Kooktips voor mensen die niet van koken houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Kooktips voor mensen die niet van koken houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 14:54

Hallo mensen!

Ik ben op zoek naar wat inspiratie. Ik heb zelf echt een hekel aan koken. Ik kan het niet, ik vind het niet leuk en het kost me tijd die ik liever ergens anders aan besteed. Tegelijkertijd vind ik het wel belangrijk om enigszins gezond en gevarieerd te eten.

Ik maak al dankbaar gebruik van Iglo Roerbaksensatie en ik heb laatst ook de nieuwe diepvriesmaaltijden van de AH geprobeerd (van o.a. Mama's en Vood), maar die zijn vooral gemakkelijk voor op het werk.

Ik ben dus op zoek naar tips. Ik eet graag pasta's of burrito's. Pakken van Knorr gaan me ook wel goed af, als ik dan bv gesneden groente kan gebruiken daarvoor.
Ik ben geen grote fan van rijst, maar als ik dat bv kan vervangen door noedels vind ik dat prima.

Qua budget probeer ik vaak zo rond de €5 per portie te blijven. Ik heb een tijdje HelloFresh geprobeerd maar dat vond ik te duur worden.
Ik kook enkel voor mezelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:58

Mijn top is om chatgpt te vragen. Ik vraag vaak om 5 recepten met een bepaald ingrediënt dat ik in huis heb en maximaal 20 minuten bereidingstijd. Krijg er vaak top tips van. Daar kun je in jouw geval bijv max 5euro per portie aan toevoegen.

gerlindie

Re: Kooktips voor mensen die niet van koken houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:03

Hier ook fan van de verspaketten, kan eigenlijk niet mislukken :D
Moet je alleen wel zelf groenten snijden

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 15:07

gerlindie schreef:
Hier ook fan van de verspaketten, kan eigenlijk niet mislukken :D
Moet je alleen wel zelf groenten snijden

Ja de verspakketten zijn ideaal, zeker die voorgesneden. Alleen zijn dit dan vaak wel grote porties, en niet alles is in te vriezen (al krijg ik dat gesneden verspakket met de pita gyros wel in mijn eentje op :P )

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:11

Verspakketten en receptenboeken als lekker en simpel zijn ideaal. Weinig ingrediënten nodig, korte en duidelijke instructies en snel klaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 15:19

C_arola schreef:
Verspakketten en receptenboeken als lekker en simpel zijn ideaal. Weinig ingrediënten nodig, korte en duidelijke instructies en snel klaar.

Oh op de website staan al een paar mooie recepten! Bedankt :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:21

Ik hou wel van koken maar heb een druk leven dus vaak moet het ook gewoon snel.

Daarom maak ik vaak traybakes of zoek ik een recept waar alles in de airfryer kan. Dat is gewoon kwestie van er in doen, aanzetten met timer en na 20/30min uit halen en eten.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:28

Ik maak in zulke gevallen graag kip ketjap.
3 eetlepels ketjap om 4 soja saus. Dit kan met Noodles en groente zoals paprika of broccoli naar keuze afgewisseld. Ook van lekker en simpel overings en alles bij de super te koop.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:31

Diepvries groente! Het is voorgesneden en je hoeft alleen te pakken wat je nodig hebt, en de rest mik je terug de vriezer in tot de volgende keer :D

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:33

Kan je in jouw omgeving picnic bestellen? Daar staan super veel recepten op ook die weinig tijd kosten qua bereiding :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:37

Toevallig niet, ik zat ook al te kijken en zij en ik wonen in hetzelfde dorp. Ik hoop dat Picnic hier snel gaat bezorgen.

Verder lees ik even mee want ik hou ook niet zo van koken. :')

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:38

Is het niet een idee dat je gerechten voor 4 personen kookt en dan 3 porties invriest? Dan hoef je in ieder geval niet elke dag te koken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:38

Of voor twee en dan twee dagen achter elkaar ervan eten. Hoef je het ook niet in te vriezen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 15:42

_chou schreef:
Is het niet een idee dat je gerechten voor 4 personen kookt en dan 3 porties invriest? Dan hoef je in ieder geval niet elke dag te koken.

