Myositis of toch een verlamming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Myositis of toch een verlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 13:07

Ik heb 2 auto immuunziektes waar ik medicijnen voor slik. Ik heb Huid LE en het Syndrome van Sjögren. Ook heb ik medicatie voor het fenomeen van Raynaud.

Dat gaat al jaren prima en mijn huidziekte heeft zich gelukkig niet meer gemanifesteerd. Wel heb ik sinds iets meer dan een jaar last van spieruitval. In mijn armen maar vooral in mijn bovenbenen.

Ik heb jaarlijks controle bij de reumatoloog maar de afspraak van februari 2024 had ik afgezegd omdat het goed ging. Ik vond dat er wel een jaartje tussen kon. Maar vanaf dat moment is de spieruitval langzaam begonnen. Dat heb je in het begin helemaal niet door maar op een gegeven moment worden dingen die normaal makkelijk gaan, moeilijker. Iets simpels als meerdere koekenpannen tegelijk uit het kastje pakken met één hand, werd zwaar. Ik moet de helft eraf halen. Van een stoel of bank opstaan ging ook lastiger. Op een gegeven moment kon ik niet op staan zonder met mijn armen te helpen. De trap oplopen gaat ook lastig. Ik kom er wel maar het duurt wat langer en ik gebruik de armleuning heel erg. Op een stoel gaan staan om bijvoorbeeld een mug dood te slaan op het plafond lukt niet, ik kom de stoel niet op.

Paardrijden gaat ook minder goed, mijn balans is zo goed als weg en mijn spieren reageren niet zo snel meer, ik lig er dus snel af. Een (western)zadel opgooien kan ik ook al lang niet meer. Het leven lukt wel maar met wat aanpassingen. En bij sommige dingen heb ik hulp nodig. En daar baal ik van. :+

Toen de afspraak van de reumatoloog voor dit jaar binnen kwam ben ik dus ook gewoon gegaan en ik heb mijn klachten uitgelegd. Ze schrok erg van de spieruitval in mijn bovenbenen. Ze verwees mij door naar de neuroloog. (ik wist niet eens wat een neuroloog doet dus ik moest Google raadplegen) Het was een spoedverwijzing. Ik kon 4 dagen later terecht. Dat was afgelopen dinsdag.

Hij hoorde mijn klachten aan en deed wat testen. Het kon volgens hem 2 dingen zijn. Een ontsteking in de spieren. Myositis genoemd. Dat zou kunnen komen door de medicatie die ik slik voor de huid LE. Een oplossing zou dan zijn die medicatie te veranderen. Mijn spieren zouden zich dan herstellen. Maar dan moet er dus een medicijn zijn die mijn huid LE wel onder controle kan houden. Het zou ook nog wat anders kunnen zijn maar ik ben niet helemaal zeker wat hij zei. Ik dacht spierverlamming. Dan zou ik aan de Prednison moeten.

Maar om vast te stellen wat het is moet er een spier biopt gedaan worden. :\ Om de beste locatie te vinden om te snijden (in de bovenbeen) moet er een MRI gemaakt worden. Ik wacht nu op de afspraak.

De MRI vind ik helemaal prima maar die spier biopt niet. :+ Ik wordt wel verdoofd maar de spier dus niet, dat mag niet. Dus dat ga ik voelen en ik ben nu al doodzenuwachtig. Ik vind het zo spannend. :o

Mijn beste vriendin gaat mee want ik mag daarna niet autorijden. (ik heb dan een wond van 4 cm breed en gehecht in verschillende huidlagen) Dan worden de stukjes spier onderzocht en krijg ik na ongeveer 6 weken de uitslag.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een spier biopt? (in her bovenbeen) Hoeveel pijn doet de verdoving en de daadwerkelijke biopt?

Ik vind bloed afnemen helemaal prima en tattoos zetten ook maar het idee dat er iets scherps mijn lijf ingaat en een stukje uit de spier haalt vind ik vreselijk. :')

Ik probeer er niet aan te denken maar dat is erg lastig. Bedankt voor het lezen en ervaringen zijn erg welkom!

Kousen

Re: Myositis of toch een verlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:29

Hier een keer gehad, ook in mijn bovenbeen. Ik voelde er nagenoeg niks van, enkel wat druk, maar ik kon het zeker geen pijn noemen. Een tatoeage vond ik pijnlijker :D

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:38

Bij myositis stijgen een aantal waarden in je bloed flink, is dat al nagekeken?
Mijn moeder heeft dermatomyositis, haar bloed wordt regelmatig gecheckt op verhoging van o.a. gamma GT

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 14:05

Mijn bloed had verhoogde waardes ja.

Kousen schreef:
Hier een keer gehad, ook in mijn bovenbeen. Ik voelde er nagenoeg niks van, enkel wat druk, maar ik kon het zeker geen pijn noemen. Een tatoeage vond ik pijnlijker :D

Wow echt? Ik kan het mij bijna niet voorstellen maar ik geloof je wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:45

Mijn vader heeft meerdere auto immuunziektes en is heel wat pijn gewend, maar een spierbiopt nemen stond bij hem in de top 3 qua pijn.
Hij vond het een middeleeuwse behandeling. Hij zegt dat hij het nooit meer laat doen, tenzij het onder narcose gaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 14:48

Dat is natuurlijk niet wat ik wilde horen maar ik vroeg er zelf naar. :+
Waar heeft hij het laten doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:07

Ik heb het 2x gehad en het lag er wel een beetje aan wie het doet en waar ze het wegnemen. Was in 2 verschillende ziekenhuizen en zat ook wat tijd tussen. Ze hanteren blijkbaar niet allemaal dezelfde werkwijze.

