontstoken en gaan de bekkenbodemspieren vanwege de pijn er aan trekken? De arts weet het niet...

Je tip van bodystressrelease is wel een hele goede. Daar had ik nog niet aan gedacht. Het zal mij niks verbazen als mijn lichaam in die regio strak staat door stress. Dus ik denk wel de moeite van het uitproberen waard!

Als het daar beter/ losser door wordt dan kun je in ieder geval weer iets uitsluiten. :)

Het is wel makkelijk om het op paardrijden te gooien maar dan zouden alle ruiters dat moeten hebben en dat is niet zo..dus ik denk dat er echt wel andere oorzaken zijn die een rol spelen en wellicht is het het een en ander bij elkaar.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 23:26

Het is een enorme zoektocht helaas. Loop al jaren bij diverse fysio's. Van regulier naar bekkenbodemfysio gegaan. Daar maanden gelopen maar ook zij kon de klachten niet verhelpen.Toen doorgestuurd naar manueel therapeut. Die heeft wel resultaat geboekt met Nimoc-methode, oftwel mobilisatie van het stuitje. Echter niet blijvend...September 24 injectie gehad, kortstondig succesvol. En daarna verergerde klachten. Daarom doorverwijzing gevraagd ondat huisarts al wilde doorverwijzen naar heelkund om de stuit te verwijderen. Daar schrok ik enorm van....Ik hoop dat door de kundigheid van de proctoloog die gister wederom een injectie heeft gezet en de gelijktijdige bekkenbodemfysio die over 3 weken start, een vicieuze cirkel wordt doorbroken.

Ik ben idd wwl benieuwd naar het aanspanben van die bekkenbodem. Komt dat door de pijn? Of is er een andere oorzaak? Zoals stress of het feit dat ik een aantal jaar behoorlijk gespannen op mijn paard heb gezeten? Dank voor jullie reacties dat helpt me echt om naar meer te kijken dan stuit er uit halen. Ik stel dat liever zo lang mogelijk uit....Of helemaal niet doen natuurlijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 02:14

Spieren worden niet vanzelf hypertoon, dat heeft altijd te maken met sympathische aansturing vanuit je ruggenmerg. Aangezien de spieren van je bekkenbodem niet aangestuurd worden vanuit de stuit zit daar het euvel niet.
Lijkt me goed om naar een osteo te gaan om in ieder geval te zorgen dat enige scheefstand weer verholpen wordt.

Druk op je stuit kan ook zorgen voor depressieve gevoelens op termijn omdat het aan je dura mater trekt.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:02

Bekkenbodem is een "emotionele" spier. Reageert met aanspannen op stress en pijn. Goed mogelijk dat de bekkenbodemspanning op dit moment zowel de oorzaak als het gevolg is van je pijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:53

Laat ook je ferritine eens prikken want laag normaal waarden onder de 50 geeft ook dit soort klachten.
Vit d En magnesium kan misschien helpen meer te ontspannen.