Moet ik wel een recept hebben wat ik in kan vriezen. En ik ga niet lang in de keuken staan om voor een hele week te kopen :')

Foaly schreef:
Of voor twee en dan twee dagen achter elkaar ervan eten. Hoef je het ook niet in te vriezen.

Dit doe ik niet, ik eet geen twee dagen achter elkaar hetzelfde :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:51

Ik hou wel van koken (en beperkt bakken), maar niet van die afwas (en nee vaatwasser is geen optie). 1 pan met 3-4 porties is hier vrijwel standaard kookmethode, dag 2, 3 en 4 kan er altijd iets anders/vers bij als ik dat wil.

Qua voor meerdere keren koken en vriezer, dat hoef je niet met X gerechten op 1 dag, maar doe dat 7 dagen achter elkaar en je hebt 2-3 weken eten in de vriezer liggen. Daar iets van brood, salade, aardappelen, pasta bij en klaar, de vlees/groente/smaak mix hoef je enkel 's morgens uit de vriezer te halen om in de koelkast te ontdooien tot 's avonds.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:01

En een kookboek als Lekker en Simpel, Studenten maaltijden en koken voor dummies?
Toch inspiratie, geen exotische dingen nodig van die ene toko in Amsterdam wat je daarna nooit meer gebruikt en kun je toch diepvries groente oid gebruiken.
De Bruna heeft best een breed aanbod aan kookboeken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 16:04

Ik heb thuis ook wel wat kookboeken, maar ik kijk er nooit in. Dus dan vind ik het zonde om nieuwe kookboeken te kopen

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:08

Zie je dan niks staan in de kookboeken die je al hebt qua lekkere recepten?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:12

Ik vries zo ongeveer alles in. Wel let ik bijvoorbeeld op bij dingen als taco's, dat ik alleen de vulling invries. De tacoschelpen kunnen nog wel een tijd in de kast liggen.

Simpele recepten die ik wel eens maak: kip bakken in ketjap, zak mixgroenten erbij en wat kruiden. In een andere pan de rijst koken: tadaa, simpele nasi.

Of aardappelblokjes en pompoenblokjes mixen in wat olie met wat kruiden en dan in de airfryer of oven. In de pan wat kip bakken (en voor iets makkelijker en ongezonder: kipkleufjes uit de vriezer óók in de airfryer of oven). De aardappeltjes en pompoenblokjes kun je prima 2 a 3 dagen in de koelkast bewaren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 16:26

_chou schreef:

Genoeg! Alleen ik doe er vervolgens niks mee :')
Vaak ook omdat de recepten dan erg ingewikkeld lijken en ik daar dus geen zin in heb.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:29

Is er niemand in je omgeving die een avondje met je wil koken? Dan kan je meekijken en meehelpen en zie je hoe het moet. Op die manier heb ik ook veel geleerd van mijn moeder.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 16:32

_chou schreef:
Is er niemand in je omgeving die een avondje met je wil koken? Dan kan je meekijken en meehelpen en zie je hoe het moet. Op die manier heb ik ook veel geleerd van mijn moeder.

Dat is geen oplossing voor mijn 'probleem'.

Ik zoek gewoon simpele recepten waar ik mee kan koken. Ik hoef niet met iemand te koken, daar ga ik echt niet meer plezier van krijgen in het koken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:38

Marjo schreef:
_chou schreef:

Genoeg! Alleen ik doe er vervolgens niks mee :')
Vaak ook omdat de recepten dan erg ingewikkeld lijken en ik daar dus geen zin in heb.

Vandaar ook de tips voor makkelijke kookboeken ;)
Ik ben vaak ook geen fan van kookboeken omdat het allemaal ingewikkeld is. Maar bovengenoemde zijn niet ingewikkeld.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 16:41

Ja ik heb nu een boek van Lekker en Simpel gevonden, daar staan traybakes en ovenschotels in. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen :j

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:06

@Marjo, ik hou er ook niet van om twee avonden achter elkaar hetzelfde te eten. De meeste recepten kan je twee dagen in een afgesloten bakje of diepvries zak in de koelkast bewaren. Wel eerst goed af laten koelen. Maar dan kan je het om de avond doen. Snap je? Lukt dat misschien wel?