Het is even vervelend. De napijn ligt eraan, maar ik zou op tijd beginnen met wat paracetamol en niet wachten tot het zeer gaat doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 15:08

Ja, ik had dat idd al gelezen. 2 uur voor de biopt al paracetamol innemen. Had jij veel pijn erna?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:10

Bellatrix schreef:
Ja, ik had dat idd al gelezen. 2 uur voor de biopt al paracetamol innemen. Had jij veel pijn erna?

De ene keer niet zo. De andere keer was ik daarna gewoon de paarden gaan doen en voelde ik het 's avonds wel wat bonken zeg maar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 15:14

In welk ziekenhuis ben jij geweest?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:50

Ik dacht 1e keer in st Jansdal, maar twijfel nu heel erg of die keer niet in Meander was. 2e keer was in UMCG.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:13

:(:) gewoon even een knuffel. Goddank geen ervaring met biopten zelf, daarin kan ik je heelas geen advies geven. Ik heb wel ervaring met verlammingsverschijnselen. En dat is gewoon prut en een heel rare gewaarwording.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:36

Hé wat vervelend voor je. Veel sterkte. Dit zijn nare dingen. En hopelijk valt de uitslag ook mee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 18:33

Dank jullie wel. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:54

Gelukkig geen ervaring mee.

Maar wil je wel een knuf geven :knuffel:

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:01

Mijn vader had ook spieruitval in de benen, ook spierbiopt genomen. Deed vreselijk zeer, maar geen afwijkingen gevonden. Bleek de uitval van de cholesterolremmers die hij innam te komen! Direct gestopt en ging direct beter.
Vreselijk gewoon, dit medicijn was goedkoper daarom werd dit in 1e instantie voorgeschreven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 19:07

Hij denkt dat het bij mij de Plaquenil is. Als het de ontsteking is tenminste.

Maar van wat ik dus zo hoor is het geen pretje.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:10

Ik heb spier biopt gehad bij umc Amsterdam denk nu 2 jaar geleden. In mijn re bovenbeen en ik heb litteken van 4 cm. Ik had van te voren geen idee wat ik mij er bij voor moest stellen.
Maar ben wel vaker geopereerd onder narcose, ik dacht dit stelt dan weinig voor.

Je wordt wel echt mee genomen naar soort ok kamer, gewoon in je eigen kleding, je broek mag je tot je een enkel laten zakken en moet je gaan liggen op de tafel. Dan krijg je zo'n steriele doek over je been. En dan verdoofd ze met paar spuiten de huidlagen.
En maakt ze een sneetje (4 cm) om bij de spier te komen. De spier kan ze niet verdoven maar zodra ze biopt nemen geeft ze het aan. De zuster die ook aanwezig was vroeg of ik in haar hand wilde knijpen. Het is doet wel even pijn een soort doffe scherpe pijn maar het is kort dus het is te doen, ik ben dat alweer vergeten.
Daarna hechten ze alles met oplosbare hechtingen en krijg je pleister er over.

Ik was heel optimistisch want ik dacht, ik kan de volgende dag wel weer kon werken want had geen idee wat precies voorstelde. Maar tijdens de ingreep vertelde de chirurg dat ik echt niet mocht werken. Nou meid , dat kan ook helemaal niet want daarna heb je echt wel pijn en lopen ging moeizaam. Ik heb 3 dagen op de bank gezeten en langzamerhand ging het beter en na 5 dagen was ik weer te werk. Het is echt wond wat moet helen, onderschat het niet wat het is je bovenbeen en daar mag geen kracht op komen. Herstel vond ik pittiger. Totale ingreep neemt zo'n goede 40 min beslag.

Wanneer moet je? En welke plek ?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 19:37

Ik moet eerst voor een MRI om te bepalen waar op mijn bovenbeen. Ik weet nog niet wanneer dat is. 2 weken daarna moet ik voor het biopt. En idd in het Amsterdam UMC. Ze nemen 2 hapjes bij mij, dus 2x scherpe pijn dan?

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:47

Ja 2 hapjes, het doet idd ff pijn maar nogmaals herstel vond ik pijnlijker.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 09:00

Ok, dank je wel voor je ervaring. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:30

Dat is wel even pittig, maar voor een goed doel.
Wat mogelijk helpt: Jezelf even heel hard knijpen op een andere plek op je lijf. De pijnprikkel raakt dan ahw een beetje in verwarring.
En laat je vriendin maar even een pas goede moppen vertellen o.i.d.
Sterkte!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:03

Lachen is het beste medicijn tegen pijn :j. Tenzij je gebroken/gekneusde ribben hebt :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 12:30

:')
Ik ben niet zo van de humor. :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:40

Oef sterkte.

Nog geen ervaring mee. :=